Reklama
Dnes je neděle 05.12.2021     svátek má Jitka

Heda: Znuděný manipulátor s depresivní oblohou

HERCI Alexandra Palatínusová se Zdeňkem Stejskalem (Heda  Tesmanová a Jörgen Tesman) a Šárka Čermáková (Tea Elvstedová) v inscenaci Heda Gablerová na scéně HDJ.  Foto: Igor Stančík
HERCI Alexandra Palatínusová se Zdeňkem Stejskalem (Heda Tesmanová a Jörgen Tesman) a Šárka Čermáková (Tea Elvstedová) v inscenaci Heda Gablerová na scéně HDJ.  Foto: Igor Stančík

25.11.2021 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Ano, takový je Ibsen, dalo se říci po zhlédnutí druhé premiéry uplynulé 81. sezóny Horáckého divadla. A ano, z dramaturgického hlediska taková náročnější inscenace do sezóny repertoárového divadla patří. Přesto ji divadlo před částí publika složitě obhajuje.  

Světová premiéra Ibsenova psychologického dramatu z roku 1890 se odehrála koncem ledna 1891 v mnichovském Residentztheater. Prý celkem bez úspěchu u publika i kritiky.

Během let se ale ve světě zařadila k naprosté divadelní klasice a k nejhranějším autorovým hrám. Českou premiéru v překladu Huga Kosterky měla v roce 1906, v roce Ibsenova úmrtí, ve Švandově divadle v Praze s Marií Táborskou v hlavní roli.

Drama o čtyřech dějstvích se odehrává v obývacím pokoji novomanželů Tesmanových během dvou dnů. Znuděná Heda Gablerová, nyní Tesmanová (Alexandra Palatínusová), pohrdá svým „příliš obyčejným“ a málo úspěšným manželem, historikem Jörgenem Tesmanem (Zdeněk Stejskal), za kterého se provdala spíše z rozmaru. Její pocit zmaru a nesvobody ještě umocní přítomnost charismatického Eilerta Lövborga (Jakub Škrdla). Heda rozehrává hru, v jejímž tragickém finále nakonec ničí své okolí i sama sebe.

Část současného jihlavského divadelního publika volá: „Divadlo má být zábava a vraťte nám naši bezproblémovou dramatiku, na kterou jsme byli uvyklí!“

Takový zobecňující „nárok“ je třeba odmítnout. Už z pohledu skladby celé sezóny repertoárového oblastního divadla (psychologický Ibsen v ní loni stál mezi až životopisně rozkročeným Martinů a bujarým Molièrovým Scapinem) má zařazení expresivnější hry a inscenace své místo zcela neoddiskutovatelně.

Jdu-li do divadla, měl bych zkrátka vědět, na co jdu. Doba, kdy měli všichni doma stejnou obývákovou stěnu a na stole jim stála stejná lampička, už (aspoň doufejme) definitivně minula. A Ibsen, to je provokativnost, kontroverznost, společenská aktuálnost.

Funkční nekomfort 

Jenže druhou věcí je otázka zpracování, které by mělo takový přístup současného divadla obhájit a oslovovat náročnějšího diváka. A tady už (alespoň pokud šlo o premiérové představení inscenace) nepůsobil výsledek jihlavského inscenování Ibsena zdaleka tak jednoznačně.

Lze říci, že Heda Gablerová na jevišti HDJ je technicky zajímavá inscenace. Nejen představitelka titulní role, ale i všichni její kolegové nechávají na jevišti doslova duši. Silné je scénické řešení a celá výprava, stejně jako využití projekčních možností a akustického podkresu, který provokuje a vše „hutní“. 

To vše dohromady vytváří na diváka tlak, který si posléze přestává reálně uvědomovat. Jeho vlivem se dostává do jakési „nekomfortní pozice“ - jako by se ztotožňoval s pocity hrdinů na scéně v jejich drtivých dějích.  

O to paradoxnější je skutečnost, že kýžená emoce se v představení prakticky vůbec nekoná. Ten pocit ještě podtrhuje fakt, že ani netradiční nápad ohledně závěrečné „neděkovačky“ (tak tomu alespoň bylo při premiéře) příliš nevyšel a v hledišti vyvolal spíše rozpaky.

Nelze se ztotožnit se zjednodušujícími odsudky typu „jen tříhodinová depka“. Přesto je asi právě určitá „přepálenost depresivního efektu“ ve výsledku skutečně kontraproduktivní a představení při jeho celovečerním formátu nakonec oslabuje.

