Reklama
Dnes je čtvrtek 27.03.2025     svátek má Dita

Po kopcích Jihlavy na sdílených kolech

SRPEN 2024 a běžný letní obrázek na stanovišti sdílených kol u jihlavské restaurace Venuše. Podél řeky stávají od května do září během dne vyšší desítky kol, zatímco mnohá stanoviště „nahoře“ ve městě jsou prázdná. Foto: Jiří Varhaník
SRPEN 2024 a běžný letní obrázek na stanovišti sdílených kol u jihlavské restaurace Venuše. Podél řeky stávají od května do září během dne vyšší desítky kol, zatímco mnohá stanoviště „nahoře“ ve městě jsou prázdná. Foto: Jiří Varhaník

13.2.2025 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník
,
Pavel Bajer

Sdílená budou i elektrokola, jedná se též o sdílených autech

Sdílená kola (tzv. bikesharing) budou v Jihlavě pokračovat. Vyplynulo to z lednové tiskové konference města. Primátor Petr Ryška (ODS) novinářům oznámil, že město vypsalo na službu výběrové řízení. 


Sdílená kola fungují v Jihlavě od roku 2022 a provozuje je společnost Nextbike. Ve městě přes léto provozuje 120 a přes zimu okolo 90 sdílených kol rozmístěných po městě na 57 stanicích. 


„Rádi bychom tu měli trošičku navýšení těch kol. Bude to výběrové řízení na 140 kol přes léto a přes zimu o něco míň,“ poznamenal primátor. 
Město chce i nadále zachovat, že prvních 15 minut od zapůjčení je jízda na sdíleném kole zdarma. Postačí k tomu pouze stažená mobilní aplikace.  
„Bylo to celkem 55.148 výpůjček. Na jednoho uživatele přibližně pět výpůjček. Téměř 94 % výpůjček bylo do 15  minut,“ shrnul nejvyšší představitel Jihlavy dosavadní využívání sdílených kol. 


Nově by se mohla v ulicích Jihlavy dokonce objevit i elektrokola.  „Do výběrového řízení dáváme možnost i zapojení elektrokol. Do 20 kusů elektrokol by tady mohlo po Jihlavě jezdit, ale v tuto chvíli to je jenom možnost, není to ještě přesně dané,“ potvrdil Ryška. Elektrokola by se však půjčovala v jiném režimu než sdílená kola. Zpoplatněna by byla již od první minuty po vypůjčení, protože provoz elektrokol je drahý. 
V letošním roce by v Jihlavě mohla začít fungovat i sdílená auta (tzv. carsharing). Primátor oznámil, že o podmínkách jednají se dvěma zájemci. Město počítá, že by v prvním roce mohlo v krajském městě fungovat deset až 20 sdílených aut.   

 

Test Jihlavských listů

Na jaře má v Jihlavě zahájit činnost nový, nebo staronový provozovatel systému sdílených jízdních kol. V tom smyslu již město vyhlásilo otevřené zadávací řízení. Zúčastnit se ho může i společnost Nextbike, která tu sdílená kola provozuje už tři roky. 


Dosavadní provoz kol vyhodnotilo město jako úspěšný. Pokud jde o samotný princip této časově omezené bezplatné dopravy pro občany, lze s tím souhlasit. Na druhou stranu se ale v čase hledání nového provozovatele pojďme podívat, zda v dosavadním provozu kol někde nezatlačila bota. 
Jihlavské listy se během roku 2024 v malém testu zaměřily na tři typická stanoviště sdílených kol, a sice u bazénu v ulici E. Rošického, u restaurace Spartak a v ulici Karoliny Světlé (potažmo pak také na blízké stanice u Domu zdraví a u odboru dopravy v Tyršově ulici).


U tří sledovaných stanic se pohybujeme v lokalitě cca 1,5 - 2 km od centra. Právě z těchto míst je už pěší doprava k náměstí i na okraje města relativně náročnější a doprava na kole má skutečný smysl. 


Ambicí nebylo a není hrát si na sofistikovaný průzkum. Nicméně udělat si obrázek o skutečném fungování městem placené služby z pohledu běžného uživatele a plátce daní není nijak obtížné. Zkusme tedy službu oznámkovat jako ve škole, od jedné do pěti.

 

Bytelné stroje
Začít můžeme u samotných kol. V nezbytné výbavě a bytelnosti jsou to logicky značně těžké stroje. V městském provozu by měly alespoň jakž takž slušně brzdit, v kopcovité Jihlavě je také důležité použité zpřevodování. 


Obojí v našem případě sedí tak na trojku. Kola jsou tu zkrátka spíše pro mladší ročníky. Ovšem prodloužení volného časového úseku na 20 minut by se v kopcích Jihlavy šiklo, má-li např. netrénovaný člověk středního věku sjet z centra a vyjet na Bedřichov, na Březinky či k hlavnímu vlakovému nádraží. 
Jedničku dejme v případě kol Nextbike zvolenému typu nákladového košíku bez bočnic, s pružnými úchytovými gumami. Zdánlivá maličkost, ale naprosto zásadní pro provoz. Máte-li jet s bachratou taškou např. z nákupu a nevešla by se vám do košíku, je to stejné, jako kdyby tu kolo vůbec nestálo. 


