Reklama
Dnes je čtvrtek 17.10.2019     svátek má Hedvika

Havel na jevišti, v tom je kus naděje

ALEXANDRA Palatinusová (zrádná Jenny), František Mitáš (londýnský gangster Macheath) v Langově inscenaci Žebrácká opera na scéně HDJ. Foto: HDJ, Igor Stančík
ALEXANDRA Palatinusová (zrádná Jenny), František Mitáš (londýnský gangster Macheath) v Langově inscenaci Žebrácká opera na scéně HDJ. Foto: HDJ, Igor Stančík

4.4.2019 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Je-li v našem povědomí Václav Havel – dramatik bytostně zakořeněn jako těžko překonatelný mistr absurdního dramatu a dialogu, pak po zhlédnutí jihlavské inscenace jeho Žebrácké opery je tento pocit ještě umocněn.

Právě absurdnost mistrně propracovaných argumentů, které se v náročných  „špalcích“ lynou z úst herců, je tím nejzábavnějším a zároveň  nejtragičtějším vjemem, který si divák z divadla odnáší.    

Spolu s herci se ocitá v absurdním světě dvou znepřátelených  bossů londýnského podsvětí, kde pro zisk jeden druhému bez mrknutí oka hodí na krk provaz. Pro ještě větší zisk jsou ovšem oba ochotni provaz konkurentovi z krku sundat a společně za něj hezky táhnout dál. To vše za laskavého přihlížení policie, která je vlastně gangsterem číslo jedna. 

Před divákem tak Havel otevírá svět, v němž zrada je denním chlebem (a přijít může odkudkoli) a v němž korupčník, zloděj a zrádce je vlastně obdivovaným hrdinou a vůdcem (odkud to jen známe v naší současnosti?).

Je to absurdní svět, v němž se nositelem nezkažené morálky paradoxně stává „staromódní“ drobný kapsář na volné noze, který už nedokáže čelit ekonomickému tlaku korporátu a z úcty ke svému řemeslu statečně volí šibenici, než by se zaprodal, zradil své profesní i lidské ideály a stavovskou čest.

 

Mitáš, Škrdla, Soumar

Žebrácká opera na scéně HDJ je samozřejmě představením, v němž by se dalo dumat nad řadou divadelních aspektů. Třeba nad funkčností scény od velmi renomovaného scénografa: neurazí, plní účel, ale možná by člověk očekával něco přece jen malinko originálnějšího, než klasické „pokojíčky na točně“.

Komentář by zasloužily výkony herců. Zejména bravura, s níž se s ústředními postavami gangsterů Macheatha a Peachuma popasovali František Mitáš s Jakubem Škrdlou. Neméně bravurně jim sekunduje Petr Soumar v postavě zkorumpovaného policejního šéfa Lockita.

Na druhé straně by bylo možno zadoufat, že už v HDJ poněkud omezí obsazování chlapíků z techniky do drobných figurek děje. Navlečeni do kostýmů jistě dělají co mohou, jenže svou lehce udupanou neohrabaností zkrátka trčí a výsledný celek profesionální inscenace často ruší.   

Dalo by se rovněž poznamenat, že leckterý divák ze zadních řad dlouhé minuty marně dumá, co se to vlastně černobíle odehrává na té malé retro televizní obrazovce v centru dění.

A dalo by se pak zaplesat, jakmile konečně obrazovka zřetelně  zafunguje. To když bordelmamá Diana Lucie Sobotkové v dokonalé  metafoře květnatě opěvuje málem státotvorné poslání svého podniku, zatímco přenos „průmyslové kamery“ z pokojíků odhaluje, že hampejz zůstává hampejzem, i kdyby ho medem natírali. 

 

Geniální Havel

O tom všem by se tedy dalo uvažovat, kdyby geniální Havlův text tohle všechno jednoduše neválcoval.

Člověk se baví už jen představou, jak dramatik sedí někde za stolem a vymýšlí všechny ty korupční propletence, a vedle toho argumenty, které je zdánlivě morálně legalizují. Jak autorem vytvořené postavy zdánlivě smysluplně povyšují do nebeských výšin vlastní zlodějnu, bezcharakternost a morální zhovadilost. A jak svým vlastním argumentům snad dokonce i samy věří.  

Bylo by to všechno velmi zábavné, kdyby se po celé představení zároveň na mysl nevkrádala bolestná myšlenka, že autorem stvořená jevištní absurdita začíná pokulhávat za realitou tam venku, před divadlem.

Je až neuvěřitelné, jak Havel svým textem odkrývá skutečnost, že tahle narcistně podbarvená amorálnost mocných (a ruku v ruce s ní naivita národa) je vlastně zcela nezávislá na čase a na režimu, v němž její nositelé operují a fungují. 

