Reklama
Dnes je čtvrtek 28.03.2024     svátek má Soňa

Jsem zuřivý podporovatel prezidenta Miloše Zemana

ING. JAN VELEBA je v politice dlouhá léta. V březnu 2014 se stal předsedou Strany práv občanů, strany, kterou zakládal současný rezident Miloš Zeman. Foto: Petr Klukan
ING. JAN VELEBA je v politice dlouhá léta. V březnu 2014 se stal předsedou Strany práv občanů, strany, kterou zakládal současný rezident Miloš Zeman. Foto: Petr Klukan

23.5.2017 Bez kategorie/Komentáře (0), autor:
Petr Klukan

Jihlavské listy, 15.01.2016

Krajské volby budou pro Stranu práv občanů politickou maturitou, říká její předseda Jan Veleba.

Strana práv občanů (SPO) už sice nemá v názvu Zemanovci, přesto je prezident Miloš Zeman čestným předsedou. Považujete spojení prezidenta republiky s jednou stranou za šťastné?

Sám prezident chtěl, aby jeho jméno z názvu zmizelo. Možná by zřejmě bylo lepší, kdyby tam vazba vůbec nebyla - jak se ukázalo v posledních volbách, vazba nepomohla a strana skončila nedobře. Nicméně to beru z pragmatického hlediska: nemohu jít za prezidentem a říci mu, že by bylo dobré, kdyby nebyl čestným předsedou strany. Navíc si to nemyslím.

Jste rozhodnuti jít do krajských voleb?

Ano, ty budou politickou maturitou, ty rozhodnou, jestli má SPO dál význam, či ne. Udělám maximum pro to, aby význam měla.

Předpokládáte, že uspějete? Po dlouhých letech tu je paradoxně politická situace, kterou hodnotím takto: pravicové strany ztratily velkou část voličů a je jen malá naděje, že je získají zpět. Protipól ČSSD a KSČM budou mít hodně práce, aby své voliče udržely, zvláště poté, co se stalo předsedovi strany Sobotkovi s těmi e-maily.

Vedle toho tu je fenomén Andreje Babiše, kterému se nedaří ve velkých zastupitelstvech, ale myslím, že disponuje takovými finančními prostředky, že to dokáže udržet. A další fenomén je stoupající podpora Miloše Zemana.

V minulých volbách se ale ukázalo, že voliči chtěli prezidentem Miloše Zemana, ale už nepotřebovali jeho stranu. Umíte si bez pana prezidenta stranu představit?

Podporuji pana prezidenta a jsem asi jeden z jeho, novinářsky řečeno, nejzuřivějších podporovatelů, ale představit si to umím. Ale mimo to, že se Miloš Zeman účastní naší konference na dvě hodiny, tak na výjezdech po republice nedochází k žádným oficiálním záležitostem k SPO.

Po svém zvolení prezidentem měli členové SPO na oslavách přednost, což bylo kritizováno. Není lepší být nadstranickým prezidentem?

To, co zmiňujete, se stalo, ale dnes už to není pravda. Naši členové to však vidí naopak úplně opačně. Přáli by si, aby se nám pan prezident věnoval více.

Nebyl jsem u založení této strany, ale myslí si to lidé, kteří jsou „srdcaři“, těžko to proto lze nějakým způsobem odstřihnout. A já to dělat nebudu.

Vaše příspěvky na webu jsou opravdu velkou obhajobou pana prezidenta. Jsou ale věci, jako třeba případ u korunovačních klenot…

Víte, já u toho nebyl, ale mluvil jsem s předsedou Senátu Milanem Štěchem, který je velmi slušný člověk a nemám důvod mu nevěřit. Právě on mi řekl, že šel vedle prezidenta, který měl skutečně horečku, nebyl opilý, byly tam schody a vlastně tam vůbec neměl jít…

Ano, viděl jsem video, kde pan prezident vrávorá, kdybych nemluvil s Milanem Štěchem, budu také tvrdit, že byl opilý.

Pokud ale prezident v přímém přenosu někde vrávorá, má se to okamžitě vysvětlit a ne nechat spekulovat a vydat opožděně prohlášení o jakési viróze.

To s vámi souhlasím.

Ale lidé okolo prezidenta, jsou jeho lidé, které si vybral.

Poslyšte, tento prezident vychoval Slávka Sobotku, nebožtíka - a o mrtvých jen dobře - Stanislava Grosse, vychoval…

Chcete říci, že nemá šťastnou ruku na lidi?

