PAMĚTNÍ deska ve štukovém rámu v přízemní chodbě někdejší elektrárny. Foto: archiv Ondřeje Stránského
V roce 2018 jsme si v Jihlavě kromě dalších připomněli ještě jedno zajímavé výročí: uplynulo 110 let od postavení jihlavské městské elektrárny, jejíž budova stojí na rohu Havlíčkovy a Gorkého ulice na pozemku 378/1. Má číslo Havlíčkova 219/62.
Budova je unikátním příkladem průmyslové architektury počátku 20. století ovlivněné historizujícím slohem s prvky secese. Byla postavena v letech 1907 - 1908 podle projektu vídeňské firmy Leo Arnoldi (?).
Hlavním důvodem výstavby elektrárny bylo zajištění potřebné elektrické energie pro současně budovanou trať elektrického veřejného dopravního prostředku v Jihlavě, tramvaje.
Budova pod dohledem ing. Johanna Schlögla vyrostla během roku 1907, v následujícím roce sem byly umístěny úsporné dieselové motory, výrobek Grazer Wagonen und Maschinenfabriks-Aktiengesellschaft vorm. Joh. Weitzer. Instalaci provedla fa. Österreichische Siemens & Schuckert Wien.
Dvě dynama o výkonu 32 kWh a nárazová akumulační baterie s kapacitou 93 Ah poskytovaly nově postavené jihlavské tramvaji stejnosměrné napětí 500 V.
Ředitelem elektrárny a celé elektrické dráhy se stal ing. Rudolf Strickner, konstruktér vídeňské pobočky Siemens & Schuckert. Proud do sítě začala elektrárna dodávat právě před 110 lety, přesněji 4. října 1908, čili ještě před zahájením provozu elektrické pouliční dráhy (26. srpna 1909).
V dalších letech došlo k řadě drobných úprav, oprav a vylepšení. V r. 1930 byl pořízen nový rtuťový usměrňovač fy. Siemens, v r. 1931 došlo k rozšíření provozní haly. Výkon elektrárny vzrostl nákupem nových motorů umožňujících zvýšit v r. 1934 napětí v troleji na 550 V.
Trojúhelný štít
Objekt krytý sedlovou střechou představuje podlouhlou halu na masivní podezdívce z kyklopského zdiva. Je postaven z režného cihelného zdiva kombinovaného s omítanými plastickými články. K hale je z východu přičleněna na celou její délku přízemní stavba s plochou střechou, v níž se nacházely doplňující provozy elektrárny.
Původní vzhled severovýchodní fasády halového prostoru byl zdůrazněn po stranách dvojicí mohutných čtvercových pilířů zakončených oblými vrchlíky. Středový kamenný vrchlík zakončoval trojúhelný štít rámovaný plastickým obloučkovým vlysem.
Průčelí haly bylo prolomeno velkým trojdílným obloukovým oknem orámovaným štukovým dekorem, oblouk byl nesen stylizovanými ženskými hlavami. Navíc zde bývala obdélná kartuše s německým nápisem Städtiche Elektrizitätswerk Iglau a nad ní se nacházel barevný městský znak.
Dnes fasáda vykazuje četné pozdější úpravy. Chybí znak, nápis se změnil na e-on a změnila se i barevnost. V přilehlé budově je dnes správa objektu.
Také jihozápadní fasáda se proměnila. Původně byla členěna šesti stejně velkými lisenovými poli s obloučkovým vlysem pod hlavní římsou, jednotlivá pole byla prolomena vysokými segmentově zaklenutými okny s průmyslovým zasklením.
V roce 1931 byly k objektu přistavěny další dva moduly, takže nyní má tato fasáda osm os. Původní okna byla v souvislosti s využitím prostoru pro potřeby společných garáží nahrazena rozměrnými vraty, která zasahují také do lisenových rámů.
Pamětní deska dodnes nezmizela
Velkou zajímavostí objektu bývalé elektrárny je pamětní deska o rozměrech 85 x 140 cm v přízemní chodbě směrem do dvorní části. Deska z leštěného oranžového kamene je zasazená v plastickém nepravidelném štukovém rámu (původně obdélníkovém). Levá dolní část včetně textu chybí, roh je skrytý pod omítkou. V ploše je víceřádkový německý text, písmo je zlacené.
Následuje ve dvou sloupcích 37 jmen zastupitelů města a dále osm jmen firem a jednotlivců - dobrodinců.
Po druhé světové válce zařízení postupně ztratilo svou důležitost, když se Jihlava připojila na dálkovou síť a v listopadu 1948 byla zrušena i městská tramvajová doprava (další osmičkové výročí).
Dnes sídlí v objektu společnost E. ON, která ho upravila na svou administrativní budovu a garážové prostory, zároveň zde je i zákaznické centrum.
Je třeba poděkovat všem bývalým i současným vlastníkům objektu, že při adaptaci zachovali architektonický ráz objektu včetně zajímavé pamětní desky, která odkazuje a připomíná historický význam budovy pro město.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.