Blog Jihlavských listů

Petr Klukan
12- Narozen 2. 4. 1961 v Jihlavě, je absolventem Přírodovědecké fakulty UJEP Brno. Od roku 1993 je šéfredaktorem Jihlavských listů. Mezi jeho největší záliby patří fotografování.

Mluvící hluchoněmí aneb Takové pracanty by pohledal

Petr Klukan | Úterý, 19. 8. 2014 v 8:43

Média nedávno varovala, že se v Česku objevila skupina cikánů z Rumunska, vydávajících se za hluchoněmé. Na ulici vám podstrčí pod nos listinu podobnou petici s tím, že vybírají peníze na postižené. Nejen v Praze či v Brně. Už se objevili i v Jihlavě. Asi před třemi týdny postávali na horní části Masarykova náměstí, minulý týden před hypermarketem Albert. Němí ani hluší nejsou. Kdyby promluvili, poznali byste, že si vymýšlejí a jsou to Rumuni, což nepotřebují. Podle zjištění JL nejsou naštěstí agresivní, v každém případě je dobré zavolat policii.

 
S obdobnou cikánskou tlupou mám zajímavou zkušenost z návštěvy Paříže. Před prohlídkou slavné katedrály Notre-Dame, nás průvodkyně třikrát (sic) varovala před rumunskými cikány, kteří zde žebrají, kradou a podvádí. Hlavně nic nepodepisujte a nic jim nedávejte, vůbec se s nimi nezastavujte, zněla rada průvodkyně. Řadu z nás málem odradila od návštěvy chrámu, ve kterém hrbatý Quasimodo podle spisovatele Viktora Huga rozezníval zvony.

 
Průvodkyně měla pravdu v jednom. Organizovaná, snad dvacetičlenná skupina cikánů „pracovala“ v celém okolí chrámu. My se setkali především s tou, která se vydávala za hluchoněmé a vyžadovala podpis a peníze. Listinu zpravidla nosily děti do patnácti let a své požadavky vymáhaly slušně, ale důrazně. Agresivnějšími se stávaly, když je člověk okamžitě neodmítl. Ti, kteří se snažili pochopit, o co vlastně jde, a případně pomoci, se již dostali do jejich spárů. Pokud pak odmítli, děti se stávaly drzejšími a obtěžovaly tak dlouho, až od dotyčného nějaké peníze dostaly.

 
V parném létě v rozpálených pařížských ulicích je taková činnost obtížná, proto i tlupa potřebovala „pracovní přestávku“. To se najednou všichni z celé oblasti sešli na jednom místě, vytáhli svačiny, poklábosili, dívky si zazpívaly a po přestávce zase šup do práce. Z dětí se staly hluchoněmé oběti a z dospělých nouzí trpící lidé.

 
Mnozí by si z jejich přístupu k práci mohli vzít příklad. Cikáni o přestávce odpočívali jako každý jiný, když ale nastoupili do „práce“, dali do své role opravdu vše. Až by se chtělo říct, že takové pracanty by člověk pohledal.

21 komentářů k článku “Mluvící hluchoněmí aneb Takové pracanty by pohledal”

  1. VladimírV říká:

    A nemusí to být jenom rumunští cikáni. Někteří lidé v obraně před kriminálem těžce omarodí, jiní v případě průšvihu ztrácejí paměť , politici pak s oblibou zapomínají na své předvolební sliby, nemohou si vzpomenout jak přišli k penězům. A některým je přesto rovněž do zpěvu.

  2. Patrik Priesol říká:

    Tlupa cikánů? Hamba Vám pane Klukane. Více slušnosti a respektu by Vám neškodilo. Nechci se nikoho zastávat, můj komentář se netýká podstaty článku, jen nazývat jakoukoliv národnostní skupinu na naší planetě“ tlupou“ připomíná slovník pána s knírkem a jemu podobných…. Všiml jsem si, že jste členem akademické obce, svým blogem to rozhodně nedokazujete….

  3. BerKa říká:

    No a podle vás je to teda co ? Občanské sdružení osob podvodně jednajících ? Nebo snad „intelektuální kroužek ?“ Výraz tlupa je v daném kontextu zcela na místě a přesně vystihující.

    Vám by zase neškodilo se podívat do výkladového slovníku, co vlastně slovo tlupa znamená. Nebo si alespoň přečíst Lovce mamutů, Vy Hambo…

  4. Patrik Priesol říká:

    Podle mého je výraz tlupa impertinentní (nestoudný,drzý) a nesprávně vystihující skupinu osob jež páchají trestnou činnost. Podporuje obecný trend vybíjení si zlosti na skupině osob (v tomto případě národnostní skupinu) jež je díky svému sociálnímu statutu a odlišnosti vystavena asimilačnímu tlaku. Připomíná to stejnou situaci v 30 letech 20. století proti skupině ortodoxních židů na území dnešní západní evropy, či proti arménské národnostní skupině na území dnešního Turecka v letech 1915 – 1918. Vím, že historie unavuje, ale je poučná. Pokud mě oslovujete hambou pak bych i já Vám doporučil navštívit výkladový slovník a vyzval Vás ke korekci… Rád bych Vás dále vyzval ke zveřejnění Vašeho celého jména v této veřejné diskusi…

