Ilustrační foto archiv JL
Od července vstoupila do života optimalizace sítě krajem zřizovaných středních škol. Tato opatření krajští zastupitelé schválili v červnu 2013. V praxi jde o sloučení několika škol do tzv. Center odborného vzdělávání (COV). Jejich provoz „ve velkém“ má přinést úsporu v administrativě, ale podle kraje také zefektivnění výuky.
Podle argumentace kraje bylo slučování nezbytné. Jak upozornil už v červnu 2013 náměstek hejtmana pro ekonomické záležitosti Vladimír Novotný, potýkají se školy v posledních letech s nedostatkem žáků - ročně jich průměrně ubude asi tisícovka.
Podle informace z kraje bylo např. ve školním roce 2012/2013 na základních školách v kraji 41.191 žáků a na SŠ 22.492 žáků v denním studiu. V uplynulém školním roce to bylo na ZŠ 41.613 žáků a na SŠ 21.362 žáků v denním studiu.
Proto kraj přistoupil ke sdružení některých škol do větších COV. Ta mají mít schopnost lépe reagovat na potřeby škol, lépe např. získávat prostředky z Evropské unie. Od toho si kraj slibuje úspory.
Jak vysvětlil na dotaz JL vedoucí Oddělení hospodaření krajského školství Miroslav Pech, předpokládá se personální úspora především v oblasti ekonomického servisu. „Účetnictví většího celku zřejmě nepovedou tři účetní,“ uvažuje. Jak ale dodává, do personálních otázek kraj ředitelům nových center nevstupuje. Záleží čistě na nich,
jak ve svém COV dokážou poskládat rozvrhy a další nezbytnou činnost.
Podle argumentace před schválením optimalizačních opatření nepředpokládal kraj v první fázi zásadnější propouštění pedagogů. Přestože k němu nyní leckde dochází, podle krajské radní pro oblast školství Jany Fialové to a priori nesouvisí s optimalizací.
Jak potvrzuje Fialová, je personální politika plně v kompetenci ředitelů center: „Počet pedagogického sboru je ovšem v přímé úměře s počtem studentů, takže ono to úplně nesouvisí se slučováním. Pokud je nějaký počet dětí, je na to nějaký počet učitelů. Nějaké propouštění v jednotkách tedy na školách proběhlo.“
Podle informace radní Fialové jde ale především o pedagogy důchodového věku, případně o částečné úvazky, které se mohly efektivněji propojit právě v rámci sloučených škol. „Propouštění tedy určitě ano, ale za celý kraj je to celkově číslo pod padesát zaměstnanců,“ řekla JL Fialová.
Na některých školách podle radní proběhlo snižování počtu zaměstnanců hladce a po vzájemné dohodě. V některých případech se naproti tomu pedagogové obrátili i na kraj (zřizovatele) s názorem, že jejich propuštění nebylo oprávněné.
„Říkám otevřeně, že někde to úplně hladce neprobíhalo a učitelé se cítili poškozeni. Ale není to pravda, protože pro ně zkrátka není úvazek… a pokud úvazek pro pedagoga není, musí být rozvázán pracovní poměr,“ komentuje tyto případy Fialová.
Dejme tomu čas
Podle samotných ředitelů škol je na začátku školního roku předčasné hodnotit otázky úspor po vzniku COV. „Řešíme teď spoustu zásadních věcí… Dejme tomu tři měsíce, potom se o reálných úsporách můžeme bavit,“ říká na dotaz JL např. ředitel jednoho z nově vzniklých COV v Jihlavě František Číhal. Vedle SŠ obchodu a služeb nyní toto centrum zahrnuje i Obchodní akademii a Jazykovou školu a také jihlavskou „zdravku“.
Optimalizace sítě škol ale podle Fialové není jen o šetření financí, ale také o jejich účelném vynakládání: „Ve velkých městech nám jde o centra, kde chceme jednu školu vybavit pořádně. Ne to rozmělňovat – například v Jihlavě do třech technických škol, kde všichni chtějí super vybavení.“
V novém pojetí se tedy vybaví pouze pracoviště pro jedno centrum zahrnující více škol, jejichž žáci se vystřídají. „Když se dobře nastaví rozvrh hodin, dá se to zvládnout,“ míní Fialová. V Jihlavě se např. spojují do jediného centra technické školy SPŠ, SŠ technická a SŠ automobilní.
