Blog Jihlavských listů

Zdeněk Geist
147- Absolvent Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, zajímá se o dějiny a dějiny umění. Autor publikací Nezlomený vězeň totalit, Rakušan z Jihlavy, Bez kresby v malbě nepokročíte ... . S rodinou žije v Jihlavě.

Zjednodušme cestování po Vysočině, aneb jednotná jízdenka v konkurenčním prostředí

Zdeněk Geist | Pondělí, 12. 9. 2016 v 11:16

Na Vysočině se nachází více než sedm set obcí. Po Středočeském kraji je to druhý nejvyšší počet obcí v kraji ze všech ostatních, přičemž zde připadá nejnižší počet obyvatel na přepravní kilometr. Region přitom nemá jedno dominantní sídlo a je tudíž velmi decentralizovaný. Zároveň je samozřejmě nutné zajistit veřejnou dopravu i do odlehlých částí kraje.

Z výše uvedeného zřetelně vyplývá, že mobilita pracovních sil (i jakákoliv další) je tedy podstatnou součástí života na Vysočině. Kraj jako organizátor a objednatel veřejné hromadné dopravy sehrává v této otázce klíčovou roli. Pro rozvoj dopravy a zvyšování jeho kvality je samozřejmě podstatnou otázkou nastolení konkurenčního prostředí, neboť hospodářská soutěž přináší v důsledku veřejnosti vyšší kvalitu služeb, komfort a spolehlivost v dopravě. Na Vysočině, kde jsou převažujícím dopravním prostředkem veřejné dopravy autobusy, již konkurenční prostředí existuje a jeho výsledkem jsou v převážné míře moderní, spolehlivé a ekologické dopravní prostředky. Nově se objevující úvahy z vedení Kraje o tom, že by autobusovou veřejnou dopravu mohl v budoucnu zajišťovat samotný Kraj vlastními silami, je třeba zavčas odmítnout. Kraj jako veřejný sektor má zůstat jen objednatelem služeb a jejich provozování nechat specializovaným soukromým společnostem za cenu dosaženou soutěží.

V otázce konkurence dopravy na Vysočině by se ale nemělo zapomínat ani na další součást veřejné dopravy, dodnes monopolní České dráhy (s výjimkou Jindřichohradeckých místních drah). Jakkoliv nedosahuje délka tratí na Vysočině délky silnic, přesto i tento způsob cestování by měl být provozován v konkurenčním prostředí. Nejde jen o doplácenou cenu za kilometr, která u ČD činí několikanásobek ceny než u autobusové dopravy. Celkový objem finančních prostředků, kterými Kraj přispívá na vlakovou přepravu, je dokonce vyšší, než u dopravy autobusové, kde jsou konkurencí ceny stlačeny dolů. Bylo by prospěšné ověřit si soutěží, zda kromě ČD nemá i někdo jiný zájem provozovat spoje na Vysočině, byť jen některé. Cíl je zřejmý – vyšší komfort pro cestující, nižší cena pro Kraj, rovná soutěž pro dopravce.

Samostatnou kapitolou je také otázka podpory vysokorychlostní tratě, což by pro obyvatele Vysočiny mělo znamenat rychlé a přitom pohodlné spojení do velkých aglomerací mimo kraj a zároveň využívání její infrastruktury pro vnitřní přepravu na území Vysočiny. To je ale samozřejmě věc spíše dlouhodobého výhledu a postupných kroků.

Co by ale naopak mělo být zavedeno mnohem dříve, je jednotná jízdenka na různé druhy dopravních prostředků, resp. zavedení integrovaného dopravního spojení. Takové opatření by přispělo k podstatnému zvýšení pohodlí při cestách v kraji i mimo něj. Odpadly by tak komplikace s kupováním různých jízdenek při přestupech mezi spoji či různými dopravci. Kraj jako organizátor a objednatel veřejné dopravy má jedinečnou možnost v tomto ohledu pokročit. Zkušenosti odjinud ukazují, že organizací dopravy a domluvou s dopravci je možné podobný nástroj zavést a umožnit tak veřejnosti snazší a jednodušší cestování konečně i na Vysočině.

Nyní před volbami zaznívají laciné úvahy o zavedení dopravy zdarma pro vybrané skupiny obyvatel. Nejen že doprava zdarma není a nebude a slevu pro někoho musí zaplatit jiní. Znamenalo by to navíc i další navýšení doplatku za dopravu z krajského rozpočtu, přičemž je vhodné investovat naopak peníze do zavedení integrované dopravy a s výdaji v této oblasti rozpočtu hospodařit uvážlivě. Jízdné zdarma by bylo jen „projídáním“ veřejných zdrojů z daní obyvatel, zatímco rozvoj integrované veřejné dopravy naopak rozumná investice, která se vyplatí všem.

13 komentářů k článku “Zjednodušme cestování po Vysočině, aneb jednotná jízdenka v konkurenčním prostředí”

  1. VladimírV říká:

    Dobré předvolební téma.
    Nevím, proč musí být rozvoj integrované dopravy nutně spojený s vyššími výdaji. Vždyť by mělo dojít k zefektivnění využití spojů různých dopravců. Leda, že by se zvýšil počet linek.