 

Dnes už není vlastně potřeba chodit do divadla, aby člověk (divák – občan - volič) mohl sledovat „absurdního herce“ při sebelítostivém ufňukaném monologu: „Někdo tu nevděčnou práci dělat musí. Tu drobnou, neokázalou práci na pomezí zločinu a policie, která bez nároku na slávu posouvá vývoj kupředu...“

A že hrdina hry obětuje i vlastní dítě na oltář svého byznysu? No a co? Co je na tom vlastně dnes už nepřijatelného? Ač se to zdá těžko uvěřitelné, realita české politiky a voličův žaludek začínají Havlův smysl pro velmi absurdní situaci předhánět.

Jenže právě v tomto zjištění je inscenace režiséra Langa v HDJ nejsilnější. Zdálo by se, že jen těžko se autor absurdního žánru může uplatnit ve světě, v němž (mimo mnohé další) prezident pálí na hradě trenýrky a ministerský předseda vše dennodenně trumfuje dalšími a dalšími daleko parádnějšími špeky z hlav svých marketérů.   

A přesto má Havlova Žebrácká opera na jevišti HDJ kýžený efekt. Je obsažen ve zřetelnosti, s níž hra pojmenovává zrůdné principy, jež vidíme dnes a denně kolem sebe. Je-li zlo jasně pojmenováno a identifikováno, stává se viditelnějším a (snad, doufejme) i zranitelnějším.

Dramaturgům HDJ tak patří především respekt za zařazení Havla do programu sezóny ke stému jubileu vzniku Československa. Zatím se Havlova skvělá groteska o prohnilém a korupcí prolezlém světě byznysu, policie a politiky může bez problémů hrát. A v tom je kus naděje!

 

Reklama
01.10.2019 Kultura/Komentáře (0)PechaKucha Night  číslo patnáct

Odpad bude tématem dalšího, v pořadí patnáctého dílu cyklu prezentačního setkání PechaKucha Night Jihlava, který se koná 4. října od 20 hodin v jihlavském DIODu. Půjde o poslední PechaKucha ...

30.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Jananas na Malé scéně

Skupina Jananas vystoupí 2. října od 19 hodin na Malé scéně DKO Jihlava. Kapela s charismatickou zpěvačkou Janou Infeldovou překročila stereotypy folkového žánru. Vznikla původně jako ...

29.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Publicista Zdeněk Geist vydává knihu Druhá První republika

Druhá První republika je volným pokračováním knihy Život za První republiky, která nesla podtitul Jihlavsko v letech 1918-1938 v dobovém tisku. I zde jsou čtenářům přiblíženy příhody ...

28.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Jihlava na starých fotografiích 

Setkání Jihlava na fotografiích včera a dnes pořádá Spolek pro starou Jihlavu 1. října od 17 hodin v muzejním malovaném sále. Akademický malíř Martin Kos, historik umění a vedoucí společenskovědného ...

27.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Goethe dnes večer v premiéře HDJ. Malá scéna míří na středoškoláky

Inscenace Utrpení mladého Werthera podle předlohy německého autora Johanna Wolfganga Goetha bude třetí inscenací Horáckého divadla (HDJ) v jeho jubilejní osmdesáté sezóně. Premiéra novinky ...

26.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Ocenění pro malíře Josefa Sasku

Akademický malíř a grafik Josef Saska letos slaví významné životní jubileum a při této příležitosti mu vysočinský hejtman Jiří Běhounek předal pamětní bronzovou medaili Kraje Vysočina. ...

26.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Nultá generace: také festival výtvarného mládí letos zreflektuje ekologickou krizi

Více než dvacet vystavujících umělců, přednášky a diskuze, workshopy, instalace, filmové projekce i hudební stage, to vše přinese letošní třídenní festival současného umění Nultá ...

26.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Nabarvené ptáče plné brutality? Marhoulova pravda nás prostě bolí

Snad nikdy člověk nešel na nějaký film s takovou „vnitřní přípravou“, jako na tenhle. Že to tak měl leckdo, stvrzovaly krátké glosy s přáteli před biografem. A spousta lidí, zejména ...

25.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Obraz Cesty odcestoval do Itálie

Třímetrový a mnoho kilogramů vážící obraz Cesty polenského výtvarníka Petra Vlacha byl odvezen do Itálie. Jak JL potvrdil sám autor, dílo bylo vybráno na mezinárodní výstavu v italském ...

24.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Z kurzů akrobacie vzešla divadelní premiéra DIODu

V produkci jihlavského divadla DIOD a za účasti osobností kultury Jihlavska vznikla autorská inscenace Voda, která si odbude premiéru 25. září v 19.30 hodin. Jde o první inscenaci, která ...

23.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Parkanová: Bez dotace od Fondu kinematografie nemá film šanci vzniknout

Scénáristka a režisérka z Vysočiny Beata Parkanová uspěla s žádostí o grant na svůj druhý celovečerní film. Čekala jsi, že můžeš s žádostí u Rady Státního fondu kinematografie ...

21.09.2019 Kultura/Komentáře (1)Gerstner, Stejskal, Mitáš – skvělý výkon trojice herců na úvod sezóny

Boris (Stanislav Gerstner), umělecky založený zubař ze střední třídy a „muž své doby“, si koupí obraz. Bílé plátno s bílými pruhy. Možná si ho pořídil upřímně, možná jako investici, ...


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net