ŠÉF dopravní policie na Jihlavsku mezi své priority řadí hlavně to, aby policisté byli na silnicích vidět. Foto: David Kratochvíl
Po Radku Hamžovi se v listopadu Josef Hromádka (36) stal novým vedoucím Dopravního inspektorátu Jihlava. V rozhovoru pro JL hodnotí čtyři měsíce ve funkci.
Dá se po tak krátké době už vůbec bilancovat?
Za čtyři měsíce v nové funkci se zatím moc nedá. Můžu ale říct, že se nám daří naplňovat priority dopravní policie.
Podařilo se nám snížit počty dopravních nehod ve srovnání se stejným obdobím za minulý rok, což považuji za velmi důležité. Snížil se i počet těžce zraněných osob při dopravních nehodách. Zároveň jsme zjistili i více dopravních přestupků.
Čím si to vysvětlujete?
Zaměřili jsme se zkrátka více na místa, kde k častému porušování dopravních předpisů dochází.
Jaké budou vaše další priority?
Jako vedoucí Dopravního inspektorátu Jihlava chci směřovat dál dohled nad silničním provozem do rizikových lokalit. Zaměřit se na místa častých dopravních nehod s následky na životě a zdraví.
Takže v pracovní dny bude práce dopravní policie vypadat jinak, než o víkendech?
Přesně tak. Výkon služby v pracovní dny chci zaměřit na nejvíce frekventované pozemní komunikace okresu Jihlava, víkendy pro změnu zaměřím na menší obce v rámci okresu.
Jednoduše řečeno, chci provádět „viditelný“ výkon služby na frekventovaných pozemních komunikacích na okrese.
Takže v sobotu a neděli budete mít políčeno hlavně na podnapilé šoféry?
Nebude to jen o tom, zaměřit se na důsledné kontroly řidičů pod vlivem alkoholu, ale i na ty, kteří řídí i pod vlivem jiných návykových látek. Stejně tak se chceme zaměřit i na hrubé porušení pravidel silničního provozu jako je jízda na červenou, nebezpečné předjíždění, rychlost jízdy a podobně.
Má na to vysočinská dopravní policie vůbec kapacitu?
Tento rok dojde k navýšení počtu policistů na oddělení, tudíž bude na pozemních komunikacích více hlídek, které se budou zaměřovat na dohled nad silničním provozem.
O prioritách už jsme mluvili, ale jaké jsou reálné cíle do konce roku?
Mým osobním cílem je, aby byl dopravní policista při výkonu služby vidět. Při jednání s občany vystupoval profesionálně a podařilo se dál snížit počet dopravních nehod a jejich následků na životech a zdraví.
Když už jsme u těch nehod, loni si na Jihlavsku vyžádaly tři oběti...
Výkonem služby, preventivními akcemi a rozborem nejvíce rizikových míst se budeme snažit tomuto číslu předejít a opět ho snížit. Oproti roku 2015 už alespoň došlo ke snížení počtu obětí při dopravních nehodách o 50 procent.
Co počty dopravních nehod s účastí chodců a zvěře?
V roce 2016 došlo celkem k 215 dopravním nehodám s účastí zvěře a k 20 dopravním nehodám s účastí chodce, kdy v 19 případech došlo k lehkému zranění chodce a v 1 případě k těžkému zranění chodce.
Jaké jsou vůbec nejčastější přestupky řidičů na Jihlavsku?
Jednoznačně nejčastější přestupek řidičů je překročená dovolená rychlost jízdy. Dále mezi časté přestupky patří telefonování za jízdy, jízda bez bezpečnostních pásů, technický stav motorových vozidel a porušení dopravních značek.
Proč řidiči mají nejčastěji problém s dodržováním rychlosti?
Je to celorepublikový problém. Naším cílem je zaměřit se na tento přestupek a měření rychlosti provádět v úsecích, kde k tomuto přestupku nejvíce dochází jako je například dálniční přivaděč a silnice I/38. Pole mého názoru překračování rychlosti souvisí s dnešní dobou a zejména se zvyšujícím se výkonem motorových vozidel.
Čím dál víc jich navíc jezdí nejen rychle, ale i pod vlivem alkoholu...
Rozborem dopravních nehod za rok 2015 a 2016 jsem zjistil, že v roce 2015 byl alkohol u účastníka dopravní nehody zjištěn v 35 případech a v roce 2016 ve 28 případech. V roce 2016 jsme celkem zjistili 56 řidičů pod vlivem alkoholu a dalších 26 pod vlivem jiné návykové látky.
Dají se vyjmenovat nejnebezpečnější úseky, kde šoféři nedodržují rychlost a stává se nejvíce nehod?
Mezi nejvíce nebezpečné úseky, co se týče dopravních nehod, patří silnice I/38, která je jedna z nejvytíženějších pozemních komunikací na okrese, a dále silnice II/406 a II/602.
Mezi místa, kde dochází k nejvíce dopravním nehodám, spadá i město Jihlava a to z toho důvodu, že je zde velký pohyb vozidel, chodců, motocyklistů, ale i jiných účastníků silničního provozu.
Naštěstí v Jihlavě nedochází k nehodám, u kterých jsou velké škody na zdraví, protože zde řidiči jezdí menší rychlostí než mimo obec. Mezi úseky, kde je nejčastější porušování rychlosti jízdy, řadíme jednoznačně dálniční přivaděč.
Chystáte proto i preventivní akce?
Bude jich několik. Chystáme nejen dopravně bezpečnostních akce, ale i preventivní akce ve spolupráci s BESIPEM. Mohu zmínit, že již proběhla preventivní akce „Viditelnost“, kdy jsou řidičům rozdávány reflexní prvky. Během jara dojde k preventivní akci „Řídím, piju nealko“, „Bezpečné přechody“, „Bezpečnost na železničních přejezdech“, „Zebra se za tebe nerozhlédne“, což je preventivní akce směřovaná k dětem.
Diskuze k článku