Reklama
Dnes je středa 24.04.2019     svátek má Jiří

Řidič MHD rád vidí věcem pod pokličku

MAREK ŘEZÁČ se u svého trolejbusu pomalu připravuje na další okruh městem při výročí 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Zdroj: archiv Marka Řezáče
MAREK ŘEZÁČ se u svého trolejbusu pomalu připravuje na další okruh městem při výročí 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Zdroj: archiv Marka Řezáče

25.3.2019 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer

Když nastoupíte do trolejbusu a za volantem sedí Marek Řezáč z Jihlavy, tak se můžete těšit na klidnou a plynulou jízdu. Drobnému černovlasému muži z Jihlavy je 33 let a patří ke zkušenějším řidičům jihlavského dopravního podniku.

Trolejbusy a autobusy MHD řídí v krajském městě s roční přestávkou již 12 let. Kromě Jihlavy působil jako řidič také v Praze.

Marek Řezáč se rozhodl, že bude řídit trolejbus, když chodil do deváté třídy základní školy. Svůj sen si splnil krátce po absolvování středního odborného učiliště. Po jeho ukončení sice pracoval nejprve u firmy Bosch Diesel, ale vše dělal pro to, aby se jednou stal řidičem z povolání.

„V 21 letech jsem si udělal řidičské oprávnění a hned jsem nastoupil k dopravnímu podniku v Jihlavě,“ zahajuje své vyprávění. Asi po šesti letech v Jihlavě změnil své působiště. Spolu s bývalou přítelkyní se rozhodli, že se přestěhují do Prahy. Hlavní město se totiž oběma líbilo.

V české metropoli se živil opět jako profesionální řidič. „Nejezdil jsem tam pod dopravním podnikem, ale pod soukromníkem dvě linky. Řídil jsem na trase z Budějovické přes Kačerov, Spořilov až na Háje. Sloužil jsem ranní a odpolední směny,“ popisuje.

Na řízení v Praze jej bavilo, že trasa, kterou jezdil, trvala 70 minut tam a po pauze dalších 70 minut zpět. Takže udělal s autobusem tři a půl kola a šel domů. Na rozdíl od Prahy v Jihlavě objede s trolejbusem během směny i 15 okruhů.

V Praze si však musel zvykat na větší provoz i na více cestujících než v Jihlavě. V provozu se naučil rychle se orientovat a pohotově reagovat v husté dopravě.

Jak přiznává, když do Prahy nastupoval, měl obavy, jací tam budou lidé. Nakonec se ukázalo, že jsou podobní jako ti v Jihlavě. Říká, že za dobu svého působení v Praze musel pouze jednou volat policii na narkomana, který nechtěl vystoupit z autobusu. Jinak žádný větší problém s cestujícími řešit nemusel.

Přesto po roce zamířil zpět do Jihlavy. „Bylo to z rodinných důvodů. S bývalou přítelkyní to nějak neklapalo, do toho onemocněla babička, a tak jsem se vrátil,“ vysvětluje sympatický mladý muž. Po svém návratu do krajského města opět zamířil k dopravnímu podniku, kde jezdil již dříve.

 

Řidič MHD = hodně stresu

V současné době působí jako řidič na všech trolejbusových linkách. Když má dělené směny, tak jezdí také s autobusy MHD. Přestože Jihlava patří mezi menší města, práce řidiče i zde patří ke stresujícím povoláním. „Po městě musí být řidič pořád ve střehu, hlídat dveře, dobíhající cestující, aby člověku třeba nespadli pod vůz, přechody, semafory… Člověk je pořád ve stresu,“ potvrdil Řezáč.

Do toho se ještě řidiči mnohdy potýkají s některými cestujícími, kteří jim nadávají i kvůli několikaminutovým zpožděním, jež nemohou ovlivnit. Časový pres pak na ně působí negativně. Řidičům se pak honí hlavou: „Jeď, jeď, přidej.“

Marek Řezáč má osvědčený recept, jak podobným situacím čelit. „Nemá cenu se za každou cenu honit, hádat… Čím víc člověk chvátá a stresuje se, pak je protivný na lidi, sám na sebe je naštvaný, a ve finále stejně nestíhá,“ podotýká. Sám čelí zátěžovým situacím s úsměvem.  

„Úsměvem lidem předáte pozitivní náladu. Když někoho omylem skřípnete do dveří, tak je lepší se mu slušně omluvit. Nutné je předejít konfliktům a povznést se nad tím,“ vysvětluje.

Během řízení MHD zažil Řezáč i nějaký ten ťukanec. Říká, že každý den řidič zabrání nějaké té dopravní nehodě. Za nejdůležitější však považuje dbát především o zdraví cestujících. „Lepší je někdy pomačkat plechy, než mít zraněné cestující, když prudce zabrzdíte. Vybíráte s ohledem na cestující takovou brzdnou sílu, aby náraz nebyl tak razantní,“ dokresluje.

Pokud začnou cestující ve voze padat, má řidič problém. Když dojde k nějakému zranění, musí zavolat sanitku a za nehodu se zodpovídat jak v práci, tak na policii.  

 

Systém telematiky: MHD má přednost

Kromě řízení mají řidiči jihlavské MHD také za povinnost prodávat jízdenky. Podle Řezáče zájem ze strany cestujících o nákup jízdenek u řidiče stoupá. Jemu osobně to nevadí.

„Když člověk ve špičce chvátá, tak ho to trošku zdržuje, ale že by to byl nějaký velký problém? Mně osobně to nevadí. Navíc máme i něco z prodeje. Říkám si, alespoň nějaká kačka navíc,“ dokládá.

