Dnes je úterý 23.04.2024 svátek má Vojtěch
Vernisáž výstavy Milady Schmidtové Čermákové, OGV Jihlava
Nový komentářSTUDENTI I PROFESOŘI TO NEMĚLI ZA TOTALITY JEDNODUCHÉ
Milada Schmidtová Čermáková byla malířkou a kreslířkou. Její umělecké počátky jsou spojeny se Zlínem, kde v době druhé světové války studovala Baťovu obchodní akademii, kde se počátkem čtyřicátých let minulého století sblížila s některými studenty a profesory Zlínské školy umění.
Ovlivnili ji umělci ze Školy umění, se kterými se setkávala. K jejím prvním dílům patří surrealistický Válečný cyklus z roku 1944. Po válce studovala bratislavskou uměleckou akademii, byla ale vyloučena. Odstěhovala se na Vysočinu, žila v ústraní a malovala již jen pro sebe. Proto její dílo není známé, veřejnost má možnost se s ním seznámit až nyní.
Architekt Bohuslav Fuchs učil za Protektorátu na Uměleckoprůmyslové škole ve Zlíně.
Je docela možné, že mohla být jeho žačkou a výtvarně ovlivněna jeho osobností. Oba mají podobné osudy. Znelíbili se režimu.
Fuchs poté třináct let vyučoval architekturu na brněnské technice. „Tam byl roku 1947 jmenován profesorem,“
Komunistické čistky v padesátých letech minulého století dopadly i na Fuchse. Přišel o firmu a v roce 1958 musel opustit i brněnskou techniku. „Nadále však z ústraní ovlivňoval trendy v architektuře, památkové péči a urbanismu,“ vzpomíná Šlapeta. Podle něj to byly nejtěžší okamžiky Fuchsova života. „K výpovědi se ještě v roce 1961 přidalo odsouzení k dvouletému vězení. Vykonstruovaný proces navíc dál pokračoval, protože prokurátor usiloval ještě o vyšší trest. Zrušila ho až amnestie v roce 1963,“