Blog Jihlavských listů

Jaromír Kalina
143- Absolvoval Fakultu chemické technologie na VŠCHT v Praze. Působil jako výrobní ředitel a sládek Pivovaru Jihlava. Od r. 2014 do června 2019 náměstek primátora Jihlavy pro majetek a IT, v letech 2013-17 krajský předseda KDU-ČSL. Zastupitel města Jihlavy a Kraje Vysočina. Ženatý, čtyři děti, žije v Jihlavě. Přezdívka: Jack. Jeho pivovarnické hesla: "Dej Bůh štěstí!"

Medvědí služba iráckých křesťanů

Jaromír Kalina | Čtvrtek, 7. 4. 2016 v 13:26

Média teď denně přinášejí informace o iráckých křesťanech, kterým cestu do Česka zprostředkoval Nadační fond Generace 21. Někteří chtějí do Německa, jiní domů. Před jejich přicestováním na Okrouhlík u Jihlavy jsem napsal článek  Iráčtí křesťané by šanci dostat mohli. Přimlouval jsem se v něm za jejich vlídné přijetí, ale psal jsem i to, že bych od nich ocenil snahu o začlenění.

Zodpovědnost za pomoc má ten, kdo ji poskytuje a zprostředkuje, ale i ten, kdo ji přijímá. Z tohoto pohledu část uprchlíků situaci nezvládla a udělala medvědí službu hlavně těm, kteří z válek prchají se snahou zachránit si holý život.

Právem podvedeni se také mohou cítit konkrétní lidé, kteří se zapojili do pomoci těmto uprchlíkům. Do budoucna si svou pomoc zřejmě budou pečlivěji rozmýšlet. Ukázalo se také, že celý proces výběru a přijetí uprchlíků je práce pro zkušený tým odborníků. Oceňuji snahu a nadšení Nadačního fondu Generace 21, ale ani tuto práci nenabídl v potřebném rozsahu.

Další poučení se týká hlavně bezpečnostního rizika. Nabízí se totiž otázka, zda prezentované příběhy konkrétních uprchlíků byly zcela pravdivé. A poslední věcí k diskusi je otázka, zda úmysl uprchlíků přijmout pomoc z ČR byl upřímný, anebo zda část z nich rovnou neměla záměr dostat se do Německa.

Na závěr se můžu ptát: „Bylo chybou, že jsme někteří z nás celý projekt podpořili?“ Podle mě nemusíme ničeho litovat. Za prvé šlo o lidi prověřené bezpečnostními složkami, takže nešlo o hazard s bezpečností našich spoluobčanů. A za druhé je lepší učinit konkrétní zkušenost, třeba i negativní, než jen kritizovat a nepodpořit nikoho.

Jaromír Kalina, čtvrtek, 7. dubna 2016

15 komentářů k článku “Medvědí služba iráckých křesťanů”

  1. VladimírV říká:

    Já bych celou věc nezlehčoval. Ano, pomoc bližnímu v nouzi patří k základům obecné morálky.

    Bez snahy o jízlivost si však dovoluji tvrdit, že pokud jde o politickou podporu akce, nejde jenom o onu morálku, ale i politický kalkul. V tomto případě pak o sázku na „jistotu“. Městu se dostalo obecného uznání, jak rychle, s jakou samozřejmostí a vehemencí napomáhalo nadaci při jejím nyní prokázaném evidentně neprofesionálním postupu. Zároveň pak naděje, že si zasychruje využití městského bytového fondu pašalíky v podobě výhod z nájmu pro migranty, které by byly rozhodně lepší než při poskytování obecních bytů potřebným Jihlavákům.

    Nezbývá mi nic jiného než věřit, že to bude i pro jihlavské konšele dostatečně poučné.

  2. Berka říká:

    A mě se náhodou celá ta aférka líbí.

    Zajedno se ukázalo, že prd záleží na tom, je-li člověk muslim, křesťan, žid a nebo ateista. Já dlouhodobě říkám, že pro mě osobně je důležité pomáhat nebo poskytovat azyl lidem ohroženým válkou. U tzv. „ekonomických“ migrantů tuto potřebu určitě necítím – i když nikomu neupírám právo na to, chtít se mít lépe. Pojem „pochází ze země zmítané válkou“ je velmi oblíbený a bohužel snadno zneužitelný. Samozřejmě pokud bude válkou zmítán Vatikán, nebo San Marino, bude ohrožený každý obyvatel. Nicméně v blízkovýchodních státech, kde je mnohdy ohnisko konfliktu vzdálené klidně stovky kilometrů (navíc přes poušť) se nedá taková věc určovat paušálně. Už jsem to tady psal dříve – na hranicích (je jedno jakých) mají být jedny vrata s přísnými imigračními úředníky a pak také jacísi „náboráři“ z odvětví průmyslu a služeb, kde „chyběj lidi“. Jak se jmenuješ ? Hasan ? Odkud jsi ? Věrohodně nám to prokaž. Co umíš ? Výborně. Hej, zaměstnavatelé – dáte mu někdo práci ? Fajn, vítej u nás – ale uvědom si, že se jen blbě podíváš na nějakou ženskou, přejdeš ulici jinde než na přechodu, nebo dokonce nedejbože začneš mít nějaký nebezpečný kámarády – a poletíš zpátky za plot. Ber to tak, že jsi v podmínce.

