Reklama
Dnes je úterý 16.04.2024     svátek má Irena

V hledišti divadelní Knihy džunglí pozor na dobré životní rady, a taky na kabelky!

HERCI Stanislav Gerstner (Táta vlk), Lenka Schreiberová (Matka vlčice) a Michal Kraus (Mauglí) v inscenaci HDJ Kniha džunglí. Foto: HDJ, Petr Chodura
HERCI Stanislav Gerstner (Táta vlk), Lenka Schreiberová (Matka vlčice) a Michal Kraus (Mauglí) v inscenaci HDJ Kniha džunglí. Foto: HDJ, Petr Chodura

8.9.2020 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Po celý červenec uvádělo Horácké divadlo v jihlavské zoologické zahradě plenérové představení vycházející z některých scén nové inscenace Kniha džunglí. Ta byla nazkoušena a odpremiérována na velké scéně HDJ ještě koncem června, jako jediná, která na jaře nepadla za oběť koronavirové „odstávce“ divadla. 


Od září se teď Kniha džunglí zařadí do hracího plánu divadla coby hlavní inscenace pro dětské, potažmo rodinné publikum.  
Zmínit obě tyto cílové divácké skupiny je na místě, neboť snaha vytvořit přitažlivou a sdílnou podívanou pro dětské oči, ale zároveň kus dobře stravitelný pro rodičovský doprovod, je na stavbě inscenace patrná. A je to u titulu pro velkou scénu logický, a ve finále i vydařený krok.  


Kniha džunglí je plnohodnotná inscenace vystavěná s přestávkou, s jednoduchou, ale svým způsobem výpravnou scénou s využitím prvků visutých „lián“ a masek zvířat, s divadelně stylizovanými kostýmy a velkým důrazem na choreografii. 
Dvěma slovy jde tedy o „velké divadlo“ se vším všudy. O inscenaci, která dětem nabízí setkání (u těch menší možná i první) s velkou produkcí a patřičné zážitky i zkušenosti s tím spojené. 

 

Svět džungle, svět lidí 
Divadlo pro tento účel sáhlo po látce, o níž nelze z žádného úhlu pohledu pochybovat. Rudyard Kipling (1865–1936) napsal příběhy lidského mláděte Mauglího v džungli do dvou knih v polovině devadesátých let 19. století. 
Svět džungle (tedy svět divoké přírody se všemi jejími klady, zápory, pravidly a nepsanými zákony) zaplnil autor zvířaty, která zastupují lidské typy a povahy. 
Pojmenovává tak (dokonce možná především, což je i pocit z jihlavské inscenace) principy fungující také v lidské společnosti. Zároveň jsou v textu obsaženy silný ekologický apel a výzva k ochraně přírody a jejímu respektování ze strany člověka. 
Před dětského diváka je i v jihlavském zpracování postavena realita přirozeného společenství, v němž pobývají jedinci silní a slabší, hrdinové i vypočítaví zbabělci. Své místo v něm má síla jednotlivce i bezpečí skupiny, ale také úskalí demokratické debaty v ní. 
To vše připravuje malého diváka na realitu, se kterou se bude  setkávat i ve svém životě (což náš dnešek ukazuje značně naléhavě). Stravitelnou formou jsou v inscenaci podtrženy prvky skutečně  mimořádně aktuální pro naši současnost, a bohužel očividně i pro budoucnost. 


Hovoří se tu o principu vzniku strachu, který nás může velmi snadno ochromit. Speciálně po jarní koronavirové krizi seděla při premiérovém představení tahle pasáž až neskutečně přesně. A s podzimem se i toto téma bohužel vrací. 
Z environmentálního hlediska se v příběhu řeší např. problematika sucha – toho strašného ničivého sucha, kterého se bojí dokonce i neohrožený leopard Baghíra. 
Jindy zase divák slyší apel na téma, jak důležitý je pro život, zdraví a výkon odpočinek – a zase jsme zpět u letošního jara, kdy jsme si při vynucené zastávce naléhavěji než jindy uvědomili neúprosný a fyzicky zničující pracovní i jiný úprk, kterému jsme jako jednotlivci i společnost po řadu posledních let vystaveni. 


