Reklama
Dnes je úterý 23.04.2024     svátek má Vojtěch

Někdy dětem cestu i vyšlapáváme, říká ředitelka ZŠ Jungmannova Ivana Málková

ŘEDITELKA ZŠ Jungmannova Ivana Málková se sadou testů na covid-19, které od počátku letošního školního roku provázely vyučování i na jihlavských školách. Foto: Jiří Varhaník
ŘEDITELKA ZŠ Jungmannova Ivana Málková se sadou testů na covid-19, které od počátku letošního školního roku provázely vyučování i na jihlavských školách. Foto: Jiří Varhaník

19.10.2021 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Inovativní model výuky vnesla do nového školního roku jihlavská ZŠ Jungmannova. Někdejší „zvláštní škola“ se dnes svým statutem i výukou postupně vyvíjí do modelu běžné „základky“. O těchto trendech jsme hovořili s její ředitelkou Ivanou Málkovou.

Jak je to tedy aktuálně se statutem bedřichovské „Jungmannky“ a jaký je o ni mezi rodiči zájem?

V minulosti byly všechny naše třídy speciální. Před čtyřmi lety jsme poprvé otevřeli první běžnou třídu. Tím jsme získali statut té klasické, běžné základní školy.

Dnes máme přípravnou třídu pro předškoláky a děti po odkladu školní docházky. Dále jsme otevřeli první třídu, ve které jsou na principu „malotřídky“ společně vzdělávány děti v 1., 2. a 3. ročníku. Vyučují v ní třídní učitelka a asistentka, je v ní 23 dětí, tři z nich mají doporučení pedagogicko-psychologické poradny na podpůrná opatření.

V další třídě, označené jako čtvrtá, se učí společně asi dvě desítky třeťáků, čtvrťáků a páťáků a také žák, který se vzdělává podle vzdělávacího programu speciální školy.  Od 5. do 9. ročníku zatím máme výhradně speciální samostatné třídy, v nichž se učí žáci základům, tedy učivo s minimální doporučenou úrovní. To, co se tady děti učí v osmičce, by v běžné třídě bylo učivo páté, šesté třídy. Rozdíly tam jsou. 

Vedle toho jsme letos otevřeli nový typ inovativní první třídy se samostatným výukovým programem.

 

To je poměrně složité. Jste tedy v určitém přelomovém období, kdy se stále více posouváte k principům práce běžné školy?

Není to jednoduché (smích) - je pravda, že se občas musím dotazovat na některé věci i na ministerstvu, protože mi je tady nikdo nezodpoví. Jsme trochu „jiná“ škola. Do budoucna asi speciální třídy zůstanou zachovány, i když zřejmě ne v takové míře, protože ministerstvo klade důraz na inkluzi, tudíž chce tyto děti inkludovat do běžných tříd.  

 

Co konkrétně princip speciální třídy obnáší?

Počet žáků ve třídě je dán od šesti do čtrnácti. U nás máme v průměru asi jedenáct dětí na jednu speciální třídu, což vede k větší individualizaci výuky. Ve třídě pracuje speciální pedagog, který používá speciálně pedagogické metody a postupy, využívají se rozmanité kompenzační a didaktické pomůcky pro větší názornost. Jede se pomaleji, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají upravené výstupy vzdělávacího programu. V každé třídě máme asistenta pedagoga. Dítě do speciální třídy můžeme přijmout na základě žádosti rodičů, podmínkou je ovšem kladné doporučení pedagogicko-psychologické poradny. 

 

Je problém sehnat pro speciální třídu učitele?

Problém sehnat „zapáleného“ kvalitního učitele je asi v dnešní době vždycky. Je dobré, že už se postupně zlepšuje odměňování učitelů. Samozřejmě, že když učitel do speciální třídy nastupuje, sdělíme mu, jací žáci ve třídě jsou. Sám musí zvážit, zda se na takou práci cítí. Může se stát, že přijde poprvé do třídy a řekne, že je to úplně mimo jeho představy.

Stalo se nám asi tři roky zpátky. Paní učitelka opravdu vydržela týden, protože měla jiná očekávání ohledně výuky cizích jazyků. Ale v těchto třídách jsou cizí jazyky vždy problematické. Musíme se zaměřit jen na základy. Potom se učitel třeba rozhodne hledat místo jinde, což chápu.

