Reklama
Dnes je čtvrtek 21.05.2026      svátek má Monika

Tabor: Park GM je výrazem zoufalství

01.01.1970 Zprávy/Komentáře(23), autoři:
Klukan Petr,
T T

 

 Osobité názory teoretika architektury Jana Tabora nenechaly na komentované prohlídce města Jihlavy přítomné lidi klidnými. 
 

 Teoretik architektury, vysokoškolský učitel a publicista Jan Tabor musel nabourat představy řady lidí, kteří přišli na sobotní komentovanou prohlídku města Jihlavy. Přednáška na náměstí totiž nahlédla nejen do architektury, ale i do sociologie, politiky, umění či různých úvah a zajímavostí. Architekt v toku myšlenek odbočuje, nakousává další témata, která se rozkošatí, až téměř nedopoví původní ideu. A mimo to, jeho názory se mnohým nemusely líbit.

 

 Na prohlídku se vychází z dolní části náměstí od Oblastní galerie Vysočiny, která ji organizuje. Jan Tabor hodně času věnuje budově Prioru. Venku to není architektura, vevnitř to je katastrofa, zní jeho verdikt. Budova byla stavěna pro nakupování, jenže: „Oni si mysleli, že nakupování je uspokojování potřeb člověka, ale nakupování, to je obrovský rituál, bohoslužba, a k tomu je potřeba chrámu. A toto není chrám.“ 
Okna Prioru jsou prý jako v hospodě na vesnici, sokl je špatný… “Architekt musel být velký blbec,“ říká Tabor, rozhlédne se po třicítce poslouchajících a dodává, „doufám, že tu není jeho vnuk.“

 

 Pak poukáže na měděnou střechu, která je jihlavskou raritou, působí expresivně a nápadně, a připomene Jana Skácela, jehož verše jsou na budově Prioru napsány - „je to komunistický kýč“.

 

 Prohlídka míří k horní části náměstí. Zde se mu líbí rohový dům naproti poště: „Je světlý, radostný a není zkažený.“ Zhlédne objekt, kde po dlouhá desetiletí „sídlil“ obchod Bati a nechce se mu věřit, že se skutečně jedná o tento objekt. V jiných městech jsou výraznější.

 

 Vcházíme do Benešovy ulice. Zastavujeme se před Hernou a restaurací Ježek. Na budově ocení rampu pro vozíčkáře, vysvětlí výhodu „arkýřů“, které jsou praktické, neboť je z nich dobře vidět do ulice a dovnitř přinášejí světlo a rozpovídá se o rozdílech mezi obchody v cizině a Česku, kde, „když do nich vejdete, tak to vypadá, že jste je urazili“, má na mysli častou prodavačskou neochotu.  

 Park G. Mahlera? Je to hrozné

 

 Blížíme se k Parku Gustava Mahlera. Přítomní jsou zvědaví na jeho názor. „Snesete pravdu?“ zeptá se. Po kladné odpovědi prohlásí: „Mně se to zdá hrozný. Začnu tou sochou….“ Původně si prý myslel, že je to Kafka, nebo špatná napodobenina Balzaca.

 

 Nelíbí se mu ani dvě kamenné sochy ptáků, které rámují pohled na GM. Brána mu připadne jako budhistická a park prý mohl klidně dělat japonský architekt. „Mohlo to být jednodušší a hezčí, ty sochy jsou holt jaký jsou.“

 

 „To má být pták,“ ozve se z davu. Tabor pokýve hlavou a mezi řečí prohlásí, že mu to připadlo jako šibeniční vrch a nechápe ty kopečky a proč to prý nenechali rovné? „Vypadá to jako golfové hřiště!“ okomentuje trávník.

 

 „Autor je pan Koblasa, znáte ho? A vážíte si ho?“ zeptá se Josef Poukar, iniciátor postavení sochy Gustava Mahlera. „Vážil jsem si ho,“ zazní odpověď. 