Všechny tyhle aspekty jsou ovšem v inscenaci silně přítomné bez toho, aby tvůrci příliš tlačili na pilu, aby prostřednictvím postav mentorovali nebo poučovali. 
Příběh zůstává i ve velmi zjednodušené dramatizaci klasický - Mauglího zachrání vlčí smečka před tygrem Šér-Chánem, moudrý medvěd Balů a pardál Baghíra se stanou jeho učiteli. Mauglí pak zesílí a utká se s obávaným tygrem. Děti se setkají i s dalšími postavami (povahovými typy) - slonem Háthí, brejlovcem Ká, šakalem Tabákí, dikobrazem s opičí tlupou či vlčí smečkou. 

 

Trampolína na scéně
Na skutečnost, že je inscenace Kniha džunglí pro děti nejen přínosná a poučná, ale především zábavná, má vliv režijní přístup. Umělecký šéf HDJ Michal Skočovský sáhl po rozměrné trampolíně, která je středobodem scény a od níž se odvíjí většina pohybových akcí. 
Do popředí tím tentokrát ještě více vystupuje pohybová spolupráce Tomáše Rychetského. V podání herců je vidět řada „mírné akrobacie v mezích bezpečí“, nechybí ovšem ani kousky, které možná po technickém zvládnutí zdánlivě nevypadají až tak složitě, ale jsou! 


Dá se tedy hovořit o akrobatické inscenaci. Do detailu dotažený pohyb ale hraje významnou roli i v základní charakteristice postav (např. důsledně elegantní Baghíra v podání Kláry Anny Satinské, anebo hrůzostrašně klidná obleková elegance tygra Šér-Chána v podání Františka Mitáše). 
Vedle toho je i pohyb nositelem humoru - lahůdkou je v tom směru třeba disciplína „dribling s hercem“. Humor samozřejmě nesmí chybět ani v textu a herecké akci – třeba díky Zdeňku Stejskalovi, Ondřeji Šípkovi a dalším hercům. 
Je tu ale také velký prostor pro přesnou míru dramatu. Tu režisér zdařile stupňuje zejména v nástupech Šér – Chána z temnoty prostoru za jevištěm. Momenty, kdy se tygr vynořuje z hloubky džungle, vyvolávají pocity jakési neustálé latentní přítomnosti nebezpečí, nutnosti zůstávat ostražitý před tím, kdo nás sleduje. I to je vlastně prvek hodně ze života. 


Režisér v Knize džunglí využívá i nové herecké možnosti, které nastaly příchodem talentovaného Michala Krause do jihlavského souboru. Po Wertherovi dostává mladý herec už druhou hlavní roli - a po teenagerském publiku v Goetheho klasice teď coby Mauglí v Kiplingovi s přehledem navazuje kontakt také s dětským publikem. Vykreslit přesvědčivě Mauglího na relativně malé ploše od batolete až po vítězného lovce, bojovníka? Pro Krause „no problem“. 
Atraktivita představení pro současného dětského diváka nepochybně stoupá také použitím rappu, anebo mírnou interaktivitou a výpravou herců (zvířat) z jeviště přímo do hlediště. 
V tom kontextu je dobré upozornit na to, že šedé opice jsou národ bez zákona, lid proradný a zlodějský. Proto tentokrát v hledišti pozor na kabelky! 

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
04.04.2024 KulturaZelené prasátko a Je to, jak to je, De Facto Mimo hraje v DIODu

Jihlavské divadelní studio De Facto Mimo (DFM) v dubnu dvakrát uvede své inscenace v sále domovského divadla DIOD. Nejprve uvedou dramatik, režisér a herec Martin Kolář a spol. 7. dubna od ...

