Reklama
Dnes je neděle 15.12.2019     svátek má Radana

Nezanedbávejte jarní péči o auto. Jen ho přezout nestačí!

Ilustrační foto: Pixabay

Ilustrační foto: Pixabay

Říká se, že dlouhá zima auto prověří. Ale po pravdě, každá zima náš automobil prověří a je jedno, jestli byla dlouhá nebo krátká. Jezdí se totiž v prašnějším, vlhčím a na nečistoty a sůl bohatším prostředí, což sebou přináší nejen náročné klima pro karoserii vozu, ale i výmoly na silnici, negativně působící na čepy a geometrii automobilu a spousta další faktorů ovlivňujících správný chod našeho plechového miláčka.

Abyste se pozdějším komplikacím v provozu auta vyhnuli, přichází spousta autoservisů s nabídkou jarních prohlídek. „Ano, najdou se kritici těchto nabídek a argumentují většinou vyhozenými penězi a taháním peněz z kapes důvěřivých řidičů. Vždyť kontrolu si přece můžu udělat sám,“ předesílá jeden ze spolumajitelů jihlavského autoservisu Vladimír Dočekal.

Ale pozor, ne všechno se dá zkontrolovat doma na dvoře nebo u kamaráda nad montážní jámou! Co tedy na jaře na voze určitě kontrolovat?

„Určitě bychom mohli začít důkladným umytím vozu od soli a nečistot, které s sebou zimní údržba vozovek nese. A letos bylo soli na silnicích opravdu hodně,“ zmiňuje Dočekal.

Pokud se do mytí pustíte sami, doporučuji umýt nejen vrchní část vozu, ale i veškeré záhyby, jako i místa kolem dveří, podběhy vozu a samotný interiér, kam jste na botách nanosili také spoustu nečistot.

Kontrola by poté měla pokračovat prohlídkou laku a samotné karoserie, včetně čelního skla. Nezapomínejte na to, že jakékoliv prasklinky na čelním skle jsou nebezpečné a z hlediska provozu nepřípustné! Dále kontrolujeme funkci a účinnost ostřikovačů, stěračů a stírátek, a to vepředu i vzadu. Jejich případnou výměnu můžete také zvládnout sami.

A nyní pneumatiky vozu. „Určitě nestačí jen zkontrolovat tlak. Pokud ještě jezdíte na zimních gumách, určitě si auto přezujte na letní,“ dodává k tomu Dočekal.

Nezapomínejme i na kontrolu rezervního kola. Poté se zaměříme na osvětlení vozu, případné seřízení hlavních světel vozu. Následuje kontrola všech náplní vozu, včetně brzdové kapaliny a jejího bodu varu. Nízký bod varu může způsobit, hlavně při dlouhém a intenzivním brzdění ztrátu funkčnosti brzd.

A teď se dostáváme k jedné z nejdůležitějších a nejvíce podceňovaných věcí našeho vozu a tou je akumulátor. Mrazy a vlhko jsou obrovskou zátěží a proto se vyplatí nechat jej diagnostikovat zátěžovým měřicím přístrojem, který jasně stanoví jeho stav a opotřebení.

„Je-li účinnost baterie pod 50%, zkuste ji před definitivní výměnou nejdříve dobít vhodnou nabíječkou,“ vysvětluje Dočekal.

Po umístění vozidla na zvedák se kontrola přesouvá do spodní části vozu, která v zimě trpěla nejvíce. Určitě je třeba zkontrolovat všechny čepy, klouby, táhla a zavěšení podvozku. Dále pak tlumiče a jejich těsnost, pružiny a vůbec všechno, co souvisí s řízením vozidla a jeho odpružením.

Zde se mnohdy zapomíná na gumové manžety a prachovky, které právě v zimním provozu často ztrácejí na funkčnosti a těsnosti. Jakákoliv vůle na čepech řízení, čepech ramen či v zavěšení kola je nebezpečná a zcela neakceptovatelná.

„Navíc narušuje geometrii řízení vozu, a tudíž snižuje jeho ovladatelnost, hrozí sjíždění pneumatik, tzv. táhnutí vozidla ke straně atd. Rovněž nefunkční tlumiče a prasklé pružiny nejsou v provozu přijatelné,“ přibližuje Dočekal.

Prodlužují totiž brzdnou dráhu vozu a hrozí vážným poškozením pneumatiky. Pod vozidlem dále kontrolujeme stav koroze podvozku, případně zvážíme jeho nástřik voskem či jiným ochranným prostředkem. Zajímáme se také o stav výfukového potrubí a jeho zavěšení.

Případné netěsnosti řešíme ihned zavařením nebo výměnou nefunkčního dílu. Prasklý tlumič výfuku, který se během jízdy zapíchne do vozovky, není rozhodně nic příjemného. Určitě nezapomeneme ani na kontrolu krycích plechů výfuku! Zespod vozu můžeme dále zkontrolovat stav řemene příslušenství, těsnost celého agregátu, tedy motoru i převodovky případně rozvodovky a upevnění kardanu, pokud ho vozidlo má.

Další velmi důležitou částí vozu jsou brzdy. Protože staré otřepané „co neubrzdíš, to neukecáš!“ platí a platit bude navěky, je třeba projít brzdy na všech čtyřech kolech a nezapomínáme ani na parkovací brzdu.

Hloubková koroze brzdových kotoučů, jejich nesouměrnost, nerovnost nebo dokonce trhliny, jsou vážnými nedostatky, které by měly být okamžitě odstraněny, o sjetých a zarezlých destičkách ani nemluvě. Věděli jste třeba, že poškozené kotouče na přední nápravě mnohdy mohou za kmitání a vibrace volantu?

„Nepodceňujte tedy kontrolu brzd, předejdete tak nebezpečným situacím, které by pak v provozu mohly nastat. Rovněž parkovací brzda by měla být plně funkční. Nezapomínejme, že v krajních situacích se z ní může stát brzda nouzová! Nehledě na samovolně rozjeté vozidlo zaparkované kdesi v kopci. Zaparkovat totiž jen se zařazeným rychlostním stupněm rozhodně nestačí,“ varuje Dočekal.

Závěrem jarní prohlídky by pak měla být zkušební jízda, která prověří stav pedálů, funkci spojky a další systémy přímo v provozu.

A než bude prohlídka vozu zcela dokončena, je vhodné zkontrolovat jej ještě diagnostickým přístrojem, který může odhalit i skryté na první pohled neviditelné závady.

Závěrem ještě malá rada. Jarní prohlídka je dobrou příležitostí na kontrolu stavu lékárničky, jejích expiračních dat či platnosti vaší STK. Nezapomínejte na to.

 

Pro motoristy : 29.04.2019  Nový komentář   Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net