Reklama
Dnes je sobota 08.02.2025     svátek má Milada

U inscenace současné hry Petra Marka není zcela jisté, co se tu vlastně hraje

ONDŘEJ ŠÍPEK jako Tomáš a Lenka Schreiberová coby tajemnice Milena v inscenaci Nikdy jsem nebyla tak šťastná (jako když jsem tolik utrácela). Foto: Marek Malůšek
ONDŘEJ ŠÍPEK jako Tomáš a Lenka Schreiberová coby tajemnice Milena v inscenaci Nikdy jsem nebyla tak šťastná (jako když jsem tolik utrácela). Foto: Marek Malůšek

12.1.2025 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Podle skutečné události, kdy úřednice malého slovenského městečka zpronevěřila velké peníze z obecní kasy, napsal hudebník, divadelník, filmový režisér a pedagog FAMU Petr Marek na objednávku pro jihlavské divadlo původní hru Nikdy jsem nebyla tak šťastná (jako když jsem tolik utrácela).


Zapojení tvůrčí osobnosti Petra Marka, takto frontmana kapely Pidi Lidi, táhne tentokrát do hlediště i některé diváky, kteří nejsou častými návštěvníky HDJ. Jak je ovšem slyšet z jejich reakcí, odcházejí zhusta spíše zklamáni. A nutno spolu s nimi říci, že HDJ nabídlo před koncem roku publiku kus, který se z jeho repertoáru poslední doby neřadí k tomu nejsilnějšímu.   


Cílem tvůrců logicky bylo využít danou situaci k tomu, aby divadelními prostředky nahlédli na danou událost a příběh hlouběji a z různých stran. 
Snahou tedy bylo podívat se do soukromí bytosti, která přes pověst spolehlivé a obětavé úřednice vyrobí fatální zkrat, ale i do světa a motivací její „protistrany“. Tou je v tomto případě outsider a zkrachovanec, který se omylem stane příjemcem peněz vykrádaných formou falešných faktur z rozpočtu obce. 


Městské úřednici Mileně v příběhu zmizí syn do daleké Austrálie. Všemi opuštěná, trochu naivní žena hledá útočiště, ale i odezvu, sociální kontakt a pochopení ve svatyni pomyslného věštce. 


Ten je ovšem v úvodu příběhu zobrazen jako pouhý povaleč, tatrman v trenýrkách a exekucích. Příležitosti se ovšem chopí a za lamentování své nešťastné, už trochu odevzdané, nicméně stále doufající matky (vykreslené Taťánou Schottnerovou, která právě v této sezóně slaví půlstoletí na scéně HDJ) předstírá za pomoci kumpána rozjezd firmy, aby náhlý příjem balíčků bankovek vysvětlil. 

 

Civilní příchuť 
Ten příběh šlo jistě uchopit řadou způsobů a náhledů, od totální frašky až po existenciální drama. Protože tvůrci zvolili žánr komedie, otevřel se jim prostor pro svižnou „půldruhahodinovou konverzačku“, která by téhle látce asi tak nejspíš slušela. 


Mnohem objemnější tvar, který HDJ divákovi předkládá, v sobě prvky takové komedie nese. Z výsledku je navíc znát, že i díky hereckým výkonům by nakonec nejspíš docela fungovala.  


Z hlediště však spíše sledujeme představení, které průběžně ztrácí žánrovou zřetelnost, švih i tvar jako takový. Asi by vyznívalo silněji, kdyby se chvílemi poněkud netáhlo. Kdyby telefony zvonily o pár desítek vteřin kratší čas, nežli zvoní, kdyby se vyškrtala snad i půlhodina z různých obrazů. 


Kdyby si komedie disponující v úvodu zajímavě nostalgickou civilní příchutí postupně nezačala hrát na filozofično (a na všelijaké jiné různé věci a žánry). Kdyby se šetřilo výstupy „komparzistů“. Kdyby se ve finále nakonec (bůhvíproč) neobjevila dokonce parodie na muzikál (nebo snad dokonce na operu?).
Kdyby proměna nemakačenka z mamahotelu v empatického charaktera, který chce okradené ženě najednou vrátit všechny neoprávněně nabyté peníze, byla v téhle hře aspoň malinko víc uvěřitelná a vyargumentovaná.   

 

Body záchytné 
Potíž nakonec docela rozvlekle působící inscenace leží nejspíš už v samotném scénáři, který nakonec zmixuje dohromady vše možné. Ani režie z předvánočního gulášku kapra neusmažila.   


