Blog Jihlavských listů

Ivo Strejček
52- Od roku 2004 poslanec Evropského parlamentu za ODS. Narozen 11. ledna 1962 v Novém Městě na Moravě. Vystudoval Pedagogickou fakultu UJEP v Brně. V letech 1996/97 byl tiskovým mluvčím předsedy vlády Václava Klause a vlády ČR. Od roku 1998 do roku 2010 byl členem Zastupitelstva města Žďáru nad Sázavou. V Evropském parlamentu působí v hospodářském a měnovém výboru a jako náhradník v zemědělském výboru. Je členem delegace Evropského parlamentu pro spolupráci s Čínou. Je ženatý a má dvě děti.

Protiromské demonstrace

Ivo Strejček | Středa, 28. 8. 2013 v 12:46

Je pochopitelné, že veškerá média nyní upírají zrak k tomu, jak bude postupovat prezident Zeman a jak na jeho postup budou reagovat politické strany. Je jasné, že veškerá pozornost je upřena na předčasné volby s očekáváním, že si to voliči u volebních uren „nějak“ se svými politiky vyřídí a že dojde k jakési zázračné obrodě Poslanecké sněmovny novými, odkudsi spadlými, a tudíž nezkaženými politiky.

Ve stínu těchto hlavních politických zpráv proběhla letmá informace o tom, že se na víkend chystaly další protiromské demonstrace v několika českých městech.

Politika se natolik dlouho tvářila, že ji problém soužití menšin s většinou nezajímá, až došlo k rostoucímu – samovolnému – průchodu napětí mezi místními občany a menšinami neochotnými jakkoliv s většinou žít v přijatelném a korektním vztahu. Tak dlouho si politika všímala sebe sama, až se část většiny rozhodla způsobem demonstrativním vyjádřit svůj názor.

Komisař Rady Evropy pro lidská práva nedávno vyzval Českou republiku, aby její vláda a její úřady už konečně něco udělali s protiromskými náladami.

Jako poslanec Evropského parlamentu takové stále se opakující výzvy znám. Obvykle přicházejí ze zemí, kde mají svých starostí dost, a obvykle jsou založeny, bohužel, na účelově pokřivených informacích našich vlastních českých „občanských“ uskupení, která ráda (bůhví proč) žádají zahraniční instituce, aby u nás „zjednaly“ pořádek.

Problém je závažný. Co vede stále více normálních občanů k tomu, aby vyšli do ulic upozornit svou vládu a své politiky, že mají intenzivní obavu o ochranu svých občanských práv? Jak je možné, že běžní a spořádaní občané vyrazí v proudu demonstrovat, že „jejich“ vláda po léta nespravedlivě nadržuje menšině, která činí jen velmi málo, aby se s okolním – většinovým – prostředím sžila? To vše v prostoru, ve kterém jsou média permanentně na straně menšiny.

Zdá se, že již nelze strkat hlavu do písku a tvářit se, že se to nějak vyřeší. Obávám se, že sílící protiromské demonstrace jsou výsledkem radikalizujícího se zoufalství normálních lidí, které dohnalo běžné občany k demonstracím proti „svému“ státu. Proti instituci, která toleruje stav, v němž je dlouhodobě ponechána většinová společnost bez pomoci a ochrany proti skupinám agresivních útočníků z řad minority a který akceptuje tendenční mediální jednostrannost.

Situace, ve které nakonec „jejich“ stát použije policejní sílu proti nim jenom proto, že volají po řešení dlouhodobě neřešených problémům a na obranu svých občanských práv demonstrují, je neudržitelná. Na pozadí současné nepřehledné politické situace v Čechách dokonce velmi třaskavá.

Jak snadno se posléze v takto rozjitřené atmosféře loví radikálům. Jak jednoduše se přikládá pod kotlem revolučních nálad. Jak jednoduše se zneužívá přirozený občanský cit pro právo a spravedlnost ve prospěch pouličních rváčů a bitkařů.

Hanebně si počíná česká politika po celá léta, bez ohledu na to, kdo je zrovna u vlády, ve vztahu k mlčící a daně platící většině. Ne, Češi nejsou o nic víc rasističtí či xenofobní (tedy menšiny nenávidějící) než občané okolních zemí.

Jsem si jist, že kdokoliv z nás bude v míru a spořádaně žít na jedné chodbě s romskou rodinou, kde normální je ráno vstávat do práce, kde samozřejmé je posílat své děti do školy a kde obvyklé je platit své složenky a plnit vlastní závazky.

Zdá se vám můj dnešní komentář příliš otevřený či příkrý? Ne, nechci být politicky korektní a pokrytecký tam, kde přirozeně přetéká onen pověstný džbán trpělivosti.

