Reklama
Dnes je pondělí 17.03.2025     svátek má Vlastimil

Doku-Dukla je plná soudruhů a hravosti, současnou realitu klubu vynechává

NA HRACÍ ploše se v představení odehrávají regulérní hokejové mače. Foto: HDJ, Igor Stančík.
NA HRACÍ ploše se v představení odehrávají regulérní hokejové mače. Foto: HDJ, Igor Stančík.

6.11.2024 Kultura/Komentáře (1), autor:
Jiří Varhaník

Velmi týmovou náladu a atmosféru vytvořilo Horácké divadlo okolo doku-inscenace Dukla. Lidé z provozního i tvůrčího týmu, doslova od šatnářek po dramaturgyni, dorazili na premiéru s klubovými šálami okolo krku. 


Z uměleckého souboru divadla byly už dlouho před premiérou cítit náznaky, že vzniká cosi výjimečného, jiného, nezvyklého. Něco natolik hravého, že se sami herci očividně těší, až celou tu nálož „pustí do lidí.“


A takový je skutečně i hlavní dojem z inscenace hry Dukla, kterou pro HDJ za vydatné informační podpory samotného hokejového klubu napsal původem velkomeziříčský dramatik Emanuel Míšek. 


Autorovi se podařilo dostat (navíc s humornou nadsázkou v reflexi regionální rivality) do divadelní zkratky překotnost specifického časového úseku z moderní historie regionu. Začíná od měšťanů debatujících koncem dvacátých let o potřebě založit klub, když „dutohlavové“ Jihlavu o rok předběhli se svou Horáckou Slávií. 


Celé následné válečné období bere Míškova hra šmahem, ale přesto výstižně. Přes napálené karikatury Hitlerova nacionalismu a Stalinovy vodkové brutality (v až parodickém hereckém uchopení Františka Mitáše) se inscenace dostává do už pomalejších, ale zase jinak turbulentních vod padesátých a šedesátých let. 


Soudruhy se to tady jen hemží, mění se uniformy i názvy založeného sportovního klubu. Sokolská jednota se utopí v močálu komunistických zákazů a společnost se proměňuje podobně, jako se noblesní cylindry měšťanů - zakladatelů z roku 1929 proměnily v bílá tílka, červené trenýrky, a ve vaťáky při stavbě hokejového stadionu na místě hřbitova v rámci akce Z. 


Skvělým nápadem je v téhle fázi představení použitý „hudební mišmaš“, díky kterému si divák dokáže dobře zařadit a navodit atmosféru plynoucích let. 
Letem světem, ale výstižně, tedy inscenace nastíní podmínky pro vznik klubu. Jihlava získává namísto Olomouce armádní hokejový tým, a pak už to na jevišti jede. 

 

Hravost nadevše
To nejvýstižnější slovo pro další dění by asi znělo hravost. Urostlí herci, a s nimi i herečky, se mění v nadšené plejery, teče tu i pivo a padají nejenom góly, ale i sporťácky břitká slova. 


V klubovém dění defilují konkrétní trenéři, hráči, maséři, konferenciéři – jména jako Kobera, Anton, Pitner, Podhorský, Šmíd, Křížek, Poláček, Hrbatý, Kepák, Bukač, bratři Holíkové, Golonka, Walter, Havel, Klapáč, Neveselý, Střechovský, Veselý… 


„Kluziště“ zřízené na točně mezi mantinely a šatnami je prostorem pro skutečné mače. Choreografie tady povyšuje práci Anny Korby Vanacké doslova na spolurežii. 


Všechny tyhle přesně secvičené scény plné hravosti ale nakonec přetrumfne jediná komorní situace a postava. To když Zdeněk Stejskal roztleská publikum svojí dokonale natahovanou, geniálně jednoduchou etudou na téma „nešťastný konferenciér na kluzkém ledě“.  


A paradoxně až tady, mimo vlastní hokejové mače, vznikají skutečně silné chvíle inscenace. Zápasové choreografie na jednu branku jsou fajn, ale tím nejdivadelnějším momentem je tu uzavření velkého oblouku, v němž vás tvůrci navedou vytvořit si pozitivní vztah k jedné z docela malých nehokejových postav, aby pak tohle vaše pouto v odrazu krutosti skutečného života (a reálné historie klubu) nemilosrdně přesekli.  


