Reklama
Dnes je čtvrtek 25.04.2024     svátek má Marek

Jak zlepšit povědomí o signálech policisty? Přezkoušením, nebo řidičákem na zkoušku

DOPRAVNÍ POLICISTA na křižovatce často přivádí řidiče do rozpaků. Foto: archiv JL
DOPRAVNÍ POLICISTA na křižovatce často přivádí řidiče do rozpaků. Foto: archiv JL

 

Dopravní policista řídící provoz na křižovatce a „vyděšení“ řidiči za volantem, kteří nevědí, jak mají na jeho pokyny reagovat. Takový obrázek je často k vidění na českých silnicích.

Nejinak tomu bylo nedávno na křižovatce ulic Tolstého a Třída Legionářů v Jihlavě. Policistka se mohla umávat a upískat, než šoféři pochopili, co mají dělat. Proč k těmto situacím dochází?

„Řízení provozu na křižovatce policistou je v našich krajích vesměs raritní událostí. Nelze se tedy divit skutečnosti, že jsou účastníci provozu, řidiči i chodci, vzniklou situací zaskočeni,“ myslí si Karel Bílek, instruktor jihlavské autoškoly.

Právě v autoškolách přitom uchazeči o řidičský průkaz signály mužů a žen v uniformách s vyučujícím probírají.

„Záleží ovšem na způsobu výuky. Jde-li o běžný kurz, je dostatek času, respektive dostatečný počet hodin teorie na vysvětlení této problematiky. V případě rychlokurzu, tedy dálkového studia, je naopak počet hodin teorie minimální, a může se stát, že například právě této problematice učitel nemůže věnovat dostatečně potřebný čas,“ říká Vladimír Roupec, provozovatel telčské autoškoly.

Rychlokurz, podle svých slov, doporučuje spíše žákům, kteří si rozšiřují řidičák z jiné skupiny.

Bílek dodává, že na téma řízení křižovatky policistou pamatuje několik otázek zkušebního testu při závěrečné zkoušce. Zatímco u profesních řidičů se znalosti předpisů udržují pravidelným školením, pro amatérské šoféry žádná doškolování či přezkušování předepsána nejsou.

„Znalosti mnohých řidičů jsou pak, obrazně řečeno, na úrovni „cesta do práce, cesta z práce“. Nemluvě o mimořádných situacích, jakými jsou třeba činnost při dopravní nehodě, nebo vlečení vozidel,“ podotýká Bílek.

Jak tedy povědomí účastníků silničního provozu v tomto směru zlepšit? Poměrně dlouhou dobu se hovoří o zavedení „řidičáku na zkoušku“.

 „Ale zřejmě není politická vůle toto prosadit. Určitě by to bylo ku prospěchu věci, stejně jako například opravdové školení po deseti či patnácti letech řidičské praxe. Zákon se vyvíjí, a zejména starší řidiči o spoustě změn v něm vůbec nevědí,“ nabízí Roupec řešení.

Karel Bílek je podobného názoru. „Pokud by se hlasovalo o povinnosti jakéhosi rámcového přezkoušení znalostí u příležitosti výměny řidičského průkazu za nový, byl bych rozhodně pro. Věděli  jste, že pravidla provozu byla od roku 2000 změněna více než čtyřicetkrát…?“

 

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

email / login:

heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net