Na semaforech nejdřív projede MHD
NA MÍSTO trávníku na křižovatce u City Parku bude posunutý chodník. Na místě stávajícího chodníku vznikne nový pruh pro MHD. Foto: Vladimír Šťastný
Nový systém má s pomocí GPS signálu napomoci tomu, že vozy hromadné dopravy budou mít v krajském městě přednost na světelných křižovatkách.
Vozidla městské hromadné dopravy (MHD) v Jihlavě budou mít zanedlouho v krajské metropoli přednost na světelných křižovatkách před ostatními vozidly. Napomůže tomu nový systém takzvané telematiky, který by mohl být spuštěn během 18 měsíců.
Systém má sledovat vozidla MHD pomocí signálu GPS a následně prostřednictvím dispečinku dopravního podniku jim dát přednost na 15 světelných křižovatkách, které se ve městě nacházejí. Na projekt bude z rozpočtu radnice podle mluvčího Radka Tulise odhadem vyčleněno kolem 90 milionů korun.
Magistrát se nyní chce zaměřit na odlehčení nejfrekventovanějšího úseku u obchodního centra City Park, kde se tvoří kolony. „Podle dopravního modelu města Jihlavy z roku 2011 v ulici Hradební provoz intenzitou přesahuje 16 tisíc vozidel, z toho více než tisíc z kategorie velkých nákladních,“ doplňuje svoji informaci Tulis.
Kvůli tomu vznikne ve směru od hypermarketu Tesco přes Brněnský most třetí jízdní pruh sloužící speciálně pro vozy MHD. Zatímco u mostu je pro tři jízdní pruhy vozovka dostatečně široká, „u City Parku, kde se silnice zužuje, bude prodloužen odbočovací pruh do Znojemské ulice,“ dodal Tulis.
Podle něj byl už vypracován návrh na vybudování odbočovacího pruhu v prostoru chodníku u hradeb. Nový chodník by se tím pádem posunul za sloupy veřejného osvětlení a sloupy trakčního vedení trolejbusů.
„Tím dojde k zásahu do trávníku u hradeb. Směrem do města pak povedou dva jízdní pruhy, z nichž jeden bude vyčleněn právě pro MHD,“ vysvětluje mluvčí radnice.
S podnětem pro preferenci svých vozidel v dopravě přišel Dopravní podnik města Jihlavy. „To, co cestující MHD nejvíce trápí, je skutečnost, že jsou postaveni na roveň s individuální dopravou, především při kolonách. Díky telematice budou naše vozidla zvýhodněna. Slibujeme si od toho, že to bude občany více motivovat k využívání MHD,“ uvedl ředitel dopravního podniku Josef Vilím.
Provoz MHD se má stavebními úpravami a instalací systému zrychlit a také zefektivnit. „Věříme, že když bude v Jihlavě MHD rychlá, využije ji pro přepravu i více cestujících,“ zmínil primátor Jaroslav Vymazal.
Vozidla dopravního podniku se tím vyhnou v době dopravní špičky i kolonám. Navíc bude možné pomocí nově chystaného systému také jejich pozdržení na zastávkách či upřednostnění na semaforech. Telematikou jsou již vybaveny dopravní systémy v Praze, Brně Zlíně a Ostravě.
Diskuze k článku
Nový komentářZa celou dobu existence dopravního podniku si byla vozidla rovna a řídila se celostátně uznanými dopravními značkami. Jihlava musí být něco extra a zavádí věci nevídané a neslýchané. Přes 50 let jezdí MHD podle předpisů a nikdy to nikomu nevadilo a nyní mají mát MHD přednost? A mají se kvůli tomu ničit v centru Jihlavy zelené plochy a ze 4 proudých silnic dělat pěti proudé? Proč rovnou nezbouráte hradby a neuděláte pruhy až na náměstí k Prioru vy socialističtí barbaři v rouše ODS !!!
nevídané?
Pavlíku, možná pro vás je to nevídané a neslýchané, zřejmě jste z Jihlavy mimo rodinné dovolené na Rujáně nikde nebyl, ale vězte, že pruhy upřednostněné pro MHD jsou zcela běžným jevem v civizované Evropě. Je otázkou, zda jihlavští řidiči budou zákaz vjetí do tohoto pruhu dodržovat, většina našich řidičů totiž nedodržuje skoro nic. A nejen řidičů. Chodci i cyklisté jsou na tom s dodržováním jakýchsi pravidel podobně. Máme zde hodnou policii, tak si toho važme, že hříšníky nepokutuje :-)
Jaroušek | 2013-11-13 12:35:36 |
ReagovatProč chce MHD zrychlovat svůj provoz přednostními pruhy, když sama MHD asi před dvěma lety úmylně snížila frekvenci svých spojů v Jihlavě ??? Nejdříve snižují frekvenci spojů a pak za miliony z našich kapes zavádí přednostní pruhy pro MHD a ještě tím ničí zelené plochy v centru města.
zřejmě proto, že ta MHD jezdí, hlavně odpoledne, pozdě a někteří lidi remcaj, že si za to platí a jízdní řády co tam visí na zastávce pak ztrácí smysl. Když jsem sedl na horním náměstí na trolejbus, tak dle jízdního řádu jsem měl být u City parku za 3 minuty, ale jelo se to asi 8 minut. Neskutečně blbě se vyjíždí i z náměstí ven a to nejen vozům MHD, s tím ale ten plán rozšíření jaksi nepočítá. Tak jsem takhle před lety zjistil, že je lepší chodit pěšky a MHD využívat k delším trasám. Jednu nebo dvě zastávky ať jezdí špatně chodící, nevidomí nebo pitomý.