  2. Pavlik říká:

    Vaše řeči, pane Geiste evokují jediné – rozbít téměř 100 letou historii státního podniku českých drah a jeho vytunelování pod rouškou zřízení více ,,konkurenčních,, dopravců na železnici. Provoz železnic je už ze své podstaty velice nákladný kvůli údržbě kolejí i náročné techniky. Nejde zlevnit něco, co už je nyní v zájmu lidí prodělečné. Co se týká slev a jízd zdarma, vy chcete vzít důchodcům a zdravotně postiženým jejich zažité výsady? Ano, doplácí na to ostatní, ale bereme to jako slušnost, úctu ke stáří a toleranci ke zdravotně postiženým. Já rozhodně socany volit nebudu, ale ty vaše ódeesácké asociální názory mě také rozhodně dlouhodobě nepřesvědčují.

  3. Fejinka říká:

    Souhlas, tady se jenom stále vedou různé řeči kolem ČD jak je oškubat, případně zlikvidovat. Hlavně tam zavézt hodně soukromníků a nákladní doprava nikoho nezajímá, jenom osobní (automobilová lobby vede na celé čáře). Přitom např. Švýcaři, co to jenom jde, ženou nákladní dopravu na vagony, u nás opak. Západ myslí podobně a staví VRTy. A jak by to měli např. pracovníci drah a ti co mají tzv. režijky či různé průkazky a benefity na jízdné. Asi se jim to sebere a hotovo, to by se Kalousek radoval. Vždyť těm nádražákům už jenom zbyla ta režijka a ještě si na ní musí pěkně připlatit, nic jiného už nemají.
    To se Franz Josef, Masaryk, Gottwald a Husák musejí pěkně otáčet v hrobě co zbylo nádražákům za jejich výhody, co měli za jejich panování, které jim tato demokracie vzala a bere. A to je jenom jedna věc…

  4. berka říká:

    Teda pánové, vy máte ale krátkou paměť…

    Jasně, taky strašně toužím po starých dobrých socialistických železnicích s půlhodinovými sekerami, zablitými hajzlíky, špinavými sedadly a nevrlými průvodčími. K čemu nějaká konkurence, že ? Podívejte se, co udělala konkurence v autobusové přepravě. Do Prahy se pohodlně svezete „studenťákem“ za 150 korun i s kafíčkem a novinama. Zajímavý, že to jde a provozovatel na tom pořád vydělává.

    Na panu Geistovi se mi líbí, jak je ho najednou všude plno – klasický předvolební blogger, od kterého po volbách další čtyři roky neuvidíme ani řádku. Nicméně to o integrované dopravě je naprostá pravda. Můj kamarád má chatu v Bítovčicích a s manželkou za ním občas jezdíme. Já to mám z Králáku na nádraží kousek, ale když někdo bydlí třeba u Tesca, musí jet nejdřív trolejbusem na nádraží za 16 a následně vlakem do Bítovčic za 27 korun. Za to tam v pohodě dojedete autem. Sám ! Natož když jedou dva.

  5. Venca říká:

    Fejinko, ja ja – to je opravdu skvělej příklad, srovnávat nás se Švýcarskem. Proč jsou asi ve Švýcarsku vlaky a železniční doprava vůbec na takové úrovni jako jsou ? Protože tam působí asi padesát (!) soukromých přepravních společností, vy státní dráho…

    Husák s Gotvaldem se určitě v hrobech obracejí – ale radostí z toho, jaké tu mají kované obdivovatele, jako jste vy.

    Otázka – Fejinko, upřímně, co si vy osobně myslíte o roce 1968 ?

  6. Fejinka říká:

    Venco, Venco, ono to není jenom v těch 40 letech, na které dnes všechno svádíme ať je to cokoliv záporného.
    V tom Švýcarsku má ta dráha totiž zelenou už možná , jak Vy říkáte, padesát let, zatímco u nás tak snad posledních 5 let. V tom je ten rozdíl a konečně se s tím začalo něco dělat i ten demokrat na to kašlal cca 20 let a bylo už na čase modernizovat (jenom těch pokusů ala Klaus co se dělo na dráze…), jinak nám Evropa mizí v dáli (viz vysokorychlostní tratě). On to není všelék soukromé vlastnictví, dnes se už začínají objevovat nové druhy vlastnictví, něco na způsob družstevního vlastnictví těch, kteří tam pracují a všichni se na vedení, svým způsobem, podílejí a všichni mají zájem, aby to klapalo.
    Já vždy obdivuji toho, kdo dělá něco pro obyčejné lidi atˇje to dnes, nebo včera, či před 30-40 lety a bez ohledu z které strany. V mnohém ten bývalý režim měl navrch, hlavně v sociální a morální oblasti.
    Nevím co to má společného s r. 1968, ale já ho nikdy neschvaloval a byl jsem v té době na vojně na Slovensku a dokonce jsme si dovolili sovětské vojáky provokovat u nás v kasárnách a na hlavním silničním průtahu přes Slovensko, byl z toho pěkný průšvih (jeden kluk to odnesl životem).
    A jen tak mimochodem, místo zaprodance Havla tam měl být Dubček!

