Foto: archiv rafaci.cz
Přesně před šedesáti lety, v noci ze 17. na 18. 8. 1959, zemřel generál Karel M. Kuttelwascher DFC & Bar.
Narodil se 23. září 1916 ve Svatém Kříži u Německého (nyní Havlíčkova) Brodu. V osmnácti letech dobrovolně naru-koval a absolvoval letecký výcvik. V roce 1939, po okupaci nacistickým Německem, odešel přes Polsko do Francie, kde byl nucen vstoupit do Cizinecké legie.
Když vypukla válka, byl spolu s dalšími letci přeložen k letectvu a v bitvě o Francii dosáhl dvou sestřelů. Po kapitulaci se evakuoval do Velké Británie. V Royal Air Force byl přidělen k 1. stíhací peruti se stroji Hawker Hurricane. Během roku 1941 zničil tři Messerschmitty Bf 109. Za měsíčních nocí dubna 1942 jednotka zahájila akce Night Intruder - ty spočívaly v individuálních útocích na bombardéry Luftwaffe v okolí jejich letišť ve francouzském vnitrozemí.
Používané Hurricany Mk. IIc byly vyzbrojeny čtyřmi 20 mm kanony a nesly přídavné nádrže pro zvýšení doby letu až na 3,5 hodiny. Kuttelwascher zaznamenal při těchto nebezpečných akcích 15 jistých vítězství, přičemž tři Heinkely He 111 sestřelil u letiště St. André v noci ze 4. na 5. května během pouhých čtyř minut.
Od července pokračoval v nočních akcích u 23. perutě na stroji Mosquito, nepřítele už ale nespatřil. V červnu byl odvolán z operační služby a poslán na půlroční propagační cestu po USA a Kanadě. Koncem války pak pracoval jako zalétávací pilot. Do vlasti se vrátil v srpnu 1945, ale již za necelý rok odjel zpět do Británie za manželkou Ruby a dětmi – synem Huwem a dvojčaty Vee a Mari.
Pilotoval tam potom dopravní letouny u společnosti BEA. Zemřel však náhle v noci na 18. srpna 1959 během dovolené v jižní Anglii. Podlehl srdečnímu infarktu.
Za své mimořádné výkony obdržel řadu vyznamenání. Výjimečné je zejména dvojnásobné udělení britského Záslužného leteckého kříže DFC krátce po sobě. S celkem 20 jistými vítězstvími je naším nejúspěšnějším stíhačem.
V květnu 2000 byl povýšen na brigádního generála in memoriam. Roku 2016 obdržel Řád Bílého lva in memoriam. Na rodném domě jej připomíná pamětní deska a na návsi ve Svatém Kříži pomník.
Karel M. Kuttelwascher nebyl jen výjimečným pilotem, ale také velkou osobností. Jeho charakter je příkladem hodným následování i v dnešní době. Byl pevné nekompromisní povahy, disponoval nadprůměrnou inteligencí, touhou se neustále zlepšovat…
Válečné úsilí našich letců moudře vyjádřil slovy: „Bojovali jsme za pravdu, právo a lidskost a budeme neúprosně bojovati proti lži a násilí.“
Extrémně nebezpečné mise, které absolvoval Karel M. Kuttelwascher, daly patrně počátek nenápadnému onemocnění, jež později vyústilo v infarkt. Během války bojovalo za naši svobodu mnoho statečných osobností, řada z nich za vlast položila život. Lze k tomu dodat, že Kuttelwascher dal za vlast své srdce. Přičemž odešel osamocen a v noci – za podobných podmínek, jak bojoval.
Mezi zajímavosti např. patří, že za svou leteckou kariéru pilotoval 60 typů letadel (od cvičných dvojplošníků přes výkonné stíhačky až po čtyřmotorové bombardéry a dopravní stroje) a nemá zaznamenanou žádnou nehodu.
Diskuze k článku
Piloti RAF byli muži, jejichž odvaha se uplatnila v době,
kdy obě totality, Hitler se Stalinem se spikly s
cílem zničit evropskou civilizaci.
Jejich příběhy,
patří do pokladnice hrdinství národa.
Jejich příběhy,
se podařilo zachovat ve vzácných autentických, dobových publikacích,
které vyšly 1946 - 47.
Byli to vzácní a vzdělaní lidé, kteří unaveni bojem dokázali pro paměť národa zachovat své příběhy,
jako Rudolf Nedoma v knize
"BOMBARDOVALI JSME NĚMECKO".