A když už tam ten hrůzopark stojí, tak se holt s tím dělat už teď nedá nic, je ale pravda, jak tady někdo pode mnou podotknul, mělo se to řešit hned jak se to stavělo.
Jaroušek | 2013-11-13 16:03:48 |
ReagovatUž aby byly volby!
Pokud si vzpomínám, hovořilo se na tuhle teškařici nejprve o 12 milionech. Tohle opravdu zavání "malou domů". Bez zvláštního pruhu nemá pro MHD nemá projekt smysl. Jeden podle hradeb nic nevyřeší. Kdyby se o zlevnilo jízdné pro cesty do vnitřního města, celá tahle blbost nemusela být na pořadu dne. Srovnávat Jihlavu s velkými městy je demoagogie. Bežte se podívat, jak to tam mají komunikačně udělané.
VladimírV | 2013-11-14 08:33:06 |
ReagovatPreferenci MHD pomocí jízdních pruhů pro bus jsme s několika dalšími předkládali již tak před 3-4 roky. A je spousta míst, kde lze pruhy vybudovat. Dřív to nešlo, nebyl zájem a byl to nápad obyčejného lidu zřejmě, tak po pár letech pana primátora osvítila záře a najednou to lze. Pod náměstím a u Cityparku to šlo udělat v době, kdy se stavěl a mohlo to být vše při jednom hotové. Ale to je tak v Jihlavě normální, ani mě to nepřekvapuje...
To prostě nemá obdoby. Jednu prasárnu (City park) řeší další prasárnou. Totálně rozbourají zelené vlny, takže budou fronty na každé křižovatce. Která chorá hlava za toto nese zodpovědnost ? To přece takhle dál nejde !!!! Až se ukáže , že toto řešení je horší než stávaící, dostane to tato osoba k náhradě ? 90 mega není zrovna málo peněz. A ti pánové co povolili City park se teď dozajista smějí. Včetně velkopodnikatelů z PSJ. Tu firmu byl Jihlavě čert dlužen.
Daňový Soumar | 2013-11-13 11:36:51 |
ReagovatUrčitá nedotknutelná skupina obyvatel, jezdící v MHD zásadně a beztrestně zadarmo, získá další výhodu, bude mít přednost před ostatníma. :-)
To zase bude vypadat. U nyní tam není k hnutí. Nějaký "inteligentní" projektant to celé zprzní. Už teď se tam nedá projet: Malá zastávka U city parku ( když tam stojí dva trolejbusy a směrem od Tesca jede kamion, tak nikdo neprojede). Trolejbus, který pojede na město bude mít ještě méně místa ( zatáčka bude ostřejší). Zase si někdo namastí kapsu a my budeme nadávat, že se tam nedá projet
Martas711 | 2013-11-13 18:26:20 |
ReagovatJá bych počkal co to udělá. Kousek trávníku zas tak cenný není. V Praze fungují vyhrazené pruhy normálně a málokdo si dovolí vjet do do nich.
Ale ty zelený vlny to bude radost.
Kde jsou ekologové, jak to, že neřvou? Nebo výfukové plyny nevadí?
je potřeba zavést mýto, provoz klesne, pruhy nebudou potřeba
Já bych to řešil zavedením mýta na městský silnice, dyť i pan primátor Vymazal prohlásil k zavěděni placených parkovacích zón, jak si někdo může nárokovat, že si bude zdarma parkovat soukromej majetek na pozemcích města. Stejně tak, jak si někdo může dovolit jezdit bezplatně soukromým majetkem po městských silnicích? :-)
No Vy jste tomu dal..po Novém roce tu máme mýtné :)
Ono by stačilo za ty prachy pořídit u výpadovky na Brno váhu na vážení kamiónů. Rázem by jich dost odpadlo a jezdily by raději přes přivaděč. Tím by se vyřešilo i devastovnání této výpadovky. Ty koleje a vlny na křižovatce u Tesca jsou tam rok co rok.
Daňový Soumar | 2013-11-14 01:06:53 |
ReagovatTo by musela policie a hlavně celníci jinak makat a ne válet si koule ve Stříteži na celním úřadě.