Nepojmenuje-li tento problém otevřeně demokratická politika, kdo tak učiní? A s jakými důsledky?

72 komentářů k článku “Protiromské demonstrace”

  1. Ing. Marie Hronová říká:

    Reakce na článek pana Strejčka „Protiromské demonstrace“ z JL 27.8.2013.

    Pan europoslanec očekává, že si to voliči s politiky u volebních uren „vyřídí“. V tom s ním musím souhlasit. Zdá se však, že právě on vsadil na laciné získávání bodů na vlně protiromských nálad. Nevím, která naše uskupení žádají cizinu o pomoc při řešení našich vnitřních problémů. Věřím, že naše společnost a státní instituce to zvládnou samy. Vůbec se však nedivím, že z evropských institucí zaznívá kritika, jestliže náš stát v Evropské unii zastupují lidé jako pan Strejček. Lidé, kteří otevřeně fandí protiromským pochodům.

    Šířením strachu a nenávisti, ať už pochody ve městech v čele s agresivními křiklouny nebo šířením štvavých „zaručených“ zpráv po internetu, klidného soužití nedosáhneme. Patologické jevy jako kriminalita mají příčiny zejména v chudobě, nerovných příležitostech a v životě v ghettech. Zavedené strany, týká se to také ODS, toto ignorovala. Proti dlouhodobému neřešení těchto problémů politiky na místní i celostátní úrovni lidé právem protestují. Nikdy však nemůže jít slušný člověk v jednom průvodu s nácky pokřikujícími “Cikáni do plynu.“. Na rozdíl od pana europoslance si myslím, že stát v takových situacích, kdy hrozí násilí, musí zasáhnout. Nebo snad má dojít k pogromům?

    Pan europoslanec ujišťuje, že by rád a v míru žil v jednom domě se slušnou romskou rodinou. Obávám se, že agresivní bijci s holemi by nerozlišovali, kdo je jaký.

    Strana zelených říká jasné NE protiromským pochodům. Nabízí také souhrn opatření pod názvem „Zelená cesta z ghetta“. Je to postup řešení problematiky soužití Čechů s menšinami. Stát, jeho instituce a občané nemohou nečinně přihlížet rostoucí vlně násilných akcí.

    Za ZO strany zelených Ing. Marie Hronová

  2. jihlavák říká:

    První co je potřeba udělat je regulovat porodnost nepřizpůsobivých, než se nějakým způsobem polidští jedna generace, jsou tu dvě další , ale násobně větší. Je potřeba urychleně přijmout tvrdé a rozhodné řešení, jinak to tu zle skončí- viděl bych to na občanskou válku. Druhá věc je, zda řešit nepřizpůsobivé má ještě vůbec smysl, když EU v tichosti přijala projekt EUROMED, více k dočtení zde: http://www.vasevec.cz/blogy/projekt-euromed V každém případě protec Čech na nás hrdý určitě není, udělejme s tím něco, máme poslední možnost, než nám naší krásnou zem „ukradnou a zaneřádí“ ve jménu multikulturarismu

  3. JR říká:

    Ač s panem Strejčkem většinou nesouhlasím,dnes mu musím dát za pravdu.Je zarážející,že policie mydlí lidi,kteří si už neví rady co s vysmátými cikány a nezaměřuje se tam,kde by to bylo potřeba.

  4. Jan P. říká:

    Sdílím stejný názor,jako diskutující čtenářka Marie Hronová.

    Strana zelených jako jediná politická strana ve svém prohlášení správně odsoudila protiromské demonstrace.
    K prezidentu Miloši Zemanovi mám sice některé výhrady.Oceňuji,že byl jedním z mála politiků,kteří protiromské demonstrace odsoudil(Např.Hovorech z Lán na otázku, jak vidí víkendové nepokoje v Duchcově).Ostatní politici se začínají bát, že by si zastáváním se Romů mohli před volbami uškodit.
    Je smutné zejména u stran levice,které mají ve svém historickém odkazu boj proti rasismu, fašismu a všem dalším formám vylučování, že jejich představitelé veřejně protiromské demonstrace neodsoudili.
    Na nebezpečně narůstající anticiganistické nálady ve společnosti a s tím související nárůst demonstrací změřených proti tzv. nepřizpůsobivým dlouhodobě u nás také upozorňují některé občanské iniciativy a sociální hnutí.

