JAN HYLIŠ (ČSSD) je od podzimních voleb krajským radním, který má na starosti dopravu. Foto: Petr Klukan
09.05.2017, Jihlavské listy
Všechny stavební akce budeme dělat pouze na základě oprávněnosti, říká krajský radní pro dopravu Jan Hyliš (ČSSD).
Kraj avizoval, že na jaře dojde k zahájení opravy pístovské silnice…
Práce budeme realizovat ve dvou etapách. Jednu v letošním, a druhou v příštím roce. Celkové náklady odhadujeme na 30 milionů korun. Na akci už bylo vydáno stavební povolení.
Největší problémy, co tam jsou, má Jihlava, se kterou práce koordinujeme. Představují je především sítě. Je to způsobené dlouholetým sporem mezi SVAKem a Jihlavou o vodovody a kanalizace. Z tohoto důvodu je zahájení prací pro nás tak trošku neznámou věcí, protože to není na nás.
Jaké vás čekají v tomto roce největší stavební akce na Jihlavsku?
Bude to akce na silnici II/602 Jihlava-Dvorce. Tam v současné době probíhá výběrové řízení. Realizace by se pak měla uskutečnit od července. Pokud vše dopadne dobře, tak by v říjnu mohlo dojít ke zprovoznění opraveného úseku. Další velkou akcí bude rekonstrukce mostu na Pančavě, která bude spojena s opravou částí silnice ve směru na Brtnici.
Kdy zrealizujete jihovýchodní obchvat Jihlavy a obchvat Velkého Beranova?
Jihovýchodní obchvat se rozhodně nebude realizovat v letošním ani v příštím roce. Zde musíme dotáhnout do konce záležitosti po stránce projektové, stavebního povolení, a musíme také požádat o zařazení akce do Evropských projektů na Ministerstvu místního rozvoje. S obchvatem Velkého Beranova je to obdobné.
Jak vysoký rozpočet máte na letošní rok k dispozici?
Dá se říci, že na dopravu máme každý rok rozpočet v podstatě stejný. Pokud se posčítají jednotlivé položky, tak se celková částka pohybuje mezi 890 - 900 miliony korun.
Jste v radě Kraje poprvé. Jak se vám spolupracuje s kolegy z ODS, ANO a Starostů pro Vysočinu (SPV)?
My v radě mezi sebou rozhodně nemáme žádné problémy. Podle mne různost názorů vytváří také rozumná řešení. Nejsou mezi námi žádné střety. Své postoje si spíše vyjasňujeme. Respektujeme jeden druhého. Osobně většinu radních znám. Především pak Josefa Pavlíka (ANO) a Janu Fischerovou (ODS), kteří jsou, stejně jako já, z Havlíčkova Brodu. Osobně jsem byl vždy zvyklý spíš poslouchat více názorů, než se uchylovat k jednobarevným řešením.
Nebylo přece jenom složité převzít dopravu od vašeho předchůdce Libora Joukla (ČSSD)?
Nic jsem nepřevzal. Od samého počátku jsem začal po svém. Sedím v jiné kanceláři, nemám jeho asistentku, nedostal jsem po něm jediný doklad… Systém samosprávy je jiný než odbor. Vedoucí odboru dopravy, paní Hana Strnadová, je profesionální úřednice, která se přizpůsobila tomu, co chci já. Rozhodně se nenechám ovlivňovat.
Novináři kritizují krajské radní, že se nejvíce opravuje infrastruktura v místech, odkud politici pocházejí…
Na mě osobně to nemá žádný vliv. Největší investice nejdou do Havlíčkova Brodu. Nechal jsem si zpracovat mapu stávající silniční sítě i mapu, co se kde bude dělat. A největší investice se připravují do Jihlavy, která je hlavním městem našeho regionu. To například Třebíč má mnohem zanedbanější síť.
Čím mě přesvědčíte?
Mám spočítáno, že průměry na jednotlivé okresy jsou kolem 170 kilometrů havarijní sítě. Kdežto v Třebíči je to skoro 390 kilometrů. Na Třebíčsku také připravujeme více akcí… Vše mám zpracované graficky a dávám to k dispozici i zastupitelům, aby bylo transparentně vidět, kde se co bude dělat. Nikdo nebude škodný, vše se bude dělat podle oprávněnosti…
Například váš předchůdce ve funkci, Libor Joukl, byl často médii kritizován, že se více věnoval Přibyslavi, odkud pochází…
Můj systém není rozhodovat nějak autoritativně. Dnes, co slyšíte, tak je to pořád Joukl, Joukl, Joukl… Když se něco řekne, tak se každý do něho pustí. Já se ho však vůbec nezastávám. Jeho záležitosti nekomentuji, to si musí ustát sám. Myslím si však, že byl více autoritativní, než já. Osobně s lidmi více diskutuji, on více rozhodoval. Pravdou je, že některé Jouklovy akce, týkající se infrastruktury Přibyslavi, to asi nepopřeme…
Pracuje se vám dobře s Krajskou správou a údržbou silnic Vysočiny (KSÚSV) a jeho investičním náměstkem, kterým je právě Joukl?
Respektuje, že já jsem radním a on je investičním náměstkem na Krajské správě a údržbě silnic Vysočiny. K žádným konfliktům mezi námi nedochází, protože jsou vyloučené mým mandátem. Já zodpovídám a rozhoduji.
Nevadí vám, že dříve na Kraji působil radní pro dopravu v pozici náměstka hejtmana a nyní je pouze radním?
Pokud to není problémem pro Kraj, tak mě osobně to nevadí. Pokud to takto zvážili, a byly zde navíc zájmy více politických stran… Mé kompetence to nijak neomezuje. Navíc bych nechtěl mít k dopravě ještě krajský majetek, jako měl můj předchůdce Joukl. Osobně nejsem finančně závislý na platu radního. Když to slušně řeknu, tak v září mohu jít klidně do důchodu.
ČSSD řeší v současné době otázku Bohumínského usnesení, které straně zakazovalo například koalici s KSČM. Umíte si vy osobně představit koalici s komunisty na regionální úrovni?
V krajské koalici by mi komunisté nevadili. K celostátní problematice se nevyjadřuji. Nezdálo se mi však optimální, jak tomu bylo na Kraji dříve (jednobarevná vláda ČSSD s tichou podporou KSČM – pozn. red.). Myslím si, že je potřeba, aby zde byla různost názorů. Nedívám se na to z politického, ale z věcného hlediska. Zkrátka jsem více technik než politik. Vždy se spíš dívám na to, co to je, než kdo to navrhuje. Někteří naopak koukají, kdo to navrhne, a podle toho to shazují. K tomu bych se osobně nesnížil. Zkrátka - nemůžeme paušalizovat na základě příslušnosti k politické straně.
Diskuze k článku