  7. Fejinka říká:

    Ještě k p. Berkovi-oni si tito soukromníci jenom vyzobávají „rozinky“ na lukrativních tratích ať je to u vlaků nebo autobusů a potom se nemůžeme divit, že ty ceny jsou trošku jiné, než bychom si představovali. Ty okrajové tratě se musejí také zaplatit, přestože jsou nerentabilní a doplácí se na ně, lidé se chtějí dostat do svého cíle, pokud nemají auto, jedná se hlavně o ty starší.
    Potom se třeba divíme, že na kratší vzdálenosti jsou ceny poměrně vysoké, oproti např. JIHLAVA-PRAHA v určitém poměru. Bohužel, někdo to musí zaplatit a zde jsou to kratší vzdálenosti. Modernizace byla nutnost dávno, ale nebyla politická vůle.
    Na Slovensku si Jančura daleko více vybírá-např. trať z Blavy do Komárna spodem na Maďary, nebo nahoře Žilina na Tatry, pokud se nepletu.
    To se potom dobře podniká, podobně jako u soukr. škol od základních po vysoké (a že jich máme).

  8. Pepa říká:

    Fejinka: nejlukrativnější je doprava na místní tratích a autobusových linkách, protože tam dochází k dotaci vytvořené ztráty. Zatímco na „lukrativních“ tratích se jezdí bez dotací a jakýchkoliv záruk, s čistým podnikatelským rizikem. Proč asi tak urputně České dráhy stojí o ježdění na lokálkách s pěti cestujícími? Protože jim ztrátu kraje uhradí a je otázka, jak je ztráta vypočítaná. A to jsme u toho. Jestli se chceme přiblížit tomu Švýcarsku, tak kraje musí soutěž na zajištění dopravní obslužnosti otevřít a soutěžit. Výsledkem bude to, že vyhraje subjekt, který požaduje nejnižší dotaci z veřejných prostředků. Pak může kraj ušetřené peníze dát buď do navýšení spojů nebo do dotací na modernizaci vozidel dopravců, možností je hromada. Provoz kolejí a nádraží do toho nepleťte, o to se stará státní podnik SŽDC.

  9. Venca říká:

    Boha, já nemluvil o padesáti letech, ale o padesáti SOUKROMÝCH SPOLEČNOSTECH, působících v rámci švýcarských železnic !

    „Zaprodanec Havel“ – to je přesně výraz z totalitního slovníku :-)

  10. Fejinka říká:

    Samozřejmě, že to kraje musí dotovat, jinak by tam nikdo nejezdil, max ráno, jednou odpoledne a večer po odpolední. A že by ČD tak urputně stály o ty lokálky se mi nezdá. Ať se udělají soutěže a uvidíme, kolik těch soutěžících bude . To by ta dotace musela být sakra pořádná, aby z toho byl pěkný zisk, ale kraje se snaží to co nejvíc omezit a vzdálenější vesnice mají problémy dostat se např. dopoledne k lékaři apod. do města. Pokud soutěž vyhraje subjekt s nejnižší nabídkou, tak za nějakou krátkou dobu bude požadovat navýšení dotací, tak jak je tomu u našich velkostaveb. Vsadím boty, že mám pravdu.
    A ten zaprodanec to sedí, kdyby tam byl Dubček (toho nechtěl západ, Havel byl už dávno vybrán), tak věřím tomu, že bychom nebyli takovým vazalem jakým jsme. Proto skončil na D1 na Vysočině.

  11. Fejinka říká:

    Venco, za těch padesát se omlouvám, to jsem přehlédl.

  12. Svatopluk Beran říká:

    Jednoduché KlausovskoODSesácké řeči. Nemyslím si že na ně ještě průměrný český občan naskočí. Možná tak Ukrajinci doma na Ukrajině od Porošenka.

    Pokud nebudou mít slabší občané možnost v kapitalismu za svou celoživotní práci důstojně zestárnout a zemřít bez vyčítání těch ,,silnějších,, je celý kapitalistický individualismus na této planetě neudržitelný.

    V kapitalismu jsou lidé denně podváděni a nuceni k morálně pochybnému jednání. Přesto neexistuje lepší ekonomický systém. Řekl to nositel Nobelovy ceny za ekonomii Robert Shiller v rozhovoru pro nové vydání německého týdeníku Die Zeit.

    „Příliš morálky si člověk nemůže dovolit, jinak bude smeten nemilosrdnou silou kapitalismu,“ říká 70letý vědec s tím, že „přežít mohou pouze ti, kteří jsou ochotni podvádět“.

    „Kapitalismus podporuje podvody, pokud jej neregulujete,“ dodává s tím, že právě politická regulace je jediným řešením problému.

  13. XXXXX říká:

    Berka: ještě jsi zapomněl k panu politikovi z rajchu dodat jeho předvolební krajské heslo:

    „Menší odvody vyšší platy.“

    Tak nevím, myslím si, že je blbej on, nebo si on myslí, že já.

Zanechte komentář




© 2008 Parola s.r.o.