  5. VladimírV říká:

    Demonstrace jsou legitimním právem, zakotveným v Ústavě ČR. Je to demokratický způsob vyjádření nevole k někomu nebo k něčemu. Pokud se část Cikánů chová způsobem, který vadí ostatním občanům, je větší díl viny ne na nich, ale na vládách a potom na obcích. Na vládách proto, že nedokázaly prosazovat takovou hospodářskou politiku, která by zajistila větší zaměstnanost a vymahatelnost práva a na obcích, které si nedokážou udělat pořádek. Zkrátka, dělají jen to, co jim je dovoleno.

  6. Jan P. říká:

    Pane VladimíreV.

    Nevím na jakém základě soudíte,že protiromské demonstrace jsou jinak ,,LEGITIMNÍ“

    Na zmiňovaných demonstracích se podle vícero svědectví zde hajluje
    včetně pokřiků Heil Hitler a Sieg Heil, a vyřvávali násilnická rasistická hesla, například: „Cikáni pojďte ven, dneska vás zabijem“, „Cikáni do plynu“, „černý svině“, „dneska umřete“, „pece už máme rozpálené“. Házeli na dům kameny a skleněné láhve, které vytahovali z kontejneru.

  7. jihlavák říká:

    Tyhle věci možná křičí jen pár jedinců a média to zdůrazňujou ve snaze odvést pozornost od tohoto obrovského léta neřešeného problému- je to manipulace s veřejným míněním. Žije tu už spousta národů- Slováci, Ukrajinci, atd. proti nim nikdo neprotestuje a nevykřikuje. A panu Janu P. přeji zřízení ubytovny pro nepřízpusobivé v jeho sousedství, když má pro ně takové pochopení, se pak může snažit je napravit :-)))

  8. VladimírV říká:

    Pane Jane P.
    Každý takový individuální projev má znaky trestného činu a je na policii, aby jej řešila. To ovšem nemění nic na tom, že je demonstrace legální způsob, jak vyjádřit s něčím nespokojenost. Ano, demonstrace by měly být spíše směřovány vůči těm, kteří nemají dostatek zájmu nebo odvahy cikánskou otázku řešit. Agresivita jedinců je něco, co bohužel existuje. Ale rozlišujte prosím většinu těch nespokojených, kteří se s problémem potkávají a kteří našli odvahu, dostatečným způsobem dát najevo, že takhle to už dál nejde od „nácků“. I Vy máte ve volbách jedinečnou příležitost dát hlas tomu, kdo nabízí skutečné řešení celospolečenských nebo lokálních problémů a kromě svých slibů je i zárukou toho, že si bude za nimi stát.

  9. Fejinka říká:

    Je zajímavé, že cikáni tady žijí již několik století a stále se nedokázali asimilovat do majority. Jenom se dobře množí a výborně se dokáží pohybovat v sociální oblasti a v právech pro sebe. Jenom by mne zajímalo, kolik je pravdy na těch jejich výhodách, které často běží po e-mailech, co mají proti majoritě!!! Všem stejně a ti co se nedokáží přizpůsobit, podle toho odměnit v rámci práva. Padni komu padni. Na těch demonstracích už je určitě většina slušných občanů, kterým se nelíbí způsob života, který vedou „nepřizpůsobiví“ v těsném sousedství s normálními občany. Když si vzpomenu na ty kecy Kocába… Když to v jiných státech lze, tak to musí jít i tady. A ne jenom vézt blbé politické žvásty, které nic neříkají a nečiní.

  10. Hübner říká:

    @Fejinka – Vaše otázky jsou na místě. O to více mě mrzí, že snad nikdo, kdo by mohl společně najít odpovědi na to, případně se podílet na řešení problémů.
    S tou asimilaci je to taková věc. Co konkrétně si pod tomuto pojmu představujete?
    Ale tento článek a případně naše reakce se zabývá s tím, jak panu europoslancovi nejde ani o odpovězení těchto otázek, natož o čehokoliv řešení, ale o to, nalákat voliče. Že s tím podporuje ne zrovna extremisté ale považuje extremistický názory za legitimní a doufá v to, že nosiče takového myšlení by mohli dát svůj hlas právě jeho straně, což nám ukáže, jak moc klesla ODS.