 Ne šumná, ale zoufalá města

 

 Rozhoří se diskuze. Pan Poukar obhajuje sochaře Koblasu, vysvětluje symboliku jednotlivých prvků v parku. Architekt Tabor si stojí za svým: „Mně se to nelíbí víc, než jsem chopen vůbec říct, snažím se být slušný člověk. Já tohleto znám, to jsou ti architekti, jeden můj přítel dělá jedno náměstí za druhým, to se líbí starostům, mohou to otevřít - v principu je to jen výraz toho hrozného zoufalství, které je vidět tady v Jihlavě.“

 

 A pak zmíní televizní pořad architekta Davida Vávry Šumná města: „Já tomu říkám zoufalá města a říkám nervozní vesnice. Mé velké hobby je jezdit v pohraničí a poznat, která vesnice byla za protektorátu česká a která německá, poznáte to hned. Co byly německé a teď jsou české, to jsou nervózní vesnice. A podobná jsou města zoufalá: Liberec, Ústí nad Labem, Karlovy Vary…“

 

 Podle Tabora socha Mahlera patří na náměstí. Každé město ale prý potřebuje park. „Musí mít park a park je fontána…,“ pohlédne na stříkající čůrky vody, „vždyť to čurá, jako ten chlapeček v Bruselu. A udělají neolitickou lávku, nevíte přesně co to je, je to japonské, nikdy tam žádná voda nebyla, a pak ty kopečky. Tyhlety věci prostě nechápu.“

 

 Rozhlédne se vlevo od parku a uvidí dětské hřiště pod hradbami. „Já bych to obrátil, to dětské hřiště bych dal sem. Je to jako kdyby tam byli lední medvědi…“ vybudí na tvářích poslouchajících úsměv. 

Jméno neznamená vůbec nic

 

 Do diskuze zasáhnou i další lidé. Jedna paní tvrdí, že parkem jen prochází, neláká ji to si v něm posedět, druhá tam naopak vidí maminky s dětmi. Pak někdo vysloví názor, že Park GM rozdělil Jihlavu. Je to poznat i na této prohlídce. Někomu se líbí, někomu ne. Jeden z iniciátorů stavby sochy si povzdechne, že oni chtěli jen sochu, ale pak se toho chopili místní politici a místní architekti – a dopadlo to takhle.

 

 Pan Poukar hájí sochaře Koblasu, který po zdárném díle prý řekl, že to tam pasuje lépe, než očekával a jako scénograf by se nemýlil. „Mě jména nezajímají,“ prohlásí Tabor. Podle něho myslíme v předsudcích, už dopředu na to máme názor: „Když vím to jméno, tak to musí být dobré?“

 

 „Člověk, které má takové jméno, nemůže dělat svinstvo,“ nedá se Poukar. „Jméno neznamená vůbec nic,“ kontruje Tabor a dodá, „chcete ode mě slyšet, co si o tom myslím, já vám to řeknu… a je mi to úplně jedno, jestli si myslíte, že nemám pravdu.“

 

 Zklidnit situaci se pokusí vtipem jiný z přítomných: „Nemůže to být špatné, když to otevíral sám prezident Václav Klaus.“ Tabor se nadechne a pár vteřin to trvá, než pochopí, že to bylo myšleno ironicky. 

 Spíše performance než přednáška

 

 Dlouhá pře o kvalitu Parku GM je u konce. Vracíme se zpátky na náměstí. Končí tu mítink nové politické strany v čele s expremiérem Jiřím Paroubkem.

 

 Je po dvanácté hodině. V tento čas si měla skupinka již prohlížet hrádek na Heulose. Čeká tam na ně ředitel policejní školy Zdeněk Sadecký, který bude ve své funkci už jen pár desítek hodin. S uvažovaným zrušením jihlavské školy rezignoval a odchází od policie.

 

 Jihlavského badatele Viléma Wodáka Taborova reakce na hrádek velmi zajímala. „Stavba na něho udělala mimořádný dojem,“ popisuje odpoledne situaci na místě. Stejně jako v Parku GM i na hrádku vznikla polemika. Tentokrát o významu stavby.

 

 „Nepovažuji to za ztracený čas,“ hodnotí pak Wodák celou komentovanou prohlídku. Míní, že samotný architekt je kontroverzní a je s ním trochu problém diskutovat. Proč? Protože Jan Tabor „bere výklad hodně ze široka“.

 

 Dalšímu ze zájemců o přednášku Liboru Kučerovi se procházka líbila: „Byla příjemná a poznání tak osobité a charismatické osoby obohacující.“ I Taborovy názory byly dle Kučery velmi osobité, občas až zaujaté, zvláště když polovinu věcí vynalezli ve Vídni, a často hledající spojitosti i tam, kde asi nejsou.

 

 „Můj názor na to, že budova Prioru, i když asi není architektonicky zajímavá či vkusná, svou měděnou střechou a masivností korespondující s okolními domy neruší tolik jako ony typické, odlehčené, bakelitově vypadající obchodní domy např. ve Ždáře nad Sázavou, se přednáškou nijak nezměnil,“ dodává Kučera s tím, že mu prohlídka města připomínala spíše performanci než přednášku.

