Reklama
Dnes je neděle 09.11.2025      svátek má Bohdan

Pohyb silničářů můžete kontrolovat

SYSTÉM zavádí novinky i do vozů údržby krajských silničářů. Nově jsou v každém autě nainstalované kamery a záznam z nich se ukládá na úložiště. Dispečeři tak mají k dispozici aktualizované záběry přímo ze silnic, a to každých 30 vteřin. Foto: David Kratoc SYSTÉM zavádí novinky i do vozů údržby krajských silničářů. Nově jsou v každém autě nainstalované kamery a záznam z nich se ukládá na úložiště. Dispečeři tak mají k dispozici aktualizované záběry přímo ze silnic, a to každých 30 vteřin. Foto: David Kratoc
01.11.2025 Zprávy/Komentáře(1), autor:
Kratochvíl David

Krajští silničáři vstupují do nové sezony zimní údržby silnic na Vysočině se zbrusu novým informačním systémem. Na setkání s novináři o tom informoval ředitel Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Radovan Necid.
Investice za skoro 40 milionů korun má sloužit mimo jiné k rychlejšímu a přesnějšímu plánování údržby a oprav komunikací po celém regionu. Většinu nákladů na pořízení systému Infra-Fim pokryla krajské organizaci získaná dotace. 
Čerpat data ze systému mohou nejen pracovníci KSÚS, ale v omezené míře jsou dostupná přes internetové stránky organizace také obcím a veřejnosti. 


„Naším cílem bylo, abychom dokázali centralizovat  veškeré naše činnosti. Zároveň, aby spolu hrály všechny aplikace a usnadnily tím práci našim zaměstnancům. Potřebujeme sledovat všechny pro nás potřebné jevy a mít vše k dispozici na jednom místě,“ zmínil Necid na brífinku. 
Systém zavádí novinky i do vozů údržby. Nově jsou v každém autě nainstalované kamery a záznam z nich se ukládá. Dispečeři KSÚS tak mají podle Necida k dispozici aktualizované záběry přímo ze silnic, a to každých 30 vteřin. 
Tím pádem systém spoří peníze, protože ubude takzvaných kontrolních jízd. Systém podle Necida umí i evidovat veškerý majetek ve správě krajské organizace.


Podle zadaných analýz a dat z kontrol a diagnostických měření podle Necida umí vyhodnotit a podle toho také navrhnout, a to dokonce v několika variantách, i plán oprav a investic do silnic a mostů. 
„Umožňuje i evidenci spotřeby energií v budovách podniku, dohled nad čerpáním pohonných hmot nebo sestavování dispečerských deníků v elektronické podobě,“ vyzdvihuje Necid. 


Přes webové stránky KSÚS se řidiči aktuálně dostanou k informacím o pohybu vozidel zimní údržby. V letním období se mohou on-line podívat například na to, kde probíhá vyžínání trávy kolem komunikací. 
Pro šoféry jsou dostupná i data z meteorologických stanic umístěných na silnicích. Zatím jich je napříč krajem k dispozici celkem osm. V průběhu roku by jich mělo být celkem 11, protože by se další tři měly instalovat. Přes web krajských silničářů se řidiči dostanou také k aktuálním dopravním informacím na komunikacích po celém regionu.


Systém je navíc podle Necida propojený s databázemi hejtmanství s možností přístupu do digitální technické mapy. Čerpat data z něj mohou i policisté, záchranáři či hasiči. 
„Hlavně policisté stáli o to, aby mohli nahlížet do rozšířeného systému, a to zejména kvůli pohybu sypačů v zimním období,“ dodal Necid.
Zakázku na nový systém vypsala KSÚS v průběhu loňského roku a získala na ni dotaci přes 30 milionů korun. Od letošního ledna na její aplikaci pro silničáře na Vysočině pracovala vítězná firma vzešlá z výběrového řízení. Systém už funguje i v jiných krajích napříč republikou. 

1 komentářů

Přidat Komentář

  • F. Šimek  | 02.11.2025 09:51  | Reagovat
    Častý jev, který žádný systém neohlídá!

    Auto silničářů jede po zasnežené vozovce, kterou přední radlicí neshrnuje, nýbrž pouze do toho sněhu sype sůl stylem vy řidiči se pak v tý vzniklé nebezpečné břečce, v níž jsou pak podle vrstvy sněhu vyjeté hluboké koleje, třeba pokálejte.

    Se bojí o radlici nebo co?!

     


Reklama
Reklama