  5. VladimírV říká:

    Pane Priesole. Aniž bych se zastával pana Klukana, použil naprosto přesný výraz pro konkrétní množinu jedinců, kteří organizovaně obtěžovali a následně okrádali ostatní za účelem své obživy. Zkuste nahlédnout do naučného slovníku. Účinná by byla pouze prevence, tj. zamezení pohybu těchto skupin na veřejnosti. Ovšem demokracie toto nedovoluje, pokud jim není prokázáno deliktní jednání. Vladimír Havlíček

  6. berka říká:

    Milý pane Priesole, kdybyste tady četl všechno a nejen to, co vytrhnete z kontextu, věděl byste, že jsem tady svoje jméno psal už několikrát. Jmenuji se Karel Bernard a bydlím v Jihlavě na Králáku. Nebo chcete přesnou adresu, abyste si ji mohl zapsat do notýsku ?

    Jste ukázkový příklad jednoho z těch lidí, co mají na svědomí současný stav české (nejen) společnosti, kdy se pokrytectví kombinované s nevědomostí stalo oficiální linií.

    Zloděj je zlodějem, podvodník podvodníkem a vrah vrahem – ať je žlutej nebo černej. Bílej floutek, co se žene městem zfetovanej v audině, je u mě debil a parchant. Skupina osob romské národnosti, páchající ORGANIZOVANOU trestnou činnost, je u mě tlupa cikánů. Duchovní, zneužívající ministranty, je u mě prostě teplej pedofilní dobytek.

    Ale hned začít kvičet, že se věci pravými jmény nazývat nesmí, že je to vůči chudákům podvodníkům pejorativní a ohánět se dokonce Hitlerem – tomu se milý pane v literatuře říká „medvědí služba“. Ty nízké pudy ve většinové společnosti probouzíte svojí pozitivní diskriminací bohužel právě přesně vy.

    P.S. : „Hambou“ jsem vás nazval kvůli Vašemu poněkud osobitému pravopisu tohoto slova – ale ani jsem nečekal, že byste to pochopil :-)

  7. Karel Obrdlík říká:

    Pane Priesol, jakým způsobem je financováno občanské sdružení Horizont-Jihlava?
    Nenašel jsem o něm nic, žádné stránky, pouze po delším hledání na stránkách města Jihlavy dokument ve Wordu s gramatickými nepřesnostmi (nahoře ve Wordu máte abc – kontrola pravopisu, nezůstane Vám to pak červeně a zeleně podtrhané).

    Protože celkem čekám, že z nějaké dotace od města či Kraje a ani na Justici ve sbírce listin nic není k dohledání, rád se dozvím víc, zajímá mě, co všechno nepřímo platím.

    Děkuji, Karel Obrdlík

  8. Zdeněk Gryc říká:

    Je noc a předměstí St. Louis zvané Ferguson ve státě Missouri už přes týden připomíná bojiště…
    —————————————–
    Je pozoruhodné, jak některý z politiků, je schopen třeba na tomto blogu informovat o dění v Bruselu.
    Leč do problematiky, nikoli slovíček, ale meritu, Klukanova blogu se nikomu nechce.

    Zdeněk Gryc

  9. Patrik Priesol říká:

    Pro pana Obrdlíka: všechny potřebné informace najdete na našich stránkách: http://www.mulacago.wbs.cz

  10. Petr Klukan říká:

    Panu Priesolovi: Většinou dostávám opačnou nálepku, z nichž ta slušná zní – zastánce cikánů. Není mým cílem podněcovat rasovou nesnášenlivost, což je snad z mých jiných článků znát. Nejsem ale zastánce „ode zdi ke zdi“, kdy by někteří vzdělanci dokonce rádi nahradili či vypustili slovo cikán i v pohádkách.
    Ano, konkrétní skupinu lidí z Paříže jsem nazval cikánskou tlupou – tedy ne všechny Romy pobývající v Paříži, ale konkrétní skupinu páchající na určitém území trestnou činnost. Ano, je to impertinentní, však jsem ta slova použil záměrně – skupina rumunských cikánů nejen podváděla, ale zbytek kradl peněženky. Pokud páchám organizovaně trestnou činnost, musím počítat s tím, že budu drze pojmenován, třebas takovým výrazem.
    Jak v jednom ze svých zamyšlení pronesl psychiatr Höschl – býti zlodějem, je rizikové povolání. Věřím, že slušných Romů nebo i jihlavských cikánů, kteří jsou na označení cikán i hrdí, se článek o zlodějích z Paříže nedotkl.