Ano, on je zvláštní člověk. Nemá vazbu na majetek, je to jediný politik, který se o majetek nestará a k životu jej nepotřebuje. On v těch svých výšinách toto neřeší a jeho slabost je ta, že když pro něj někdo něco udělá, on je vidí jiným pohledem.

A ještě otázku k prezidentovi: Souhlasíte s tvrzením, že místo, aby spojoval, rozděluje?

Na to se musíme podívat z několika úhlů. Poprvé byla přímá volba a ukázalo se, že společnost na to nebyla připravena. V tomto je USA pro mě vzorem. Tam jsou volby, vášně, ale když je rozhodnuto, je klid. U nás v pondělí po volbách chodili po Vršovicích lidé s plackou Zeman není můj prezident, takže to bylo dopředu připraveno.

Dále, v druhém kole před volbou bylo v MF Dnes šest stran věnováno Zemanovi a vše bylo proti němu, tak to byla vybičovaná kampaň, nic přece není černobílé.

Druhý úhel je dlouhodobý - jak média referují o panu prezidentovi.

Čím si to vysvětlujete?

Hlubokou averzí k prezidentovi, jejíž kořeny neznám. Možná jsou za tím prezidentovy osobní vlastnosti, mluví prostě často tak, jak si to myslí.

Také hledáte v časopise Přítomnost článek Ferdinanda Peroutky?

(Smích) Nehledám, myslím, že by to pan prezident měl ukončit a přiznat, že se zřejmě mýlil. Když dovedl napsat knihu Jak jsem se mýlil v politice, mohl přiznat, že se mýlil i tady.

Jenže v té knize píše, jak se vlastně mýlil v lidech, kteří byli nedobří. Takže si sice sype popel na hlavu, ale současně tím získává body.

(Smích) Platí to, co jsem říkal. Ti nejvyšší takoví jsou. Klaus byl podobný.

Byl jste dlouhá léta předsedou Agrární komory. Řekněte, v jaké kondici je české zemědělství?

Ve velmi dobré. Stalo se to, že zemědělci jsou velmi šikovní a je jedno, jestli družstevníci nebo soukromníci, i když megapodniky jako třeba Agrofert, a není sám, je už velkoprůmyslem. Po revoluci se o zemědělství nikdo nestaral, za vlády Špidly byly špatně podepsané přístupové dohody…, ale zemědělci se přizpůsobili. Dramaticky se však zredukovaly stavy dobytka a nejsme už potravinově soběstační.

Plochy brambor se snížily na polovinu, zmizel len, převážilo obilí, řepka. Teď, když se vyjednaly dobré podmínky reformy Společné zemědělské politiky, ceny rostlinné jsou dobré i živočišné až na mléko, na tom zemědělci opravdu nejsou špatně. Špatně je na tom stát. Vyváží se příliš mnoho surovin a dováží příliš mnoho výrobků z nich.

Uvedu příklad: Rok co rok je po žních přebytek krmného obilí, které se vyveze zejména do Polska a Německa. Tam se z něj vykrmí drůbež a prasata, zaměstnají se lidé, udělají potraviny a dovezou se zpátky k nám.

Kde je podle vás chyba?

V agrární politice předešlých let. Třeba ODA tvrdila, že nepotřebuje zemědělce, ale zahradníky – a my snižovali výrobu. Na západě ji podrželi nebo i zvětšili, protože se jim otevřel další prostor. Jen Polsko a Slovinsko jsou soběstačné země. Politici nečinně přihlíželi.

Vracíte se do hluboké minulosti, co lze udělat nyní?

Zpátky to úplně dát nejde. A nebyla u toho jen ODA, ale i ODS, ČSSD… Za starého režimu bylo zemědělství výkladní skříní socialismu, po revoluci si to s ním společnost vyříkala. Zemědělci se přizpůsobili, nemají se špatně, ale chybí brambory, len, mnoho potravin dovážíme.

Za starého režimu ale byla obrovská produkce, ničila se však krajina, hnojilo mnohem víc, než bylo třeba…

To ano, ale takto se to řešit nemuselo. Dřív to byl výrobní extrém, s tím souhlasím - když to přeženu, tak až na úbočí Sněžky se pěstovala pšenice. Ale to, co se z toho vyvinulo, je druhý extrém - nedělala se agrární politika.

Řada „zemědělců“ nehospodaří. Skoupí pozemky a díky dotacím z toho žijí. Není to špatně?

