Blog Jihlavských listů

Aleš Urban
151- Vystudovaný andragog a sociální pracovník se zájmem o dění ve městě Jihlava. Člen politické strany ČSSD a jeden ze zakladatelů původní workoutové skupiny Better way Jihlava. Držitel Ceny Rady města Jihlava za rok 2016.

Řidič MHD, opravdu luxusní zaměstnání.

Aleš Urban | Úterý, 2. 1. 2018 v 15:45

Vstáváte brzo, chodíte spát pozdě. Měsíčně pracujete více jak 70 hodin přesčas. Na jídlo nemáte čas, a když už si najdete chvilku, tak snídáte, obědváte, i večeříte ve spěchu, bez pravidelného režimu. V zimě se klepete a v létě naopak potíte. Máte zodpovědnost za stovky životů, a to v pracovním prostředí, kde Vám ostatní akorát házejí klacky pod nohy. Jste první na ráně, neminou Vás tedy bezdomovci, polobezdomovci, alkoholici, ani lidi s chřipkou, či anginou. Jste ti, kteří do práce musí za každých okolností, kdo jiný by odvezl lidi do práce, do školy, k doktorovi, či na důležité schůzky a jednání? V neposlední řadě Vám při každodenním úklidu hrozí, že se píchnete o infikovanou jehlu, či pořežete o střep.

A to vše za 100 Kč na hodinu. To je realita řidičů MHD. Je jasné, že za takovéto peníze zájem o místo řidiče není. Tím pádem není možnost rozvíjet MHD ve městě, zavádět nové linky a další věci.

Mysleme tedy na vše výše zmíněné a nedivme se, že i našim milým řidičům MHD ujedou někdy nervy, a že nejsou zrovna příjemní. Važme si jich a povzbuďme město k jednání s odbory o navýšení platu a přiměřených benefitech pro řidiče MHD. Pokud tomu tak nebude, tak nemá smysl uvažovat o rozšíření MHD v Jihlavě, jelikož nebude nikdo, kdo by tyto trasy jezdil. Je to jednoduchá matematika. Spokojený zaměstnanec = spokojené město.

 

9 komentářů k článku “Řidič MHD, opravdu luxusní zaměstnání.”

  1. Jan P. říká:

    Jó, řidič, ten tvrdý chleba má! A nejen on…
    Vůbec nepopírám to,že řidiči MHD v Jihlavě si zaslouží důstojnější pracovní podmínky a lepší finanční ohodnocení.
    Město prostřednictvím významných komunálních politiků v Jihlavě vyhazuje neefektivně a nekompetentně desítky miliónů korun ročně(penězi nás daňových poplatníků) za předražené odborné studie apod.Proč raději nepřidá na platech řidičům MHD,který si to bezpochyby zaslouží ? Aby bez stresu a finančně motivováni,co nejlépe mohli vykonávat své povolání.Auty a kamióny zacpanou Jihlavou jezdit není žádný med pro někoho z nás.
    Pokud nechce sociální demokracie skončít v propadlišti dějin musí především přestat politikařit a obhajovat zájmy velkého byznysu na úkor dostupnosti a kvality veřejných služeb. Vážně se zajímat(na centrální i komunální úrovni) o potřeby a problémy pracující třídy a obyčejných lidí.Mít odvahu s lidmi mluvit o tom,co je pálí a štve.Nabízet přesvědčivá řešení a alternativy.Má na to současná sociální demokracie ?

  2. Venca říká:

    Má.

    Běhounek prej bude jezdit v lichý tejdny noční linky. Přes den toho má sice hodně na kraji, v parlamentu, ve VZP, ve svý ortopedický praxi a tak – ale v noci se prej docela nudí.

    Chudák strejda – víte lidi co je to za nesnesitelný muka, bejt nenapravitelnej workoholik ?

  3. VladimírV říká:

    Pane Jane P.

    Už z dob před revolucí existuje katalog profesí a z něho odvozených platových tříd. Ptal se někdo řidičů MHD na to, co je kromě peněz nejvíc při výkonu jejich profese trápí? Dovolím si tvrdit, že ony nefinanční problémy, které uvedou, se dají penězmi těžko kompenzovat. Kromě toho byste se i Vy měl zamyslet nad posláním stoupenců sociální demokracie. Ono to opravdu nefunguje, a volby to potvrdily, tlachat se např. „bojem“ za vyšší mzdy (minimální mzdou počínaje) přičemž jde především o zajištění přílivu sociálních dávek do rozpočtu, které pak vládnoucí třída rozfofrovala.