Čtyřku si zaslouží leckde už úplně smazaná bílá označení parkovacích stanovišť na chodnících. Zejména když nejste místní, víte houby, na kterém rohu přesně máte kolo odstavit a jste ve stresu, že v aplikaci vyfásnete flastr. 


Citlivou okolností je technický stav kol. Zejména v zimě je někdy docela tristní. Ale i během celého roku je tak trochu loterie, zda vám to které kolo bude vůbec řadit apod. 


Nutno ovšem říci, že někteří Jihlavané dělají provozovateli služby jeho pozici nesnadnou. Vandaly poničená kola naházená z mostu na kameny v řece, bicykly všelijak polámané a poházené do sněhu, to je bohužel častý obrázek. 


Stres ovšem přinášejí (zejména od pátečního večera přes víkendy, kdy nejede servisní telefonní linka) zejména momenty, kdy se kolo neodemkne, nebo při vrácení neuzamkne, avšak výpůjčka v aplikaci běží. 


Moc platná vám v té chvíli není ani rada operátorky, že máte zámek uvolnit pootočením zadního kola. Vy už s ním totiž dvacet minut marně kvedláte, zatímco jste už měl být bůhvíkde. Nijak výjimečná záležitost to není a tu a tam hrozí, že vám z účtu ubude nějaká ta stovka, byť se snažíte provozní řád dodržovat jako vzorný poctivec.   
Takové lapálie s sebou podobný systém asi nutně přináší. Mnohem zásadnější je však problém, který se v provozu jihlavských kol projevil v hlavní letní sezóně. 

 

Rebalancing
Říká se tomu rebalancing a jde o to zajistit průběžnými svozy, aby se kola nehromadila na exponovaných lokalitách, zatímco jinde ve městě zkrátka chybí. A tohle se tedy v Jihlavě hrubě nedaří. 


Rebalancing je smluvně zajištěn a podle informace z magistrátu ho má provozovatel zajišťovat denně. Díky GPS zabudované v každém kole vidí okamžitě na data o přeplněných/prázdných stanovištích, případně vidí online i na kola, která uživatelé označili jako poruchová. 
Situace by měla být co nejrychleji napravena. Jak často a kolikrát denně firma skutečně reaguje, je ale podle vyjádření mluvčího radnice spíš otázka na firmu.


Zeptali jsme se tedy. Věc se má tak, že ji má na starosti jeden pracovník Nextbike, který je denně v terénu. Data nonstop sleduje v servisní aplikaci a případně nahromaděná kola průběžně dodávkou rozváží a servisuje. 
Jistě to vůbec není záviděníhodný úkol. Firma je podle odpovědi pro JL se stavem spokojena, z pohledu uživatele se ale rebalancing zase až tak moc nedaří. 


Realita je taková, že cca od května do září se kola hned od rána po celý den hromadí na stanovištích podél řeky Jihlavy a „nahoře“ ve městě zkrátka nejsou. 
Např. na stanovišti u Venuše není výjimkou vidět takřka po celý den stát ladem i přes dvacet kol. Zpět do kopce už se na nich mnohým nechce a průběžný svoz během dnů tady prostě nestíhal, anebo snad vůbec chyběl.  


Ta stanoviště jsou přímo podél řeky čtyři – Venuše, Vodní ráj, Český mlýn, secesní most u Jánů. V létě, kdy jsou kola i ve městě potřeba nejvíc, tedy u řeky postávají vyšší desítky bicyklů. Na některých se také projíždějí děti po cyklostezce. 


Nahoře, na našich třech, potažmo pěti sledovaných stanovištích, se námi zaznamenaná možnost výpůjčky kola kdykoli v různých pasážích dne pohybovala během léta tak někde na dvaceti, dejme tomu třiceti procentech. V tom nejzásadnějším ohledu tady lze dát službě tak maximálně za 4, a to je bída na hranici nefunkčnosti. Situace se pak zřetelně vylepšila s nástupem pozdního podzimu.   

 

Krok správnou cestou
Celkem je zatím v Jihlavě provozováno 120 sdílených kol v letním období, přes zimu je do provozu nasazováno 90 kusů. S ohledem na oblibu služby lze hodnotit velmi pozitivně záměr radnice prosadit do nové smlouvy s novým provozovatelem vyšší počty. Dodáno má být minimálně 140 kol. Kromě toho si město vyhrazuje právo navýšit počet kol o dalších až 42 kusů na 182 kol a případně zařadit do systému i 20 sdílených elektrokol.


Praxe ukazuje, že systém sdílených kol je pro Jihlavany prospěšná věc, kterou si oblíbili a kterou je dobré rozvíjet. Je tedy zřejmé, že požadavek na posílení služby o další kola je ze strany města krok správnou cestou. 