Inscenace si své příznivce nakonec i nachází. Divák je názorů všelijakých, což je samozřejmě dobře a v pořádku, v hledišti zaznívá smích. Ale pro toho, kdo nad divadlem a příběhem trochu přemýšlí, inscenace jako celek těžko obstojí.  


Jelikož nic není jen černé nebo bílé, nechybí v ní záchytné body, díky nimž není třeba mluvit o ztraceném večeru. Jedním z nich jsou herecké výkony. 
Lenka Schreiberová v hlavní roli úřednice tu u telefonu za kancelářským stolem nemá příliš co hrát. Vystihnout velmi civilním herectvím tiše nešťastnou polohu své hrdinky se jí daří. Jenže na dvě a půl hodiny hracího času s přestávkou to zkrátka nevydá.  


Protipólem je jí Ondřej Šípek v roli falešného věštce Tomáše. A vyznění je vlastně obdobné. 
Mnohokrát osvědčený komik souboru HDJ je dobře obsazen. Svého lehce zastydlého týpka dřepícího u compu (a u časopisu Čtyřlístek) ve staromládeneckém pokojíku maminčina domku vykresluje uvěřitelně, dodává mu i jistou nevyzrálou chlapeckost. Jsou v tom pěkné situační, herecké i režijní momenty, ale celkově brzy víme, o co jde, a začínáme tím předimenzovaným vykreslováním charakteru postavy spíš trochu trpět. 

 

Regionální nařvánek
Pocit souznění s hercem budí u některých diváků (jak je alespoň slyšet v kuloárech) také postava zastupitele Podskalského, jemuž byla tvůrčí sudbou z důvodu nastolení komiky přisouzena podivná šišlavost. Vlastně by v podání Jakuba Škrdly i mohla pěkně fungovat. To bychom ale museli být ve zřetelném formátu frašky a muselo by to celé mnohem více sypat. 


O scénách z jednání obecního zastupitelstva však bohužel platí totéž, co o celé inscenaci. Je v nich cítit pěkný potenciál, ale místy je to zdlouhavé, přelidněné, nutně tomu nakonec musí spadnout řemen. 


Nicméně je vykreslení atmosféry a všelijakých povrchních kreatur v zastupitelstvu asi tím nejsilnějším, co inscenace nabízí. Vypadá to jako nadsázka, ale vlastně tak úplně nebude. Tenhle sněm místních chytráků, jimž je vlastně všechno většinou šumák a sledují hlavně vlastní zájmy, v sobě nese svěží satirickou linku, bohužel nakonec utopenou v mnoha slovech a šumu. 


Ale přece jen z něj vyplavou dva momenty, které člověka přinadzvednou ze sedadla hlediště, aby mu neuniklo, co se z toho vyvine.   
První přichází před pauzou, kdy se objeví na hlavách konšelů zajímavé zvířecí masky. Tady si na mžik oka vzpomenete jakoby na Gogola a řeknete si - obecní oslové v gubernii nad říčkou? Jeden vyžírka jako druhý? Metafora, divadelno, po přestávce se začne něco dít? 


Záhy vám dojde, že jde ve skutečnosti o klokany, a tedy o reakci na australské trauma hlavní hrdinky. A po přestávce se s tím neděje až tak nic moc, ačkoli snahu o zajímavá vizuální řešení rozhodně nelze inscenaci upřít.  
Zato druhý moment zůstává v divákově paměti jako silné divadelní osvěžení, jež se v představení vymyká. Jde o veškeré herecké vstupy Petra Soumara v roli opozičního zastupitele Karla. 


Jakmile se tenhle regionální nařvánek během schůze zastupitelů postaví a hlučně (a divadelně artikulovaně a srozumitelně) se pustí do pronášení svých planě kritických opozičních pravd, naskakuje okamžitě na jevišti atmosféra jako ze Stroupežnického. 


V těchto momentech je znát, že by tenhle kousek mohl docela frčet a fungovat i jako parádní satira obecné politické „kulturnosti“ v naší zemi, kraji, městě. Bohužel tato atmosféra zase bleskurychle mizí, jakmile si ten furiant sedne. 


Vinou jakéhosi až kabaretního balábile, do něhož se zvrtne celé finále, nelze s určitostí říci, jaké vlastně má být poselství hry vůči ekonomickému prohřešku (přesněji závažnému trestnému činu), jehož se hlavní hrdinka dopustila. 


