
NA TRASU Řidiče Vysočiny se každý rok vydávají i motorkáři. Foto: archiv JL
Zítra, 26. dubna ráno, odstartuje z centrálního náměstí v Polné už 27. ročník motoristické soutěže Řidič Vysočiny. Na jeho organizaci se společně s Jihlavskými listy podílí Útvar policejního vzdělávání a služební přípravy Jihlava. Blíže s jeho ředitelem Martinem Součkem.
Start v Polné – cíl v Komárovicích. Dva hlavní body letošní trasy soutěže Řidič Vysočiny. Vyzkoušel jste si jí cvičně?
Ne, nezkoušel. Jako obvykle se nechám trasou i úkoly na ní překvapit. Volbu trasy a přípravu soutěžních úkolů nechávám na svých kolezích z oddělení automobilní služby vzdělávacího zařízení Jihlava, kteří tomu věnují několik měsíců.
Já si v den soutěže celou trasu projedu a některé úkoly si zkusím splnit „mimo soutěž“.
Kolik disciplín na řidiče, kteří se do soutěž zapojí, čeká? Naťukněte, co bude největším tahákem?
Ani v letošním ročníku jsme se neodchýlili od tradiční délky trasy v rozmezí 80 – 90 km s maximálně 10 stanovišti. Trasa bude probíhat po známých i méně frekventovaných komunikacích Jihlavska a Žďárska.
Na stanovištích budou řidiči plnit různé dovednostní a vědomostní disciplíny, pomocí kterých jsou jim připomenuta základní pravidla provozu na pozemních komunikacích, zásady bezpečného ovládání motorového vozidla v silničním provozu, základy poskytování první pomoci apod.
Přesné úkoly já osobně nyní ještě neznám, nemohu tedy posoudit, který z nich bude pro řidiče největším tahákem.
Máte akce, které zvyšují povědomí o bezpečnosti na silnicích, rád?
Z pozice policisty vítám každou preventivní akci, která je zacílena na osvětu řidičů a přispívá ke zlepšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
A soutěž Řidič Vysočiny mezi takové akce patří. V rámci této soutěže se snažíme hravou a nenásilnou formou nejen rozšiřovat povědomí řidičů a ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích o novinkách v dopravně bezpečnostních předpisech, ale zároveň řidičům – zejména těm, kteří mají absolvování autoškoly již dávno za sebou a nemají řízení vozidla jako svou profesi – některá pravidla a podmínky chování na pozemních komunikacích připomenout a osvěžit.
K prosté znalosti pravidel silničního provozu by však při chování na komunikacích měla přistoupit i opatrnost a zejména ohleduplnost k dalším osobám, které se v provozu pohybují.
Každý by si měl uvědomit, že na silnici není sám a každé své chování, i když třeba v rámci pravidel, by měl přizpůsobit i ostatním účastníkům provozu. I k tomuto uvědomění bychom chtěli v rámci naší soutěže přispět.
Neměly by být třeba povinné – aby si například jednou za rok motorista „odskočil“ na zkoušku, že mu jde správné parkování, zná značky, umí reagovat u dopravní nehody…?
Za mne by pravidelné přezkušování řidičských znalostí a dovedností povinné být nemělo, navíc by to vzhledem k velkému počtu registrovaných řidičů asi bylo obtížně realizovatelné.
Jako mnohem účinnější a praktičtější se mi jeví zacílení primární prevence a osvěty na jednotlivé skupiny řidičů a ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích.
Vhodnou formu takové prevence i osvěty vidím například v podobných soutěžích, jako je ta naše, v poslední době se rovněž rozšířily i různé kurzy bezpečných jízd apod., které jsou poskytovány firmami jako benefity pro zaměstnance či v rámci rodin jako zážitkové dárky.
Pojďme od soutěže k vašemu oboru. Je tomu rok, co Česko zavedlo velkou reformu mířící na mladé řidiče a prvořidiče. Ti mohou do autoškol vstupovat dříve a řídit pod dohledem mentorů - už od 17 let. Je policie s touto novinkou spokojena?
Model řízení sedmnáctiletých řidičů pod dohledem mentora, tzv. kategorie L17, byl převzat ze zahraničí a je pravda, že na tuto změnu ze začátku převažovaly spíše opatrné názory.
Rok se ale s rokem sešel a jsou k dispozici první čísla, která hovoří velmi pozitivně. Podle statistik ministerstva dopravy získalo v roce 2024 v kategorii L17 řidičské oprávnění celkem 24.048 řidičů, kteří dohromady způsobili 6 nehod a 4 lehká zranění.
Pro srovnání – v kategorii osmnáctiletých bylo loni 53.464 řidičů, kteří způsobili 1106 nehod, 6 úmrtí, 31 těžkých zranění a 457 lehkých zranění.
Více v tištěném vydání JL s datem 25. 4. v magazínu Pro motoristy
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.