Alma Rosé
V útlé publikaci její autor Zdeněk Geist ve třech statích našel zajímavé souvislosti a spojení tří významných lidí. Designéra Hoffmanna, skladatele Mahlera a houslistky Rosé.
Co vás přivedlo na spojení tří osobností - Hoffmann, Mahler, Rosé - v jedné knížce?
Mezi těmito třemi jmény, z nichž každé patřilo ke špičce ve svém uměleckém oboru, lze nalézt řadu zajímavých spojení a souvislostí. Všechna tři mají navíc silnou a konkrétní vazbu k Jihlavě a okolnímu regionu. Rád bych upozornil na některé z nich, včetně aspektů, které je osobně či umělecky spojovaly. Ústředním jménem – a to nikoliv jen podle abecedy – je přitom osobnost Gustava Mahlera.
Text, respektive tři statě, z nichž se publikace skládá, ale není životopisem zmíněných umělců.
Není; takové knihy – a ve výborné kvalitě – již byly napsány povolanými autory. Mou snahou bylo poukázat na zajímavá spojení mezi životy a dílem Josefa Hoffmanna a působením Gustava Mahlera (jako dvou „téměř jihlavských“ rodáků) ve Vídni na přelomu století.
Stejně tak i připomenout veřejnosti rodinu Roséových - dvou Mahlerových sester, které se vdaly za dva vynikající, původem židovské hudebníky, a také Mahlerovu neteř Almu Rosé, skvělou houslistku. Snažím se tak nastínit alespoň část skutečnosti, která zmíněné umělce spojovala, aby nebyli vnímáni jen odděleně, nýbrž v kontextu vztahů, doby apod.
Josefa Hoffmanna i Gustava Mahlera budou lidé na Jihlavsku bezpochyby znát…
Obrazně řečeno, vrstev k odkrývání je u Josefa Hoffmanna i Gustava Mahlera, podle mého názoru, na Jihlavsku stále mnoho, jakkoliv jsou zde jejich jména velmi známá.
…u Almy Rosé to tak již nebude.
To je pravda, jméno houslistky Almy Rosé, pojmenované podle Mahlerovy manželky, je tady skutečně spíše neznámé. Patří přitom mezi blízké skladatelovy příbuzné, a její životní příběh, od prvních hudebních krůčků až po úmrtí v koncentračním táboře Osvětim, kde vedla vězeňský orchestr, je poutavý - byť neveselý; a v zahraničí se stal předlohou pro filmy, operu i knihy.
Navíc v Jihlavě Alma Rosé během první československé republiky opakovaně koncertovala. S Jihlavou ji tedy spojuje nejen matka Justina, rodilá Jihlavanka, či strýc Gustav.
Ví se něco více o jejích jihlavských koncertech?
Informace o nich jsou zachycené v dobových novinách, Jihlavských listech i Mährischer Grenzbote. Z nich se dočteme, že se vystoupení Almy Rosé setkala s velmi vstřícným přijetím, což tehdy v letech česko-německé rivality nebylo zdaleka samozřejmé.
Osud Almy, která zahynula v Osvětimi, ale i většiny jejích ostatních příbuzných však skončil v důsledku nacismu velmi smutně.
Právě proto se domnívám, že je přínosné seznámit s ním jihlavskou veřejnost nejen s ohledem na rozměr hudebně - umělecký, ale i společenský.
Pozítří, v neděli 15. dubna, se v Domě filharmonie uskuteční koncert, kde zazní skladby, které Rosé hrála. Je to tak?
Ano, ve spolupráci s vedením Filharmonie G. Mahlera bychom se rádi i hudebně přiblížili jejím tehdejším vystoupením v Jihlavě. Interpretační rejstřík Almy, i bratrů Roséových, včetně známého Rosé kvartetu, byl opravdu široký - od starší klasické hudby až po moderní. Spojením hudby a slova bychom tedy rádi jihlavské veřejnosti zprostředkovali bližší poznání členů této hudební rodiny a jejích interpretačních kvalit.
Píšete knihy o více či méně pozapomenutých osobnostech - malíři Oesterreicherovi, průmyslníku Löwovi, nyní znovuobjevujete a připomínáte Rosé. Na koho dalšího máte „políčeno“?
V historii, včetně té jihlavské, je téměř nepřeberné množství pozoruhodných osobností, které svým působením a významem nejen vynikali ve své době, ale často výrazně přesahovali zdejší prostředí. Jejich připomenutí mi připadá smysluplné a inspirativní, ať už mluvili česky, německy, nebo se narodili židovským rodičům.
Budou-li této mé snaze čtenáři i nadále příznivě nakloněni, budu v jejich přibližování dále pokračovat. Neboť jak trefně napsal Lion Feuchtwanger: „Co zbývá z velikých mužů, než jejich památka? Ona je jako vůně, kterou na našem břehu zanechávají lodi naložené jablky, i když jsou tyto lodi už daleko u druhého břehu.“
_______________________________
Koncert a prezentace nové knihy
Představení nové knihy Zdeňka Geista Hoffmann, Mahler, Rosé, vydané nakladatelstvím Parola, se uskuteční v rámci koncertu v neděli 15. dubna v Domě filharmonie v Jihlavě.
„Dramaturgickým záměrem koncertu je přiblížit publiku v Jihlavě a na Vysočině působení hudebníků z rodiny Roséových, kteří byli blízkými příbuznými Gustava Mahlera,“ avizuje Zdeněk Geist.
Komorní orchestr Filharmonie G. Mahlera pod vedením dirigenta Jiřího Jakeše zde přednese skladby L. van Beethovena, J. S. Bacha, A. Schönberg a W. A. Mozarta. Koncert začíná v 19 hodin.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.