Člověk by řekl, že se tu dvě a čtvrt hodiny hrálo o potřebě naděje a lásky, o osobním selhání ze smutku a osamění, o velmi nečekaném „obrácení Ferdyše Pištory“, ale taky třeba o složitosti starostenské pozice, o odpovědnosti, vině a trestu. 
Ale s ohledem na poněkud volné vyznění toho finále si tím zcela jisti být nemůžeme.  

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklama
Reklama
22.01.2025 KulturaGymnazisté reflektovali frustraci ze světa

V režii pedagožky Ivany Fexové nastudoval gymnaziální soubor Spoušť hru podle scénáře studentské dvojice Václava a Vojtěcha Filových. V posledních letech soubor pracuje na principu společné ...

Komentáře (0)
21.01.2025 KulturaChystá se premiéra sitcomu Na dně z baru Horáckého divadla

Herci Horáckého divadla uvedou ve středu 5. února v podvečer v kině Dukla premiéru pilotního dílu sitcomu Na dně, který vzniká jako „falešný dokument“ v prostředí jihlavské profesionální ...

Komentáře (0)
20.01.2025 KulturaTřešťské muzeum připomíná historii hasičstva i řadu pohnutých událostí

Výstava o požárech, hasičích a hašení pod titulem Zkrocení červeného kohouta začala v Třešti v druhé polovině listopadu. Mimo jiné také projekcí historických i současných fotografií ...

Komentáře (0)
18.01.2025 KulturaNejstarší řemeslo na scéně DKO

Tragikomedie Nejstarší řemeslo z produkce Divadla Radka Brzobohatého, kde měla premiéru v lednu 2022, se bude hrát 19. ledna od 19 hodin v DKO Jihlava. Herečky Valérie Zawadská, Veronika ...

Komentáře (0)
17.01.2025 KulturaKoncert písní Hany Hegerové podpoří sociální služby

Koncert písní z repertoáru Hany Hegerové uvede 19. ledna od 17 hodin v Kině Máj Třešť tamní Základní umělecká škola. Zazní písně, které pro Hegerovou napsali autoři jako Jiří Šlitr ...

Komentáře (0)
16.01.2025 KulturaKampaň na podporu distribuce filmu Světec z pekla vynesla půl milionu

Sbírka na podporu široké distribuce dokumentu o jihlavském hudebníkovi Petru Štěpánovi vynesla přes půl milionu korun. Punkový a rockový kytarista, zpěvák a autor Petr Štěpán hrál spolu ...

Komentáře (0)
15.01.2025 KulturaKraj Vysočina má dva laureáty celostátního ocenění Zlatý oříšek Česká republika 2024

Tradičně na Nový rok odpoledne odvysílala Česká televize na programu ČT 2 finálové kolo soutěže Zlatý oříšek ČR. Toto ocenění získávají talentované děti z oblasti umění, vědy ...

Komentáře (0)
14.01.2025 KulturaŽivé betlémy během Vánoc benefičně pomáhaly sociálním i kulturním projektům

Štědrodenní živý betlém farníků patří k tradici Vánoc v Třešti. Také letos se dvě kostýmovaná představení vánočního příběhu se zpěvem koled konala 24. prosince časně odpoledne ...

Komentáře (0)
13.01.2025 KulturaObnovit značení tras byla sysifovská práce

Několikaletou doslova sysifovskou práci mají za sebou členové Klubu českých turistů (KČT) na Vysočině, pokud jde o obnovu značení turistických tras po kůrovcové kalamitě. Ve svém úvodním ...

Komentáře (0)
12.01.2025 KulturaU inscenace současné hry Petra Marka není zcela jisté, co se tu vlastně hraje

Podle skutečné události, kdy úřednice malého slovenského městečka zpronevěřila velké peníze z obecní kasy, napsal hudebník, divadelník, filmový režisér a pedagog FAMU Petr Marek na objednávku ...

Komentáře (0)
11.01.2025 KulturaPremiéra HD_Jéé: Červená Karkulka coby akční hrdinka

Jako komiksovou akční hrdinku představí postavu Červené Karkulky nová pohádková inscenace, kterou uvede v neděli odpoledne na své Malé scéně Horácké divadlo. Dívenka z klasické ...

Komentáře (0)
10.01.2025 KulturaZačala výstava Region Press Foto 2024 K vidění jsou snímky z 14 vysočinských médií

Ve spolupráci s médii z našeho kraje uspořádal Syndikát novinářů Vysočina výstavu Region Press Foto 2024. Jedná se o tradiční akci, jde o její dvanáctý ročník. Snímky si lze do ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net