Foto: Jiří Varhaník
Český dokumentární film je podle ředitele Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava Marka Hovorky v období zlomu.
„Jeho úspěšní režiséři a producenti se často posouvají k hranému filmu či televizním produkcím – a jedním z důvodů jsou i lepší finanční podmínky,“ míní Hovorka. Také proto podle něho během festivalu proběhne diskuze nad směřováním českého dokumentu v budoucích letech.
Česká radost
Jihlavský festival nabídne letos v soutěži českých dokumentů Česká radost 13 filmů, z toho 11 ve světové premiéře. Celý festival odstartuje v úterý 25. října večerní premiéra filmu Zákon Helena, debutu Petry Nesvačilové o odsouzených a obviněných gangsterech z tzv. Berdychova gangu. „Mohu dokonce říct, že jsem měla prostě strach a nikdo mě nedokázal přesvědčit, abych ho neměla…,“ uvedla autorka.
Film Krtek a Lao-c‘ režiséra Filipa Remundy sleduje návštěvu čínského prezidenta v ČR a klade konfrontační otázky obyvatelům země, kde jsou lidé za své názory vězněni, ale obyvatelstvo se k prosperující vlasti hrdě hlásí. Remunda otevírá otázku, s kým vlastně český prezident Zeman buduje vřelé mezinárodní vztahy.
Dokumentarista Pavel Jurda uvede svůj celovečerní debut Jmenuji se Hladový Bizon. Se slepcem ztrácejícím i sluch vyjíždí do USA navštívit šamana kmene Navajo v naději, že Hladovému Bizonovi vrátí sluch.
Dagmar Smržová ve filmu Miluj mě, jestli to dokážeš sleduje příběhy tří hendikepovaných mužů toužících po milostném životě. Citlivě nahlíží do intimního života lidí s postižením.
Adéla Komrzý ve filmu Výchova k válce a Barbora Chalupová v dokumentu Do zbraně se vyjadřují k militaristickým tématům. Dokumentární eseje budou reprezentovat filmy Martina Ryšavého Slepý Gulliver (výpravy na Ukrajinu a do Ruska rámují záběry z vyšetření autorových očí) a Květoslavy Přibylové Stopy, střepy, kořeny (vizuální báseň o vztahu člověka k přírodě).
Dále soutěž nabídne filmy Exekuce (režie Andrea Culková), FC Roma (Rozálie Kohoutová, Tomáš Bojar), Jak odchází prezident (Pavel Kačírek), Miluj mě, jestli to dokážeš (Dagmar Smržová), Návod na použití Jiřího Koláře (Roman Štětina) a Normální autistický film (Miroslav Janek).
V porotě usednou režisér a scenárista Jan Bušta, teoretik umění Karel Císař, jihlavský pedagog a performer Matěj Kolář, lingvista, překladatel a básník Patrik Ouředník a producentka multižánrové tvorby Kamila Zlatušková.
Mezi moři
Soutěž dokumentárních filmů střední a východní Evropy Mezi moři nabídne 14 snímků, z toho 7 ve světové premiéře.
Estonská dokumentární tragédie Zosji Rodkevičové Můj přítel Boris Němcov je např. portrétem loni zavražděného ruského politika protiputinovské opozice, který přibližuje jeho aktivity posledních let. Po projekci bude následovat debata s režisérkou.
Uveden bude slovenský improvizovaný dokument Bajka režisérské dvojice Lucie Nimcové a Sholto Dobie a československý film Díra v hlavě Roberta Kirchhoffa. Ten konfrontuje současné zapomínání se vzpomínkami posledních pamětníků romského holokaustu.
Osobně přijedou autoři filmů Bajka (Lucie Nimcová, Sholto Dobie, Slovensko), Mezi domy a kosmem (Kostana Banović, Nizozemí, Bosna a Hercegovina), Dialog s Josefem (Elžbieta Josadé, Litva, Francie), Nechvalně známé činy (Gabriel Tampea, Rumunsko), Oslnivý svit soumraku (Salomé Jashi, Gruzie, Německo, a další.
Opus Bonum
Soutěžní sekce Opus Bonum představí to nejlepší ze světového dokumentu, konkrétně 16 filmů z třinácti zemí, z toho šest ve světové premiéře.
Do Ji.hlavy se mj. vrací výrazný kanadský režisér Mike Hoolboom s filmem Tvoříme páry. Snímek na pomezí dokumentu a fikce osobně přiveze Belgičan Maurits Wouters. Ve filmu Cesta zpátky zavede diváky do míst a časů, jež jsou již dávno považovány za ztracené.
Jedinou porotkyní soutěže bude francouzská střihačka Claire Athertonová.
Průhledné Turecko
Cíleně festival představí kinematografii Turecka. V 17 filmech bude sledovat vyrovnávání se země s minulostí a tamní střet kultur, ale také reflektovat její každodennost.
Na reflexi letošního puče zatím neměli dokumentaristé dostatek času. „Rozhodli jsme se tedy vyhledat autory, kteří vzrůstající napětí už dříve tušili a snažili se jej svou tvorbou postihnout,“ uvedla členka kurátorského týmu sekce Akile Nazli Kaya.
Výrazným snímkem sekce má být Gulîstan, země růží turecké režisérky Zayne Akyolové. Vypráví o skupině bojovnic Strany kurdských pracujících, jež přežívají v horách, na které střídavě útočí Daesh – tzv. Islámský stát – Turecko i Írán. Tyto dívky se podle informace organizátorů společně cvičí v boji, odcházejí do válečných zón a vracejí se do zaminovaných kopců. Ve filmu vypovídají o válce a roli žen v ní. Film v srpnu získal cenu Doc Alliance Film Award.
Mezinárodní a transkontinentální migraci zreflektují filmy Callshop Istanbul (Hind Benchekroun, Sami Mermer, 2015) a How Would You Like to Migrate? (Fatih Bilgin, 2012).
Podhoubí současné situace v Turecku sledují filmy Přišel jsem a odcházím (Metin Akdemir, 2011), Plnou parou zpět (Ayce Kartal, 2013) a Přesčas (Gürcan Keltek, 2012).
Průhledný Éric Rohmer
Zástupce francouzské filmařské nové vlny Éric Rohmer bude představen ve festivalové sekci Průhledná bytost.
Jeho dokumentární tvorba není příliš známá, přestože podle organizátorů festivalu hraje klíčovou roli pro pochopení jeho hraných filmů.
Rohmer je původně učitel, později tvůrce školních výukových programů a šéfredaktor filmového časopisu Cahiers du cinéma. Natočil desítky různých filmů. Sekce uvede v dramaturgii Davida Čeňka dvanáct z nich ve čtyřech tematických blocích.
Diskuze k článku