DRAMATURGYNĚ Horáckého divadla Barbora Jandová a pracovnice Městské knihovny Jihlava Alexandra Frajová při prezentaci vzdělávacího programu Básník Jan Zahradníček v době totality před grantovou komisí projektu Inkubátor. Foto: Jiří Varhaník
Horácké divadlo, Muzeum Vysočiny a Městská knihovna Jihlava se spojily v rámci projektu Jihlava vzdělává kulturou – Inkubátor. Instituce společně vytvořily pro školy vzdělávací program Básník Jan Zahradníček v době totality.
Program volně vyšel z inscenace Jediný život, kterou HDJ uvádělo od druhé poloviny uplynulé divadelní sezóny. Hra sledovala tragický osud katolického básníka, novináře, překladatele a spisovatele Jana Zahradníčka (* 1905, Mastník), který byl v padesátých letech řadu let vězněn v komunistickém vězení za svoji víru a názory. Zemřel krátce po amnestii v roce 1960, důsledky komunistické represe velmi tvrdě dopadly na celou jeho rodinu.
Při tvorbě vzdělávacího programu Inkubátoru spolupracovaly animátorka a lektorka Muzea Vysočiny Silvie Čermáková, dramaturgyně HDJ Barbora Jandová a pracovnice knihovny Alexandra Frajová.
„Přišlo nám přínosné, aby se žáci a studenti naučili vnímat jedno téma z různých úhlů pohledů. Myslíme si, že pak může dojít k nějakému komplexnímu uchopení,“ shodly se autorky programu.
Jak vysvětlila Jandová, byl základním kritériem pro výběr tématu jeho regionální charakter: „Zajímá nás látka, kterou na Vysočině máme,“ uvedla, „ať už se to bude týkat zajímavých legend, míst, osobností či historie.“
Den v „padesátkách“
Konkrétním cílem programu bylo, aby studenti strávili celý jeden vyučovací den bádáním a zkoumáním nad daným tématem. Hodinu ranního času strávili v knihovně, s nabytými poznatky přešli do muzea a odtud zamíříli na dvouhodinovou divadelní dílnu do HDJ, která nabyté zkušenosti a zážitky zúročila.
Jak vysvětlila Frajová, nese knihovní část programu pracovní podtitul Jan Zahradníček – život a dílo. „Tady by měli žáci získat literární základ k dílu a životu Jana Zahradníčka. Budeme se snažit naučit je orientovat se v on-line katalogu knihovny, rozeznávat různé literární žánry a formy, orientovat se v dokumentu, vyhledávat a třídit informace, pracovat s textem, kriticky informace vyhodnotit, vyvodit z nich závěr,“ vysvětlila Frajová při obhajobě programu před odbornou komisí, která pro program schválila městský grant.
Studenti např. dostali do ruky dotazník zpracovaný po vzoru socialistického dotazníku. S vyplněným dotazníkem zamířili do muzea. Tady zněl podtitul programu Jan Zahradníček – doba totality, Jan Zahradníček – vězeň. Látka se dotýká doby padesátých let, propagandy, zneužívání informací, okolností doby, básníkova díla i životního osudu.
Drama a etudy
Divadelní dílna v HDJ, třetí část programu, pracuje s konkrétní básní, textem, scénářem. „Aktivní zážitkovou formou stavíme žáky do klíčových dramatických situací, vedeme je k vlastnímu zážitku…,“ popisuje Jandová.
Dílnu vedla divadelní lektorka, absolventka oboru drama a výchova Michaela Mikulová. Tady už autorky programu opustily osobnost básníka Zahradníčka jako takovou. „Přály bychom si, aby studenti odcházeli s reflexí zobecněných témat – totalita, absurdnost a zvůle moci, nesamozřejmost svobody, nesamozřejmost svobody slova, manipulace. Na pozadí básníkova osudu by měli studenti zvládnout vyjádřit svůj vlastní postoj a názor k tématům jako jsou „jinakost“, vnitřní síla, svoboda, vztah k rodině a k rodnému místu,“ argumentuje Jandová.
Autorky program na podzim realizovaly s pěti skupinami dvaceti až třiceti studentů. Na pilotním běhu programu pracovaly se ZŠ Seifertova v rámci předmětu Nadstavba k historii a k dějepisu. Tento seminář se věnuje právě regionální historii a osobnostem 20. století.
S autorkami programu spolupracuje také Gymnázium Jihlava, kde pedagožka Linda Taláčková program zařadila do výuky v rámci předmětu etika a etická výchova. „Z jejího podnětu a zájmu přidáme další dva termíny pro gymnazisty v dubnu 2019,“ dodává Jandová.
Návštěva představení Jediný život v Horáckém divadle (derniéru mělo 3. prosince) nebyla plánována jako součást tohoto programu. „Ale určitě bylo dobré, pokud se studenti na něj šli také podívat, protože v něm uviděli to, s čím se setkali při svém bádání…,“ uvažovala Frajová.
Podle Jandové projekt umožnil studentům konfrontovat svoji vlastní zkušenost a zážitek s konkrétním uměleckým zpracováním. „Určitě je to povede k většímu porozumění i prožitku…,“ je přesvědčena dramaturgyně HDJ.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.