Žijí dva životy…

Platí nadále, že poměrně vysoké procento vašich žáků je z romských rodin?

Je to do čtyřiceti procent. Dneska už se to hodně mísí, což je trend naší školy, a proto také vznikají ve výuce nové věci.

 

Pamatuji se na léta, kdy zněla kritika, že děti z romských rodin společnost vyčleňuje do zvláštních škol. Jenže na druhé straně si mnohé tyto rodiny už předem trošku „rezervovaly“ místa ve zvláštních školách a své děti, typicky sourozence, nechtěli dávat do běžných škol...  

My tu sourozence také máme. Je to asi o důvěře, zkušenostech. Jsme pro tyto děti bezpečná škola. Cítí se zde dobře, protože jim poskytneme to, co oni potřebují. Bereme je jako partnery, bavíme se s nimi, když něco neví, opravdu se jim snažíme pomoci. Myslím si, že jim někdy tu cestu i vyšlapáváme. Snažíme se děti u nás vychovávat tak, aby měly hranice a nastavená pravidla a vždy je po nich důsledně vyžadujeme.

Vždycky říkám, že tyto děti žijí dva životy – ve škole a za dveřmi školy. Navštíví-li školu člověk, který zde nepracuje, tak s údivem říká – vy tady nemáte počárané zdi, tady je čisto, tady není křik. Kde to jsme? A já říkám, no, vždyť jste normálně na základní škole...

 

Znamená to, že ty děti jedou podle vzorů, které mají?

Myslím si, že ano, že to na ně hodně působí. Když vidí, že zde velmi dbáme na čistotu a pěkné prostředí, tak samy jdou, opravdu vezmou to koště a „jedou“ úklid.

Měli jsme ve škole kluky, kteří se v hodinách ve třídě tak úplně necítili, museli mít nějaký pohyb. Dala jsem jim do ruky barvu, štětec a šli natírat vrata od garáže. Ale oni byli šťastní, že něco mohou dělat, že je za nimi vidět nějaký výsledek. Je potřeba žáky vždy zabavit, využít energii pozitivně tam, kde ji potřebujeme. 

Distančku jsme přežili

Už jsme zmínili, že vaše škola je přece jen specifická – vyučuje ve větší míře děti ze sociálně slabších rodin. Byl v tom ohledu problém „přežít“ během covidové uzávěry škol distanční výuku?

Přežili jsme ji. Hodně to bylo o práci učitelů a asistentů, kdy museli kontaktovat rodiny a žáky. Většina našich žáků by asi úplně samostatně nepracovala, ale podařilo se nám zapojit všechny kromě jednoho, který nám z toho vypadl. Pracoval, potom se odřízl, zase pracoval. Velkou roli asi sehrálo, že se jeho rodina hodně stěhovala.   

Vybavení měly děti buď svoje, nebo jsme jim je půjčili. Vyučovací hodiny neprobíhaly všechny on-line. Žákům jsme zadávali úkoly, měli od nás i pracovní listy, hodně jim připravovali učitelé, aby mohli pracovat doma. Kdo neměl přístup k internetu, přišel si do školy, vyzvedl si materiály. Učitelé a asistenti opět byli nápomocni, pomohli jim s tím. Za to jim patří velké poděkování.

 

Jak vaši žáci zvládli respirátory a roušky?

Zvládají to. My jsme si to nastavili tak, že roušky a respirátory nosili ve škole všichni, i když ve speciálních třídách by některé děti na základě výjimek nemusely. Ale vysvětlila jsem jim, že jsme všichni pod jednou střechou. A oni to pochopili a nosili je. Tak to máme nastaveno i v novém školním roce.

Problém není ani s testováním. Měli jsme zde děti, které se nejprve testovat nenechaly z toho důvodu, že měly kombinované postižení. Domluvili jsme se s rodiči, ať to doma zkoušejí a nakonec to zvládli všichni.

Třída, ve které nezvoní

Kolik dětí aktuálně ZŠ Jungmannova vyučuje?