Je ale vedle toho také potřeba klást v létě mnohem vyšší důraz právě na rebalancing. Občané o službu stojí, jenom je zapotřebí skutečnou kvalitu provozu nejen platit, ale také „hlídat“.   


S provozem kol souvisí velmi úzce otázka ekologické dopravy ve městě. Za rok 2024 cyklisté v Jihlavě najeli podle údajů města na sdílených kolech téměř 68 tisíc kilometrů. Město je ve své zprávě napřímo přepočítává na uhlíkovou stopu a hovoří o tom, že to znamená 10.640 kg ušetřeného oxidu uhličitého oproti jízdě autem. 


Ve skutečnosti se ale netvařme, že k takové ekologické úspoře v Jihlavě v praxi skutečně došlo. Provoz sdílených kol totiž v žádném případě a priori nenahrazuje jízdu autem, nýbrž ve velmi vysokém procentu urychluje Jihlavanům dřívější pěší chůzi po městě a šetří tak jejich čas. 
Rozebrat si, jak je to skutečně s ekologickým chováním města při jeho současné dopravní a parkovací politice, to si ovšem říká o samostatný komentář. 

 

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklamaReklama
Reklama
23.03.2025 AktualityInvestice svépomocí pomůže najít ohroženým ptákům domov

Některé investiční akce nestojí miliony korun, ale vydají se na ně jen prostředky na materiál. S ostatním už si poradí dobrovolníci svépomocí. I v Hodicích letos z obecního rozpočtu ...

Komentáře (0)
22.03.2025 AktualityHodice se těší na uzavírku. Konečně v obci opraví průtah plný výtluků

Motoristé napříč Vysočinou se budou muset obrnit trpělivostí. Provoz na krajských silnicích či mostech zbrzdí podle právě zveřejněných dat Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV) ...

Komentáře (0)
22.03.2025 AktualityKocoura Henryho neznámý útočník postřelil brokem

Rozruch na sociální síti Facebook vzbudil středeční příspěvek Viktorie Dočekalové z Telče. Majitelka černého kocoura Henryho se ve skupině nazvané Telč a okolí totiž svěřila s tím, ...

Komentáře (0)
22.03.2025 AktualityKdyž lámeme led, už to trochu bolí

Další ročník setkání otužilců u Roštejnského rybníka v Telči provázela rarita. Zatímco teplota vody atakovala hranici šesti stupňů Celsia, teplota vzduchu byla hodinu a půl po sobotním ...

Komentáře (0)
21.03.2025 AktualityŘidič Vysočiny rozjel přihlašování

Zapište si do svých kalendářů termín 26. dubna. To totiž startuje aktuální ročník soutěže Řidič Vysočiny, kterou již posedmadvacáté připravují Jihlavské listy. Ve spolupráci s ...

Komentáře (0)
21.03.2025 AktualityObyvatelé neschválili rozšíření „větrníků“

Obyvatelé Stonařova na Jihlavsku v anketě neschválili záměr na rozšíření plánovaného větrného parku u městyse. Místo původně zvažovaných čtyř větrníků jich tam chtěl soukromý ...

Komentáře (2)
21.03.2025 AktualityZvou do čistírny  i čerpací stanice 

Na prohlídku vodárenských objektů zvou pořadatelé v sobotu 22. března v Třešti a v jejích místních částech. Akci Den vody pořádá radnice ve spolupráci s pracovníky technických služeb. ...

Komentáře (0)
21.03.2025 AktualityBeton, cihly, dlaždice… do popelnice nepatří. Se stavební sutí šup na skládku

Čeká vás rekonstrukce bytu, domu, chaty…? Kromě výběru nového zařízení, kachliček, podlahového materiálu byste si měli zjistit, kam vyhodit stavební suť. Tedy tu, které budete mít v ...

Komentáře (0)
20.03.2025 AktualityMůžete dát svůj návrh na plán historického jádra Jihlavy

Jihlava bude mít regulační plán pro samotné centrum. Ten ochrání kulturně-historické hodnoty a jeho urbanismus a zasadí se o citlivý a odpovědný rozvoj místa. Regulační plán pro město ...

Komentáře (2)
20.03.2025 AktualityPoplatek za popelnici už atakuje tisícovku

Čím dál větší náklady v položce odpadového hospodářství rozpočtu měst na Jihlavsku nutí některé vedení radnic reagovat. Na základním ročním poplatku za vývoz popelnic zaplatí letos ...

Komentáře (0)
20.03.2025 AktualityZa odpad dluží také cizinci

Za loňský rok v Jihlavě nezaplatilo doposud za svoz odpadu 12.900 osob. Vyplývá to z tiskové zprávy města. Město dlužníky vyzvalo, aby poplatek uhradili co nejdříve. Poplatek za svoz odpadu ...

Komentáře (2)
20.03.2025 AktualityPotravinářská inspekce kontroluje restaurace už 10 let, prohřešků ubylo

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) byla pověřena kontrolou v provozech otevřeného společného stravování, tj. v restauracích, rychlém občerstvení, pivnicích, vinárnách, ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net