Ilustrační foto: Pixabay
JL již psaly o Národním investičním plánu (NIP) státu z pohledu Jihlavy. Stavební akce však připravují na následující roky také jiná vysočinská města.
Obchvaty, modernizace železnic, výstavba Alzheimer centra nebo zimního stadionu. Takovéto investice se plánují ve větších vysočinských městech podle NIP v letech 2020-2050.
„Je to určitě přínos. Jedná se o živý dokument, který bude postupně aktualizovaný, jsem za něj rád,“ řekl JL o NIP již dříve náměstek vysočinského hejtmana Martin Kukla (ANO).
Dle NIP největší stavební akce čekají v příštích letech v Havlíčkově Brodě a v Třebíči.
Obchvaty i Alzheimercentrum
Havlíčkův Brod do NIP zanesla jihovýchodní obchvat města. Jeho výstavba započala na konci loňského roku. Se zprovozněním obchvatu počítá investor akce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na konci roku 2022. Náklady na výstavbu obchvatu byly vyčíslené na 1,5 miliardy korun.
Značnou investici ve městě čeká ministerstvo zdravotnictví. Podle NIP zde v roce 2020 projde zásadními úpravami místní psychiatrická nemocnice. V jejím areálu má být postaven nový pavilon číslo čtyři a dojít k rekonstrukci skladů. Náklady na akci byly v NIP vyčíslené na 175 milionů korun.
Havlíčkova Brodu se dotkne také probíhající rekonstrukce trati Brno-Havlíčkův Brod-Čáslav-Kolín, jejímž investorem je Správa železnic (SŽ). Náklady na celou akci byly v NIP odhadnuté na 14,7 miliardy korun.
Starosta Havlíčkova Brodu senátor Jan Tecl (ODS) osobně považuje NIP za plán vlády.
„Z pozice Havlíčkova Brodu mu nepřikládám žádný význam. Těžko bude někdy obsahovat všechny akce, které chceme ve městě zrealizovat,“ vysvětlil starosta Tecl.
Na letošní rok jsou v NIP pro Třebíč zanesené tři velké investice. Ta nejvýznamnější se má uskutečnit v místních domovech pro seniory v Kubešově a Kohoutkově ulici.
Chystají zde demolici budovy a výstavbu dvou objektů pro nemocné Alzheimerovou chorobou. Náklady na rekonstrukci byly v NIP odhadnuté na 360 milionů korun.
Jako investor je zde chybně uvedeno město. V případě třebíčských domovů pro seniory se totiž jedná o krajskou příspěvkovou organizaci.
Na letošek má Správa železnic naplánovanou rekonstrukci výpravní budovy na vlakovém nádraží.
Třetí významnou investici zanesenou do NIP představuje v Třebíči druhá část rekonstrukce silnice II/351 po křižovatku se silnicí II/399. Jako investor stavební akce je v NIP uvedený kraj.
Podle starosty města a náměstka vysočinského hejtmana Pavla Pacala (SPV) Třebíč v záležitosti NIP stát neoslovil. K informaci se dostali prostřednictvím kraje. Z časových důvodů se tak všechny plánované akce města v NIP neobjevily.
„Akcí by bylo daleko více,“ potvrdil starosta Pacal. Osobně NIP bere jako takový zásobník projektů, který nepřeceňuje ani nepodceňuje.
„NIP není úplně zbytečný. Stát by měl mít k dispozici nějakou sumarizaci akcí a NIP tuto úlohu plní,“ dodal Pacal.
Podobně jako v Havlíčkově Brodě se mohou těšit na obchvat města také v Třebíči. V NIP je uvedeno, že k výstavbě obchvatu silnice I/23 dojde v roce 2025. Investorem má být kraj. Cena za dílo se má pohybovat okolo 2,4 miliard korun.
Elektrifikace tratě i VRT
Žďáru nad Sázavou se výrazně dotkne plánovaná elektrifikace a optimalizace trati Tišnov-Nedvědice-Žďár nad Sázavou pro potřeby příměstské dopravy. Ministerstvo dopravy v NIP náklady na akci odhadlo na 4,5 miliardy korun.
Velkého Meziříčí se v budoucnu má výrazně dotknout připravovaná výstavba vysokorychlostní trati (VRT). Počítá se s tím, že ve Velkém Meziříčí bude jedna ze zastávek VRT. Dle NIP mají městem procházet dvě tratě VRT.
Výstavba VRT z Velkého Meziříčí do Světlé nad Sázavou pro maximální rychlost vlaků 320 kilometrů v hodině je v NIP zahrnuta na rok 2029. Investor Správa železnic náklady na její výstavbu odhadl na 53 miliard korun.
Druhá trať z Brna do Velkého Meziříčí by se měla začít stavět dokonce o dva roky dříve. Náklady na její výstavbu jsou v NIP vyčíslené na 47 miliard korun.
Pelhřimova se v několika následujících letech nejvíce dotknou dvě plánované dopravní stavby. Na letošek kraj do NIP zanesl opravu zbylých úseků výpadovky na Pelhřimov (II/602) za 800 milionů korun.
S většími dopravními komplikacemi musí ve městě počítat o dva roky později. Na tento termín kraj do NIP začlenil výstavbu západního obchvatu města za předpokládanou cenu 1,4 miliardy korun.
V Novém Městě na Moravě očekávají především velké investice do sportovní infrastruktury. Na rok 2021 je v NIP uvedena dostavba Národního centra běžeckého lyžování a biatlonu za odhadovanou cenu 300 milionů korun. Jako investor je v NIP uvedeno město.
Na rok 2030 dle NIP Nové Město na Moravě předpokládá zahájení výstavby zimního stadionu. Finanční náklady na akci jsou odhadované na 100 milionů korun.
Národní investiční plán
Stát si vyžádal po krajích, městech, městysích i obcích výčet akcí, které by v se měly uskutečnit v letech 2020-2050.
Na základě toho vytvořil Národní investiční plán (NIP) na léta 2020-2050, který tvoří jakýsi sumář investic, které jsou po celé ČR plánované.
Neznamená to však, že se všechny z výčtu akcí uskuteční. NIP slouží pouze jako orientační dokument.
„Tento plán by měl sloužit příštím premiérům, ministrům, hejtmanům, starostům, prostě všem veřejným investorům. A měl by být v budoucnu hlavním motorem růstu české ekonomiky,“ uvedl k NIP v tiskové zprávě premiér ČR Andrej Babiš (ANO).
Na nadcházejících 30 let jsou v NIP zahrnuté akce za téměř osm bilionů korun. Mezi nimi jsou například jaderné bloky, železniční koridory nebo dálnice a silniční obchvaty.
Diskuze k článku