HERCI Horáckého divadla ve Štefaňákově inscenaci Hrozny hněvu. Zcela vpravo dva noví stálí členové hereckého souboru – nedávný absolvent AMU Matěj Polák a Kamila Zetelová. Foto: HDJ, Igor Stančík
Co má společného americký jihozápad s českou Vysočinou, bude zkoumat Horácké divadlo (HDJ) v úvodu nadcházející nové sezóny. Od soboty bude uvádět adaptaci textu předního amerického autora Johna Steinbecka Hrozny hněvu. Půjde o první divadelní zpracování tohoto románu na českých jevištích.
Ve Steinbeckově příběhu se hrdina hry Tom Joad (ztvární ho Tomáš Slabiňák) vrací k rodině po odpykání trestu za zabití člověka v hospodské rvačce. Pole, na němž rodina několik generací hospodařila, však mezitím bylo zkonfiskováno korporátem a krajinu devastuje sucho.
Rodina Joadových se pod tlakem společensko-klimatických změn vydává na dlouhou pouť směrem na západ, jako mnozí další noví osadníci, kteří doufají, že naleznou lepší životní podmínky a nový domov.
Inscenaci připravil s jihlavským souborem výrazný mladý režisér Ondřej Štefaňák, který vedle práce v řadě českých divadel působí jako umělecký šéf pražského Divadla X10 (divadlo roku 2023 v Cenách divadelní kritiky).
„Název Hrozny hněvu je něco, co je samo o sobě provokativní, zároveň to není o hněvu nebo o negativní energii, ale spíš o frustraci, která zraje. Jak v postavách románu, tak ve společnosti obecně,“ uvažuje režisér, autor dramatizace i scény O. Štefaňák nad titulem, jehož tématem je střet jedince s nějakou vyšší mocí, v tomto případě se zkorumpovanou společností a korporáty zaměřenými výhradně na zisk.
„Jednotlivec se ocitá v běhu dějin, který může jen stěží ovlivnit. Ať už je to klimatická krize, nadnárodní společnosti nebo politické změny, mohl to být i covid, války, najednou na bedra lidí dopadají obtížně uchopitelné věci…,“ uvažuje režisér nad frustracemi pramenícími ze společenské nespravedlnosti.
K dnešku podle něho Steinbeck hovoří v ozvěnách podob značných společenských změn. Režiséra podle jeho slov baví romány, které mají přesah do univerzálnosti: „I když je román (Hrozny hněvu) poměrně dost svázaný s reáliemi doby, ve mně provokoval velmi expresivní obrazy spjaté s lidskou existencí napříč časem i prostorem.“
Jak dodávají tvůrci sociálně kritické jihlavské inscenace, ta kombinuje lineární vyprávění s dynamickým jevištním jazykem. Režisér pracuje také s humorem, ironií a vtipnou lehkostí obsaženými v původním díle.
Hrát se bude v překladu Radoslava Nenadála a v kostýmech Matildy Tlolkové. Dramaturgy inscenace jsou Bára Viceníková (čerstvá absolventka JAMU) a kmenový dramaturg HDJ Jaroslav Čermák. Autorem audiovize pro inscenaci je Jan Fuchs, hudbu vytvořil Kryštof Blabla.
Publikum uvidí též dva nové herce jihlavského činoherního souboru. Loňský absolvent Divadelní fakulty AMU Praha Matěj Polák se představí jako Al Joad, Kamioňák a Strážný. Kamila Zetelová, která si v minulé sezóně v Jihlavě ještě jako host zahrála titulní roli v inscenaci Paní Bovaryová, si zahraje postavu Mámy Joudové.
Adaptuj se! Sezóna HDJ začíná
Tituly celé 85. sezóny HDJ propojí v HDJ zastřešující slogan v podobě zvolání Adaptuj se!
V jeho rámci divadlo chystá na 19. říjen premiéru dokumentární inscenace Dukla věnované jihlavskému hokejovému klubu. Inscenace bude další z řady titulů sledujících osobnosti či témata spojená s Vysočinou. Hokejový fenomén převádí na scénu scénář Emanuela Míška. Režírovat bude umělecký šéf HDJ Michal Zetel.
Dokukomedie má přiblížit prvních deset let armádního klubu založeného v roce 1956 v Olomouci, jehož sídlem se o rok později stala Jihlava. Divadelníci vycházejí z reálných dokumentárních podkladů a materiálů.
Podle skutečné události vznikla komediální hra Petra Marka Nikdy jsem nebyla tak šťastná (jako když jsem tolik utrácela). Její premiéru uvede HDJ v Zetelově režii 14. prosince.
Publikum bude sledovat příběh a motivace zaměstnankyně úřadu, která utratila miliony z městské pokladny za služby falešné vědmy. Frontman kapely Midi Lidi Petr Marek je současně spoluautorem hudby.
Goetheho Fausta uvede HDJ na scénu 22. února 2025 v režii úspěšného režiséra Jakuba Čermáka. Tragédie o doktoru Faustovi, který v touze po poznání zaprodal duši ďáblu, má být zároveň výpovědí o současném světě a o těch, kteří se v něm (třeba nespokojeni) stále o něco snaží.
Jakub Čermák v Jihlavě adaptoval a režíroval inscenaci Šepoty a výkřiky, která získala mimo jiné nominaci na Cenu Thálie za herecké výkony Lenky Schreiberové a Barbory Bezákové. Na Malé scéně HDJ připravil rovněž úspěšnou inscenaci Utrpení mladého Werthera.
V sobotu 26. dubna přicválá na jeviště HDJ Limonádový Joe. Klasickou westernovou parodii autorů Jiřího Brdečky, Jana Rychlíka, Vlastimila Hály, Vratislava Blažka a Pavla Kopty bude režírovat Marek David z nejmladší režisérské generace.
Zřizovatelem HDJ je Kraj Vysočina. Loni prošlo divadlem bezmála 39 tisíc diváků. -jv-
Diskuze k článku