Reklama
Dnes je pondělí 21.04.2025     svátek má Alexandra

Sílu Fausta podtrhuje i jihlavské mládí

MATĚJ POLÁK jako mladý Faust a Svetlana Hruškociová v roli Markétky. Foto: HDJ, Jan Fuchs
MATĚJ POLÁK jako mladý Faust a Svetlana Hruškociová v roli Markétky. Foto: HDJ, Jan Fuchs

28.2.2025 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

 Poněkud nesnadné to nejspíš bude mít u jihlavského divadelního publika nová inscenace klasické tragédie Faust.

Hned v úvodu úvahy nad ní se lze odpíchnout od dvojznačné skutečnosti, že doslova od veřejné generálky někteří diváci opouštěli představení už po první půli (dokonce i během ní), na druhou stranu ovšem od publika v zaplněném sále sklidilo při děkovačce po premiéře dlouhý aplaus vestoje. 

Důvodů, proč ne všichni diváci novinku přijmou, bude několik. Především ne všichni v téhle chvíli ikonický tragický příběh o sázce s Ďáblem (a ještě v docela odvážně aktualizovaném nastudování) unesou psychicky.

Jde tedy už o samotný výběr náročné látky v současné přestresované, a pro mnohé už neúnosně zatěžující době. Ale vedle toho také o přenesení výchozího prostředí hrdiny dr. Fausta do současné léčebny dlouhodobě nemocných, tedy do jakéhosi „předpeklí“ naší doby, jak tohle prostředí velmi trefně charakterizovala dramaturgyně kusu Barbora Jandová.

Zejména někteří diváci, typově označovaní jako „tradiční“, a také někteří diváci seniorského věku, po prvních uvedeních volbu titulu i jeho zpracování odmítli. Na druhou stranu asi není pochyb o tom, že si tenhle textově velmi prosekaný, osobitě pojatý a současnému divákovi přiblížený Faust své publikum najde.

 

Každý to nedá

Předlohu pro Jihlavu adaptoval autor úpravy a režisér Jakub Čermák, aktuálně umělecký šéf Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Ten má už v Jihlavě za sebou úspěšné tituly na Malé scéně včetně Goethova Mladého Werthera.

Pokud se máme ještě na chvíli pozdržet u tématu (zdá se) zatím rozporuplného přijetí jeho aktuálního Fausta, není možné opomenout, že se tak trošku opakuje situace z počátků uvádění jiné Čermákovy jihlavské inscenace, totiž Bergmanových Šepotů a výkřiků (premiéra 10. 12. 2022, derniéra 25. 5. 2024).

Názory v tom duchu, že tak bolestivé, a tak otevřeně zpracované téma (péče o dlouhodobě nemocného člověka a její důsledky v rodině) na repertoár současné oblastní profesionální scény ani nepatří, a když, tak jako alternativa na Malou scénu (doba je těžká a divák se chce především bavit, na tohle lidi nepřijdou…), bylo tehdy možno slyšet dokonce i zevnitř samotného divadla. 

Realita poté vynesla Čermákovu syrově silnou inscenaci k divadelním vrcholům. Z pohledu většiny diváků i odborné kritiky se stala událostí sezóny a dvě herečky za své výkony v ní pobraly nominace na Thálie.

Nic to ovšem nemění na už zmíněném faktu, že aktuálně uvedeného Fausta v dnešní době každý očividně prostě nedá.

 

Otevřená syrovost

Padla-li v souvislosti s Čermákovým zpracováním Bergmana slova syrovost a otevřenost, pak není nutno na nich nic měnit ani v případě jeho uchopení Fausta. Stejně jako u všech předchozích režisérových jihlavských počinů, je ovšem nutno do charakteristiky přístupu k inscenaci připojit ještě slovo obrazivost.

Ač se to totiž nemusí do přestávky takřka tříhodinového představení tak úplně zdát, jde opět také o velice vizuální zážitek. Důvodem je očesání veršovaného textu až do takřka torzální verze a sázka na obrazové vjemy, které mohou v lecčems hovořit samy za sebe.

Divákově fantazii zároveň poskytují prostor, aby pracovala, domýšlela, aktualizovala, kochala se pompou a krásou, i se kroutila nad nepříjemnými obrázky provázejícími mnohdy nepěknou a sobeckou povahu člověka, a také jeho nejintimnější věci poslední.  