Za tuhle průběžně budovanou vedlejší divadelní linku tleskám. Teprve tenhle „vesnický oblouk“ dává celé až ploše adorační inscenaci skutečně hlubší smysl a dostává do hry i náznak kritičtější reflexe tématu.  


Dokumentární podstatu titulu jinak naplňuje řada pohledů na tréninkové metody a životní realitu někdejších sportovců. Vše samozřejmě prezentováno v duchu celého večera v zábavné divadelní nadsázce.


Největší prostor v tom směru dostává etuda spartánské cyklistické sedmisetkilometrové výpravy směr Liberec v rámci letní přípravy hokejistů. Současným divákům i sportovcům dosti názorně představuje dobovou realitu začátků profesionálního sportu, kterou by si dnes asi sotva uměli představit.   


A pak je tady jednoznačně dominantní prvek večera. Asi málokdo by polemizoval s tím, že je jím zcela profesionální pěvecký výkon představitelky Dukly Kristýny Novákové. 


Silné, řekněme až rockově laděné songy na motivační texty si mohl autor skvělé inscenační hudby Josef Fojta dovolit napsat očividně právě proto, že jihlavské divadlo disponuje ve svých hereckých řadách takto excelentní zpěvačkou se zkušenostmi z nejedné kapely. Navíc přidala Kristýna Nováková své postavě Dukly i jakýsi nenápadně šibalský dívčí šarm, kterým si poprávu získává publikum.   

 

Ještě druhý pohled
Titul Dukla uvádí HDJ v rámci své doposud velmi seriózní tematické řady věnované regionální dramaturgii a historii. V ní už uvedlo původní hry věnované osobnostem básníka Jana Zahradníčka, skladatele Bohuslava Martinů, vydavatele Josefa Floriana, básnířky Suzanne Renaudové a „dcery národa” Zdeňky Havlíčkové.


I kvůli zařazení do této řady se otevírá ještě druhý pohled na inscenaci Dukla, který vás prostě musí napadnout, když jdete domů z energií nabitého představení. 


I jako někdejší divák, který se tehdy ještě extraligové Dukle něco na stojáka nafandil z „Efka“ starého Horáckého stadionu, musí člověk vnímat, že tvůrci inscenace zcela rezignovali na možnost dokumentárně reflektovat (byť třeba okrajově) také téma současnosti, anebo i možné budoucnosti hokejové Dukly. 


O něčem takovém se totiž v úvahách o uchopení tématu před samotným vznikem hry trošku mluvilo. Sama dramaturgie HDJ připomíná, že možných úhlů dokumentárního pohledu je celá řada - fenomén armádního sportu, podpora sportu za doby totalitního režimu, kořeny úspěchu, zlatá éra hokeje, fanoušci ve specifickém prostředí poválečně vysídlené a vykořeněné Jihlavy… 


Něco z toho v Míškově hře přítomno je. Přesto (a respektujme to) je hlavním zvoleným tématem hry cesta na vrchol, k vítězství.
To je samo o sobě obhajitelné téma. I jako dokument desetileté cesty klubu k zisku prvního titulu je vcelku nosné. Ale asi jsme přece jen čekali víc. Pochyby se objevují zejména v okamžiku, kdy se všechno hokejisticky přepálí. A to se tomuhle představení okolo premiéry tak trochu přihodilo. 
Inscenaci provázejí setkání a besedy s hokejisty. Na doprovodné výstavě v suterénu HDJ se dozvíte něco v tom smyslu, že Dukla je Srdce Jihlavy a že prý klub definuje samotnou podstatu města. I když vezmeme v potaz typicky přenadšenou rétoriku sportovních motivátorů, tak tohle si s dovolením fakt nemyslím. Aspoň pokud jde o současnou Jihlavu jako celek. 


Ona současná Jihlava hokejovou Duklou skutečně celkem žije. Akorát, že tím tématem rozhodně není šance jít se podívat na špičkové soupeře v boji o extraligový titul, jako spíše otázka velkorysého vytváření podmínek pro budoucnost klubu. 