    K výši mezd obecně. I tady funguje zákon nabídky a poptávky. Pokud městem řízený DP trpí nedostatkem řidičů, kterých není až tak moc, neměl by být problém stimulovat jejich nábor a stabilizaci. I integrace dopravy by lecčemus nepomohla. Jenomže to by si města, potažmo kraj nesměly každý hrát na svém písečku

  4. Aleš Urban říká:

    Jan P. : Jsem přesvědčen, že v Jihlavě v sociální demokracii jsou schopní lidé, kteří se nebojí mluvit s lidmi o tom, co je pálí a štve. Jen je potřeba, aby se projevili a dostali šanci. Souhlasím s Vámi, že je potřeba skončit s politikařením a začít dělat politiku. Sociální demokracie by se měla vrátit ke svým původním myšlenkám, starat se o lidi, ne o byznys.
    Venca: Úsměvné, myslíte, že má oprávnění na řízení trolejbusu?
    VladimírV: Myslím, že problém je hlubší. Nabídka a poptávka funguje skvěle, ale kolik z těch řidičů jsou srdcaři a prostě tu práci mají rádi. Je až ostudné, že je město nedokáže zaplatit a radši přemýšlí nad kluzištěm na náměstí, kolotočem a jinými nesmyslnými věcmi.

  5. VladimírV říká:

    Pane Urbane,

    pokud mluvíte o „srdcařích“, existuje něco jako láska profesi daná třeba zálibou v řízení. Podstatné pro lásku k profesi je však dobré klima ve firmě, Je obecně prokázané, že toto je pro zaměstnance většinou důležitější než výše platu. Tady je zakopaný pes a je s podivem, že v DP neexistují natolik dobré mezilidské vztahy (ti lidé mají z velké části stejně hluboko do žlabu), že se nesemknou a smysluplnou argumentací si nevymůžou větší existenční komfort.

    Počínání radnice rozumím- Nejen chlebem je člověk živý. Usiluje o to, aby náměstí tak jako v jiných městech bylo atraktivním přirozeným centrem a zároveň výkladní skříní města. Pokud se ovšem v rámci předvolebního soupeření opakovaně vytahují nápady typu „bourání Prioru“, nesetká se to s náležitým ohlasem. Že by jeho část měla působit jako tržnice, je vzhledem k faktu, že je Jihlava, kde takové zařízení chybí, centrem Vysočiny, tudíž i zájmu jejích obyvatel, by mělo být významným činitelem. Samozřejmě s doprovodnými atrakcemi, ovšem citlivě vybíranými, které Jihlavě přinesou nejen finanční efekt, ale i společenské vyžití.

    Divím se majitelům Prioru, kteří se spokojují s jeho chodem a zisky, když se přímo nabízí využití jeho části právě (např.. po vzoru barcelonského Ramblas bulváru a jeho tržnice), k tomuto účelu. Tady se město angažuje pouze směrem k jeho vnější podobě, místo toho, aby zjistilo případný zájem o trvalé fungování stabilních prodejních stánků a případně se v dané věci angažovalo. Vlastně i tady by konkurence prskala stejně tak jako v případě otevření typového obchodního domu Prior, kdy se zde prosadil prodej nábytku na úkor potravinářské samoobsluhy a kdy tento stav trval 18 let. To se dál bude jenom žvanit o prodeji českých výpěstků a výrobků.

  6. Jan P. říká:

    Já Vám rozumím pane Vladimíre V. Na chudý lid musí být přísnost, to se nám tady pořád dokola opakuje.
    Upřimně řečeno osud ČSSD Vám může být ukradený.Proč ta starost,co měla či neměla sociální demokracie dělat,aby ve volbách lépe uspěla ? Vy žádný potencionální volič levice přece nejste.Nebo se snad pletu ? Více vás oslovuje pragmatický technokratismus a pravicový populismus než sociálně demokratické hodnoty a ideje.Pro Vás by sociální demokracie byla jedině přijatelná,kdyby se proměnila na béčko SPD.
    Naprosto souhlasím s redaktorem Britských listů Borisem Cvekem: Jestliže pravice pohořela na tom, že nedokázala nabídnout budoucnost, distanc od minulosti, ale stále jen nabízela návrat od hrozného Babiše k požehnanému normálu Nečasovy vlády, levice budoucnost – svou největší tradiční zbraň – zahodila do bažiny primitivního, vyloženě antilevicového populismu.
    Sociální demokracie si vzala za svou stěžejní agendu obhajobu držitelů zbraní a odpor k pomoci uprchlíkům. Místo boje za něco jasně přínosného pro chudé lidi se rozhodla zadupat levicové ideály do země. Udělala to v cynickém kalkulu, že jí to pomůže u voličů, že voličům ukáže, že dokáže myslet stejně jako oni, že je dokáže neobtěžovat nějakými ideály a hodnotami, ale naloží jim přesně to, co podle ní chtějí slyšet. A pomohla tak Okamurovi. Konec citátu.

