IVA Honsová představuje před odbornou komisí (první řada) a kolegy vzdělávací program Centra dokumentárního filmu při středeční prezentaci účastníků pilotního jihlavského Inkubátoru. Jednotlivé programy představíme v JL. Foto: Jiří Varhaník
Celkem půl milionu korun vyčlenila jihlavská radnice na rozpočet projektu Jihlava vzdělává kulturou - Inkubátor. Vstoupilo do něj devět subjektů, které se od listopadu 2017 zapojily do tvorby celkem sedmi originálních vzdělávacích programů pro školy na kulturním poli.
Tvůrci projektu oslovili ke spoluúčasti na pilotním kole Inkubátoru školy Jihlavska a po rozpracování aktivit vznesli nároky na dílčí dotace z celkového půlmilionového balíku. Každý tvůrce programu mohl žádat o dotaci ve výši max. 150 tisíc Kč. Reálně se žádosti pohybovaly do cca 90 tisíc Kč, celková výše požadavku takřka naplnila půlmilionový rozpočet.
Po půlroce pracovních schůzek a praktické tvorby programů se tvůrci sešli minulou středu na Malé scéně HDJ. Tady před komisí expertů své projekty a žádosti o dotace všichni úspěšně obhájili.
Graffiti, film i divadlo
Oblastní galerie Vysočiny připravila pro žáky II. stupně ZŠ
program zaměřený na žánr street art. Jak vysvětlila edukátorka OGV Pavlína Pitrová, žáci připraví vlastní streetartovou realizaci od návrhu, přes legislativu, propagaci, rozpočet, dokumentaci až po vlastní tvorbu. Komunikovat přitom budou s profesionálním umělcem, novinářem, policií i úřady. Konkrétní místo realizace ještě nebylo určeno.
Městská knihovna, Muzeum Vysočiny a Horácké divadlo Jihlava se spojily při tvorbě programu pro II. stupeň ZŠ a středoškoláky. „Žáci se budou věnovat osobnosti básníka Jana Zahradníčka, básníka z Vysočiny, vězněného v době totality,“ vysvětlila dramaturgyně HDJ Barbora Jandová.
Děti mj. badatelsky zpracují dokumenty, vyzkouší si podmínky samizdatu a v divadelní dílně vytvoří dramatické etudy na téma tragického básníkova osudu.
Dům Gustava Mahlera se zaměřil na žáky I. stupně ZŠ. Jak odprezentovala Jana Součková, seznámí se žáci zážitkovým vzděláváním s Mahlerem jako významnou osobností města, s tehdejší Jihlavou, jejími obyvateli či památkami. Program má vyvolat u dětí zájem o minulost či o návštěvy kulturních institucí regionu. Děti si např. i samy vytvoří hudební nástroje nebo se stylizují do role dirigenta.
Centrum dokumentárního filmu Jihlava zpracovalo pro starší žáky ZŠ a středoškoláky program Poznáváme sebe i svět filmem. Iva Honsová vysvětlila, že žáci s pomocí profesionálů zaznamenají různými tvůrčími přístupy pohled na školní akci, exkurzi, nebo na problém, se kterým se setkávají.
Točit se bude na mobil, ale i na filmařskou techniku. Během tvorby děti poznají také způsoby manipulace obrazem (dnes velmi aktuální téma) a posílí si schopnost kriticky myslet, komunikovat, kooperovat, vyjednávat, sbírat informace, být objektivní či prezentovat názor.
Architektonické uskupení UNArchitekti vytvořilo pro starší školáky a středoškoláky program Moje škola / můj prostor. Jak vysvětlila arch. Jana Nováková, za žáky s ním vyrazí přímo do tříd. Tady budou s dětmi řešit praktické úkoly jako práci s plány a půdorysy, druhy měření, řešení prostorových vztahů a souvislostí či formulování vlastních názorů. Děti si tak uvědomí vztahu ke svému místu, domovu či městu jako součástí identity.
Divadlo DIOD pro žáky ZŠ zpracovalo program
S novým cirkusem za poznáním. Výstupem dvouměsíční práce bude představení na téma rozvíjející probíranou látku ve škole (učitel jakéhokoliv předmětu vybere téma, které chce s dětmi zpracovat). Žáci budou účinkujícími i promotéry projektu. Naučí se základy akrobacie, ale i práce v kulturním marketingu.
Uskupení Nultá generace vytvořilo samostatné dvouhodinové programy pro mladší i starší školáky, středoškoláky i veřejnost.
Zatímco ostatní programy Inkubátoru odstartují realizaci na podzim, Nultá generace je spojí už s výstavou, kterou pořádá na přelomu května a června v prostoru vlakového nádraží v Jihlavě.
Jak odprezentovali Jakub Lerch a Jiří Reitermann, program ArtDay přiblíží účastníkům současné mladé umění tak, aby vnímali, že má řadu funkcí a schopností. Vedle zážitku nás učí komunikovat, myslet, dívat se na sebe a okolí novým způsobem, kultivuje nás. Program proběhne prostřednictvím interaktivních her a výtvarných aktivit s odbornými lektory.
Příště i víc do techniky
Samotné obhajobě vzdělávacích programů ve středu předcházelo v nové zkušebně HDJ pracovní jednání regionálních zaměstnavatelů, mimo jiné za účasti představitelů Hospodářské komory, agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest, Města Jihlavy či Kraje Vysočina. V kruhu se hovořilo o potřebách a trendech vzdělávání.
Jak posléze zaznělo po obhajobě projektů pilotního Inkubátoru, zaměstnavatelé tuto novou vzdělávací aktivitu vítají. Pro žáky je podle nich důležitý rozvoj myšlení a tzv. „měkkých kompetencí“, které se při společné práci na kulturním poli mohou naučit.
„Máme zkušenost, že mladý člověk třeba i ledacos umí, ale přijde do zaměstnání a neumí to prodat. Zajímají nás projekty, které by žáky skutečně připravovaly pro život,“ argumentovali zaměstnavatelé.
Jak ovšem zaznělo ze strany CzechInvestu, pro další kola Inkubátoru by zaměstnavatelé preferovali posun vzdělávání také technickým směrem. Právě tam totiž chybí kvalitní zaměstnanci nejvíc.
„Stojí to za to, nemusel by to být jediný Inkubátor, který město připravuje,“ reagoval primátor Jihlavy Rudolf Chloupek. Kritickou glosou se ovšem obrátil ke školám, jejichž zapojení do projektu označil za velmi omezené.
„Připadám si jako na rodičovském sdružení. Těm, kteří tu jsou, kážete o těch, kteří tady nejsou,“ komentoval Chloupek, původním povoláním pedagog, před hledištěm Malé scény slabý zájem škol o zapojení do projektů pilotního Inkubátoru. „Říkejte to dál...,“ apeloval na přítomné kantory, aby o kvalitě prezentovaných projektů informovali kolegy.
Jak v reakci vysvětlil Jakub Deml z uskupení KVAS, které projekt Jihlava vzdělává kulturou pro město koordinuje, byly školy několikrát osloveny plošně. „Zájem je, jaký je. Je to začátek procesu a školy jsou přesyceny,“ argumentoval Deml.
Diskuze k článku