S vizuálním pojmenováváním reality neúprosného a nezastavitelného životaběhu se v inscenaci pracuje dosti bez příkras. A to doslova od první scény rytmizované nekonečně klapajícím seniorským chodítkem až do poslední Faustovy vteřiny.

Během scén se sází na až šklebivý humor, na nahotu i barevné kostýmy, na intimní fyzické projevy a emoce. Na jemné i akrobatické herectví, na přímočaré vykreslování brutality cynického zla bez svědomí. 

Mefistofeles v dámském podání, druh v rozkoši přikrmovaný krví své oběti, saje blaženě rudou tekutinu během zpěvu o lásce. K tomu široká technická stránka inscenace – práce s celou hloubkou i objemem jevištního prostoru včetně ramp vysoko nad scénou (zcela oprávněně se po představení přijde klanět i technický tým).

Vyznění podtrhují emotivní projekce a hudební složka s velmi trefným výběrem klasických rockových pecek a neméně dobrým hereckým zpěvem. 

A nad tím vším v inscenaci v jakémsi kontrastu vládne paradoxně až jarmareční obrazová poetika. Řeč je o smrtce s kosou, která ve svém nejtradičnějším a nejtriviálnějším „kostlivém“ zpodobnění nenechá diváka v hledišti zapomenout na skutečnost, že dříve nebo později každému „spadne klec“. A k tomu ta potvora bere svoji šichtu s rutinním, až otráveně znuděným nadhledem.

Obdobně, andělsky vykreslená jako z „lidového svatého obrázku nad postelí“, odlétne v závěru první půle vzhůru k nebi Markétka. 

 

Ďábel v detailu

I přes choreografie a hromadné scény se v představení to nejsilnější často odehrává vlastně v komorních obrazech. To vše vyžaduje herectví, které by se dalo charakterizovat jako charismatické.

Schopnost až strhujícího herectví je tu pro uvěřitelnost hlavních postav zásadní. Autor adaptace a režisér v jedné osobě pracuje s generačním zdvojením postav ústřední dvojice F + M (mladí, respektive letití Faustové a Mefistofelové).

Divák tedy může porovnat, do jaké míry se aspekt prožitku daří naplnit zkušené dvojici Jakub Škrdla a Lenka Schreiberová a jak se do rolí zvládli položit mladí Matěj Polák a Stanislava Hajduková. Markétku ztvárnila Svetlana Hruškociová.

 

Silní externisté

Pro milovníky obrazového divadla a originálních scénických nápadů je zážitkem zejména druhá polovina inscenace, která zpracovává filozoficky pojatý 2. díl Goethova Fausta. Právě tady, v obrazech se zpěvy, kostýmy, choreografiemi a minimem textů, vykvetou po pauze divadelně nejsilnější momenty.

I díky sebeironickému, až sebezničujícímu uchopení ze strany hereckých bardů Horáckého divadla (Schottnerová, Kundera, Šindelář, Soumar, Sobotková) si může milovník „dada“ velice užít scény obludně pokřiveného císařského dvora.

Anebo další z nejsilnějších momentů. K těm lze z režijního i hereckého pohledu řadit scénu Krásné Heleny (Kamila Zetelová), příběh do své pravdy zahleděného otce a matky ztrácející pomyslně, a posléze i reálně svého syna. Anebo válečnou scénu s hromadným spuštěním maskovaných ozbrojenců od stropu divadelního sálu. Motiv smrti je tu opět všudypřítomný.

A tady je nutno vyzvednout angažování externistů – akrobatů ze Sokola Jihlava a tanečníků z jihlavské Nart Dance School. Tohle není žádný komparz, tohle je ve výsledku profesionální mezižánrové a mezigenerační divadlo.

Zejména ve scéně Krásné Heleny předvedl při premiéře Daniel Vopálenský z oddílu Akrobat Sokola Jihlava naprosté pochopení role, a v návaznosti na to pohybově kultivované a procítěné nonverbální herectví ve ztvárnění postavy syna Euforiona.

