DĚTI ze ZŠ Seifertova citují z korespondence Voskovce a Wericha během premiéry svého představení Český superhrdina 2. Foto: Jiří Varhaník
Jihlavský DIOD pokračuje i letos ve svém angažmá v projektu Jihlava vzdělává kulturou (Inkubátor). S finanční podporou města Jihlavy se v něm několik kulturních institucí spojilo se základními a středními školami, aby ve svých oborech postupně připravily netradiční vzdělávací programy pro děti.
DIOD do projektu v loňském roce vstoupil s programem Český superhrdina. Děti z 1. stupně ZŠ si v jeho rámci vybírají reálné postavy z českých dějin, učí se o nich a dramatizují reálné situace z jejich života. Výsledkem je nejen poznání novodobé historie, ale i schopnost samostatné tvůrčí práce a realizace uceleného divadelního tvaru.
Napoprvé se DIOD spojil se SCIO školou Jihlava. Koncem listopadu 2018 měla úspěšnou premiéru první inscenace Český superhrdina. Děti v ní sehrály výjevy ze života pěvkyně Emy Destinnové (1878-1930), běžce Emila Zátopka (1922-2002), fotografa Josefa Koudelky (* 1938) a básníka Ivana Martina Magora Jirouse (1944-2011).
Po úspěchu pilotního ověření programu se nyní DIOD spojil se ZŠ Seifertova. Pod vedením učitelky Jany Konířové a divadelních lektorů Jany Krásenské, Terezy Benákové a Adama Hrušky vznikla inscenace Český superhrdina 2.
Její premiéra se odehrála před rodičovským publikem 16. května v zaplněném sále DIODu. Z deseti navržených postav české historie si tentokrát děti vybraly spisovatelku a bojovnici za práva žen Boženu Němcovou (1820 - 1862), emancipovanou automobilovou závodnici Elišku Junkovou (1900 – 1994) a divadelníka Jana Wericha (1905 – 1980).
Asi desetiminutové scény za-chytily v dramatizacích zásadní momenty ze života vybraných osobností. V pasáži věnované Janu Werichovi např. mladí divadelníci reflektovali předválečné působení Osvobozeného divadla a posléze Werichovu opakovanou vynucenou emigraci před nacistickým a komunistickým totalitním režimem.
V divadelně pojatém zpracování „létajících dopisů“ děti citovaly Werichovu korespondenci přes oceán s Jiřím Voskovcem, zpívaly Ježkův Tmavomodrý svět. Potlesk mj. vyvolala emotivně silná scéna nacistické okupace.
Nadšení rodiče
Inscenace s prvky činohry a nového cirkusu vznikala během devíti týdnů na speciálních tvůrčích schůzkách, ale i ve vyučování nebo ve školní družině. Jak uvedly samy děti, práce je doslova strhla. „Bavilo nás to, bylo to nádherné, škoda, že už to musí skončit…,“ znělo od herců v neformální diskuzi po premiéře.
Děti také předáním dárků ocenily přístup lektorů a své učitelky, publiku děkovaly za početnou návštěvu. Některé hrály, jiné si vyzkoušely roli zvukařů a osvětlovačů v profesionální divadelní technické kabině.
„Měl jsem být technik, ale jsem rád, že jsem nakonec hrál, že se mi podařilo překonat stud, když je tu tolik lidí,“ uvedl např. jeden z herců. Několik dětí hovořilo s úlevou o odpovědnosti a obavách, že během představení zapomenou text.
Rodiče oceňovali také akrobatické výkony herců na zavěšených divadelních šálách. V hledišti koloval po představení mikrofon - mnozí z diváků neskrývali slzy dojetí, hovořili o hrdosti na své děti. Všichni oceňovali netradiční, atraktivní formu výuky historie.
„Přijela jsem za vnukem a musím ho moc pochválit, jak krásně vystupoval. Na tomhle příkladu je opravdu vidět, že naučit děti látku jde i jiným způsobem. Pořád se mluví o tom, jak by měla škola pracovat, a takovéto projekty jsou úplně výborné, děti se takto krásnou formou naučí nové znalosti. A myslím si, že je to také o stmelení kolektivu, že spolu děti krásně spolupracovaly a bylo to nádherné,“ ocenila další z divaček.
Jak uvedl jeden z tatínků, může být představení pro děti také inspirací, aby žily své životy jako čeští superhrdinové, každý sám za sebe, každý svým hrdinským skutkem. Přál divadelníkům, aby se jim v životě podařilo nebýt lhostejní k okolí, pomáhat lidem a být čestní.
Celý divadelní podvečer zakončil společný raut z dobrot, které diváci přinesli.
Na řadě je streetart
Nejbližším dalším výstupem z projektu Inkubátoru bude v Jihlavě 19. června odpoledne program s oficiálním odhalením streetartové malby, kterou pod vedením edukátorky Oblastní galerie Vysočiny Jihlava Pavlíny Pitrové připravují sedmáci ze ZŠ Kollárova.
Malbu školáci po dohodě se soukromým majitelem vytvoří na stěně garáže v ulici Na Sádkách, poblíž Koželužského potoka. Během příprav diskutovali s profesionálním výtvarníkem, realizovali výtvarný návrh, ale učili se také základy teorie výtvarného žánru street-art nebo pravidel tiskového servisu spojeného s vernisáží.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.