Reklama
Dnes je neděle 09.11.2025      svátek má Bohdan

Nevidomí: Chybí ohleduplnost

01.01.1970 Rozhovory/Komentáře(0), autor:
T T

JIHLAVA ­- Nevidomí by nyní měli mít lehčí pohyb v centru Jihlavy. Přesto dál trvají některé jejich obtíže. O nich přišlo diskutovat asi 30 nevidomých na schůzku, iniciovanou náměstkem primátora Radkem Vovsíkem, podle kterého je řada námětů řešitelná. O problémech hovoří ředitel o. p. s. Tyflo Vysočina Jihlava (na Vysočině sdružuje kolem 250 klientů) Pavel Hegner:

 

 Jak hodnotíte bezbariérové úpravy Masarykova náměstí?

 Je to samozřejmě přínos a situace se pro nás zlepšila. Je tam však ještě jeden problém: puntíky signalizačních a výstražných pásů na chodnících jsou málo vystouplé vzhledem k okolní dlažbě. Respektive "stará" okolní dlažba je sama o sobě natolik nerovná, že potom je pro nevidomého těžké rozpoznat, kde začínají puntíky. Kdo trochu vidí, tak to rozpozná jen podle barvy, ale kdo nevidí vůbec, má problém.

 

 Jste spokojeni s přechodem MHD na bezbariérové vozy a zastávky?

 I to je jistě krok správným směrem, těšíme se, až bude celá jedna trasa ­ myslím, že A ­ bezbariérová. Zůstává zde pouze potíž s tím, že trolejbusy sice hlásí zastávky vevnitř, ale nemají reproduktor venku. Výsledkem je, že třeba na zastávku U Tesly přijedou tři vozy za sebou, a než se lidí kolem stihnu zeptat, který je který, tak mi ten můj ujede. Ale dostali jsme příslib, že nové bezbariérové vozy už budou i pro lidi na zastávce hlásit linku, její směr a případnou konečnou stanici. Trolejbusy mají prý být do pěti let všechny nové a bezbariérové.

 

 Co pro vás znamená změna v údržbě chodníků, resp. cedule, že určitý úsek se neudržuje?

 To je velký problém, protože my vlastně ani nevíme, kde ty cedule jsou, a pokud někde budou, tak na který chodník opodál máme přejít. Když je chodník zasněžený, je hrbolatý, a hůl se nemá čeho držet.

 

 Pomáhají vám "ozvučené" křižovatky ve městě?

 Je to velká pomoc, ale potíž je u kruhových křižovatek, kde nejsou semafory, a tím pádem ani zvuková signalizace. Nejtěžším a pro nás důležitým místem je přechod u kruhového objezdu u nemocnice. Někde zase ozvučení je, ale kvůli přílišné blízkosti bytů je oslabeno a není slyšet: to je případ křižovatky Hradební ­ Znojemská. Řešením by bylo, kdyby ozvučení neběželo pořád, ale spustilo se pomocí vysílačky, kterou by nevidomý u sebe měl. Jenže ona stojí asi 2500 korun a má ji málokdo. Jinak ale navigační systém, který nevidomé navede k budově radnice, vítáme. S panem Vovsíkem jsme se domluvili, že vytipujeme i další veřejné a důležité budovy (banky, pošty, lékárny), které by tyto navigační systémy měly.

 

 S jakými dalšími překážkami se musíte v centru potýkat?

 V první řadě jsou to dopravní značky a stojanové reklamní poutače stojící často uprostřed chodníku. Samozřejmě chápeme, že firmy si svou reklamu platí a nechceme jim bránit v umístění stojanů, ale pomohla by nám větší ohleduplnost, kdyby si je stavěly spíš na kraj chodníku směrem k vozovce. Většinou totiž chodíme podél budov, a pokud pak musíme vybočovat, ztrácíme vodicí linku. Stejné je to se značkami: některé by také mohly být buď u silnice, anebo zavěšené přímo na budovách.

 Problém je s veřejným WC v centru Jihlavy. Za Snahou bylo zrušeno a pod Priorem zas je riziko, že schody pod povrch náměstí namrzají a nejsou bezpečné. V hospodách často mají záchody na klíč, což pro nás znamená další komplikace.

 

 Nevadí vám v ulicích také letní zahrádky nebo nádoby na odpad?

 Letní zahrádky ani tak ne, protože jednak většinou víme, kde stojí, a jednak jsou na rozdíl od značek prostorné, takže hůl se o ně vždy zastaví. Horší je to spíš s věcmi, které se mění a jsou nečekané: třeba popelnice nebo auto zaparkované na chodníku. Vše záleží na ohleduplnosti lidí.

 Jan MAZANEC

 

 

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama
Reklama