Hercům se sice pod režijním vedením Tomáše Procházky podařilo vykreslit jednotlivé charaktery postav. Jejich motivace k tak tragickým řešením, jaká volí, ale v představení nepůsobí dostatečně věrohodně.

Heda Gablerová – Tesmanová je na scéně HDJ vykreslena spíše povrchně, jen jako znuděný „fracek“, manipulátor s depresivní oblohou. Pokud bylo režijním záměrem pojmout ji šířeji jako manifest lidské svobody, pokud bylo vyřčeným cílem odkázat i na naši současnou společnost jako na prostředí, které nás nutí hrát očekávané role na úkor naší vlastní svobody, pak tento záměr zůstal nenaplněn.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
19.11.2021 KulturaKoncertovat přijedou laureáti klavírní a violoncellové soutěže

Do Jihlavy přijedou o víkendu koncertovat klavíristky, cellistky a cellisté, vítězové cen dvou letošních mezinárodních instrumentálních soutěží, které spolupořádá Filharmonie G. Mahlera ...

Komentáře (0)
19.11.2021 KulturaJiří Poděbradský premiéruje Thomasovu detektivku

Premiéru inscenace Past na osamělého muže uvede v pátek 19. listopadu od 19 hodin v polenském kinosále tamní ochotnický divadelní spolek Jiří Poděbradský. Hned v sobotu večer pak svoji novinku ...

Komentáře (0)
19.11.2021 KulturaDo zákulisí se diváci zítra podívají alespoň přenosem

S ohledem na nepříznivý vývoj pandemické situace se vedení Horáckého divadla rozhodlo změnit avizovaný formát „noci plné zážitků“ při nadcházející sobotní Noci divadel. Zítřejší ...

Komentáře (0)
18.11.2021 KulturaPohybová koprodukční inscenace Swing Heil! na Slovensku boduje

Jak informovalo slovenské Divadlo Pôtoň, získala jeho inscenace Swing Heil!, kterou připravilo společně s Horáckým divadlem Jihlava, nominaci na slovenskou Cenu Akademie divadelních tvůrců ...

Komentáře (0)
17.11.2021 KulturaJak kanibal Čikatilo s Hitlerem vařili v dobronínském kulturáku boršč

Na programu sobotního večera byla v Dobroníně premiéra inscenace Podnebí, kterou pod režijním vedením Vladimíra Altána Mátla nastudoval tamní soubor Zmatkaři. Hlediště se prakticky zaplnilo, ...

Komentáře (0)
16.11.2021 KulturaJeden pozitivní test zhatil program, stacionář od pondělí zdvojnásobil testování

Vývěska s informací o zrušeném programu Setkání s groteskou čekala v pátek odpoledne příchozí na dveřích jihlavského DIODu. Většina diváků, kteří se z okruhu jihlavského Stacionáře ...

Komentáře (0)
14.11.2021 KulturaMalá parta Krausberry zahraje na Malé scéně

Bluesrocková a hardrocková skupina Krausberry vystoupí ve svém komornějším uskupení malá parta 16. listopadu od 20 hodin na Malé scéně DKO Jihlava. Kapelu založil zpěvák Martin Kraus ...

Komentáře (0)
13.11.2021 KulturaJeště do neděle běží festival ve virtuálu

Ještě do neděle pokračuje online Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava (MFDF). Počet zhlédnutí filmů jde do tisíců. Dvoutýdenní online pokračování navazuje na území ...

Komentáře (0)
12.11.2021 KulturaPremiéra Zmatkařů zavede publikum mezi Peklo a Nebe

Premiéru nové inscenace Podnebí připravuje dobronínský divadelní soubor Zmatkaři na sobotu 13. listopadu. Hrát se má od 19 hodin v tamním kulturním domě. Zmatkaři tak stanovili už ...

Komentáře (0)
12.11.2021 KulturaJiří Havelka přivezl Očitého svědka

Jednou z jihlavských stop ve fyzické části 25. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava (MFDF) byla účast původem jihlavského divadelního scénáristy a režiséra ...

Komentáře (0)
11.11.2021 KulturaV Třebíči vystavuje kameraman Šofr

Tajemné světy Jaromíra Šofra se jmenuje výstava v Galerii Malovaný dům na Karlově náměstí v Třebíči, která tam bude k vidění do 9. ledna příštího roku. Jméno Jaromír Šofr není ...

Komentáře (0)
10.11.2021 KulturaAutorka z Třeště vydává knihu Skleněné ztráty

Mladá autorka Veronika Doskočilová, na-rozená v Jihlavě (*1988), dnes žijící na Třešťsku, vydává knihu Skleněné ztráty. Dílo zavede čtenáře do období 2. světové války a do devadesátých ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net