    Kdyby tohleto důsledně fungovalo, celý problém by neexistoval – a navíc by bylo úplně jedno, jakého je milý návštěvník vyznání, barvy a nebo rasy. Bylo by pak dost místa, peněz a také pochopení pro ty lidi, kterým doma vážně kolem chatrče obcházela zubatá s kalachem.

    Ovšem líbí se mi taky ten paradox, když čtu bouřlivé internetové diskuse na Novinkách atd. Takoví ti spravedlivě rozhořčení občané, co křičí, že tu žádné uprchlíky nechtějí. Ovšem teď, když se ukázalo že minimálně pro část (jak se ukazuje tak pro dost velkou část) přijatých iráckých křesťanů to byla jenom levnější a bezpečnější cesta jak se dostat do Německa než gumový člun, tak ti zmínění diskutéři jsou zase rozhořčení nad tím, že se té holotě nevděčné u nás nelíbí :-)

    Za mě osobně je potřeba ještě více takovýchto veselých eskapád (zejména když jsou podpořené vládou) – aby se konečně někdo chytil za nos a začal problém skutečně řešit.

  3. Berka říká:

    Pane Havlíčku – „Nezbývá mi nic jiného než věřit, že to bude i pro jihlavské konšele dostatečně poučné.“… ?

    Vzhledem k tomu, že jistě jihlavské zastupitele a jejich řekněme morálně-občanské kvality znáte, tak si myslím, že asi sám víte, jak je toto vaše přání nesplnitelné. Nepřijde mi, že by se za těch skoro třicet let zatím z něčeho byli ochotní poučit :-)

  4. XXXXX říká:

    Problém se dá vyřešit velmi snadno. První tři co překročí čáru zastřelit. Ostatní si rychle vzpomenou na svou vlast a potřebu zapojit se do jejího osvobození.
    Ale to je furt dokola. Pojďme tedy vyhlásit demokratické referendum zda je vzít či nevzít. No a podle výsledku se holt v demokratické společnosti podřídí menšina většině. To dává smysl. Nebo né? No jasně že nedává, žádná demokracie není, protože prohravší kreténi pomahači se budou odvolávat až do pekel tady štrasburku a jsme tam kde na začátku.
    Prostě mě už to nebaví bohužel musím chodit do práce a vydělávat abych mohl žít a tak si je berko vem všechny, kolik jich jen uživíš. A kdybys je nechtěl ubytovat doma v obyváku pamatuj, že do vymalovanýho kravína nepůjdou. A to byli ti prověření a vybraní. Jsem zvědav na ty neprověřené, nevybrané.

  5. Venca říká:

    jenže jak vidíš, oni ti na nějaký česko zvysoka … kašlou. To jen my si myslíme, že jsme ekonomická oáza Evropy

  6. Svatopluk Beran říká:

    Tím že jsme se v 89 roce zbavili vády jedné strany a přidali se k tržnímu hospodářskému systému ve skutečnějším demokratickém světě, jsme přijali i závazky tohoto západního světa. Závazky, které by naší kulturu měli morálně postavit víš. Je proto naší povinností v souladu s mezinárodními úmluvami uprchlíky z oblastí postižených přírodními katastrofami a válečnými konflikty přijímat. Toto přijímání samozřejmě nesmí ohrozit naší životaschopnost. Nevěřím tomu že nějaká tisícovka uprchlíků může naši života schopnost ohrozit. Možná pohodlí a relativní blahobyt. Dobře víme kolik amerických vojenských veteránů páchá sebevraždy v důsledku post-traumatického válečného syndromu z Iráku a Afganistánu. Je možné že by tento samý post-traumatický syndrom neměli oběti, když jej mají ti, co tyto země v důsledku svých surovinových potřeb, rozvracejí?