Zejména rezonuje Jihlavou téma stavby arény, financované městem v ekonomicky i společensky extrémně nejisté době. A především jejího urbanisticky kontroverzního umístění v centru města, jež by podle oponentů mělo mnohem spíše těžit z komorní historické atmosféry, Jihlavanům i návštěvníkům města dávat velmi důstojný prostor k nadechnutí ve skutečné zeleni a turisty lákat na svůj pozdní středověk, renesanční paláce a baroko. 
V tomto ohledu prostě inscenace Dukla nevznikala zcela tradiční cestou. Ta jinakost je vidět už z toho, že byla uvedena samostatná předpremiéra „pro Duklu“. 
Na tom by samozřejmě nebylo nic divného či špatného, klub na vzniku titulu úzce spolupracoval. Kdyby ovšem celá popremiérová atmosféra nevyzněla tak, jako kdyby HDJ dodalo klubu (městu?) motivační kus „na objednávku“. Aby si i občan škarohlíd uvědomil, jaké tu má rodinné stříbro a že si nemá dovolovat např. remcat proti těm správným investicím.  


Zamyslíme-li se nad samotnou obecnou podstatou dokumentární inscenace, neměla by asi nikdy vyznívat jako prvoplánová adorace kohokoli. Hra Dukla, máme-li se na ni podívat přísně z pohledu žánru doku-divadla, svým nadšenectvím do tohoto pocitu občas sklouzává. 


Současná Jihlava jako celek ovšem ani náhodou není a priori hokejová. Chtě nechtě, HDJ z toho všeho bohužel nakonec musí vyjít jako někdo, kdo byl trošku použit. Dramaturgii repertoárového divadla kofinancovaného z prostředků kraje, a taky trochu města, ovšem tenhle umělecký pohled nelze zazlívat. V tom ohledu bude mít asi z podstaty věci vždy tak trochu obroušené zuby.

 
Je dobře, že má nakonec Míškova a Zetelova Dukla přece jen sílu i v obecnější rovině, sdělné pro širší, nežli jen duklácké publikum. Že v sobě nese i poselství, že nadšením a dřinou můžete něco velkého vybudovat i ve složitých podmínkách a takříkajíc zespodu. 


To jen ta sportovní motivační dávka už po premiéře lezla člověku trochu ušima. Až natolik, že už třeba ani neměl moc chuť pustit si na Youtube divadelnický klip k silné ústřední písni hry Kde český lev je král. Ale visí tam, je radostný a skvěle zavádí diváka do atmosféry a do zákulisí příprav celé inscenace. Určitě stojí za vidění. 

 

Černý kůň sezóny
Titul Dukla nakonec naplňuje očekávanou ambici stát se černým koněm sezóny a nabídnout z mnoha stránek divadelní zážitek. Než jako oslavu Dukly a jejích zasloužilých osobností je ovšem potřeba ho vnímat spíše jako zábavné, a zároveň i sdělné svědectví o absurditě českého 20. století na příkladu jednoho hokejového klubu. 


Ale to je vlastně pro širokou diváckou obec dobrá zpráva a pozvánka do hlediště. I zvolené užší téma cesty k vítězství ostatně publikum očividně oslovuje, dokázala to atmosféra finále premiérového představení. 


Že se děkovačka proměnila ve společný happening herců a vestoje aplaudujících diváků, to nebylo jen zásluhou mimořádné zpěvačky a chytlavého ústředního songu. Diváci hru přijali. A v sále ten večer nesedělo hokejové publikum. 

Diskuze k článku

Nový komentář

....... soudruzi progresivisti teď přemýšlí, jak převléct správně kabát....... hlavně , aby co nejdříve skončila imperialistická válka na Ukrajině........
km | 2024-11-06 11:05:56 | Reagovat
ReklamaReklamaReklama
Reklama
01.03.2025 KulturaDelegace filmařů doprovodí v neděli snímek Tichá pošta

Delegace tvůrců doprovodí v neděli 2. března od 15.30 hodin uvedení nového českého filmu Tichá pošta v jihlavském kině Dukla. Účast na projekci přislíbili režisér Ján Sebechlebský ...

