Reklama
Dnes je úterý 25.06.2019     svátek má Ivan

Zimní gumy si na autě nepřezouvejte sami

OBECNĚ platí, že je rizikovější jezdit v zimě na letních pneumatikách, než naopak.  Ilustrační foto: archiv JL

OBECNĚ platí, že je rizikovější jezdit v zimě na letních pneumatikách, než naopak. Ilustrační foto: archiv JL

Být správně obutý může pro člověka znamenat úspěch nejen ve společnosti, ale třeba i ve sportu nebo při zdolávání těžkého terénu v přírodě.

Na ples rozhodně nikdo nevyrazí v teniskách, stejně tak jako si na horskou túru nevezme lakýrky nebo polobotky. Zkrátka ať už děláte cokoliv, je správné obutí základ. A stejně tak to platí i pro vaše motorové miláčky.  

„Správné obutí auta je podstatou pro komfortní a bezpečnou jízdu, o ekonomické stránce ani nemluvě,“ říká jednoznačně Vladimír Dočekal z jednoho jihlavského autoservisu.

I přesto, že je podle něj všude spousta dostupných informací, dělají řidiči při přechodu ze zimních na letní pneumatiky, nebo i obráceně, stále stejné chyby. Jaké jsou základní informace o letních pneumatikách a pravidla jejich správného použití na vozidle?

„Léta se traduje, že měnit gumy na léto je zbytečné a že je to jen lobby výrobců a prodejců. Ač to tak může vypadat, není to pravda a zimní pneumatika se od letní liší hned v několika směrech,“ vysvětluje Dočekal.

Za prvé je to složení směsi, ze které je pneumatika vyrobena, dále je to její dezén neboli drážkování, a v neposlední řadě její síla a tvrdost.

Zimní pneumatika je většinou z měkčí směsi, odolávající mrazům, s hustě prořezaným vzorkem, který zajišťuje perfektní záběr na sněhu a snadné odvádění vody. Letní pneumatika je naproti tomu mnohem tvrdší, aby ve vysokých teplotách neměkla a na rozpáleném asfaltu nedocházelo k její deformaci.

Na tvrdším a sušším povrchu je sama o sobě přilnavější, proto je její drážkování menší, respektive přizpůsobeno jen k odvodu vody. „Sama pneumatika se díky tomu ojíždí o dost méně nebo alespoň pomaleji a není tolik hlučná,“ vysvětluje Dočekal.

V posledních letech se množí počet řidičů, kteří své zimní gumy přes léto tzv. dojíždí a na podzim koupí nové. Jestli to plánujete i vy, dvakrát si to rozmyslete, protože tento způsob se podle Dočekala jednoduše nevyplatí.

„Zimní pneumatiky na teplých silnicích výrazně zhoršují své jízdní vlastnosti, rychleji se opotřebuje jejich vzorek, auto s nimi má mnohem delší brzdnou dráhu, o dalším komfortu jízdy a nebezpečí smyku na horké silnici ani nemluvě,“ vyzdvihuje.

Správně nahuštěná a funkční pneumatika také snižuje spotřebu auta, a to je při dnešních cenách paliv rovněž nezanedbatelné hledisko, proč v létě jezdit na „letňákách“ a v zimě na „zimákách“.

Kdy se tedy má přezout? Z hlediska zákona je to jasné. Řidiči mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza anebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Druhým hlediskem je ale fakt, že zimní pneumatiky ztrácejí svoje schopnosti při venkovní teplotě + 7 stupňů Celsia a vyšší.

„Proto se vyplatí počkat, až se teploty venku pohybují celý den nad zmiňovanými sedmi stupni a to je přesně ten čas, kdy na auto obout letní gumy,“ podotýká Dočekal.

Nezanedbatelné je také správné nahuštění pneumatik, jejich stáří a celkový stav. Každý vůz má huštění pneumatik jiné a správný tlak lze dohledat v příručce k automobilu, zjistit jej u výrobce nebo ho u novějších vozů najít na víčku nádrže či vlepené do rámu dveří. Stáří pneumatiky by nemělo přesáhnout čtyři roky, protože časem se její pružnost a stabilita mění a zmenšuje.

„Ostražití by tak měli být hlavně zákazníci některých internetových e-shopů, kde se bohužel běžně prodávají starší gumy většinou za nižší a v uvozovkách výhodnější cenu. Jakékoliv trhliny, boule a deformace, ať už na prázdné či nahuštěné pneumatice, nejsou přípustné,“ upozorňuje Dočekal.

Právě tyhle efekty mohou při jízdě vytvářet vlnění, odskakování auta do stran a v krajním případě až defekt či přímo explozi pneumatiky.

Minimální vzorek nebo chcete-li výška dezénu letní pneumatiky by neměl být menší než 1,6 mm, u zimní pneumatiky jsou to pak 4 mm. „Nezapomínejte také na to, že správně obuté kolo musí být dobře vyvážené. Předejdete tak nechtěnému kmitání volantu, vibracím a nekonformitě vlastní jízdy automobilu,“ předesílá Dočekal.

Přezout si kompletní kola sám doma zvládne každý zručnější řidič. Přesto pro vlastní bezpečnost a klid na duši je jistější obrátit se na odborný servis.

 

Pro motoristy : 29.03.2019  Nový komentář   Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net