  7. XXXXX říká:

    Venca: ale v dnešním světě česko nečesko jsou prostě v Evropě a všude to mají kousek a činí se.
    Vymalovanej kravín jim vadí, no možná proto, že město je plný stejně nebezpečnejch cikánů, dokonce jim vadí malé město v Německu chtějí do toho „pravého“ Německa. Do Berlína, do Hamburku. Aby mohli zakládat ty svý posraný náboženský obce a odtud teprve dojit prachy a roztahovat se za ně. Kdyby jim bylo doopravdy ouvej, budou spokojení s málem a pak ať ukážou. Ale oni nejsou spokojení a protože jsou kničemu, a začnou tím, že si od pracující většiny vezmou „na co mají nárok“. A my máme dvě možnosti buď budem dál jen mumlat a necháme se okrádat a necháme ja tady roztahovat se tak dlouho až začnou šéfovat, protože se množí jako křečci což je špatně, nebo si nenecháme foukat pod pytel a rázem je občanská válka kterou rozpoutala zasraná amerika ve spojení a nadutejma anglánama a ještě nadutějšíma francouzema tady v Evropě což je opět špatně. Takže nám nezbývá než se od těch doktorů a inženýrů co přicházejí nechat obohatit, tomu může věřit leda blázen. Sto tisíckrát milejší jsou mi ukrajinci, co sem přišli za prací na nic si nehrajou a alespoň přibližně se nám podobají, ať už ksichtem nebo mentalitou anebo tím, že se umí podřídit zvyklostem ale hlavně pracují a to že neplatí daně je mi celkem u prdele, to tu dělá kde kdo. Zato tahle chamraď co se sem valí a roztahuje se tu jako by jim to tu odjakživa patřilo mi vadí.
    Nemyslím si, že je správně aby se moji prapravnuci klaněli aláhovi nebo byli o hlavu kratší.

  8. XXXXX říká:

    A taky mi vadí tupani co jim ještě pomáhají

  9. Berka říká:

    No ale o tom jsem přece právě psal. Z tvého dosavadního působení tady jsem XXXXX nabyl dojmu, že ač poněkud řekněme expresivního vyjadřování, máš to v hlavě velmi srovnané. Tudíž mě trochu mrzí tvoje „Berko, vem si jich domů kolik chceš“, hodné spíše Pepíka Novákojc z dušejovskýho jézédé. Myslel jsem, že už jsi pochopil, jakej náhled na celej problém mám já. Já prostě nemůžu někomu kdo se topí, šlapat na hlavu. Ale zároveň zase rozhodně nebudu tahat z vody někoho, kdo se tam válí na lehátku a chce po mě akorát dolejt gin s tonikem. Jenže dneska si buď xenofob a nebo sluníčkář. Jako vždy v naší malé zaprděné velerepublice – nic jinýho neexistuje. Žádný uprostřed. Přitom je to úplně jednoduchý – i z toho co píšeš. Vadí ti vymalovanej kravín ? Tak zpátky za plot. Jsi ochotnej – a umíš – pracovat ? Tak to zkusme. Chceš tady žít ? Zapomeň na zahalenou starou a podobný středověký věci. Naše zákony a pravidla jsou takovýhle – a ne že třikrát a dost. Ale hned při prvním porušení hajdy zpátky.

    Bohužel, tohle může dlouhodobě dopadnout jedině třema způsobama. Buď tak jak píšeš – a ti tvoji pravnuci se budou klanět aláhovi (a ani jim to nepřijde divný). Nebo se Evropa včas vzpamatuje, zadrátuje hranice a bude tvrdě kontrolovat příchozí. A protože současná Evropa nemá koule k žádné účinné a realistické akci (jako já se nedivím – jen se podívejte, kdo sedí v europarlamentu za naši republiku – to je taky pěkná sbírka hňupů a nefachčenků), tak se obávám, že všechno spěje ke třetí a té nejhorší možnosti – že začnou v jednotlivejch zemích vyhrávat volby novodobí Sládkové a Ádové, načež se prostě začnou přijímat nějaké novodobé rasové zákony. Koncentráky či vyhlazování doufám snad už nehrozí, ale třeba transport zpátky „do zemí otců“ je velmi představitelné řešení. Jenže v zemích otců už budou zase rozlezlí jiní borci a tudíž z toho bude tisíc malých Izraelů, kde se to zase bude mezi sebou mazat hlava-nehlava. A Amerika se bude vesele chechtat, stejně jako to dělá teď…

  10. Berka říká:

    A protože je to asi opravdu zbytečné mlácení prázdné slámy pořád dokola a okopávání se, věnujme se raděj něčemu užitečnýmu. Něco se mi motá, že jsi tu kdysi psal, že snad jsi z Příseky ? Vnouček mi dneska říkal něco, že tam snad máte obecní muzeum angličáků nebo co. Tak abych získal nějaký dědkovský body, tak že bych ho tam vzal na pánskou jízdu. Stojí to za to ? :-)

