Reklama
Dnes je čtvrtek 06.11.2025      svátek má Liběna

Bosch: odboráři požadují i paušální zvýšení mzdy

01.01.1970 Rozhovory/Komentáře(24), autor:
T T

JIHLAVA ­- Odboráři v jihlavské strojírenské společnosti Bosch Diesel předložili vedení firmy své požadavky.

 U největšího zaměstnavatele v kraji začalo minulý týden vyjednávání o podobě kolektivní smlouvy pro příští rok. Jednání budou pokračovat zítra. Šéfa největší odborové organizace ve firmě Bosch Diesel Jiřího Valenty jsme se zeptali ­ s čím jste před vedení firmy předstoupili?

 "Vedení firmy od nás dostalo v dostatečném předstihu okruhy bodů, o kterých chceme v kolektivním vyjednávání na rok 2010 jednat. Zmíním tři nejdůležitější a podle mého názoru stěžejní body. Požadujeme příspěvek na dopravu a týden dovolené navíc. Tedy dovolenou v délce třiceti dnů, tak, jak je tomu standardně u našich kolegů v Německu. Třetím bodem je požadavek na navýšení mezd."

 

 Jak vysoké zvýšení mezd požadujete?

 "Poprvé nepožadujeme zvýšení ve formě procent do tarifu, ale paušální částku, a to ještě rozdělenou na dvě období v průběhu roku 2010. Jsme si vědomi, že naše firma zápolila a na některých úsecích ještě zápolí s hospodářskou krizí.

Musíme si uvědomit, že je rozdíl ve valorizaci určitým procentem ve čtvrté mzdové třídě a například ve dvanácté mzdové třídě. Proto chceme všem vyjednat stejnou paušální částku."

 

 Lze říci, o jakou konkrétní částku by se mělo jednat?

 "K této otázce by se zatím nechtěl konkrétněji vyjadřovat."

 

 Prozraďte, v jaké atmosféře probíhalo úvodní jednání?

 "V podstatě mohu říci, že se jednalo o zahřívací kolo, kdy se vyjasňovaly představy o formě a průběhu kolektivního vyjednávání. A to jak ze strany pana France Grubera, který zastupoval vedení, tak ze strany odborů."

 

 Jaká vládne v současné době mezi lidmi ve firmě atmosféra?

 "Atmosféra na některých úsecích je velmi napjatá, protože lidé na těch úsecích jsou unavení. Zaměstnavatel totiž na některých úsecích zavedl dosti nepohodlný směnný systém, a to i přes nesouhlas odborů. Zaměstnanci tak mají méně plnohodnotně volných víkendů. Musí mnohdy řešit individuální dopravu a tím jim vznikají navíc náklady právě na dopravu."

 

 Jste ochotni z některého z požadavků, o kterých jste se zmínil, při vyjednávání nějak výrazně ustoupit?

 "V současné době je předběžné uvažovat v těchto dimenzích, protože opravdu jsme teprve na začátku. A navíc ještě nemáme relevantní informace, jak na tom ve skutečnosti firma je. Chybějí nám ta správná čísla..."

 

 Pociťujete, že vaše letošní vyjednávání komplikuje současná ekonomická krize?

 "Určitě ano. Ekonomická krize nejvíce postihla odvětví automobilového průmyslu a ještě hůře jsou na tom ti, co se zabývají výrobou komponentů do naftových motorů. A to jsme také my. V úterý (dnes ­ poznámka redakce) odjíždím na jednání výkonného vedení evropské podnikové rady skupiny Bosch ve Stuttgartu, jehož jsem členem. Určitě tam bude prostor bavit se na téma kolektivního vyjednávání pro rok 2010. Rozhodně se ale budeme chtít přiblížit jak metodikou, tak cíli našim kolegům v Německu. Jestliže výroba v našem závodě je srovnatelná s kolegy v Německu a v některých případech i lepší, chceme, aby i zde u nás jsme měli pro práci vytvořeny odpovídající podmínky."

 

 Plní vedení firmy všechna dosud platná ustanovení kolektivní smlouvy?

 "No comment ­ bez komentáře."

 

 Před časem jste prezentovali, že se bude ve firmě Bosch Diesel uplatňovat vzdělávací program dotovaný ze zdrojů Evropské unie. Rozběhly se tyto programy?

 "Vzdělávací program dotovaný z evropských prostředků se i v jihlavském závodě rozběhl, běží a podle mých dosavadních informací se jej zúčastnilo řádově asi 600 zaměstnanců našeho závodu."