 

 Jak říká, naráží tak na skutečnost, že Taborův výklad surrealistického pohledu na architekturu byl krásně doplněn a přerušován troubením svatební kolony aut, náhodnými slogany z informační tabule či vpádem pracovnice jisté restaurace, která se jala skupince rozdávat jídelní lístky.

23 komentářů

Přidat Komentář

  • VladimírV  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat
    Novodobý Ceasar,
    místo: "Veni,vidi, vici" přijel, poplival a odjel. A pak máme mít své město rádi.
    • Marie K.  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

      Architekt Tabor to řekl naprosto výstižně, škoda, že jsem tam nebyl, naprosto s ním souhlasím. Jen mě mrzí, že nedošli až k Cityparku, tam by dostal architekt Tabor asi infarkt.
      • km  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

        SP přirovnal dle MF k rakvi, jinak nevím co tady někteří tolik jásají, naplival v podstatě na všechno a všechny, se nechytil jako architekt, tak jen blbě tlachá a kritizuje, bych tomu nevěnoval špetku pozornosti. Pozn.ještě, že Tabor není kritikem poezie z Vysočiny, nevím, co by pak pan redaktor napsal.
      • Ar  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

        Myslím si to stejný.
  • Strejček Nimra  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat
    Park GM
    Je to i můj subjektivní názor, že ty sochy se vůbec nevyvedly. To musí mít člověk velkou představivost vybavit si ptáky. A ještě ho "plácnout" doprostřed chodníku. To bych rád věděl, kolik lidí do toho už vrazilo???
    • J Drbal  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

      když už stvořili paskvil na kterej by se nikdo nepodíval, tak ho aspoň dali do cesty, aby se na něj lidi museli dívat, pokud si nechtějí rozbít ústa.
  • J Drbal  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

    No konečně to někdo řekl na plnou hubu. A to s tím Klobasou, to je naprosto ukázkový. Ale hlavně že se maj cikáňata kde cachtat, ne?
    • jednadva  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

      Všichni víme, že vy byste je nejraději vycachtal v produktech IB Farben... Existuje nějaké téma, ve kterém odoláte svým fašistickým projevům?
      • jednadva  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

        oprava: IG
      • Martas711  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

        To, že nemá rád CD-Romy neznamená, že je Fašista. Je realista. Jinak ten park mi nevadí, jen ty sochy jsou jako pěst na oko
        • jednadva  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

          Můžu se zeptat, jakou má souvislost architektonické pojetí parku s tím, jestli se tam koupou nebo nekoupou Cikáni?
          • J Drbal  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

            jednoduše. Protože je to takovej paskvil, tak tam normální lidi nechodí - netráví tam čas. Tím se místo "uvolní" pro spoluobčany, kteří si to pletou s veřejnými lázněmi. Centrum tak zabředává do ještě většího zoufalství, kdy se slušnej bílej člověk pomalu bojí jít po náměstí. A můžete mi zase vy vysvětlit, jak souvisí moje špatné zkušenosti s cikány s fašismem?
            • jednadva  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

              Třeba proto, že rasově dělíte lidi na dobré a špatné? Píšete, že je špatné, když se slušný bílý člověk bojí jít po náměstí. Není to stejně tak špatné, když se tam snaží projít slušný ne-bílý člověk? A není to také špatné, když se tam vyskytují i neslušní bílí lidé? Vaše argumenty o tom, že slušní lidé do parku nechodí, jsou směšné, protože jsem tam na vlastní oči velmi často viděl posedávat starší lidi na lavičkách, studenty na trávě nebo maminky s dětmi.
              • jednadva  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

                A to podotýkám, že i ne-bílé studenty a ne-bílé maminky.
                • km  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