  11. XXXXX říká:

    To jsou témata. Cikánomila je třeba se zeptat jak se tedy nazývá ona skupina těch milých bodrých spoluobčanů veselících se o půlnoci s koksem a rumem na náměstí a oslovujících okolojdoucí větou „Co maš bila pičo, nečum bo tě zarežu“. Mě to vychází úplně nejjemněji – tlupa. Nicméně znám i jiné, přiléhavější výrazy. A pana Klukama bych nepodezíral z nějaké nenávisti k cikánům. A co napsal berka platí.
    Mula čágo

  12. Karel Obrdlík říká:

    Děkuji pane Priesol, musím říct, že mě činnosti a finanční rozvaha – i když hodně jednoduchá – mile překvapila, zdá se, že za málo peněz jste schopni pro děti udělat „hodně muziky“

    Jen tak dál!

    Jinak – myslím si, že většina přispěvatelů a vůbec lidí obecně chce pouze jedno a to rovný přístup ke všem lidem bez rozdílu, bylo by smutné, kdyby se jednou dělo například to, co popsal pan Furbacher v komentáři u Ministr do kouta – minulý příspěvek v tomto blogu.

    Karel Obrdlík

  13. Radek Vovsík říká:

    Velmi si vážím práce Patrika Priesola s cikánskou komunitou. Dává jí mnoho energie a zápalu. Přesto si myslím, že jeho nekritické a přehnaně ochranitelské postoje vůči této komunitě, veřejně prezentované, jsou spíše přiléváním oleje do ohně (už proto, že jsou převážně konfrontovány se zkušenostmi lidí, kteří se danou problematikou nezabývají profesně).

  14. Svatopluk Beran říká:

    Plně souhlasím s pohledem na romskou problematiku tohoto blogu, v duchu Radka Vovsíka. I já si velice vážím každého činu a času kterékoliv osoby, jenž v tomto nejednoduchém zápase o kvalitní budoucnost většinové části Romů dává ze sebe něco víc než ostatní. Není to jednoduché a je to podle mne práce ještě minimálně na dvě tři generace. To samé však platí i o nás, majoritě. Dokázat v sobě potlačit rasismus, což je podle mne genetická součást rozumového vybavení každé lidské rasy vůči rasám druhým, nebo jedné skupiny lidí proti lidským odlišnostem jiné lidské skupiny, je možná nikdy nekončící morální boj v každém z nás.

  15. Fejinka říká:

    Myslíte si, že se něco změní u tohoto etnika, které zde žije již několik století, na rozdíl třeba od Vietnamců nebo Ukrajinců, kteří jsou zde asi necelého půl století. Pokud se nezmění radikální přístup v rovině sociální, jelikož tato minorita velmi dobře ovládá náš velmi štědrý sociální systém na ně jako dělaný, tak se nic nezmění. Oni se v něm velmi dobře orientují a dokáží ho vždy ve svůj prospěch využít do poslední „mrtě“. Nechápu jednu věc, proč si stát nevezme příklad z jiných zemí, kde měli obdobné problémy a celkem to vyřešili. Ty různé kosmetické úpravy např. Kocába a spol., či jiných „borců“ vždy vyšuměly jako šampus. Nikomu se do toho nechce „hrábnout“ naplno, protože ihned jsou z nich rasisté (dříve Sládek, dnes to šijí na Okamuru). Tito farizejští politici, kteří z nich dělají rasisty jsou stejní jako to etnikum a patří do jednoho pytle s minoritou. Takto se k tomu stavíme my a proto je to tam, kde to je. Všem se musí měřit stejně.

  16. Libor Furbacher říká:

    Pro Fejinka;
    Ano cesky socialni system je velmi stedry a vyuzivany kazdym .
    Mohl by jste byt vice specificky a prozradil ty staty a zeme ,jak se zde zminujete v teto vete,ktere to vse vyresily,cituji“ Nechápu jednu věc, proč si stát nevezme příklad z jiných zemí, kde měli obdobné problémy a celkem to vyřešili“,konec citatu.

  17. XXXXX říká:

    Já bych řekl, že myslí slováky, ti jim sebrali co šlo, nicméně problém to samosebou nevyřešilo

  18. Fejinka říká:

    Dalším státem je Švýcarsko

  19. Fejinka říká:

    Neznám přesně podrobnosti, ale takové problémy tam neexistují, někde jsem o tom četl.

  20. Libor Furbacher říká:

    To Fejinka.
    Snad jste to cetl v knihovne ,v sekci fantazie.Opravdu nevim kde je“ TAM“,snad je to RAJ.Ale tutove to nejni Svycarsko a ani jina zeme kterou znam aby tam nemely problem s manorities,tedy ne jenom gypsy.
    Svycari, jeste se jim nepodarilo poradne vyporadat s prvni vlnou a uz tam maji druhou.Problemy budou porad .Ale nejhorsi je ,kdyz se do toho vlozi ti radoby lidumilove ,zacnou merit druhym metrem.To pak problem nikdy nekonci.
    http://www.swissinfo.ch/eng/gypsy-tensions-magnify-culture-clash/33545176

  21. Fejinka říká:

    Problémy s cikány jsou všude kde se nacházejí, ale otázka je, jak to řeší. U nás se jenom kecá a obviňuje z rasismu, jakmile někdo řekne jak se věci mají.

Zanechte komentář




© 2008 Parola s.r.o.