V tom ohledu nabízí Faust s velkým efektem pro inscenaci plnohodnotné využití schopností talentovaných a sebevědomých mladých lidí ze silného kulturního podhoubí Jihlavy.

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklamaReklama
Reklama
05.04.2025 KulturaJihlavští filharmonici uctí  200. výročí Krále valčíků 

Komorní orchestr Filharmonie G. Mahlera Jihlava oslaví koncertem 200. výročí narození vídeňského skladatele Johanna Strausse ml. Koncert Strauss 200 se koná v Domě filharmonie v Jihlavě 6. ...

Komentáře (0)
04.04.2025 KulturaDaniel Hůlka jako Kecal v „Prodance“ s Campanulou

Komorní verze komické opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta se bude hrát 6. dubna od 19 hodin v DKO Jihlava. V roli dohazovače Kecala se představí Daniel Hůlka. Program přináší Prodanou ...

Komentáře (0)
03.04.2025 KulturaSpolečný okamžik na pódiu propojil žánry

Žánrově netradiční počin představila v neděli 23. března jihlavskému publiku trojice zdejších kulturních aktérů. Poprocková hudební skupina Oči, taneční škola Nart Dance School a Dětský ...

Komentáře (0)
01.04.2025 KulturaKoncert pro budoucnost nadchl

Ojedinělý zážitek čekal v úterý 25. března všechny zájemce o klasickou hudbu. Do jihlavského DKO přijel Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Leoše Svárovského, ...

Komentáře (0)
02.04.2025 KulturaUdálostí sezóny bude v jihlavském kině Dukla oslava 110 let od první projekce

Specifická konstrukce lešení, postavená ve směru od hradeb ke střešní věžičce, dává během letošního jara znát, že se v budově kina Dukla pracuje. Jak potvrdila vedoucí kina Tereza Hliva, ...

Komentáře (0)
29.03.2025 KulturaTelevizní dokument představuje autora jihlavských Klíčů také jako haškologa

Česká televize zařadila sochaře z Havlíčkova Brodu a někdejšího dlouholetého pedagoga SUŠ grafické Jihlava Radomíra Dvořáka mezi šestici tvůrců, jejichž dílu věnovala svůj dokumentární ...

Komentáře (0)
28.03.2025 KulturaZrušený Ořechov dnes na Třešťském jaru nahradí muzikál Někdo to rád horké

V Kulturním domě v Třešti jde do finále 62. ročník přehlídky Třešťské divadelní jaro (TDJ). V sobotu 29. března jej uzavře závěrečný večer s předáváním ocenění a vyhlášením ...

Komentáře (0)
27.03.2025 KulturaUmělci a řemeslníci mohou opět otevřít své ateliéry

Galerie a muzeum Vysočiny Havlíčkův Brod spustila výzvu k přihlášení do 15. ročníku Dnů otevřených ateliérů na Vysočině. Jubilejní ročník akce proběhne 4. a 5. října 2025. ...

Komentáře (0)
26.03.2025 KulturaDivadelní soubory ZUŠ uvedou dvě premiéry

Do programu 100. výročí založení hudební školy v Jihlavě je zařazena divadelní dvojpremiéra literárně-dramatického oddělení ZUŠ Jihlava, která se odehraje 28. března od 19.30 hodin v ...

Komentáře (0)
25.03.2025 KulturaSbory z Jihlavy a Florencie se spojily k opeře Brundibár. Dají ji i v Terezíně

Od 13. do 16. března absolvoval dětský pěvecký sbor Gaudium ZUŠ Jihlava koncertní cestu do italské Florencie. Celkem 49 členů Gaudia a šest členů pedagogického doprovodu vyrazilo reprezentovat ...

Komentáře (0)
24.03.2025 KulturaSběratel má milion kalendáříků

Sběratel Lubomír Zamazal z Moravských Budějovic si splnil svůj miliónový sen a v Muzeu rekordů v Pelhřimově převzal oficiální certifikát stvrzující, že je majitelem největší kolekce ...

Komentáře (0)
23.03.2025 KulturaFilm a beseda o obchodu s chudobou 

Centrum dokumentárního filmu Jihlava pořádá 26. března od 19.30 hodin v kině Dukla projekci dokumentu Dům bez východu, vítězného filmu Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net