ILKKA Halso: Dead Tree (ze série Dissection), fotografický tisk (2016). Foto: -jv-
Jak lesy myslí? Kurátoři Lenka Dolanová a Michal Kindernay převzali název probíhající jihlavské výstavy z knihy How Forests Think antropologa Eduarda Kahna. V audiovizuální rovině ukazují značnou rozmanitost možných přístupů, jimiž současní umělci rozmýšlí o lesích.
Výstavu OGV předkládá v domě Komenského 10 do 14. října. V jednotlivých sálech návštěvník narazí na obraz, grafiku či kresbu, ale těžištěm jsou spíše audiovizuální reportáže a videoinstalace, anebo zvuková kulisa. Nechybí ovšem ani poezie.
Současné umělce reprezentuje téměř dvacet výtvarníků z domácí scény, ale i z Finska, Litvy, Rumunska, Polska či Velké Británie. Les pojímají jako fenomén, ale ještě spíše jako politikum současné doby, jako přírodní prostor, v němž se střetávají často protichůdné zájmy lidí.
Přitom se lze sledováním textů a instalací výstavy utvrdit v podstatě sdělení, že „rozmanitá povaha lesních vztahů způsobuje, že rytmus, textura a povaha lesních myšlenek jsou naprosto odlišné od těch našich, a že lesní inteligence povstává z mnoha druhů propojených svazků myšlení (David George Haskell, 2017).“
Jak autor uvažuje, život je síť, a proto neexistuje žádná „příroda“ či „prostředí“ odděleně a nezávisle od lidí.
„Angažovaná“ složka
Takový pohled uvozuje „angažovanou“ složku výstavy. Například vystavenou instalaci projektu Druhá příroda, který dokumentuje lesy zasazené kolem poloviny 20. století ve tvaru písmen slov Hitler (ČR), Lenin (Bělorusko) či Tito (Bosna a Hercegovina).
Podobně je to na druhé straně Les obětí holocaustu v Izraeli, v němž byly zasazeny stromy za šest milionů obětí (letos na potřebnou obnovu tohoto lesa přispívali i návštěvníci červnového festivalu židovské kultury Polin v Polné), anebo nově zasazený Les růstu v ČR.
Celá tato instalace prostorově rozvádí knihu Pavla Sterce, Jana Horčíka, Ondřeje Dadejíka a Jana Brože, která na fenomén politizování přírody v duchu té které dobové ideologie poukazuje (příroda sama ovšem nechává pomíjivé ideové záměry zarůstat).
Jinde se zase výstava věnuje vědeckému projektu Datel, v němž litevský tvůrce Rihards Vitols spolupracuje s vědci. Umělí datlové na solární pohon jsou v okolí Düsseldorfu umísťováni na stromy, jejich zvuky mají odradit kůrovce a pomoci tak zachránit lesy.
Pavla Dvorská se zase věnuje „portrétování“ stromů a rostlin ve vědecké ilustraci i volné tvorbě. Fototisky finského fotografa Ilkky Halso zase sledují formování přírody člověkem z estetických či ekonomických pohnutek. Na odlesňování východoevropské krajiny poukazují ve videu rumunští tvůrci Anca Benera a Arnold Estefán.
Videosocha Strom Jakuba Nepraše koresponduje s jeho silnými kresbami „stromových domů“ a ukazuje svět jako propojení přírodních a technických organismů. „Vystavené kresby souvisejí se stromovým domem, který autor buduje od svých deseti let v rodinném lese,“ vysvětlují kurátoři výstavy.
Výstavu dotvářejí levitující sochy z větví a meditační lesní video Petra Stibrala. Fin Antti Laitinen zase les pojímá jako přesně utříděnou krásu.
S výstavou korespondují i další instalace v galerijním domě. Ve zvukové galerii Igloo v suterénu se např. instalace umělců Petera Cusacka a Martyny Poznańské snaží za pomoci zvukových a terénních nahrávek z polské bělověžské oblasti přispět k diskuzi o záchraně tamního pralesa. Ten je ohrožen těžbou dřeva, kterou provází protesty aktivistů.
Galerijní debata se zaměří na les
K výstavě Jak lesy myslí vytvořila Oblastní galerie Vysočiny i tematické šesté číslo svých kulturních novin s titulem O-kraj. Přináší rozhovory s umělci, reportáže i teoretické texty.
Na dva říjnové termíny připravuje galerie k výstavě i doprovodné akce. Jak uvedla kurátorka Lenka Dolanová, budou to nejprve 4. října (17) poslech audiozáznamu a mezioborová diskuze k tématu lesa. „Té se zúčastní umělci, ale například i biologové, lesník nebo zástupci Hnutí Duha,“ avizuje kurátorka šíři pohledu na problematiku. Dernisáž výstavy se pak chystá na 11. říjen, kdy proběhne komentovaná prohlídka a autorské čtení dvojice autorek. Publikum uslyší pasáže z poezie i románu s lesní tématikou.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.