Reklama
Dnes je středa 24.04.2024     svátek má Jiří

Stoletý automobil z Francie teď rozváží radost

VÍCE NEŽ STOLETÝ dačický Panhard & Levassor se stylově oděnovu posádkou při červnové přehlídce veteránů na jihlavském náměstí.  Foto: Jiří Varhaník
VÍCE NEŽ STOLETÝ dačický Panhard & Levassor se stylově oděnovu posádkou při červnové přehlídce veteránů na jihlavském náměstí. Foto: Jiří Varhaník

26.6.2016 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

 

  Když se minulou sobotu kolem poledne sjížděly historické vozy na „horní“ jihlavské náměstí, zabíraly právě velkou plochu před radnicí desítky moderních troubících vozů se svatební výzdobou. Vedle současných aut se pak na půldruhé hodinky postavila docela jiná – letitá, se silnými příběhy, která už mnohé pamatují.

 

  K vidění tu byly stroje vyrobené do roku 1986 - silné sporťáky i malá užitková autíčka. Třeba v holubí šedi vyvedená třídveřová Škoda 1101 Tudor z roku 1949. Tímhle lidovým autem s oblými tvary, kulatými blatníky a prvorepublikovou vizáží, které vycházelo ze staré škodovky Popular, jezdívala i v Jihlavě ještě v sedmdesátých letech na výlety řada rodin; a dobře sloužilo i jako spolehlivý pracant.
Hodně jiné (a asi dost specifické) příběhy by určitě mohl vyprávět další vystavený vůz - mohutná modrobílá volha v barvách někdejší Veřejné bezpečnosti. Ještě jiné zase malinkatý Renaultík 4cv Sport, který v roce 2009 pod rukama majitele Stanislava Dvořáka z okolí Moravských Budějovic doslova vstal z mrtvých.
Jednoznačně největší pozornost ale přesto na náměstí budil docela jiný vůz z docela jiné doby. Byl jím půvabný francouzský Panhard & Levassor z roku 1911 majitele Jaroslava Pokorného z Dačic.

 

  Už cedulka španělského Veteran Car Clubu na palubní desce vozu naznačovala, že konkrétně tento automobil byl provozován právě ve Španělsku. Tam se také dostal do soukromého muzea, kde řadu let stál.  A tak zatímco jiní veteránisté ukazovali alba se snímky dezolátních stavů, z nichž své miláčky v garážích a dílnách pracně dostávali, Panhard ze španělského muzea přežil více než století v zachovalém stavu a zásadní renovaci nevyžadoval.

 

  „Velká většina dílů jsou přitom originály. Samozřejmě jsou tam některé drobné detaily nahrazeny, ale většina je bez úprav. Jenom jak auto stálo v muzeu, prorezla mu nádrž…,“ popisuje majitel vozu J. Pokorný, „když španělské muzeum uzavřeli, koupil tamní vozy anglický kupec, který posléze auta rozprodával. K tomu jsme se dostali přes internet a auto z Anglie zamířilo k nám.“  

 

  Francouzskou automobilku, která kdysi vůz vyrobila, založili René Panhard a Emile Levassor. Svůj první vůz vyrobili roku 1890 a pro jeho pohon použili motor vyrobený podle licence Daimler. První vůz vlastní konstrukce, s motorem vpředu a pohonem zadních kol, postavili už v roce 1891. 

 

  I po druhé světové válce firma používala značku Panhard. Vyráběla menší vozy sportovního charakteru s předním pohonem a vzduchem chlazeným motorem. Poslední osobní vozy vyrobil Panhard v roce 1967, poté co firmu pohltila automobilka Citroën. Od roku 1968 pak vyráběl Panhard docela jinou produkci - obrněné vozy pro francouzskou armádu.


  Cylindr a rukavičky
„Panhard míval fabriku na dřevoobráběcí stroje, proto jsou dřevěné díly vozu hodně propracované a čisté,“ ukazoval J. Pokorný v sobotu na jihlavském náměstí dokonalé lakované dřevěné díly svého vozu. Dřevo je přitom tak trochu kontrastem k materiálům, jimž se současný majitel vozu věnuje ve své práci. Jeho dačická firma totiž vyrábí vstřikovací formy a plastové výlisky.

 

  Veteránům propadla i širší rodina J. Pokorného. Na srazech a veteránských jízdách budí pozornost publika nejen elegantní vůz, ale i stylový přístup a dobové odění celé jeho početné mezigenerační posádky: „Všechna děvčata jsou tu Tříletá – tedy příjmením,“ směje se hrdý majitel a řidič vozu a usedá za volant, sám oděn ve fraku, bílé košili s motýlkem, cylindru a bílých rukavičkách.

 

  Dětskou posádku vozu zdobí růžové a bílé šatičky, mašle nebo dobové slamáčky.
 „Jsem rád, když je můžu svézt, a oni to mají také rádi. Je to pěkné. Když uděláme radost sobě i okolí, tak je to velice příjemné,“ usmívá se J. Pokorný a ochotně pózuje pro zájemce o foto s nádechem dvacátých let.


  K zálibě ve veteránech ho prý vlastně přivedl syn, kterému se líbí stará auta a nějaké veterány také má: „Ještě máme forda Téčko z roku 1920 a teď nám přijde ještě jedno autíčko - to bude z roku 1906,“ těší se J. Pokorný na elektromobil značky Victoria.

 

  Přímo ve dvoře firmy Pokorný Dačice se odehraje 16. 7. zastávka další tradiční veteránské akce, třetího ročníku telčského závodu historických vozidel Mezi dvěma branami. Ten se bude konat od 15. do 17. července a tradičně bude věnován vozidlům vyrobeným před rokem 1939.
I tady bude více než stoletý francouzský „dědeček automobil“ z Dačic, který si to po Vysočině stále klidně sviští i šedesátkou, patřit k těm nejstarším.

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net