JAK říká starosta Novotný, v Rantířově byli lidé vlaky zvyklí jezdit. Od prosincové změny jízdních řádů jich na tamním nádraží staví denně zhruba o 13 méně. Ilustrační foto: archiv JL
Místo vlaky jezdí naši obyvatelé do práce osobními auty, říká starosta Rantířova Tomáš Novotný (nezávislý).
Téměř měsíc funguje na Vysočině nový systém veřejné dopravy Vysočiny (VDV). Kraj si jeho spuštěním klade za cíl integrovat vlaky, linkové autobusy a MHD. Zástupci kraje si myslí, že s VDV budou nakonec všichni spokojeni. Jaká je situace v Rantířově?
Integrovaný dopravní systém místo toho, aby nám lidi dostal do hromadné dopravy, tak nám je spíše od hromadné dopravy oddálil. Co mám od občanů zprávy, tak do zaměstnání musí dojíždět v podstatě svými auty.
Co s tím budete dělat. Oslovili jste kraj?
Jako obec se věci dozvídáme pouze z médií. Obci Rantířov byl systém VDV naposledy představen zhruba před rokem a půl. Od té doby se s námi nikdo nebavil. V médiích kraj nastínil, že si starostové mají své požadavky sepsat a písemnou formou je s krajem komunikovat. Zatím jsme to neudělali.
V půlce ledna máme obecní zastupitelstvo. Tam zhodnotíme, jaké požadavky ze strany obce Rantířov na kraj půjdou.
Máte od občanů hodně stížností na VDV od 15. prosince, kdy byla spuštěna?
Podle mého názoru si na VDV občané stěžují často. Není divu, nám vlakové nádraží doslova osiřelo. Co se týká VDV, tak nám tu vlaky nestaví. Staví zde denně zhruba o 13 vlaků méně, než tomu bylo dříve. A v Rantířově byli lidé zvyklí vlaky jezdit. Jak jsem již řekl, občané nakonec museli situaci řešit tak, že začali do práce jezdit vlastními auty.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?
Tak například tu máme paradox, že lidé, kteří na dráze dlouhodobě pracují, byli z jednoho nádraží na druhé zvyklí jezdit vlakem. Dneska jezdí auty. To si myslím, že by neměla být podstata integrovaného dopravního systému.
Hovořil jste o tom, že vám ubylo zhruba 13 vlakových spojů denně. Kraj slíbil, že vám místo nich přidá autobusy. Zajíždí jich nyní do Rantířova víc?
Autobusů k nám denně jezdí o dva více. Jenže integrovaný systém představoval, že autobusy budou jezdit v taktu, když nebude u nás stavět vlak. Takže jsme je očekávali v taktu, jenže jezdí jako před tím. Takže dostat se z Rantířova a z Jihlavy do Rantířova po 16. hodině, což je po skončení pracovní doby, tam je díra. Tu dříve vyplňovaly vlaky, takže jsme zase u aut.
Osobně mě zaráží, že integrovaný systém má lidi do veřejné dopravy přivést, ale tohle si myslím, že se nepovedlo.
Vnímáte podobné podněty také od starostů okolních obcí a nezvažujete vůči kraji zaujmout nějaký společný postup?
Na to nejsem zatím schopný odpovědět. Bavíme se spolu krátce po Vánocích, kdy jsme se jako starostové nescházeli, jako například ve Svazu vodovodů a kanalizací Jihlavsko (SVAK) nebo v mikroregionech. Myslím si, že začneme jednat kolem půlky ledna a uvidíme, co z toho vzejde.
Přispívá Rantířov na veřejnou dopravu nějakou částkou, nebo vše platí kraj?
Když nám bylo VDV představováno, bylo nám řečeno, že se na něm budou obce finančně spolupodílet. To by samozřejmě nebyl zas až tak velký problém. Obce se budou rády podílet na tom, když lidé začnou jezdit hromadnou dopravou. My jako obec však budeme mít problém nějaký příspěvek poslat, když víme, že nám doprava úplně nepřibyla. Takže nevidím důvod přispívat na něco, co ubylo, místo aby přibylo. Uvidíme, jak nám kraj tuto věc vysvětlí.
Takže čekáte, jak se k tomu postaví kraj?
Pořád čekám, že ten, kdo by nám to měl celé představit, je kraj. On je v podstatě tvůrcem VDV. Ale kraj zatím mlčí. Nevím, jak to teď vypadá jinde, ale mohu říci, že v Rantířově se VDV určitě nepovedla.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.