    Vraťme se k tématu:DP města Jihlavy.Budu konkrétní.

    Společnost Dopravní podnik města Jihlavy byla založena Fondem národního majetku ČR a vznikla podle schváleného privatizačního projektu přeměnou státního podniku k 1. 1. 1998. V průběhu roku 1998 převedl FNM ČR veškeré akcie na město Jihlavu, které se tak stalo jediným akcionářem společnosti(Zdroj webové stránky města Jihlavy)
    Veškerá kontrola a řízení společnosti provádí město Jihlava prostřednictvím zvolených zastupitelů.Lepší pracovní podmínky a slušné mzdové ohodnocení zaměstnanců DP mohou zastupitelé ovlivnit.Bohužel politická vůle chybí a je úplně jedno,jaký stranický dres zastupitel má.Další možnost,jak si mohou řidiči MHD vynutit u vedení města a DP lepší pracovní podmínky a odpovídající mzdové ohodnocení je vyhlášení stávky.Je hezký,když je někdo srdcař svého povolání,ale to za něj složenky nezaplatí.Proč se proti tomu řidiči dávno nevzbouřili? Někdy je zkrátka naivní chtít po lidech, kteří tráví život mezi náročnými šichtami, starostmi o rodinu a spánkem, aby se ještě veřejně angažovali a odborově organizovali. Na rozdíl od Polska nemáme tak silnou odborářskou tradici a na rozdíl od Francie ani chuť vyrážet na barikády. A navíc, společenská atmosféra u nás dlouho odborům nepřála:

    Práce, bez kterých se naše společnost neobejde, jsou často špatně placené a přehlížené. Něco se opravdu mění k lepšímu. Z nízkých platů a špatných pracovních podmínek se dnes konečně daří dělat celospolečenské téma.Za to tady na blogu Aleše Urbana(člen ČSSD) děkuji.

  7. VladimírV říká:

    Pane Jane P.

    Nemám to ve zvyku, ale přece jenom bych podotkl něco tomu Vašemu nálepkování. Na rozdíl od Vás, který si nasadil růžové brýle sociálně spravedlivé společnosti, nazírám na svět pragmaticky. Prostě se smiřuji s fakty, které existují a nelze je měnit mávnutím proutku. V tom je moje výhoda a o to méně se rozčiluji nad věcmi, které se prostě nedají změnit. Tedy změnit normálními prostředky. To mimochodem prospívá i zdraví. Chování dnešní společnosti může změnit pouze mimořádná událost, určitě pak válka. To je asi poněkud větší zlo než to, co se děje v současnosti.

    Historickou úlohu, kterou sehrála v dějinách sociální demokracie shrnul jeden můj přítel, který svého času vyučoval na VŠ Dějiny mezinárodního dělnického hnutí, kdy mu za času, co byl M. Zeman byl předsedou PS, položil otázku: „Proč jste se dal do takové prasečí strany?“. A historie, i ta moderní, to bohužel potvrzuje. Shrnuto, kdyby tu nebyl větší „trumf“ komunistický strašák, už dávno by se tato strana poroučela do propadliště dějin. Samozřejmě dílem jednání jejich představitelů, nedospělců typu B. Sobotky, kteří vlečeni svými zištnými medvědáři, stranu totálně zdevastovali. Je mi to líto, protože znám v Jihlavě pár politiků, kteří se hlásí k této straně a kteří nemají dostatek sil, aby byl jejich nesouhlas s politikou strany vyslyšen.

    Na otázku, proč se v jihlavském DP nedějí věci k lepšímu, jste si odpověděl sám. Pokud řidiči nevidí svou existenci natolik kriticky a nedokážou se rázně ozvat, je mi líto. Hlavní problém této společnosti, jejíž kormidelníky byli dlouhodobě i socialisté, je, že pojem práce je pomalu sprosté slovo. Na co pak mají být hrdí lidé, kteří vytvářejí pro tuto společnost hodnoty?

  8. FL říká:

    A co jistý občasný dopisovatel JL, jinak řidič DP Jihlava, obdivovatel ANO? Včera se jejich předseda k platům řidičů vyjádřil :-)

  9. franta pulpytel říká:

    Měl by stát dotovat platy řidičům , kteří pracují u soukromníků? (viz . ICOM )

Zanechte komentář




© 2008 Parola s.r.o.