Reklama
Dnes je úterý 23.04.2024     svátek má Vojtěch

Světlo a barvy jsou základ pro design

Ilustrační foto: Pixabay
Ilustrační foto: Pixabay

22.5.2017 Dům, byt, zahrada/Komentáře (0), autor:
Nela Kovářová

 

Tapety zažívají v současné době opět boom a nejsou vůbec nákladné, tvrdí jihlavský architekt Jiří Vohralík, se skoro 30letou praxí.

 

Čím začíná architektova práce?

Vždycky se musí člověk nechat přesvědčit místem, tzv. geniem loci.  Důležité je, co mi samo místo říká, jak je vnímám a co cítím. Následně musím zvážit investorovy požadavky, a podle toho vytvářím návrh, který se k danému místu hodí, a zároveň odpovídá zadání investora.

 

Stalo se někdy, že chtěl zákazník více, než bylo možné splnit?

S investorem se musí pracovat velice citlivě, protože většinou to bývá laik, a někdy jeho představy vůbec neodpovídají realitě a možnostem. Právě na práci architekta je zajímavé to, že umí být tak trochu i psycholog a znalec lidských povah. Musí to s ním umět, a dovést jej ke svému návrhu a své představě.

Měl by mít zákazník svou představu?

Rozhodně je dobré, když má vůbec nějaký názor. Nejhůře se pracuje s investorem, který neví, co chce, a nedá pokoj, dokud to nedostane (smích). Osobně jsem rád, pokud má zákazník nějakou představu, ale nesmí na ní trvat příliš ortodoxně.

Jak probíhají konzultace s klientem?

Nejprve si projdu zadání, pak navážeme obchodní vztah ve formě nabídkového řízení. Investor přijde, poptá se, a pakliže je spokojen s nabídkou, objedná ji, a začne se pracovat. Na společném jednání nám  představí svou vizi a místo, se kterým má architekt pracovat. Pak se předkládají návrhy architekta, ten je musí obhájit, přesvědčit, ukázat. Případně změnit, podle společné debaty. Následně vznikne konečný výsledek díla.

 

Nedílnou součástí návrhu jsou 3D vizualizace. Máte stejnou zkušenost?

Ano. Představy nahozené ve skice se převedou do moderních vizualizačních prostředků a zobrazení ve 3D. Dnes si zákazník bez 3D  nedovede prezentaci návrhů představit. Běžně pracujeme v několika variantách. Je to omezeno pouze časově, protože výroba kvalitních 3D obrázků nějaký čas trvá.

Odpovídá 3D vizualizace skutečnosti?

Vizualizace ve 3D, která jde následně z tiskárny, je trochu zkreslená. Tiskárna nereprodukuje úplně věrně všechny barvy a odstíny našeho návrhu. Ale nestalo se, že by investor s tím, co si vybral ve formě 3D, nebyl spokojen.

 

Musím mít nějaké povolení, když chci předělat byt?

Záleží na tom, oč se konkrétně jedná. Máme zde Stavební zákon, kterého se musíme držet. Pro návrh interiéru z obytného prostoru na obytný prostor bez zásahu do nosných konstrukcí nepotřebujeme povolení Stavebního úřadu. V opačném případě musíme mít povolení stavebního úřadu, a přestavba tak podléhá stavebnímu řízení.

 

Dá se za málo peněz vytvořit hodně muziky?

I za pomoci střízlivějšího návrhu se dá udělat hezký interiér, a může to být z levnějších materiálů anebo vybavení. Chci však zdůraznit, že rukopis například skandinávského výrobce nábytku je poznat, ať se člověk snaží sebevíc. Je nutno počítat s tím, že se z takového nábytku nedá udělat zázrak.

 

Jaký je současný trend interiérů?

Především používání moderních materiálů, světla, barev, a nově se vrací i tapety, které už nejsou jen prosté papírové, s vybledlými obrázky. Dnes se dají koupit velice krásné, s moderním výrazovým prostředkem. Tapety jsou momentálně trendy, a jsou poměrně kvalitní. Jejich změna není potom příliš náročná. Stejně tak stěrkové omítky, benátské štuky a omítka Pandomo.

 

Jak funguje barva a světlo v bytě?

To je složitá otázka. Světlo hraje pro byt zcela zásadní roli.

Vlastně celá architektura je vnímána hrou světla. Jsou části interiéru, které mají rádi šero až pološero, a jsou místa, která naopak potřebují světelný paprsek. Co se týče barev, nevymezoval bych se vůči tomu, že by někde něco nemělo být. Zkoušel bych neotřele jakoukoli barvu; pokud bude sladěná, vyvážená a použitá s citem, tak si myslím, že do interiéru patří všechny barvy.

Jak poznat kvalitního architekta, anebo kvalitní firmu?

Především podle předchozích referencí a zakázek. Dneska není problém si na internetu najít reference zákazníků. Podívat se také na jeho prezentaci webových stránek.

Pokud je to větší věc, tak se zkontaktovat s jeho předchozími zákazníky. A nechat si potvrdit, anebo naopak vyvrátit případnou spolupráci přímo od zákazníků, kteří mají s dotyčnou firmou zkušenosti.

 

Nejčastějšími komplikacemi při tvorbě interiéru jsou…?

Právě představy investora a architekta. S několika investory jsme se rozešli, protože jsme se neshodli, anebo že jejich představy byly jiné.

Potom než bych dělal něco, s čím bych nebyl spokojen, tak to raději dělat nebudu.

Diskuze k článku

Nový komentář

Komentáře


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net