V loňském roce si museli řidiči MHD zvyknout na dočasné změny v jihlavské dopravě, které způsobila uzavírka Brněnského mostu. Kvůli tomu vznikly dvě provizorní otočky, jedna na Masarykově náměstí a druhá na horních Březinkách U Gábinky.

„Zvykl jsem si hodně rychle a strašně se mi to líbilo. Linky byly o něco delší, takže za směnu bylo o dvě tři kola méně než teď,“ vzpomíná Řezáč. Říká, že řidičům stanovili po dobu uzavírky také větší pauzy, protože se předpokládalo, že nebudou stíhat.

Na dočasných trasách si řidiči občas i spletli trasu. Jednou se to stalo i Řezáčovi. „S béčkem jsem neodbočil hned k Bille, ale vzal jsem to přes náměstí. Tak jsem měl čtyři nebo pět minut zpoždění. Nic hrozného se nestalo a i lidé to chápali,“ popisuje.  

Již několik let ve městě funguje systém telematiky, na základě něhož mají vozidla MHD přednost na světelných křižovatkách. Vše se děje automaticky prostřednictvím GPS.

„Když přijedu na zastávku například 17. listopadu a jedu směrem do centra, tak otevřu dveře, systém nahlásí zastávku a vydá tón, že jsem se přihlásil ke křižovatce,“ nastínil.

Systém pak vozidlům MHD na semaforu buď podrží zelenou nebo světla navolí tak, že projedou křižovatkou bez většího zdržení.

V době svého volna nemá Marek Řezáč na odpočinek moc času, protože je také veřejně aktivní. Působí například v dopravní komisi jihlavské městské rady. Chodí také na různá veřejná projednávání problémů Jihlavy a aktivně o nich diskutuje. Říká, že pokud by jenom kritizoval, bylo by to špatně.

„Dobré je dát i návrh, jak situaci řešit. Protože se každodenně pohybuji v dopravě, tak mám nutkání říci svůj názor. Jak se říká, vidím rád věcem pod pokličku,“ doplňuje.

Kromě toho je Řezáč také v jihlavském dopravním podniku předsedou odborů. A co by řidičům jihlavské MHD přál? „Nebyl bych dobrým šéfem odborů, kdybych si nepřál, aby nám zvýšili platy,“ dodává.

Reklama
Reklama
21.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Farář Keřkovský: Velikonoce vnímám spíše jako veselé svátky

Dostat kus naděje nebo životní radosti mi přijde opravdu jako životodárné a důležité, říká farář Českobratrské církve v Jihlavě ...

21.04.2019 Aktuality/Komentáře (1)Náměstek Zeman: Vláda v boji s kůrovcem velmi zaspala

Kůrovec na Jihlavsku zlikvidoval třetinu lesů. Na tiskové konferenci o tom informoval novináře náměstek jihlavské primátorky Vít Zeman (Žijeme Jihlavou!). ...

21.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Obnova sídliště má trvat do října

Realizace první etapy revitalizace sídliště Na Markových humnech v Telči za více než 30 milionů korun začala běžet na plné obrátky. Informoval o ...

21.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)S pletením devítiproutkových mrskaček pomáhá celá rodina

K velikonočním svátkům se vztahuje mnoho tradic. Mezi nejznámější patří takzvané chození po pomlázce. Tato tradice se odehrává ...

20.04.2019 Aktuality/Komentáře (3)Po dřevorubci z Komárovic chce pojišťovna statisíce na náhradu škody

Tahle tragédie předloni v květnu zasáhla celé Česko. Profesionální dřevorubec Libor Fila v lese na Jihlavsku zrovna kácel jeden ze stromů, když ho přišla ...

20.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Ocenili časopisy školáků z Polné a Urbanova

Vyhlášení krajského kola soutěže školních časopisů hostil Pelhřimov. Do letošního kola se přihlásilo celkem 17 školních ...

20.04.2019 Aktuality/Komentáře (1)Je mi strašně líto, co se stalo, kál se po tragédii v Třešti kamioňák

Jako profesionální šofér Martin Štefl (46) z Pelhřimovska podle svých slov najezdil od svých 19 let bez dopravní nehody ke třem milionům kilometrů. Osudný ...

19.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Ve Stříbrném údolí chtějí lidé klid

Na 50 osob z řad občanů, úředníků a komunálních politiků přišlo na veřejné Fórum Zdravého města. Jeho tématem bylo projednávání ...

19.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Pozor na podvodný email. Pisatel chce přes 13 tisíc

Majitelé emailových schránek by se v těchto dnech při prohlížení doručené pošty měli mít obzvlášť na pozoru. Policie varuje před ...

19.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Kvůli obchvatu uzavřou nadjezd dálničního mostu u Rytířska

Jak JL již dříve informovaly, na jaře zahájil kraj výstavbu občany dlouho očekávaného obchvatu Velkého Beranova. Od 1. dubna došlo v souvislosti se ...

18.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Nejvíc lidí za mřížemi má Otín

Nejvíc obyvatel ve výkonu trestu ze všech obcí na Jihlavsku v přepočtu na počet občanů s trvalým bydlištěm má momentálně Otín. Víska ...

18.04.2019 Aktuality/Komentáře (0)Cestování na jednu jízdenku?

Od poloviny prosince budou moci cestující jezdit na jeden jízdní doklad po celém regionu vlaky i většinou linkových autobusů. V tiskové zprávě ...


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net