Zmíněné vyznání, Karel M. Kuttelwascher:
"Bojovali jsme za pravdu, právo a lidskost a budeme neúprosně bojovati proti lži a násilí.“
Se týká i bratrů Mašínových a pilota RAF Jaroslava Zapletala z Telče, kterého na rodném domě nepřipomíná nic, na rozdíl Karla Kuttelwaschera:
"Na rodném domě jej připomíná pamětní deska a na návsi ve Svatém Kříži pomník."
Myslím, že je mládeži také potřeba připomínat, že za letadla, výstroj atd. muselo Československo zaplatit. Nevím, zda nám nyní například USA něco platí za tzv. šíření demokracie českým vojskem v Afghánistánu. Obchod a penízky vždy na prvním místě i ve válce.
AUTOR + ANONYM
Ne - Myslím, ale vím,
že je potřeba a to jediná. . .
Pokud možno vše, nejenom RAF,
ale aktuálně i vedoucího vysočinských dopravních policistů,
anonymně pošpinit!
Viz. První komentář k článku:
20.8.2019 Aktuality/Komentáře (4)
"Chování řidičů bohužel ovlivnit nedokážeme"
Chování řidičů bohužel ovlivnit nedokážeme- realita-
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/vysocina-trest-cenkov-dopravni-nehoda-automobil-chodci-smrt-alkohol.A190820_140633_jihlava-zpravy_epsal
"Nevím, zda nám nyní například USA něco platí. . . "
Vím, jak zaplatili komunisté pilotům RAF !
Nelidské činy bolševika neomlouvám, ale dějiny je potřeba podávat v celku. A proč tajit, že stát za výzbroj našich vojáků musel zaplatit. Pro mne má tato skutečnost taky určitou vypovídající hodnotu.
Proč si otírat ústa o letce RAF ?
"A proč tajit, že stát za výzbroj našich vojáků musel zaplatit."
-------------------------------------------
Komu a kolik ?
Aby to nebylo sdělení anonyma, který se opět opírá o anonymní "starce"
------------------------------------------
Nihil novi sub sole !
Nic nového pod sluncem. V padesátých letech minulého století obdobně chodili starci pod rádoby důvěryhodnou značkou Osvětová beseda po školách a vykládali prvňáčkům, jak Masaryk střílel do dělníků.
čtenář | 2015-06-19 16:23:47 | Reagovat
Vážený pane Gryci, bohužel se objevují lidé, kteří hlavní myšlenky sdělené v textech míjejí velkým obloukem, ignorují pozitivní předávané ideje, a na místo toho si potřebují hlavně kopnout.
Ale kdo ví, možná je jejich přehled natolik široký a znalosti tématu natolik hluboké, že prahnout po doplnění okrajových témat... i když si nemyslím, že se jedná o případa pana "km".
Pane km, náklady na výzbroj apod. jsou prostá realita, každý je musel nějak hradit. I naši.
Mládeži je nezbytné nabídnout zejména pozitivní příklady, důležité charakterové a morální rysy - srdečné vlastenectví, čest, odvahu,...
Potřebného k vyslovení a předání je velmi mnoho a finanční stránky (na kterých některým lidem stojí svět) jsou až daleko za těmi hlavními prioritami.
Při přednáškách a diskusích se čas od času se najde člověk, který místo hledání toho hlavního přínosného prahne po nějaké senzaci. Prosím, tady si přečtěte obsažné vyjádření renomovaného historika Jiřího Rajlicha, věřím, že Vám to podá řadu vysvětlení
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/historik-jiri-rajlich-o-povalecnem-splaceni-ceskoslovenskeho-dluhu-britanii.A140618_161939_domaci_jw#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6
Vážený pane Gryci, letci RAF z Telče se začínám zabývat, v přehršli dalších povinností a potřebností je prostor bohužel omezený, ale držím si to jako jedno ze zpracovávaných témat.
Vynasnažíme se pomoci nejen s připomínkou telečských letců, ale i na mnoha dalších místech. Řada hrdinů není připomenuta tak, jak by si zasloužili, cesta k alespoň trošce nápravy je dlouhá, ale každý podařený krůček potěší.
S úctou
Josef 'Joe' Vochyán, Čeští RAFáci
Dík
Setkání s piloty RAF na letišti v Brně a návštěvy v bytě Rudolfa Nedomy,
kde jsem poznal i jeho Angličanku, vedli k společným prázdninám v Rožnově.
Zbyla mi po něm jenom omluvenka, pohlednice z Anglie, kde je pohřben.
V ní se omlouvá, že se osobně nerozloučil.
Minulý týden jsem si povídal v Telči s vnučkou Ing. Zapletala, o stále chybějící pamětní desce.
Pokud nemáte přímý kontakt na jeho rodinu, rád zprostředkuji setkání