PSEUDOGOTICKÁ stavba z červených cihel. Mimořádná památka na zaniklé židovské město. Roky v ní ale najdeme asijskou tržnici. Foto: Lenka Kopčáková
Dvě stovky slavnostně oděných hostů budou muset projít asijskou tržnicí, aby pak odbočili na servisní schodiště a vystoupali do patra. Teprve tam se jim rozevře pohled na noblesní koncertní prostor s klenbami až po střechu...
Mnozí již tuší, že řeč je o nové synagoze ve Velkém Meziříčí. Letos 5. června bude jednou ze zastávek ve šňůře koncertů mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Cílem koncertu s nádechem trochy bizarnosti bude upozornit na upadající památku ve Velkém Meziříčí.
Výrazná stavba z červených cihel byla kousek od městského centra vystavěna v letech 1868 – 1870, tehdy již za hranicemi bývalého židovského ghetta. Autorem projektu byl vídeňský architekt August Prokop a synagogu v pseudogotickém slohu postavil meziříčský stavitel Václav Roučka. Náklady tehdy činily 25 tisíc zlatých.
Synagoga měla původně vitrážová okna s vypodobněním židovských šesticípých hvězd. Na atikách a nad vchodem byly citáty z Písma. Bohoslužby se tu konaly až do 2. sv. války.
Zdejší židovská obec s nejméně pětisetletou historií zanikla s válečnými deportacemi Židů. Pak již nebyla obnovena a synagoga sloužila jako sklad. V posledních dekádách je v jejím přízemí asijská tržnice. Nápis nad vchodem do památky dne hlásá „Centrum levného nákupu“.
„Budova nové synagogy je mimořádně krásná stavba. Ale co jsem já na světě, nepamatuji, že by tu bylo něco jiného jak tržnice,“ konstatuje starosta města Alexandros Kaminaras (Společně VM).
A tak tu letos v rámci festivalu staré hudby proběhne snad vůbec první koncert. O této možnosti jednal starosta Kaminaras spolu s ředitelem festivalu Concentus Moraviae Davidem Ditrichem od roku 2020. „Nyní se záměr uskuteční. Cílem je připomínka faktu, jak zajímavý objekt ve městě máme,“ říká starosta, profesně architekt.
Signifikantní novogotická stavba je ve vlastnictví Židovské obce Brno. Ta ale dlouhodobě neví, co si s chátrající památkou počít. Nesehnala peníze na opravu. Synagogu tedy nabízí městu bezúplatně do vlastnictví nebo za symbolickou jednu korunu.
Asi v polovině dubna se do Velkého Meziříčí sjeli starostové všech festivalových měst a prohlédli si památku v její zanedbané podobě. Byť se v budoucím koncertním sále pohybovali mezi rázy odložených krabic s obuví, historický náboj místa nešlo přehlédnout.
Koncert bude provázet i diskuse s přizváním odborníků. Jedním z nich by dle starosty mohl být známý český architekt a velký popularizátor architektury Adam Gebrian.
„Bude to krok ke znovuobjevení něčeho, co tu již mnoho let existuje. Řekneme lidem, proč je potřeba o takovéto objekty pečovat a nacházet pro ně naplnění. Jsem na to velmi zvědav,“ očekává Alexandros Kaminaras.
Dle jeho slov si meziříčská radnice nechala loni od Fakulty stavební VUT Brno zpracovat stavebně technický průzkum. Podle něj by obnova synagogy do původního stavu stála nejméně 33 miliónů korun. „Pokud bychom ji chtěli doplnit ještě vestavbou, která by naplňovala dnešní požadavky provozu na nové sociální zázemí, novou kavárnu a vyžadující techniku, pak už bychom byli na 50 miliónech. Ovšem při současných cenách musíme přičíst ještě tak 20 %,“ informuje starosta.
S pomocí úvěru je město schopno na takové peníze dosáhnout, ale dle jeho slov je nutný koncepční přístup k obnově památek. Lidem vysvětlit, proč by město objekt přebíralo a jaký sleduje záměr.
„V našem případě máme podporu i v odborně zpracovaném dokumentu, kterým je Koncepce kultury. Ta říká, že synagoga je jedním z objektů, které by město mělo vlastnit a umístit do něho kulturní náplň,“ vysvětluje Alexandros Kaminaras.
Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu 13 měst s názvem Concentus Moravies začíná 31. 5. a končí 27. 6. Krom převážně jihomoravských sálů zazní hudba i v šesti místech Kraje Vysočina, a někde i opakovaně. Letošní motto zní: „Cestou od kořenů k budoucnosti“.
V meziříčské synagoze však židovskou hudbu nečekejme, jak by se mohlo nabízet. V neděli 5. června ji rozezní duo hráčů na perkusní nástroje, Martina Opršála a Martina Kleibla. Má název Homo sapiens – rytmický příběh.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.