To je velmi špatně, říká se jim svatováclavští zemědělci. Ti Pražáci, kteří investují, mají volné finanční prostředky a půda je jedním z nejstabilnějších investic. Kořeny toho všeho jsou při vstupu do EU, kdy se tehdejší sociálnědemokratická vláda nenamáhala, nebo tehdejší ministerstvo zemědělství, a byly chybně zvolené dotace při vstupu do EU. Německo, Rakousko, Francie, mají dotace na farmu, na dobytek a na plochu méně. My šli tou nejjednodušší cestou dotací na plochu – a zemědělci se přizpůsobili. Takže, ne Brusel, jak jsem dlouho jako předseda Agrární komory říkal, ale především my sami jsme si to způsobili.

Vážil jste si prý velmi ministra zemědělství Josefa Luxe.

To platí. Kdyby se Josefu Luxovi nestalo to, co se stalo, šly by procesy jiným způsobem, bylo by více českého dobytka, více českých potravin…

Mezi zemědělci požíval úctu a byl od přírody nadán. Vzpomínám na jedno sezení ve Větrném Jeníkově, kdy se nás zemědělců ptal, v čem vidíme největší problémy v rezortu. Všechny nás vyslechl a pak řekl, že to vidí jinak - že budou problémem obchodní řetězce. Takže ten člověk měl talent a vizi a je ho škoda.

Zmínil jste výkladní skříň socialismu. Tou bylo například JZD Slušovice. Jeho tehdejší předseda František Čuba byl za vaši stranu v roce 2014 zvolen do Senátu. Od té doby ale o něm není slyšet. Splňuje očekávání voličů?

S panem Čubou komunikuji velmi těsně. Ten člověk není zlomený, ale prožil si po revoluci 53 soudů, a je to poničený člověk. S médii nepromluví jediné slovo, ale hlava mu myslí.

Je vůbec dobré takové lidi dávat na kandidátku? Proč vlastně šel do voleb?

Protože ho o to požádal Miloš Zeman.

A jak to vnímáte vy?

Když to mám srovnat proti komu kandidoval…, proti první místopředsedkyni Senátu Aleně Gajdůškové. Poznal jsem její kvality a zapálená vystoupení v Senátu, která mi velmi silně připomínala Jiřinu Švorcovou. Takže beru pozitivně, že ji porazil. (smích)

Z tohoto pohledu jsem velmi spokojený, s Alenou Gajdůškovou jsem zažil cestu do Kanady… To byla opravdu Anna proletářka. Pan Čuba už dál kandidovat nebude.

Mandát je dlouhý a ještě mu zbývají čtyři roky, to mu bude čtyřiaosmdesát. Vy jste jako jeho předseda spokojen s jeho prací?

Když byste si klikl na účast na schůzích, tak jestli chyběl jednou…, ale ano, jsem spokojen, je to pro mě živoucí studnice informací, ke které bych se nikdy nedostal, a vize má pořád. Byl na něho uspořádaný hon a on se zasekl. Veřejně se neprojeví, ale pracuje dál. Není to tak, že by jen bral senátní plat.

V těch komunálních jste jako strana ve Velkém Meziříčí neuspěli. Na podzim budou krajské volby, jak jste zmínil, půjdete do nich.

Jdu do toho naplno. Myslím, že při současné politické konstelaci je velká šance na resuscitaci Strany práv občanů. Když se uspěje v některých krajích, má strana nárok na další život a má smysl jít do velkých parlamentních voleb.

Jsme poučeni z komunálních voleb. Ve „Velmezu“ jsem chtěl jít s někým, ale spolustraníci, kteří jsou ve straně déle, chtěli jít sami… Do krajských voleb proto půjdeme na 99 procent v koalici s Hnutím osobností kraje. Hledáme lidi, kteří nejsou v žádné straně a na žádnou stranickou kandidátku ani nechtějí. S definitivní platností o tom budeme rozhodovat na předsednictvu na konci ledna.

Vy budete lídrem kandidátky?

Budu muset. (Smích).

Zkoušeli jste jiné strany či hnutí do koalice?

Pokud bychom šli pod hrdým praporem SPO, tak v tom nevidím záruku úspěchu. Prosazuji, aby se dělaly koalice. Nebudeme nic doporučovat, ať si to jednotlivé „kraje“ udělají tak, aby měly šanci na úspěch – pak za to i berou odpovědnost. Vyloučit asi můžeme koalice s TOP 09 nebo ODS, to jsou strany jiného typu.

