
Herci souboru Jana Lišky při TJ Sokol Třešť v představení původně rozhlasové hry autorky Marie Novákové Bouřka. Vynucená reparace kobylky jménem Bouřka je v ní začátkem rodinného válečného dramatu. Franta Pilnáček, kluk z hospodářství, naskočí do vojenského vlaku a vydává za svým otcem na frontu první světové války. Foto: Jiří Varhaník
Úspěchem souborů NaKop Tyjátr Jihlava a Ochotníci Deštná, které od lektorského sboru získaly se svými inscenacemi přímé postupy na národní přehlídky, skončila v sobotu 29. března 62. ochotnická přehlídka Třešťské divadelní jaro.
Jejím pořadatelem je město Třešť. K rozpočtu přispívají také Kraj Vysočina, donátoři a příznivci. Pořadatelsky se přehlídka opírá o místní divadelní soubory DS Karla Čapka a DS Jana Lišky při Sokolu Třešť. Ochotníci pomáhají s personálním zajištěním a podle pořadatelů se významně podílejí na úspěšném průběhu celé akce.
Lektory (porotci) přehlídky byli letos autorka, dramaturgyně a režisérka Českého rozhlasu Praha Alena Zemančíková (předsedkyně poroty) a divadelníci Ladislav Valeš (principál a režisér neprofesionálního souboru Rádobydivadlo Klapý) a Jiří Juráš (představitel žánru pouličního a novocirkusového divadla).
Právě kvalitní složení lektorského sboru je přitom jednou z limitujících okolností každé soutěžní přehlídky. Jak uvedla v rozhovoru pro periodikum Divadelnik.cz vedoucí oddělení kulturního domu v Třešti Marie Korešová, shánět lektory na více než týden se daří jen obtížně, a to především ty, kteří mají právo nominace na národní přehlídku.
V Třešti se soubory u porotců i letos ucházely o doporučení či nominace na národní přehlídky Divadelní piknik Volyně, Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou a Popelka Rakovník.
Zkracovat přehlídku v Třešti nechtějí. V té souvislosti vedoucí Kulturního domu ocenila, že diváci, z nichž většinu tvoří občané města, přehlídku přijali za svou a odměňují se krásnou návštěvností: „Pokud bychom přehlídku nahustili do 4–5 dnů, a museli uvádět divadla i dopoledne, tak bychom o tyto diváky přišli. A to opravdu nechceme.“
Mimořádně vysoká návštěvnost představení je v rámci celé republiky unikátním aspektem TDJ. Průměr návštěvnosti na jedno představení se tradičně pohybuje kolem čísla 160, a výjimkou nebyl ani letošní ročník.
„Návštěvnost si držíme moc pěknou. Přišlo okolo 2400 diváků,“ vypočítává Romana Šťastná, vedoucí odboru kultury Města Třešť.
Konkrétně bylo i na domácí odpolední představení Dívčí válka v provedení dětí ze ZŠ vyprodáno a přidávaly se židle. „Děti byly myslím překvapené, že hrají před tak zaplněným hledištěm a tak velkém sále. Hercům se pak obecně samozřejmě hraje podstatně lépe,“ oceňuje i vedoucí odboru kultury.
Zaplněnost hlediště, včetně dalších odpoledních představení, podle ní kvitovali porotci i soubory.
Trefa se Sugar
Letos nabídla třešťská přehlídka od 21. března zejména komedie. Publikum vidělo též komediální drama, tragikomedii a komediální dobrodružnou detektivku, dramata, minidrama, zvukovou báseň a trojici pohádek.
Novinky, postřehy a aktuální informace přinášel denně festivalový tištěný zpravodaj OKO. Po každém odehraném soutěžním představení tradičně následoval veřejný rozborový seminář s herci a porotou.
Nejlepší představení hlasováním volili také diváci. Mezi dětskými tituly u nich zvítězilo domácí třešťské pohádkové představení Tajemství obrazu. Z titulů pro dospělé zařadili nejvýše jihlavskou holmesovskou dobrodružnou detektivku.
Divadelníci přijížděli do Třeště z řady míst i mimo Vysočinu. Jihlavsko reprezentovaly soubory NaKop Tyjátr Jihlava, DUHA Polná, Třeštíci ZŠ Třešť a DS Jana Lišky při TJ Sokol Třešť.
Namísto zrušeného ořechovského představení Karneval kabaret oslovili pořadatelé na doporučení na poslední chvíli Spolek divadelních ochotníků Deštná s jeho adaptací muzikálu Někdo to rád horké (Peter Stone: SUGAR aneb Někdo to rád horké) v režii Jozefa Juska. A ukázalo se, že šlo o jeden ze zásadních momentů letošního festivalu.
Představení se totiž nakonec stalo jedním ze dvou přímo nominovaných na národní přehlídku. „Z toho mám velkou radost. Oni nejenže postoupili a odnesli si pět cen, protože to představení bylo fakt úžasné. Ale navíc nám zachránili samotnou možnost nominace na Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou, protože bychom jinak neměli potřebný počet souborů,“ uvažuje R. Šťastná.
V samotné organizaci národních přehlídek letos dochází k některým změnám.
Jak už JL informovaly, Divadelní Piknik Volyně přesunula pořadatelská organizace NIPOS (Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, příspěvková organizace Ministerstva kultury ČR) na dva roky do Mostu kvůli stavebním pracím v areálu původního festivalového působiště ve Volyni.
Celostátní soutěžní přehlídka amatérských souborů dospělých s inscenacemi pro děti a mládež Popelka Rakovník se přesouvá do Českého Krumlova. Podle zveřejněné argumentace nenacházel NIPOS v Rakovníku adekvátní finanční, ani produkční zázemí.
NIPOS (pořadatel celostátních přehlídek) se slučuje s Institutem umění – Divadelním ústavem (IDU). „To formálně proběhne tak, že 30. června bude NIPOS zrušen a všechny jeho činnosti, práva a povinnosti přejdou od 1. července pod IDU. NIPOS se tedy neruší v tom smyslu, že by končily jeho činnosti, ale jen formálně, aby se mohl podle zákona sloučit,“ vysvětlila Simona Bezoušková z organizace NIPOS, útvar ARTAMA.
Diskuze k článku