 Dana ČÍRTKOVÁ

 

 

24 komentářů

Přidat Komentář

  • Jihlavan  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
    Zvláštní požadavky
    Ten pán asi neví co mluví. Jaké další výhody v době krize? Na pracáku je několik tisíc nezaměstnaných, z nichž někteří mají určitě lepší kvalifikaci pro strojírenství než někteří součastný pracovnící ( švadleny, prodavači atd.). Taky nechápu proč chce podporovat dojíždějící, kteří berou práci místním. Je to jejich problém, že dojíždí. Když nechcou dojíždět tak,se mají přestěhovat.
    • Arthu09  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
      Dojíždět
      oni chcou (chtějí), ale o sobotách a nedělích je to s hromadnou dopravou složitější. A požadavky na vyšší mzdy a delší dovolenou tak, jak to mají u sousedů, schvaluji.
      • lary  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
        ???
        Žiješ v Česku, nevím co byste pořád chtěli, pokud chceš srovnávat s Německem tak se tam vystěhuj, jinak se zeptej třebas dělňase z Motorpalu za kolik dělá.....už si zvykejte na to, že líp už nebude, kór v době krize, kdy by vám vy lehkoživky z Bosche neškodila trochu loajalita s firmou a méně brečení.Furt jste na tom relativně moc dobře, zkuste si sundat ty růžový brejle z frňáku a uvidíte, že jsou na tom lidi mnohem, mnohem hůř... nevím jestli jste k politování nebo k smíchu,
    • Martin  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
      re
      No já myslím,že kdyby nebylo dojíždějících,tak v Boschi zůstane jen pár lidí v kanceláři.Jinak většinu dělnických míst tvoří lidé,kteří dojíždí i třeba 50 kilometrů a příspěvky na dopravu má dnes plno firem,tak proč ne Bosch.
  • Ladic  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
    Jistě
    Odborář vám neporadí, jak vytvořit zisk, ale zcela určitě se postará o to, jak vás o něj připravit....
  • Lukas  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat

    sociální stát zaplať pánbůh už skončil nástupem krize a firmy se logicky zbavují nepotřebných lenochů a příživníků. Zůstanou jen ti, kteří jsou a budou pro firmu přínosem. Ostatní jdou ven, což je dobře. U Bosche by měli přestat fňukat a být rádi zato , co alespoň teď mají.
    • Libor Furbacher  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
      Kolace
      Zda se ze neskoncil,jak se zduvodni trinacty plat a o ctrnactem ani nemluve?Porad jsou kolace bez prace.
    • Arthur09  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
      Odcházejí kvůli nadbytečnosti
      kvůli chybám jiných, ne kvůli svým pracovním výsledkům. Vyhazováni jsou hlavně lidé od strojů, přestože plní normy a pracují svědomitě. Oni ale nejsou viníky krizového vývoje. Vyhazováni by měli být ti, co vymýšlejí věci, které nejdou na odbyt.
      • Moik  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
        Hehe
        Jasně, vyhodší 20 lidí, kteří způsobili, že nejde na odbyt nejlepší dněšní čerpadlo na světě a ? Firma bude mít najednou víc peněz? Nebo se zvýši prodeje?? Logika mi uniká...
        • Arthur09  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
          Co je platné, že je nejlepší
          na světě, když je to prvenství jen v nějaké méně významné kategorii. Horší je, že zaostává na trhu. Chce to vyhodit několik rádobyexpertů z vedoucích míst a ostatní tak přinutit a motivovat k větší přizpůsobivosti a zájmu o potřeby zákazníků. Pak bude mít firma větší odbyt, více vydělá a nebude muset propouštět.
          • Moik  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
            Hehe
            :-) vyhozením "inženýrskejch vyžírků" (tak nějak?) budeš motivovat lidi k odpovědnosti :-)
      • lary  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
        Bože, to snad ne
        když to tady čtu, tak se mi zdá,že vy v tom Boschi žijete asi na jiný planetě.Každej subjekt, kterej podniká milej Arture a jehož cílem je vytváření zisku se musí chovat tržně. Proto když je krize, tak si nemůže nechat 6 500 lehkoživek, protože by to firma neunesla, ale nechá si jich třebas 4000, protože konečně přišel na to, že těch zbylejch 2500 je tam už léta na nic.Takže nutně vypráská lidi, který tam nepotřebuje. Pokud byla konjunktura a zisky tak se ta přezaměstnanost dala přikrejt, ale dneska už je to jiný. Najednou to jde i s míň lidma a pokud by si firma udělala kvalitní personální audit asi by se soudruzi z Němec moc divili, co jim tady čeští "umělci" vytvořili za socialismus.A tak to bohužel je. Bejt bez práce je hrozný, ale na druhý straně je třeba bejt realistou, vážit si toho co mám a hlavně nemít v týhle podělaný době neadekvátní požadavky.
        • Pepa  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
          re
          No ted už Bosch nabírá zpět spousty lidí co propustil před rokem.
        • Arthur09  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
          To snad ne? To určitě ano!
          Najednou to jde i s menším počtem lidí ... No, když je menší odbyt, tak to holt jde. A až bude odbyt ještě menší, tak to půjde s ještě menším počtem lidí. Mrzuté ale je, že budou vyhazováni schopní lidé od strojů, kteří za nic nemohou, zatímco jejich línější a méně schopnější kolegové z vedoucích míst tam zůstanou a místo, aby se zamýšleli, jak z toho ven, budou se vymlouvat na krizi.
          • Lary  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
            Poslední komentář
            To je právě ten socialismus co jste si vytvořili a teď nemůžete pochopit proč jsou propouštěni "schopní" lidé od strojů. V čem schopní? Že umí vyměnit paletu v mašině, či těleso a přidat korekce? To umí dneska každej vůl a dělaj to za mnohem míň peněz. Prodavačku nebo švadlenu na pračce nahradíš i šimpanzem, ale třebas konstruktéra nemůže dělat každý pako. Každej má ve fabrice svý místo, ale ne každej může dělat všechno. To si uvědom a snaž se nesledovat a nehodnotit práci ostatních, ale začni u sebe.Tohle je celkem hnusný, ale do očí to tomu vedoucímu asi neřekneš co???
            • Arthur09  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
              Děláš dobře
              že`s ten příspěvek nazval poslední komentář a naznačil, že už pod výše uvedeným článkem nehodláš dál reagovat a vystavovat se nebezpečí dalšího ztrapnění. Ono přirovnávat lidi od strojů k volům nebo šimpanzům a ještě v jejich situaci projevovat lhostejnost místo soucitu, je už docela dost. Kvůli tomu, že se náležitě neřeší otázka přístupu lidí na tak důležitých místech jako jsou konstruktéři, obchodníci a jejich vedoucí pracovníci, kteří navrhují, vyrábějí a nabízejí věci, co se líbí především jim a ne jejich potenciálním zákazníkům, a nevede se jejich činnost k potřebám trhu, pak hospodářství trpí značnými výkyvy a kapitalismus se jeví jako systém na baterky. Jednou z podmínek vstupu firmy do tohoto regionu bylo, že zaměstná pokud možno, co největší počet lidí, neboť z historie je známo, že velké množství lidí bez práce, zejména těch hladových a nespokojených, se stalo hrozbou pro udržení kapitalistického řádu. Aby se něco takového neopakovalo, je lepší, aby bylo zaměstnáno lidí co nejvíce a předešlo se tak nepokojům, které vlastníci výrobních prostředků a představitelé významných státních institucí nemají rádi. Kvůli neschopnosti a lhostejnosti těch důležitých si musela česká a slovenská tržní demokracie dát v minulém století více než čtyřicetiletou pauzu. S pojmem socialismus bych proto zacházel opatrněji.
              • arthur  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
                placáš nesmysly
                Zakázník je ten co určuje jak bude čerpadlo (který je funkčně vymyšlený a odzkoušený) vypadat. Kde bude připojení k nádrži, kde přepad, jak to chce mít přidělaný na motor. Takže neříkej že konstruktéři a prodejci nabízí co se líbí jim. Všemu velí zákazník. Měl by sis znova nastudovat Bosch Hodnoty a House of orientation! A když zákazník řekne že je to stejně pořád drahý a vezme to od siemense nebo někoho jinýho tak s tím já ani ty nic neuděláme. Můžeme jen vymýšlet jak to udělat levněji a přitom stále funkčně s důrazem na kvalitu!
                • Arthur09  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
                  Jsme u toho
                  Když si zákazník vezme pumpu od Siemense nebo od někoho jiného, může si ji vzít také od Bosche. Takže kdo se chce ještě vymlouvat, že nejde zlepšit odbyt, měl by odejít a být nahrazen někým zdatnějším, aby na jeho lenost nebo neschopnost nemuseli doplácet jiní.
                  • Libor Furbacher  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat
                    A co odbory?
                    Tez je v tom dost podstatna konecna cena vyrobku,ktera je ovlivnovana mimo jine ,take vydaji na mzdy.Pokud mzdy a vyhody jsou prilis vysoke ,vyrobek nemuze konkurovat. Takze jste ve vyctu kdo za co muze zapomeli na odborare. Tady je priklad:Hodive naklady na delnika v auto prumyslu vcetne mezd a vyhod Chrysler 75.00 GM 73.00 Ford 70.00 Toyota 48.00 Honda 48.00 nissan 48.oo Takze jak je nam znamo prvni dva jsou v bankrotu a koupil je Obama,Ford se jeste klepe .Je jen otazkou casu kdy budou potrebovat dalsi dotace. Takze z teto tabulky je hned kazdemu jasne ktery automobilovy prumysl je v problemu,ale maji nejsilnejsi odbory. Podotykam ,ze vsechy tyto firmi maji zavody v severni americe kde to je porovnavano a je to v us dollars.
                  • arthur  | 20.08.2025 10:24  | Reagovat

                    a jak chceš zvýšit odbyt když ti zákazník řekne že tvá kalkulovaná cena je vysoká?

Přidat Komentář Vrátit se nahoru

Reklama
Reklama