Těsně před začátkem školního roku jsme měli zapsáno 107 dětí, ale každým dnem se nám hlásí a přestupují další. Oproti loňsku nám žáků přibývá. Po prvním školním týdnu je to již 117 dětí.

Více v tištěném vydání JL s datem 19.10.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
19.04.2024 AktualityU výměny oken platí: Na kvalitě záleží

Jedním z nejdůležitějších parametrů nových oken jsou jejich tepelně izolační vlastnosti. Základními částmi okna jsou zasklení a rám. Výsledné vlastnosti závisí na kombinaci vlastností ...

Komentáře (0)
18.04.2024 AktualityNa památky UNESCO pošlou dotaci

Významné výročí si letos připomenou ve Žďáru nad Sázavou. Za poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře přijíždějí návštěvníci z celého světa už třicet let. Právě ...

Komentáře (0)
18.04.2024 AktualitySanity mají nové vysílačky

Celkem dvanáct digitálních vysílaček se nově pořídilo Dopravní zdravotní službě. Ta spadá více než rok pod jihlavskou nemocnici. Sanity převážející pacienty jsou tak připojené do ...

Komentáře (0)
17.04.2024 AktualityStrážníci v Jihlavě předali hledaného muže policii

Jihlavským strážníkům se podařilo dopadnout hledaného čtyřiatřicetiletého muže. Hlídka si ho všimla, když procházela nevyužívanou budovu v ulici Znojemská, která je oblíbená mezi ...

Komentáře (0)
17.04.2024 AktualityK zápisům do prvních tříd v krajském městě přišlo 601 předškoláků

V Jihlavě skončily zápisy do prvních tříd. Do 11 základních škol přijali ředitelé 601 prvňáčků a dalších 72 dětí půjde v září do pěti přípravných tříd. Oproti loňsku navíc ...

Komentáře (4)
18.04.2024 AktualityDůležité je, aby lidé „bordel“ nedělali

V pondělí 8. dubna byl zahájen jarní úklid Vysočiny. Akce nazvaná Čistá Vysočina potrvá do 21. dubna. Podle informací kraje se letošního úklidu regionu zapojí téměř 30,5 tisíce dobrovolníků ...

Komentáře (0)
18.04.2024 AktualityVětrníky jsou v rámci našeho kraje nepřípustné pouze na Svratecku

Problematika větrných elektráren na Vysočině budí v regionu emoce. To se projevilo i na posledním krajském zastupitelstvu při schvalování Revize Strategie ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina ...

Komentáře (1)
17.04.2024 AktualityDo oprav výtluků šly letos už miliony

Nedávno skončenou zimní sezonu dělí krajští silničáři na dvě části. První podle ředitele silničářů na Vysočině Radovana Necida trvala přesně měsíc, a to od 18. listopadu loňského ...

Komentáře (1)
17.04.2024 AktualityJela jsem jako prase. Děti mi v autě řvaly, že do nás ten šílenec napálí…

Na poslední březnové pondělí hned tak nezapomene mladá maminka z jedné vísky na Jihlavsku. Ve Větrném Jeníkově před polednem vyzvedla svoje dvě děti ze školy a vyrazila zpátky k domovu. ...

Komentáře (0)
16.04.2024 AktualityNa měsíc uzavřou obřadní síň krematoria

Kvůli opravě střechy budovy bude od 22. dubna do 25. května uzavřena obřadní síň jihlavského krematoria. Informoval o tom mluvčí Služeb města Jihlavy Martin Málek. Realizaci má na starosti ...

Komentáře (0)
16.04.2024 AktualityŽalobce chce za vraždu ženy v Jihlavě pro její dceru přísnější trest

Vraždou ženy v Jihlavě z loňského února se bude zabývat odvolací Vrchní soud v Olomouci. Krajský soud v Brně její dceři za čin uložil 18 let vězení, odvolala se jak obžalovaná, tak státní ...

Komentáře (0)
16.04.2024 AktualityVysočina má pro katastrofy humanitární jednotku

Pokud by na Vysočině došlo k nějaké například živelné tragédii, kraj má pro zásah k dispozici speciální humanitární jednotku. Ta působí pod Oblastním spolkem Českého Červeného kříže ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net