Reklama
Dnes je středa 21.10.2020     svátek má Brigita

V hledišti divadelní Knihy džunglí pozor na dobré životní rady, a taky na kabelky!

HERCI Stanislav Gerstner (Táta vlk), Lenka Schreiberová (Matka vlčice) a Michal Kraus (Mauglí) v inscenaci HDJ Kniha džunglí. Foto: HDJ, Petr Chodura
HERCI Stanislav Gerstner (Táta vlk), Lenka Schreiberová (Matka vlčice) a Michal Kraus (Mauglí) v inscenaci HDJ Kniha džunglí. Foto: HDJ, Petr Chodura

8.9.2020 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Po celý červenec uvádělo Horácké divadlo v jihlavské zoologické zahradě plenérové představení vycházející z některých scén nové inscenace Kniha džunglí. Ta byla nazkoušena a odpremiérována na velké scéně HDJ ještě koncem června, jako jediná, která na jaře nepadla za oběť koronavirové „odstávce“ divadla. 


Od září se teď Kniha džunglí zařadí do hracího plánu divadla coby hlavní inscenace pro dětské, potažmo rodinné publikum.  
Zmínit obě tyto cílové divácké skupiny je na místě, neboť snaha vytvořit přitažlivou a sdílnou podívanou pro dětské oči, ale zároveň kus dobře stravitelný pro rodičovský doprovod, je na stavbě inscenace patrná. A je to u titulu pro velkou scénu logický, a ve finále i vydařený krok.  


Kniha džunglí je plnohodnotná inscenace vystavěná s přestávkou, s jednoduchou, ale svým způsobem výpravnou scénou s využitím prvků visutých „lián“ a masek zvířat, s divadelně stylizovanými kostýmy a velkým důrazem na choreografii. 
Dvěma slovy jde tedy o „velké divadlo“ se vším všudy. O inscenaci, která dětem nabízí setkání (u těch menší možná i první) s velkou produkcí a patřičné zážitky i zkušenosti s tím spojené. 

 

Svět džungle, svět lidí 
Divadlo pro tento účel sáhlo po látce, o níž nelze z žádného úhlu pohledu pochybovat. Rudyard Kipling (1865–1936) napsal příběhy lidského mláděte Mauglího v džungli do dvou knih v polovině devadesátých let 19. století. 
Svět džungle (tedy svět divoké přírody se všemi jejími klady, zápory, pravidly a nepsanými zákony) zaplnil autor zvířaty, která zastupují lidské typy a povahy. 
Pojmenovává tak (dokonce možná především, což je i pocit z jihlavské inscenace) principy fungující také v lidské společnosti. Zároveň jsou v textu obsaženy silný ekologický apel a výzva k ochraně přírody a jejímu respektování ze strany člověka. 
Před dětského diváka je i v jihlavském zpracování postavena realita přirozeného společenství, v němž pobývají jedinci silní a slabší, hrdinové i vypočítaví zbabělci. Své místo v něm má síla jednotlivce i bezpečí skupiny, ale také úskalí demokratické debaty v ní. 
To vše připravuje malého diváka na realitu, se kterou se bude  setkávat i ve svém životě (což náš dnešek ukazuje značně naléhavě). Stravitelnou formou jsou v inscenaci podtrženy prvky skutečně  mimořádně aktuální pro naši současnost, a bohužel očividně i pro budoucnost. 


Hovoří se tu o principu vzniku strachu, který nás může velmi snadno ochromit. Speciálně po jarní koronavirové krizi seděla při premiérovém představení tahle pasáž až neskutečně přesně. A s podzimem se i toto téma bohužel vrací. 
Z environmentálního hlediska se v příběhu řeší např. problematika sucha – toho strašného ničivého sucha, kterého se bojí dokonce i neohrožený leopard Baghíra. 
Jindy zase divák slyší apel na téma, jak důležitý je pro život, zdraví a výkon odpočinek – a zase jsme zpět u letošního jara, kdy jsme si při vynucené zastávce naléhavěji než jindy uvědomili neúprosný a fyzicky zničující pracovní i jiný úprk, kterému jsme jako jednotlivci i společnost po řadu posledních let vystaveni. 