Komentáře (0)
28.02.2025 KulturaSílu Fausta podtrhuje i jihlavské mládí

Poněkud nesnadné to nejspíš bude mít u jihlavského divadelního publika nová inscenace klasické tragédie Faust. Hned v úvodu úvahy nad ní se lze odpíchnout od dvojznačné skutečnosti, ...

Komentáře (0)
27.02.2025 KulturaDo odchovu žiraf se zoo Jihlava nepustí, jejich pavilon bude sloužit mládencům

Z původních tří mladých žirafích samců v Zoo Jihlava zbývá momentálně pouze jediný, chovný samec Paul. Ten by měl být ještě letos přesunut do zoo ve Dvoře Králové nad Labem. „Musíme ...

Komentáře (0)
25.02.2025 KulturaZoo čekají investice. Dosluhují sítě nad výběhy, řešit musí tygry i hrošíky

Největší investicí Zoo Jihlava má být v roce 2025 dokončení projektové přípravy a zahájení stavby venkovních výběhů pro kočky pouštní a karakaly. Čtyřmi miliony korun akci podpoří ...

Komentáře (0)
25.02.2025 KulturaTvůrčí tým vyčaroval na Malé scéně Horáckého divadla pohádku plnou kouzel

V ryze ženském týmu (nepočítáme-li ovšem Martina Kollára v zásadní herecké úloze Havrana Abraxase) vznikla na Malé scéně HDJ nová pohádková inscenace pro nejmladší publikum. Malá ...

Komentáře (0)
24.02.2025 KulturaV úterý pokřtí knihu příběhů ukrajinských uprchlíků

Kniha Kdo spí v postelích mých dětí přináší příběhy 17 ukrajinských uprchlíků. Vydává ji spolek F Point. Křest knihy se uskuteční v úterý 25. února v 17 hodin v gotickém sále jihlavské ...

Komentáře (0)
23.02.2025 KulturaFotograf Karel Slimáček vystavuje ve Smrčné

Další v pořadí pátá výstava fotografií se chystá v Galerii Smrčná u Jihlavy. Jihlavské listy společně se Školou ekonomiky a cestovního ruchu představí ve čtvrtek 27. února v 17 ...

Komentáře (0)
22.02.2025 KulturaReprodukce Tizianových tapiserií mají být na zámku zpřístupněny v květnu

Na Brtnici se v podobě reprodukcí vrátí sedm rozměrných gobelínů (tapiserií), které úzce souvisí s historií tamního zámku. Prezentovány tu budou na výstavě nazvané Tristan a Izolda s ...

Komentáře (0)
21.02.2025 Kultura Zítra ZUŠka slaví plesem a koncertem Alinda Quintetu

Vyladěný ples pořádá v sobotu 22. 2. v DKO Jihlava Základní umělecká škola Jihlava. Akce je součástí letošního kulatého výročí založení hudební školy v Jihlavě. Hostem večera ...

Komentáře (0)
20.02.2025 KulturaUsain Bolt na zámku znovu zaběhne nejrychlejší závod

Nejrychlejší sprinter všech dob Usain Bolt je hrdinou scénického skeče (krátkého dramatického výstupu žertovného, komického nebo satirického obsahu), který 23. února od 20 hodin uvedou ...

Komentáře (0)
19.02.2025 KulturaKnížku s příběhy 17 ukrajinských uprchlíků chtějí rozdávat zdarma

Křest knihy Kdo spí v postelích mých dětí – příběhy ukrajinských uprchlíků se uskuteční v úterý 25. února v 17 hodin v gotickém sále jihlavské radnice. Kniha strhujících příběhů ...

Komentáře (5)
18.02.2025 KulturaRežisér Čermák nezůstává u fragmentu, pro Jihlavu zpracoval oba díly Fausta

Na jeviště Horáckého divadla (HDJ) vstupuje klasika, veršovaná tragédie Johanna Wolfganga Goetha Faust v překladu Radka Malého a Otokara Fischera a v autorské úpravě Jakuba Čermáka. Dramaturgyně ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net