  11. XXXXX říká:

    No to je jiná, muzeum je suprový, doporučuju, budeš dědek hrdina, ale je toho tam na půl dne a korát bacha abys nepodlehl nákupní horečce, protože to není nikterak levné. Pak si můžeš dát v nálevně pilznera a den je krásnější.
    Pražák to pěkně spravil, sice je mi divný, že zrovna v takový prdeli světa jako je ta naše, ale proč ne stará ruina prokoukla. On má firmu na plechový modely a jeho nejslavnější kus je Superb se zemanovým ksichtem.
    Užijte si to hoši. Já jsem po kůži a bolí mě i koukání do monitoru. Čus

  12. Jan P. říká:

    Strach je špatný sluha i špatný pán.

    Konvičkovci se od prezidenta Zemana naučili velmi účinnou strategii: nejlepší nepřítel je takový, kterého si vytvoříme. A protože davu je potřeba předhodit hmatatelný cíl, jde o to napřít nenávist vhodným směrem. Stejně jako Romové nemohou za špatné podmínky ve zdravotnictví nebo školství, nemůžou muslimové – ani ti v detencích – za zvýšenou kriminalitu nebo sexuální útoky na ženy. Tak co dělat, když je v Česku muslimů málo a strašit mohou akorát tak na hranicích?
    Historička.Martina Poliaková, dokumentaristka a redaktorka A2larmu Apolena Rychlíková ve společném článku
    (Kde nejsou uprchlíci, sluníčkáři postačí) výstižně píší:Absence reálných střetů s nositeli jiných kultur dělá za hlasitého islamofobního povzbuzování „zrádce a kolaboranty“ takřka z každého, kdo nesdílí přesvědčení o násilném řešení našich národních problémů namletím určitých skupin obyvatel do masokostní moučky.Konec citátu.

    Pohled na současné české zpravodajství i na dění na sociálních sítích v nás může vyvolat paniku. Kdo jsou ti nesnášenliví lidé, kteří bez skrupulí zveřejňují své xenofobní či přímo rasistické názory? Kde se vzalo tolik nenávisti vůči zoufalým africkým běžencům a odkud se rekrutují příznivci antiislamistických výzev a akcí? Podle mého názoru na tom není nic záhadného. Fašisté a jejich sympatizanti nepřicházejí odkudsi z meziprostoru, ale pohybují se mezi námi. Jsou to naši milí sousedé, kteří nám denně přejí dobrý den. Fašizující tendence se za určitých podmínek rodí snadno. A v české společnosti jsou podmínky ke zrodu a vzestupu fašismu nanejvýš příznivé. Pracovali jsme na nich celých pětadvacet let.
    Migranti jsou bezpochyby nejslabší částí evropských společností. Útočit na nejslabší členy společnosti bylo a je doménou pravice, s levicí to nemá nic společného, stejně jako Miloš Zeman, který levicová témata dovedně využívá, když se mu to hodí. To, že spolu úzce souvisí migrace a terorismus je hloupý a průhledný tah těch, kdo chtějí vyvolat strach, paniku a hysterii. Bohužel se jim to daří. Migranti utíkají před teroristy. Pravicoví populisté nás straší migranty, aby tu mohli zavést nějakou formu autoritativního režimu. Pokud se nebudeme bránit, budeme tu mít fašizující ozbrojené bojůvky (viz A. B. ‚Bartoš) a od těch to k autoritativnímu režimu už není daleko.Například z některých dřívějších teroristů německé RAF se postupem času vyvinuli otevření fašisté; a stejně tak nemálo dřívějších funkcionářů dřívějšího východoněmeckého (komunistického) svazu mládeže po zániku NDR stalo příznivci neonacismu. S tím odůvodněním, že „tehdy šlo přece o obranu národních zájmů, a teď jde také o obranu národních zájmů“. Jinak řečeno, pro ně se tímto politickým a ideovým kotrmelcem zase tak příliš nezměnilo.

  13. XXXXX říká:

    No a kvůli takovýmto idiotům to tu nedopadne dobře. Ale ne pro mohamedány.

  14. Zdeněk Gryc říká:

    Jan P.
    si dal dost práce s logickým podáním svého názoru.
    Děkuje: Z.Gryc

  15. XXXXX říká:

    No tak to bezpochyby, je to jen snůška mlžících blábolů

Zanechte komentář




© 2008 Parola s.r.o.