Reklama
Dnes je pátek 29.03.2024     svátek má Taťána

Povedený domeček, to je funkční obsah v hezkém kabátě


 

 Co myslíte, že se nyní staví na Vysočině? Jsou to ryze české domky, nebo se k nám vpašovaly zahraniční trendy? A co dnes vlastně lidé chtějí? Na téma JL odpovídá žďárský projektant Ing. Jaroslav Rouš, autorizovaný inženýr v oboru pozemních staveb.

 

 Jak Jaroslav Rouš předesílá, ve stavitelství se pohybuje od roku 1994 a dosud zhotovil asi 250 projektů rodinných domků.

 

 „Podle mě by rodinný dům měl vždy ctít charakter místa a okolí. Hezký rodinný domek kultivuje své bezprostřední okolí, své obyvatele a myslím, že i hodně řekne o charakteru investora,“ je přesvědčen projektant.

 

 Trendem je účelnost a jednoduchost

 

 Dnešní výstavba rodinných domů je velice rozmanitá jak vzhledem, tak použitými materiály. Podle projektanta lze obecně říci, že po době barevné a barokní se situace zklidnila.

 

 „Kyvadlo se přesouvá směrem k účelnosti a jednoduchosti dispozičního i architektonického ztvárnění. Také k respektování tradičního stylu,“ uvádí Ing. Rouš na úvod.

 

 Oblast, v níž převážně tvoří, zasahuje také do Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. A zde platí jednoznačná pravidla. „Ctí tradiční styl výstavby na Vysočině, což je velice pozitivní. Tento orgán státní správy je jakýmsi garantem, že nedojde k „zaplevelení“ prostředí cizorodými slohy a módními trendy,“ souhlasí odborník.

 

 Pracovníci CHKO se dle jeho zkušeností vyjadřují i k té nejmenší stavbě na území CHKO, a to může být garáž, zahradní domek, dokonce i pergola.

 

 Lidé sází na úspornost

 

 Za poslední roky Jaroslav Rouš sleduje obrovský posun ve vkusu investorů.
Díky tomu, že všude je dostatek informací a na internetu si můžeme vybrat z bezpočtu typových katalogových domů, stavebníci bývají většinou velmi dobře připraveni a specifikují své požadavky srozumitelně a bez nějakých zásadních excesů.

 

 „V poslední době pozoruji návrat k jednoduchosti a účelnosti, což je pravděpodobně dáno i stávající ekonomickou situací,“ domnívá se projektant. Čas od času se však prý objeví i požadavky, mírně řečeno, rozmanité.

 

 „Už i z katalogových staveb většinou zmizely ty největší pecky, kdy domky neměly zádveří, závětří a garáž byla připojena k rodinnému domu tak nějak bezpohlavně,“ vzpomíná. Vítá, že se na některých katalozích podílejí i renomovaní architekti.

 

 „Vkus lidí ohromně pokročil a dnes mají opravdu jasné a většinou bezchybné představy o svém bydlení, což mě jako projektanta těší,“ říká Ing. Rouš. Stavba rodinného domu totiž na svém okolí zanechává podstatnou stopu a povedený domek spolu se spokojeným investorem vždy potěší.

 

 Vedou dřevostavby

 

 Asi 80 % klientely prý tvoří mladé začínající rodiny, u kterých je ekonomika na prvním místě. Zbytek jsou lidé středního a vyššího věku.

 

 „Zdá se, že přestává platit známý slogan „můj dům, můj hrad“ a začínají se ve větší míře prosazovat dřevostavby. Ať už rámové konstrukce, nebo roubené stavby,“ říká odborník.

 

 Tento konstrukční materiál prý volí hlavně mladí lidé a dřevostavbu na první pohled nepoznáme od domu vybudovaného klasickou zděnou technologií z keramických stavebních prvků.

 

 „Tento, pro nás Středoevropany klasický způsob výstavby, se začíná dostávat malinko do defenzivy,“ konstatuje projektant.

 

 Také když už jsou děti odrostlé a nebydlí s investory ve společné domácnosti, jsou velmi oblíbeným trendem u střední a starší generace bungalovy. Rovněž ony se začínají postupně prosazovat ve větší míře.

 

 Setřít pojmy doma a venku

 

 Dnešním trendem je maximálně setřít rozdíl mezi pojmem doma a venku. Jaroslav Rouš je zastáncem obytných teras. Vhodně odcloněné od bezprostředního okolí mohou být třeba právě garáží.

 

 „S rekonstrukcemi rodinných domů se setkávám v menší míře. I zde se snad poslední dobou mění věci k lepšímu. Řada zchátralých objektů, hlavně v obcích z bezprostředního okolí měst, se začíná pomalu probouzet k životu,“ říká.

 

 Odborníci versus kuriozity

 

 Projektanti však mívají i bohaté zkušenosti s kuriózními požadavky svých klientů. Pak je povinností projektanta upozornit na rizika a možné komplikace zvoleného řešení.

 

 „Typickým evergreenem je balkon. Pokud se podíváme kolem sebe, na většinu z nich nikdy nevkročila lidská noha,“ konstatuje stavař. Balkon u rodinného domku je dle současných trendů zbytečností, a zvláště zde na Vysočině takový balkon přináší v zimě jen trápení.

 

 „Někdy snaha o rozmluvení nějakého nápadu bývá zcela marná a projektantovi nezbývá než ctít zásadu „náš zákazník, náš pán“. V naprosté většině případů má ale hezký pocit z dokončeného díla jak projektant, tak stavebník,“ uvádí ze zkušenosti Ing. Rouš.

 

 Funkčnost v hezkém kabátě

 

 Úspornost je trendem zejména mladých lidí, kteří se dnes už více ptají na budoucí provozní náklady domu. Projektant jim vychází vstříc zmenšováním, racionalizací a funkčností.

 

 „Vždy se snažím udělat ekonomickou stavbu, provozně bez hluchých míst, dlouhých chodeb, bez tepelných mostů, tedy míst, jimiž dochází ke zvýšeným únikům tepla z vytápěného prostoru. Správně navržený dům, to je funkční obsah v hezkém kabátě,“ přirovnává Ing. Jaroslav Rouš.

 

 Z hlediska technologie výstavby na jeho stole převažují dřevostavby nad tradičními zděnými technologiemi v poměru 2:1.

 

 Zatímco výhodou dřevostaveb jsou jejich tepelně-izolační vlastnosti, což se odráží v nízkých provozních nákladech, nevýhodou je fakt, že nedokážou dlouho udržet teplo a rychle vychládají. Jsou ale schopné se téměř okamžitě vytopit. Pro dřevostavby tedy doporučuje jako ideální způsob vytápění teplovodní podlahové topení.

 

 „Z klimatických podmínek Vysočiny bych strach neměl,“ reaguje na mé pochyby. „Celá Skandinávie a celá Severní Amerika je dřevěná. Navíc naše rámové konstrukce jsou bytelnější,“ ujišťuje stavař.

 

 Nedá se prý obecně říci, že by měla jakákoli technologie z hlediska užitných vlastností nějakou obrovskou výhodu.

 

 „Všechny stavební materiály prožívají bouřlivý vývoj a neustále u nich jejich výrobci vylepšují parametry,“ říká.

 

 Lenka Kopčáková

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net