DRAMATURGOVÉ HDJ Barbora Jandová a Jaroslav Čermák debatují v Divadelní kavárně s diváky o inscenaci Svatý Václav při úvodní besedě cyklu 30 minut o… Foto: Jiří Varhaník
Sedmička aktérů se ve čtvrtek 10. ledna v zaplněné Divadelní kavárně aktivně zapojila do debaty zaměřené na aktuálně uváděnou inscenaci HDJ Svatý Václav. Z plánované půlhodiny se diskuze protáhla na dvě hodiny.
V úvodu přiblížili dramaturgové HDJ Barbora Jandová a Jaroslav Čermák pozici tématu sv. Václava v sezóně, kterou divadlo věnuje stému výročí vzniku Československa. Vyargumentovali také volbu tvůrčího týmu inscenace, zejména dramatičky Lenky Lagronové a uznávaného slovenského režiséra Rastislava Balleka.
Do následné debaty se zapojili zástupci divácké generace třicátníků, padesátníků i seniorského věku. Diskutoval také Ladislav Seidl, vedoucí odboru kultury Kraje Vysočina, zřizovatele divadla.
Koncepční celek
Dramaturgové HDJ zdůraznili, že celou sezónu je nutno vnímat jako koncepční celek. Jak uvedli, v rámci jejího kontextu se divadlo v inscenaci záměrně nevěnuje sv. Václavovi jako historické podívané, ale významu svatováclavské legendy pro současnost.
Diskutující se zajímali o vysvětlení významu stylizačních znaků v inscenaci a o to, jak vznikala scénografie používající symboliku fragmentů koně. „Pro mě jako diváka by to dávalo větší smysl, kdyby se fragmenty alespoň na chvíli spojili,“ uvedla jedna z divaček.
Podobně padl dotaz na diváky nejednoznačně pochopenou postavu Tomíka. Právě tato postava (jakéhosi hledače, průvodce) v podání herce Jana Burdy ale podle dramaturgů sklízí velmi pochvalné odborné kritiky a je vnímána jako stěžejní figura inscenace.
Divákům Jandová popsala i praktický vznik inscenace, v níž režisér Ballek současně rozehrává i tři plány vedle sebe: „Herci to nevidí jako celek, vnímají to zevnitř. Úkolem dramaturga bylo také neustále jim říkat, jak celek vypadá.“
Jsme nároční
Dramaturgové nezakrývali, že ohlasy diváků na inscenaci jsou značně rozporuplné. „Jsme na našeho diváka nároční,“ připustili, „je to ale otázka ochoty vnímat, aby každý divák v Kraji dostal své.“
„Já osobně jsem například divák, který upřednostňuje výtvarnou linku před dějovou,“ ocenil pojetí inscenace sv. Václav jihlavský performer Aleš Kauer, zástupce mladší generace v diskuzi.
Odlišný postoj prezentoval v korektně vedené debatě diskutující ze segmentu diváků seniorského věku: „S vysvětlujícími debatami jste měli začít už loni – to jsem se už chystal za ředitelem divadla. Jestli to takhle povedete dál, tak o spoustu diváků naší starší generace, kteří nejsme tak chápaví, přijdete.“
Divák uvedl, že řada jeho přátel už zrušila permanentky s tím, že uváděným inscenacím nerozuměla. „Jezdím např. na koncerty, a leckde udělá dirigent před uvedením ´nalejvárnu´ pro diváky – vysvětlí jim, proč se uchopení díla odlišuje od tradice, na kterou jsou zvyklí,“ pokračoval v argumentaci divák.
Jak dodal, v nedávné minulosti mu vadilo např. moderní jihlavské uchopení shakespearovského tématu Romeo a Julie. Obecně ho v současném divadle velmi ruší používání vulgarismů, násilí nebo zesměšňování češtiny jako jazyka.
Ačkoli se divák prezentoval jako příznivce „klasického pojetí“ divadla, konstatoval v závěru debaty, že se bude snažit pochopit, proč tvůrci přistupují k tématům odlišným způsobem. Všichni aktéři se shodli, že v divadle i ve společnosti je nezbytný prvek vzájemné tolerance.
Dramaturgové v nadsázce odkryli divákům i něco ze zákulisí tvorby inscenace, např. technické okolnosti použití spuštěné protipožární železné opony, která je zapojena do scénografie.
Dialog navázán
Jak dramaturgové shrnuli, chtějí debaty o inscenacích cílit na celé široké spektrum diváků, kteří navštěvují oblastní repertoárové divadlo.
Po čtvrteční debatě o Svatém Václavovi se hned v sobotu hovořilo o inscenaci Tisícročná včela. Za divadlo byli opět aktéry B. Jandová a J. Čermák. Zapojili se např. diváci z Velkého Meziříčí, kteří dorazili na večerní představení Tisícročná včela.
„Mám velmi dobrý pocit z navázání dialogu s diváky - o besedách se už dovědělo více lidí, myslím, že plní svůj účel,“ hodnotí sobotní besedu Jandová.
Ve středu 30. ledna v 18 hodin se bude debatovat o doku-dramatu Barber Shop z Malé scény HDJ. V Divadelní kavárně bude na dotazy diváků reagovat autor a režisér kusu Pavel Šimák.
Na 14. únor se chystá 30 minut o Šakalích létech. Debatovat budou opět režisér Šimák a dramaturg Čermák. Diskuze k dalším uváděným inscenacím mají probíhat vždy v termínu některé z prvních repriz.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.