Komentáře (0)
03.04.2024 KulturaDuben Na Kopečku nabídne přednášky, divadlo i Hoptropáky

Na duben připravilo jihlavské Divadlo Na Kopečku žánrově pestrý program koncertů, přednášek a besed. Hrát se bude také divadlo. • Dubnový program kulturního domu v areálu Psychiatrické ...

Komentáře (0)
02.04.2024 KulturaZoo očekává kočkodany Rolowayovy, lety dravců ustupují chovu malých koček

Zoologická zahrada Jihlava chová přes 250 druhů zvířat. Za sebou má úspěšný chovatelský rok 2023. Pro ten letošní chystá v této rovině několik změn a novinek. Loni zahrada zaznamenala ...

Komentáře (0)
31.03.2024 KulturaZámecké muzeum v Telči má za sebou po rekonstrukci první návštěvnickou zimu

Po bezmála čtyřech letech prací se loni završila náročná a nákladná kompletní rekonstrukce Státního zámku v Telči. Zámek je znovu v provozu od loňského srpna. Díky novým expozicím ...

Komentáře (0)
30.03.2024 KulturaO vzdělávání v zoo je extrémní zájem, letos představí třeba přírodu Vietnamu

JIHLAVA (jv) - Zoo Jihlava loni zaznamenala návštěvnický rekord 354.724 lidí. Rekordů dosáhla také ve své vzdělávací činnosti. Jak uvedla vedoucí vzdělávacího centra PodpoVRCH v Zoo ...

Komentáře (0)
29.03.2024 KulturaVčelí vernisáž

Sto let včelaření na Vysočině je tématem výstavy, která začne ve čtvrtek 28. 3. v 17 hodin v Galerii Smrčná, v suterénu tamního úřadu. Výstava pod titulem Tajnosnubná představí ...

Komentáře (0)
26.03.2024 KulturaObrazy jihlavského malíře Jakuba Tomáše otevírají nové prostory Asya Geisberg Gallery na Manhattanu

Jihlavský malíř Jakub Tomáš vystavuje do 13. dubna v Asya Geisberg Gallery v New York City. Jeho sólovým projektem na téma člověk a umělá inteligence otevřela galerie své nové prostory na ...

Komentáře (0)
25.03.2024 KulturaKlukanova výstava nás vede na Island

o 1. dubna je v jihlavské Kavárně Muzeum na Masarykově náměstí k vidění výstava jihlavského fotografa Petra Klukana. Autor na více než dvou desítkách fotografií představuje ochutnávku ...

Komentáře (0)
24.03.2024 KulturaRekonstrukci sv. Ignáce završí Postní koncert Campanuly

Postní koncert k dokončení obnovy sv. Ignáce zazní ve středu 27. března od 19 hodin v chrámu sv. Ignáce z Loyoly v Jihlavě. Svatojakubská premonstrátská farnost koncertem připomene nedávné ...

Komentáře (0)
23.03.2024 KulturaTrautenberk s Krakonošem plnili úkoly

Zcela zaplněný sál louckého kina Panorama zažil v neděli časně odpoledne premiéru nové pohádkové inscenace místních ochotníků. Jejich Krkonošská pohádka se pak hrála hned v podvečer ...

Komentáře (0)
22.03.2024 KulturaOtisky stop po člověku: rostliny požírající vlastní prostředí

Ve své galerii Alternativa v přízemí expozičního domu Komenského 10 představuje Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě do konce března malířskou tvorbu Vlastimila Nenadála. Jak konstatuje ...

Komentáře (0)
21.03.2024 KulturaMuzikanti z kapely O5 & Radeček rozzářili Jihlavu svou sálavou energií

Druhou březnovou sobotu v jihlavském D-clubu vystoupila šumperská kapela O5 & Radeček. Jak bylo avizováno, dveře klubu se otevřely v 19 hodin. Tou dobou už ale v předsálí stála fronta ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net