Jaké konkrétní úspory optimalizace sítě přinese, vyhodnotí kraj podle M. Pecha ze mzdových inventur a výkaznictví. Pokud jde o kapacitu škol v kraji, i po optimalizaci mají mít dostatečnou tisícovou rezervu míst pro případný nárůst žáků. Ten se předpokládá v roce 2016. Nemá také dojít k zániku oborů v kraji. Stávající studenti dostanou osvědčení v tom oboru, do kterého nastoupili.
-----------------------------------------
Počty nastupujících žáků, Vysočina
* Září 2012 - v 1. ročníku běžných ZŠ nastoupilo 4.987 žáků
* Září 2012 - do 1. ročníku SŠ (denní studium, vč. víceletých gymnázií) nastoupilo 5.751 žáků
* Září 2013 - v 1. ročníku běžných ZŠ nastoupilo 5.299 žáků
* Září 2013 – do 1. ročníku SŠ (denní studium, vč. víceletých gymnázií) nastoupilo 5.641 žáků
* Září 2014: v ZŠ nastoupí 5.888 prvňáčků (předpoklad)
* Září 2014 - do 1. ročníku SŠ zatím odevzdalo zápisový lístek 4.538 žáků. Podle ČTK se předpokládá nástup cca 5.500 středoškoláků včetně víceletých gymnázií, údaj uvedla krajská radní Jana Fialová).
Zdroj: Krajský úřad Kraje Vysočina
--------------------------------------------
Sloučení SŠ v Kraji Vysočina od 1. 7. 2014
* COV (centrum odborného vzdělávání) pro technické obory Jihlava – spojení SPŠ Jihlava, SŠ technické Jihlava a SŠ automobilní Jihlava – nový název: Střední škola průmyslová, technická a automobilní Jihlava, ředitel: stávající ředitel SPŠ Jihlava Ing. Miroslav Vítů
* COV pro obchod a služby Jihlava - spojení Obchodní akademie a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Jihlava, SŠ obchodu a služeb Jihlava a Střední zdravotnické školy a VOŠ zdravotnické Jihlava, nový název: Obchodní akademie, Střední zdravotnická škola, Střední odborná škola služeb a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava, ředitel: stávající ředitel SŠOS Jihlava Mgr. František Číhal
* Organizační přičlenění Domova mládeže a Školní jídelny Jihlava - součást SŠ stavební Jihlava, SŠ stavební Jihlava, stávající ředitel SŠ stavební Jihlava PhDr. Pavel Toman
* COV pro technické obory Třebíč - spojení SPŠ Třebíč a SŠ řemesel Třebíč – nový název: Střední průmyslová škola Třebíč, ředitel: stávající ředitel SPŠ Třebíč Ing. Zdeněk Borůvka
* COV pro obchod a služby Třebíč - spojení Obchodní Akademie Dr. Albína Bráfa a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Třebíč a Hotelové školy Třebíč, nový název: Obchodní akademie Dr. Albína Bráfa, Hotelová škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Třebíč, ředitel: stávající ředitelka HŠ Třebíč Mgr. Libuše Kolářová
* COV pro technické obory Žďár nad Sázavou - spojení VOŠ a SPŠ, Žďár nad Sázavou, Studentská 1 a SŠ technické Žďár nad Sázavou, nový název: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, ředitel: stávající ředitel VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou Ing. Jaroslav Kletečka
* Perspektiva Střední školy řemesel a služeb Velké Meziříčí - spojení SŠ řemesel a služeb Velké Meziříčí a Hotelové školy Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí, nový název: Hotelová škola Světlá a Střední odborná škola řemesel Velké Meziříčí, ředitel: stávající ředitelka HŠ a OA Velké Meziříčí Mgr. Marie Paľovová
* Perspektiva VOŠ a Obchodní akademie Chotěboř - spojení VOŠ a Obchodní akademie Chotěboř a Středního odborného učiliště technického, Chotěboř, Žižkova 1501, nový název: Vyšší odborná škola, Obchodní akademie a Střední odborné učiliště technické Chotěboř, ředitel: stávající ředitelka VOŠ a OA Chotěboř Ing. Drahomíra Pourová
* Perspektiva Obchodní akademie Pelhřimov - spojení Obchodní akademie, Pelhřimov, Jirsíkova 875 a Gymnázia Pelhřimov, nový název: Gymnázium a Obchodní akademie Pelhřimov, ředitel: stávající ředitel Gymnázia Pelhřimov Mgr. Aleš Petrák
* Perspektiva Gymnázia Pacov - usnesení Zastupitelstva města Pacov - záměr převzít vzdělávací činnost gymnázia, ředitel: po převzetí v kompetenci města
Zdroj: Krajský úřad Kraje Vysočina
Diskuze k článku