Strejček Nimra | 2013-11-14 16:48:19 |
ReagovatNejde o polici. Tady jde o levná řešení. A ty nikdo z magistrátu nebude podporovat. Radší budou podporovat jihovýchodní obchvat za stovky miliónů. Tam kapat bude. Z řešení za pár miiónů nic moc nekápne.
Daňový Soumar | 2013-11-14 22:35:12 |
ReagovatPreference MHD se měla budovat postupně, vždy společně s tím, když se někde něco rekonstruovalo, či stavělo. Třeba Okružní ulice, tam se mělo při její rekonstrukci myslet ihned na MHD, při stavbě Cityparku, stavba kruhové křižovatky pod Březinkami a u Rozkvětu, tam všude již dávno mohlo být počítáno s preferencí MHD. Jenže levá ruka neví, co dělá pravá. A pak milióny létají...tak se tu hospodaří bohužel. Linka B a BI se klidně mohla již dávno urychlit minimálně o 4 minuty ve špičce a linka C také. A nemuselo se vyhodit 16 miliónů. Tím, že semafory budou vázány na MHD, zruší se zelená vlna, která zde trochu fungovala a bude se jen všude stát.
přednost pro MHD
Jsou to jen zbytečně investované miliony,které v žádném případě nepřispějí k zrychlení MHD,protože v Jihlavě není jen 15 světelných křižovatek,ale vozy MHD stojí dlouhé minuty na jiných neřízených křižovatkách a v dopravní špičce stojí skoro všude i mimo křižovatky.Jako příklad uvedu křižovatku u Krajského úřadu nebo na křižovatce Rantířévská-výpadovka na Pelhřimov.A Havlíčkova nebo Tolstého ulice,taky vozy MHD dokonale zbrzdí.Takže tak vysoká investice nic neřeší,akorát je vidět,že o tak vysokých investicích rozhoduji lidé,kteří ani neví,jak městská doprava ve skutečnosti funguje.Prostě za 90 mil.jen větší chaos v jihlavských ulicích.
citizen | 2013-11-15 08:04:55 |
ReagovatV tom máte pravdu, za ty peníze by se mohla upravit křižovatka u ONA, kde linka 36 nabere i 5 minut zpoždění. V Jihlavě jsou megalomani, velké projekty co věc moc neřeší..zapomíná se na heslo v jednoduchosti je síla.
Je opravdu s podivem sledovat dění kolem šaškárny " doprava". Prvně přije jeden idiot co zruší 4proudovou silnici na Březinkách a zpomalí provoz a teď přijde druhej a chce zase rozšiřovat pruhy pro MHD aby se to všechno zasekalo ještě víc. Máme největší
Máme největší počet zastávak a nejdražší cestování na kilometr. Tím by se měl někdo zaobírat !
Vážení kamionů
nemůže dělat město, protože ty silnice, po kterých jezdí, nejsou městské ani omylem, v lepším případě jsou kraje Vysočina, v dalších případech dokonce státní. Pravdou je to, že by měli zvednout zadek důležití celníci, kteří jsou zašití stranou od centra ve Stříteži (a že jich tam jako všude je !) a s nimi policisté ze všech různých ředitelství, postavit přenosné váhy a makat a vybírat, jejej to by bylo peněz do státního rozpočtu !
chroustik | 2013-11-15 09:43:23 |
ReagovatMHD a vyhozené miliony
Doufám,že autoři článku dají přečíst tyto příspěvky pánúm Vymazalovi,Kodetovi a Vilímovi a Ti, že budou od té slušnosti,že na ně odpoví.Jihlava má určitě potřebnější místa kam investovat tak veliké peníze a ne je vložit do takto zbytečného projektu,kterým plní přání ředitele DPJ asi, aby mu ještě než odejde do dúchodu udělali radost.Ale musí si uvědomit,že ty peníze nejsou pro plnění snů jednotlivce,ale mají posloužit široké veřejnosti.
citizen | 2013-11-16 07:59:44 |
ReagovatCitizen: tak to je vidět, že o daném projektu nemáte vůbec potuchy, čí to byl nápad, atd.
Nápad a realizace skvělé, ale co je problém, že to město neudělalo už při stavbě CPJ, kdy je celkem obvyklé, že podobné úpravy platí investor těchto staveb... Nehledě na megalomanský chodník u CPJ, který je zbytečně široký. Při zachování původního by celá tato , dle Vás"šaškárna" měla cenu jen úpravy čar na silnici, případně minimální zásahy do okolí.
U Jánů ale už nikdo nemluví o BUS pruhu, který by též byl vhodný a tam by to znamenalo opravdu jen to malování na zem.
Někdo vidí problém v zatáčení vozidel MHD přes malý poloměr zatáčky. Není důvodpro jeho vznik, zůstane to jak to je. Jenom odbočovací pruh do města bude dlouhý třeba jen na 2 auta. Tzn. jak ta poodjedou, ostatní musí umožnit vyjetí vozidla z vyhrazeného pruhu a za trolejbusem ať se zase řadí kdo chce.