Všechny tyhle aspekty jsou ovšem v inscenaci silně přítomné bez toho, aby tvůrci příliš tlačili na pilu, aby prostřednictvím postav mentorovali nebo poučovali. 
Příběh zůstává i ve velmi zjednodušené dramatizaci klasický - Mauglího zachrání vlčí smečka před tygrem Šér-Chánem, moudrý medvěd Balů a pardál Baghíra se stanou jeho učiteli. Mauglí pak zesílí a utká se s obávaným tygrem. Děti se setkají i s dalšími postavami (povahovými typy) - slonem Háthí, brejlovcem Ká, šakalem Tabákí, dikobrazem s opičí tlupou či vlčí smečkou. 

 

Trampolína na scéně
Na skutečnost, že je inscenace Kniha džunglí pro děti nejen přínosná a poučná, ale především zábavná, má vliv režijní přístup. Umělecký šéf HDJ Michal Skočovský sáhl po rozměrné trampolíně, která je středobodem scény a od níž se odvíjí většina pohybových akcí. 
Do popředí tím tentokrát ještě více vystupuje pohybová spolupráce Tomáše Rychetského. V podání herců je vidět řada „mírné akrobacie v mezích bezpečí“, nechybí ovšem ani kousky, které možná po technickém zvládnutí zdánlivě nevypadají až tak složitě, ale jsou! 


Dá se tedy hovořit o akrobatické inscenaci. Do detailu dotažený pohyb ale hraje významnou roli i v základní charakteristice postav (např. důsledně elegantní Baghíra v podání Kláry Anny Satinské, anebo hrůzostrašně klidná obleková elegance tygra Šér-Chána v podání Františka Mitáše). 
Vedle toho je i pohyb nositelem humoru - lahůdkou je v tom směru třeba disciplína „dribling s hercem“. Humor samozřejmě nesmí chybět ani v textu a herecké akci – třeba díky Zdeňku Stejskalovi, Ondřeji Šípkovi a dalším hercům. 
Je tu ale také velký prostor pro přesnou míru dramatu. Tu režisér zdařile stupňuje zejména v nástupech Šér – Chána z temnoty prostoru za jevištěm. Momenty, kdy se tygr vynořuje z hloubky džungle, vyvolávají pocity jakési neustálé latentní přítomnosti nebezpečí, nutnosti zůstávat ostražitý před tím, kdo nás sleduje. I to je vlastně prvek hodně ze života. 


Režisér v Knize džunglí využívá i nové herecké možnosti, které nastaly příchodem talentovaného Michala Krause do jihlavského souboru. Po Wertherovi dostává mladý herec už druhou hlavní roli - a po teenagerském publiku v Goetheho klasice teď coby Mauglí v Kiplingovi s přehledem navazuje kontakt také s dětským publikem. Vykreslit přesvědčivě Mauglího na relativně malé ploše od batolete až po vítězného lovce, bojovníka? Pro Krause „no problem“. 
Atraktivita představení pro současného dětského diváka nepochybně stoupá také použitím rappu, anebo mírnou interaktivitou a výpravou herců (zvířat) z jeviště přímo do hlediště. 
V tom kontextu je dobré upozornit na to, že šedé opice jsou národ bez zákona, lid proradný a zlodějský. Proto tentokrát v hledišti pozor na kabelky! 

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
02.10.2020 KulturaMolièrův Scapin míří na scénu HDJ v kolotočářském karavanu

Molièrova slavná komedie Scapinova šibalství v překladu Jiřího Žáka bude v sobotu 3. října třetí premiérou 81. sezóny Horáckého divadla na Velké scéně. V titulní roli sluhy Scapina ...

