PETR RYŠKA je náměstkem primátorky téměř dva roky. Kromě toho si ponechal pouze funkci předsedy Českého svazu plavání. Foto: město Jihlava
O úpravnu vody v Hosově se stále soudíme a zatím se to nějak neposunulo, říká náměstek jihlavské primátorky Petr Ryška (ODS).
Již dlouho se hovoří o tom, že Jihlava potřebuje jihovýchodní obchvat města. Když už je všechno na spadnutí, tak má kraj problémy s výběrovým řízením. Kvůli tomu hrozí ztráta evropské dotace na akci. Může se stát, že se nakonec ani stavět nebude?
Stále je teoreticky malá šance, že by se to mohlo stihnout. Kraj se vrátil o krok zpět a znovu vyhodnotí výběrové řízení. Pokud i pak budou námitky ze strany uchazečů, je možné, že se s tím napodruhé Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vypořádá rychle.
Dobře, ale pokud se to nestihne, tak město naznačilo nějaké možné záložní varianty…
To by měl mít spíše kraj, město do toho nemůže zasáhnout. Stále však vidím možnost, že to není definitivně uzavřené. Pokud to nedopadne, tak kraj podle mého názoru musí pokračovat v duchu, že obchvat chce udělat, a hledat jiné dotační zdroje. Ono se určitě během dvou či tří let něco najde, pouze se to všechno zase protáhne.
Ale přesto, pokud by se to nepodařilo, neuvažujete o oprášení projektu vnitřního okruhu Jihlavy, jehož součástí je i částí veřejnosti kontroverzně vnímané přemostění Sasovského údolí?
V tuto chvíli o tom vůbec neuvažujeme, protože si myslím, že se jihovýchodní obchvat města jednou postaví. Jestli se začne stavět teď, nebo za dva tři roky, tak nemá smysl uvažovat o vnitřním okruhu.
Přejděme k tzv. pracovním karanténám. Město má několik společností, které musí jet nepřetržitě. Jste na to připraveni?
Naše obchodní společnosti mají svá vedení a my jako rada města jim do toho nezasahujeme. A pokud vím, tak nám zatím žádná z našich společností neoznámila, že by s pracovními karanténami měla zásadní problém.
Takže se s tím nejspíše nějak vypořádají. Myslím si, že letos budou mít městské společnosti spíše problémy s růstem cen energií. Například dopravní podnik, který nyní narychlo hledá nějaké řešení.
Město zdražilo občanům vodu. Jako jeden z hlavních důvodů uvádí navýšení ceny vody z úpravny v Hosově. Ta stále patří Svazu vodovodů a kanalizací Jihlavsko (SVAK). Kdy bude konečně města?
To v tuto chvíli nejsme schopni říci. Stále se o ni soudíme se SVAK a zatím se to nějak neposunulo.
Někteří občané upozorňují na špatný stav městských parků. Nechystá město nějakou jejich plošnou revitalizaci?
Chystá. Počítáme v novém programovém období na roky 2021–2027, že bychom provedli revitalizaci některých parků. Jedná se hlavně o parky na třídě Legionářů, Smetanovy sady a Štefánikovo náměstí.
Jednou z největších investic města v jeho historii je Horácká multifunkční aréna. Stále platí termín demolice stávajícího zimního stadionu na letošní podzim?
Pokud vše půjde podle předpokladů, tak bychom měli v únoru vypsat výběrové řízení. Někdy v dubnu bychom měli začít otvírat obálky. Když pak vše půjde dobře a nikdo se nám nebude odvolávat, tak bychom někdy v červnu měli předat staveniště vybranému dodavateli. Takže demolice by mohla začít už někdy v červnu nebo v červenci.
Centrální dopravní terminál
Další velkou investicí města bude centrální dopravní terminál, který bude budovat ve spolupráci se Správou železnic (SŽ). Platí stále termín realizace první etapy v letech 2023–2025?
Platí. Na tento termín máme také podepsanou smlouvu se SŽ, která bude stavět budovu nádraží a nástupiště.
Již jsme psali, že v první etapě by SŽ měla postavit novou výpravní budovu a město by realizovalo prostor před ní. Co se bude stavět v dalších dvou etapách?
U nich se pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Skoro si myslím, že druhá a třetí etapa musí být realizovány dohromady. Druhou etapou by bylo postavení nového autobusového nádraží u terminálu a třetí propojení na Jiráskovu ulici k Feroně a k Hamerníkově ulici.
Nedává mi smysl, když by se to neudělalo najednou. To znamená, počítáme, že někdy v letech 2027-2028 by na to město mohlo finančně mít. Myslím si, že někdy v této době by mohlo být zrealizované jak propojení, tak přesunutí autobusového nádraží.
Pozemek stávajícího autobusového nádraží patří společnosti Icom transport. Dá se říci, že se nachází pro město na strategickém místě. Neuvažujete, že byste tento pozemek po přestěhování autobusového nádraží vykoupili?
Může to být o jednání, ale v tuto chvíli si myslím, že je to předčasné. Je to primární záležitostí Icomu, jak k tomu bude chtít přistoupit. Město pozemek ani vykupovat nemusí. Pokud bude mít Icom transport dobrý záměr, tak město může být spokojené i s tím, co tam bude chtít postavit.
Z dopravního hlediska město chystá výstavbu dopravního terminálu v dosti okleštěné podobě u Billy. Kdy budou zahájené práce?
Mělo by se začít v letošním roce. Letos rovněž dojde k postavení dopravního terminálu u hlavního nádraží.
Co se bude v rámci terminálu u hlavního terminálu vlastně dělat?
Jedná se o investici města ve výši zhruba 20 milionů korun. Výrazně se zlepší kvalita komunikace i chodníků před hlavním nádražím. Revitalizace zasáhne také částečně do přilehlého parku, ve kterém se bude dělat nová cestní síť. Přibydou také nějaká parkovací místa.
Znamená to, že se bude také rekonstruovat komunikace vedoucí podél kolejí na Polenskou ulici, která je ve velmi špatném stavu?
Až tak daleko se rekonstrukce dělat nebude. Práce skončí za odbočkou.
A výhledově máte v plánu tuto komunikaci opravit?
To je spíše otázka na odbor dopravy. Odbor rozvoje města (ORM) to zatím v investicích nemá.
Bude pokračovat koalice s Fórem Jihlava?
Nyní přejděme ke koalici. Po Miroslavu Tomancovi rezignoval další zástupce Fóra Jihlava v zastupitelstvu Libor Kuchyňa. Nenarušilo to vaše vztahy uvnitř koalice? Nehrozí její rozpad?
Je to určitě nepříjemné. Po mimořádném zastupitelstvu (18. 1.) budeme jednat o dalším osudu koalice. Zatím to vypadá, že pana Kuchyňu nahradí v zastupitelstvu za Fórum Jihlava paní Miroslava Berková. Pokud se mezi sebou domluvíme, tak bude koalice pokračovat tak, jak je.
A co když se nedomluvíte?
Nechci předjímat, ale myslím si, že se spíše domluvíme.
Jak se vám vlastně spolupracuje s politickým subjektem, o němž i jeho členové říkají, že už fakticky neexistuje?
Je to složité, ale všechno je o jednání. Pokud se jsou ochotni zavázat k naplňování programu a ty dohody budou platit, tak se ještě spolupracovat dá. Možná bychom to řešili jinak, pokud bychom jako koalice měli před sebou čtyři roky. V tuto chvíli si ale myslím, že nějaké překotné změny by městu úplně neprospěly.
Diskuze k článku