Reklama
Dnes je neděle 09.11.2025      svátek má Bohdan

Piloti balónu i boeingu mají totožné průkazy

01.01.1970 Rozhovory/Komentáře(0), autor:
T T

 Letošní v pořadí už dvanáctý ročník akce Balóny nad Telčí je od nedělního rána definitivně minulostí. Z města po téměř pětidenní dovolené odjelo dvacet horkovzdušných kolosů. Ačkoliv balónáři pojali výlet na Telčsko jako relaxaci, po čtvrté hodině ráno už musely všechny posádky vstávat. Hlavní organizátorka tradiční akce Petra Stejskalová vysvětlila proč.

 "V Telči každoročně, pokud počasí dovolí, létáme ráno v šest a večer v 19 hodin. Horkovzdušné balóny nesmí do tzv. termického proudění. Proto musíme létat brzy ráno, kdy proudění ještě není, a večer, kdy zase ustane. Pokud by se do něj balón dostal, zřítí se."

 Horkovzdušné balóny můžete využívat ve všech ročních obdobích. Přesto letní sezóna je z pohledu zájmu veřejnosti asi nejvytíženější. Máte proto nějaké speciální generální servisní prohlídky?

 "Samozřejmě. Balón je vedený jako letadlo. Podléhá všem letovým předpisům, takže je úplně jedno, jestli vlastníte boeing nebo balón. Pravidla platí pro všechny stejně, i když na balónu je to trošičku jednodušší.

 Na prohlídky jezdíme pravidelně do servisních firem buď po určitém počtu nalétaných hodin, nebo po určitém období. Záleží jen na tom, která z variant nastane dřív."

 Na boeing se český občan asi hned tak nezmůže. Balón je v tomto ohledu přece jenom finančně poněkud dostupnější, že?

 "Pokud si chce někdo pořídit úplně běžný typ balónu o objemu zhruba tři tisíce metrů krychlových, který uveze čtyři až pět pasažérů plus pilota, lze ho pořídit za zhruba milion korun.

 Pokud si samozřejmě nebude vymýšlet nějaké složitosti na obalu. Od toho se pochopitelně odvíjí konečná cena. Obecně platí, že čím složitější tvar, tím se s balónem hůř létá.

 V dnešní době jde vyrobit prakticky cokoli. Setkala jsem se například se strojem ve tvaru krávy, vláčku nebo raketoplánu."

 Říkáte, že balón je jako letadlo. Jak je to s řidičským oprávněním?

 "Piloti boeingu a horkovzdušného balónu mají v podstatě totožné papíry. Až na to, že pilot balónu má mnohem jednodušší údržbu svého stroje než kolega u dopravního letadla.

 Princip je však stejný. Musí projít stejným kolečkem zkoušek, které se skládají na úřadu pro civilní letectví. Výcvik pilota trvá zhruba rok.

 Nejdřív zájemce absolvuje teorii a poté určitý počet letových hodin pod dohledem instruktora. Pak přichází na řadu závěrečný let s inspektorem a lety sólo. Teprve po absolvování všech těchto procedur jde skládat zkoušky na úřad. Až poté získá pilotní průkaz."

David Kratochvíl 

0 komentářů

Přidat Komentář


Reklama
Reklama