AKADEMICKÁ malířka Dana Puchnarová (vlevo) přijímá během vernisáže v OGV pozdravy od svých příznivců z Jihlavska. Foto: Jiří Varhaník
Osmdesátku oslavila loni v lednu akademická malířka, grafička, ilustrátorka, autorka realizací v architektuře, výtvarná pedagožka a publicistka Dana Puchnarová (* 1938). Do 26. května teď představuje retrospektiva v sálech domu Komenského 10 v Jihlavě reprezentativní výběr z její celoživotní tvorby.
Puchnarová vystavuje už od dob studií na Akademii výtvarných umění v Praze, kde absolvovala roku 1964 s cyklem grafiky k povídkám Františka Kafky. Její raná tvorba vychází z exprese. Souvisí též s českým informelem, směrem expresivní strukturální abstrakce, který se vymezoval proti soudobé produkci, kompromisnímu výtvarničení a estetizování.
Od roku 1991 Puchnarová vyučovala na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého Olomouc. Účastnila se více než 130 skupinových výstav v ČR i v zahraničí, uspořádala přes tři desítky samostatných výstav, za svoji tvorbu je držitelkou několika ocenění. Je členkou Spolku olomouckých výtvarníků a SČUG Hollar.
Jak na dotaz JL podotýká kurátor výstavy Ivo Binder, má malířka prostřednictvím svých předků i kontaktů vazby také na širší region Vysočiny. Její otec pocházel z Kdousova u Jemnice. Přátelila se se staroříšskou malířkou Julianou Jirousovou, rozenou Stritzkovou (* 1943), znala malíře, grafika a restaurátora Otto Stritzka (1908 Jaroměřice nad Rokytnou – 1986 Stará Říše).
Utopické vize
Jak Binder připomíná, je Puchnarová též autorkou osobitých filozofických úvah, které vtiskla do svých utopických vizí, reprezentovaných rozsáhlým cyklem obrazů a kreseb Sny o civilizaci, ale i do řady teoretických i literárních textů a básní.
Potěšení z barev je podle kurátora v jejím díle odrazem univerzálních harmonií, které jsou stálou motivací duchovního hledání člověka.
„Na tomto půdorysu je rozklenuto dílo počínající existenciálně zatíženou strukturální malbou a grafikou inspirovanou dílem Franze Kafky, či pozdní tvorbou Františka Halase, a vyúsťující do racionálně transformované Geometrie Spiritualis, nebo konstruktivních cyklů Geometria Mechanica a Křivky a završených cyklem Sítě, odrážejícím transcendentální řád světa,“ píše k výstavě Binder.
Členitost a světlo
K výslednému efektu výstavy výrazně přispívá i specifické prostředí galerijního domu, někdejšího jihlavského měšťanského renesančního paláce. Jak konstatuje kurátor, umožnila členitost domu rozdělit v retrospektivě dílo do logických etap, kterými autorka v rámci vývoje své tvorby procházela.
Nejsvětlejší poslední sál je navíc podle kurátora vhodný pro potřeby výstavy svou prosvětleností. Ta dává vyniknout pracím zavěšeným mezi dvěma skly, v nichž Puchnarová pracuje s průhledem a vrstvením. „Funguje to. Myslím, že i sama autorka byla s instalací spokojená,“ uvažuje kurátor.
Jak při vernisáži vysvětlila Puchnarová, jsou mezi plexiskly umístěny litografie tak, že každý tisk je jedna barva. Tištěno je na poloprůsvitný materiál – pauzovací papír. Každý závěs obsahuje nejméně tři různé tisky, které navzájem vytvářejí zajímavé konfigurace.
„Je důležité, aby skrz ně procházelo světlo,“ vysvětlovala výtvarnice publiku vernisáže teorii dánského filozofa a vědce, podle níž pokud čistou barvou prochází světlo, může lidské tělo přijímat kosmickou energii.
„Tak si představte, jak je to nádherné, kdyby současné umění tohleto využilo,“ popisovala Puchnarová i své pokusy, kdy své práce v plexisklech zavěšovala před okna, aby působením slunečních paprsků barvy krásně zářily. „A lidé, kteří o tom nevěděli, tak mi říkali svoje pocity a já jsem byla velice šťastná, že to funguje,“ vzpomínala výtvarnice.
Hudbou zahájení výstavy doprovodili originální experimentátoři ve hře na strunné nástroje, manželé Irena a Vojtěch Havlovi. Sama Dana Puchnarová při vernisáži osobně přečetla pasáže se svých vzpomínek na některé tvůrčí etapy.
Jméno této výrazné umělkyně se neobjevuje jen v uměleckých katalozích. V roce 1995 byla po ní pojmenována nově objevená planetka 11105 Puchnarová, kterou objevila Jana Tichá.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.