Takže krajským sdružením dáváte volnou ruku?

Ano.

Využijete opět podporu prezidenta Zemana? A očekáváte ji?

To kdybych věděl a znal odpověď, jak to udělat, byl bych mnohem klidnější. (Smích)

Kdo je Ing. Jan Veleba

Senátor, zemědělský odborník 2005 – 2014 - prezident Agrární komory ČR

Patřil k zakladatelům Strany venkova, ze strany vystoupil v roce 2002

Od března 2014 předseda Strany práv občanů (do března 2014 Strana Práv občanů Zemanovci)

V roce 2010 úspěšně kandidoval do zastupitelstva jako bezpartijní za ČSSD ve Velkém Meziříčí; o čtyři roky později, již na kandidátce SPO, strana ve V. Meziříčí neuspěla

 

 

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
18.03.2024 Bez kategoriePoslankyně Decroix (ODS) reagovala na poučování Konečné (KSČM)

V nedělní Partii Terezie Tománkové na CNN Prima News se v diskusi střetly čtyři ženy – Věra Kovářová (STAN), Eva Decroix (ODS), Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) a Kateřina Konečná (KSČM). V ...

Komentáře (9)
13.03.2024 Bez kategorieD. Mészáros (SPD) již není jihlavským zastupitelem

Jihlavské SPD vyměnilo v Jihlavě městského zastupitele. Na mandát rezignoval David Mészáros. Důvod jeho rezignace hnutí blíže nespecifikovalo. Nahradila ho Dagmar Barimová, která složila ...

Komentáře (0)
23.02.2024 Bez kategorieNagyová (ANO) k Čapímu hnízdu: Nikdy se to nemělo dostat před soud

Jihlavská zastupitelka Jana Nagyová (ANO) byla podruhé nepravomocně osvobozena Městským soudem v Praze v kauze možného podvodu při čerpání dotace na Farmu Čapí hnízdo. Kromě Nagyové byl ...

Komentáře (2)
16.02.2024 Bez kategoriePoslanec Koten (SPD) považoval bundy biatlonistů za ukrajinské

Je Nové Město ještě na Moravě nebo na Ukrajině? Tuto otázku na svém facebookovém profilu položil poslanec Radek Koten (SPD). Obul se do organizátorů Mistrovství světa v biatlonu kvůli bundám ...

Komentáře (3)
07.02.2024 Bez kategorieExprimátorka K. Koubová: S výběrem pana Lindovského jsem spokojená

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (0)
02.02.2024 Bez kategorieP. Paul: S nominací M. Lindovského souhlasím

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (1)
02.02.2024 Bez kategorieRadek Hošek: Město neumí a nemá podnikat

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (0)
19.01.2024 Bez kategorieKrajský radní P. Hájek (STAN) už není starostou Těchobuze

Radní Kraje Vysočina Pavel Hájek (STAN) po dlouhých letech skončil ve funkci starosty obce Těchobuz na Pelhřimovsku. Důvody proč rezignoval, vysvětlil na svém Facebooku: „Do funkce starosty ...

Komentáře (0)
16.01.2024 Bez kategoriePrioritou pro mě je obecný prospěch, říká Šoula, nový jihlavský zastupitel za STAN

Vojtěch Šoula se stal novým jihlavským zastupitelem za STAN. V listopadu 2023 nahradil zastupitelku Miroslavu Zápotočnou, která rezignovala. JL mu položily několik otázek. Na jaká témata ...

Komentáře (2)
11.01.2024 Bez kategorieKafková: Příčí se mi upírat dědicům právo na vrácení majetku

JL položily jednu otázku opoziční jihlavské zastupitelce Tereze Kafkové (PiFo): Na posledním prosincovém jednání městského zastupitelstva jste se zdržela hlasování v bodě 45: Návrh ...

Komentáře (1)
11.01.2024 Bez kategoriePaul: Liberální myšlení je v problémech, ale ve svých vlastních

JL položily dvě otázky jihlavskému zastupiteli Petru Paulovi (SPD). Na posledním prosincovém jednání městského zastupitelstva jste se zdržel hlasování v bodě 45: Návrh na projednání ...

Komentáře (0)
05.01.2024 Bez kategorieSkořepová: Věřím v důležitost zastávat zodpovědné postoje

Jihlavští zastupitelé na svém posledním jednání schválili odměny pro čtyři koaliční zastupitele za práci vykonanou mimo pracovní poměr pro rok 2024. Z koalice se jako jediná zdržela hlasování ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net