                  Je fakt, že když jsme viděli v parku hnědočechy, tak jsme tam s děckama nešli, ta jejich uřvanost, sprostota a chvání jsou nepřijatelné. Běžně tam házeli kameny atd. Ale to je věc MP, že toto dovolí, strážnici šli třeba kolem a raději dělali, že nic nevidí.
              • J Drbal  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat
                tak protože mám s cikánama špatný zkušenosti, tak jsem fašista? Tak to potom jo....q
                Takže všechna oznámení na PČR co jsem kdy podával byla NÁHODOU na cikány. Okapy mi taky otrhávali lidi a kupodivu to byli taky NÁHODOU cikáni. Když tady někdo olámal zrcátka z aut v ulici, tak to byla taky NÁHODA že to byli cikáni. Když ještě žila naše babička, tak jí do domku vlezli dvě zlodějky a NÁHODOU to byly cikánky... Jedině idiot by po takových zkušenostech neviděl společný rys všech těch grázlů.
  • 1111  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat
    JAN TABOR MÁ PRAVDU
    S jeho hodnocením Parku GM souhlasím. Je zbytečné cokoliv dodávat.
    • km  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

      Jeětě jednou, ten v ničem úspěšný pán naplival na všecko v tomhle městě, pochválil jen ubytovnu Hitlerjugend, a vy jako srávni občané hrdí na naše město mu ještě zatleskáte a poděkujete. Jděte do háje s tou zaprděnou jihlavskou malostí.
      • J Drbal  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

        no tak snad přeci nebudu "bránit" Jihlavu a její paskvily jen proto že tady bydlím. I kdyby to samé řekl třeba náčelník Zvadlé Brko, tak bude mít pravdu. Za to že je Jihlava zprasená nenadávejte tomu kdo o tom mluví, nadávjete tomu, kdo za to může.
        • Marie K.  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

          Přesně tak, těžko si můžeme hrát na jihlavské patrioty, když tady nemáme být na co hrdí. Jihlava je papírově krajské město, ale fakticky je to díra plná ostudných míst a minimem hodnotných památek, které by opravdu někoho přilákaly.
          • jednadva  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat

            Zřejmě byste chtěli místo odpočinkové zóny, která se holt někomu líbí a někomu ne, dřívější tržnici? V Jihlavě že není nic k vidění? Možná by stačilo otevřít oči nebo na chvíli odhlídnout od svého zaprděného škarohlídství. Co vy děláte pro město?
            • Zdenda  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat
              Park GM
              Bydlím v Jihlavě teprve 5 let, líbí se mně město, krásné okolí Vysočiny, je zde dobré vyžití. Reaguji na článek, pan architekt měl dobrý humor a v ledačem i pravdu. Překvapilo mě hodnocení Parku GM a sochy GM. Nerad kritizuji pana architekta, nevím, zda by si hodnocení sochy dovolil před samotným autorem sochy. GM si sochu v Jihlavě zasloužil, autor myslí do budoucnosti, stromy vzrostou, trávník bude třeba upravit, potom zde bude pro občany pěkné prostředí ke klidu a odpočinku. Jihlavu připravili nacisté o přední občany města a ještě dlouho bude trvat než dosáhne věhlasu doby, kdy žil GM. Myslím, že tento park a socha GM je počátkem této cesty. Pokud jde o Dolní náměstí, skutečně by bylo třeba s prostorem něco udělat, jednou tam bude třeba socha Bedřicha Smetany a upravené místo k odpočinku a pro akce jako je letní dechovka, vystoupení kapel a jiné. Věřím, že pan Tábor si s Jihlavany trochu zažertoval, je to jeho způsob komunikace, ne každé město má tak úspěšné divadlo, Komorní orchestr a tolik kulturních akcí pro svoje občany. Občany města jeho kritika neurazila, možná nás vyprovokuje k dalším pozitivním úpravám na náměstí, věřím, že nás pan architekt příště pochválí !
          • Lukinni  | 20.08.2025 10:25  | Reagovat
            Nezajímavá Jihlava?
            V Jihlavě není nic zajímavého? To je typicky česká vlastnost, kdy Češi nevidí zajímavosti, které tento stát má, resp. třeba města. Zkrátka dokud v Česku (nebo i v Jihlavě) nebudeme mít Alpy a moře, tak podle mnohých žijeme v absolutně nezajímavé lokalitě. Myslíte si, že národy žijící u moře považují moře za něco zajímavého? Ne, považují ho za běžnou součást jejich života. Stejně tak za běžnou součást života považují jihlaváci třeba Masarykovo náměstí nebo historické domy v centru. A co se týká názoru pana Tabora. Určitě je mnohem jednodušší kritizovat existující věci než je vymýšlet. Z jeho názorů bych vůbec nedělal žádný závěr - jedná se pouze o názor jednotlivce, který si díky své výrazné kritice udělal v Jihlavě jen jméno.

Přidat Komentář Vrátit se nahoru

Reklama Reklama Reklama
Reklama