Komentáře (0)
02.10.2020 KulturaBábovky vyprodaly polenské kino

Obrovský zájem diváků provázel v neděli premiéru filmu Bábovky v městském kině Polná. Diváky v předsálí osobně vítal provozovatel kina Dukla Jihlava a kina Polná Jiří Šamonil (D-cinema). ...

Komentáře (0)
01.10.2020 KulturaDalší výstava spolku Ji.nA.K

Na pátek 2. října připravuje neformální spolek výtvarníků z Vysočiny Ji.na.k zahájení své už 14. společné výstavy. Výstava s názvem Jinak nic! bude zahájena od od 18 hodin při ...

Komentáře (0)
30.09.2020 KulturaMartinů na scéně: divadlo rozbalilo plátno

Titul MARTINŮ – Česká rapsodie Bohuslavova nastudovalo Horácké divadlo jako pokračování svého cyklu o osobnostech Vysočiny, v němž se už věnovalo Jakubu Demlovi a Janu Zahradníčkovi. ...

Komentáře (0)
29.09.2020 KulturaJihlavská muzejní výstava o hrách středověku získala Zlatého mamuta

Výstava Svět středověkých her, kterou loni na jaře připravilo Muzeum Vysočiny Jihlava, zvítězila v kategorii Muzejní cena v soutěži o Cenu Karla Absolona za popularizaci archeologie Zlatý ...

Komentáře (0)
27.09.2020 KulturaPelikánová, Poupě, Sýkora: mladí umělci v Alternativě

Do 18. října vystavuje v Galerii Alternativa při Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě trojice Šárka Pelikánová, Jan Poupě a Jakub Sýkora. Výstava v přízemí domu Komenského 10 nese titul ...

Komentáře (0)
26.09.2020 KulturaAbsolventi dramaťáku se po letech vrátili ke své divadelní Magdě L., 27

Po deseti letech se sešli někdejší žáci dramatického oboru ZUŠ Jihlava, aby pro jeden večer „oprášili“ svoji někdejší úspěšnou inscenaci Magda L., 27, svobodná. Čtyřicetiminutovou ...

Komentáře (0)
24.09.2020 KulturaFilharmonici a pěvci poděkovali lidem v první linii hudbou, ale i humorem

Na sedm měsíců vypočítalo vedení jihlavské filharmonie dobu, po kterou se těleso muselo obejít bez publika a bez živého hraní. Náročnou etapu ukončil v neděli 13. září Galakoncert Děkujeme. Hudebníci ...

Komentáře (0)
23.09.2020 KulturaPo covidové pauze jde divadlo DIOD do desáté sezóny se změnami ve vedení

Přes dvě tisícovky realizovaných akcí eviduje divadlo DIOD za dekádu své existence. Jeho jubilejní sezóna má vrcholit dubnovými oslavami desátého výročí. Jihlavští sokolové divadelní ...

Komentáře (0)
22.09.2020 KulturaNás by zavřeli už na straně čtyři a půl, komentoval Karel Brynda sklepácké Mlýny

Mimořádná atmosféra provázela středeční večer v sále Divadla Na Kopečku. Za osobní účasti spoluautora, někdejšího kmenového režiséra Horáckého divadla Karla Bryndy, se tu bezmála ...

Komentáře (0)
19.09.2020 KulturaGalerie pořádá dílny k výstavám

Na podzimní a zimní víkendy připravuje Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě dílny pro děti. Tvořivé dílničky pro děti od cca tří let věku vede v galerii edukátorka Pavlína Pitrová. ...

Komentáře (0)
18.09.2020 KulturaFestival Nultá generace zavede virtuálně publikum do Musea Kampa

Ode dneška do neděle patří Jihlava pátému Festivalu současného výtvarného umění Nultá generace. Tradiční zůstává obsahový princip festivalu, který představuje nadějné umělce ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net