  11. Svatopluk Beran říká:

    Nedomnívám se že by podobně silné problémy s romskou menšinou byli v zemích na západ od nás. Nepamatuji si že by podobně silné problémy s romskou menšinou byly před 24 lety. Problém jako takový je složitý a ve své závažnosti úmyslně gradovaný posledními pravicovými vládami, které jej nechávaly žít svým vlastním životem. Je lehce dokazatelné, že pokaždé když měly vlády problém, okamžitě se zvedla lidská nenávist ke všemu co není stejné jako my, nebo co je slabší. Odvádí se tím totiž pozornost od skutečných problémů společnosti na podkladě nejnižších lidských pudů – a to rasové nenávisti – která je jak už tu jednou podotkl xxxxx, vrozenou součástí všeobecné lidské nenávisti ke všemu co nevypadá a nechová se jako mi sami. Na ty silný nahoře nemůžu, tak si vztek vybijí ve své jednoduchosti na těch jiných. V podstatě se jedná o pudovou sebezáchranu. Ovšem základní důvod vyvolání reakce je jinde, než tam kde se mstím. Představme si že by tu Romové nežili. Je si každý z vás jistý, že oni nás přivedli do našich dnešních problémů? Že bez nich by tu nebyla nezaměstnanost a zadluženost? Já tvrdím, že jestli nás stojí ročně Romové deset až patnáct miliard a pokud by jsme tu žili bez nich, že by těch deset až patnáct miliard stejně nebylo mezi většinovou částí obyvatel nebo přidáno na důchodech či ve zdravotnictví, nýbrž by bylo převedeno k té stovce ročně rozkradených miliard několika všehoschopných. A ty již pan Strejček bude dobře znát.

  12. JR říká:

    Pro pana Berana,před dvěma roky francouzi naložili rumunské cikány do letadel a poslali domů.To samé provedli taliáni a celá EU se k tomu nevyjádřila.Jenom,když je to u nás,mají starosti o tu utlačovanou menšinu.Mohu Vám říct,že se svým důchodem,po 42 letech odpracovaných,romům tiše závidím.

  13. Svatopluk Beran říká:

    Pane JR mám dojem že to tak bylo, domnívám se ale že to nebyli občané Itálie či Francie a tudíž tam neměli trvalé bydliště. Přesto vám rozumím. Pokud se domníváte že ti z našich občanů, kteří celý život nepracovali mají nárok na průměrný důchod, tak to je hloupá fáma která se šíří internetem a žije si svůj život. Přesvědčte se na této stránce – http://www.mpsv.cz/cs/2435 nebo na této – http://www.cssz.cz/cz/duchodove-pojisteni/davky/vypocet-a-vyplata-duchodu/ Stále tvrdím, že nejdůležitější peníze na váš i můj budoucí důchod mizí z valné většiny jinde než mezi Romy. Pokud by občané byli schopni se motivovat proti vládě a jejich zlodějnám – nynější druhý Drábkův důchodový pilíř je toho typickým důkazem – stejně tak jako proti Romům, jsem přesvědčen že by byl dostatek peněz z stamiliardových rozkrádaček na programy, který by začlenění některých nepřizpůsobivých Romů do naší společnosti urychlily. Jsme zřejmě skoro stejně staří. Já si například pamatuji, jak za dva roky prezenční vojenské služby ti z Romů kteří přišli na vojnu ze slabšími hygienickými návyky, odcházeli po dvou letech nepochybně posunuti. Chci tím jenom říci, že se dnes vědomě nepracuje na tomto problému a že nedostatek i té nejobyčejnější práce je velkým nedostatkem v romské otázce, kterého pravice účelově využívá například přihlouplou frází, že každý je manažerem svého života. To je příliš jednoduchá a chytře použitá proklamace pravice. Jenže málokterý z těch nejmenších Romů dostane od svých rodičů tzv. Zlaté kladívko.

  14. Jan P. říká:

    Pane Vladimíre V.

    Narůstající xenofobní a nacionalistické nálady v České republice mají řadu různých příčin.
    Svatopluk Beran ve svých diskuzních příspěvcích některé zde správně uvedl.

    Protiromské demonstrace problém nevyřeší.

    Filozof a občanský aktivista Martin Škabraha ve svém textu (Slušní proti slušným: souboj kýčů) na zmiňované téma mimo jiné píše:
    Hlavní překážkou rozumné debaty o soužití mezi Romy a majoritou je moralizace problému. Kriminální chování sociálně vyloučených stejně jako rasistické projevy příslušníků majority jsou s oblibou pojímány jednoduše jako morální selhání a na adresu obviněných se pak slétají kazatelské rady: „nekraďte“, „buďte tolerantní“, apod.
    Ačkoliv tajnou práci načerno při pobírání podpory v nezaměstnanosti a účast na neonacistickém pochodu nelze klást na jednu rovinu (to první je daleko ospravedlnitelnější a daleko méně nebezpečné než to druhé), v obou případech platí, že jde o jednání, ke kterému se lidé uchylují v určitých podmínkách. Výtky z morálního selhávání nepomohou. Lidé totiž budou selhávat vždy, jsou už takoví; v určitých podmínkách ale selhávají více než v jiných, takže pokud chceme problém řešit (a ne jenom trestat viníky), je třeba nemoralizovat a zaměřit se na ony podmínky.

    Zajímavé články na zmiňované téma delší dobu zveřejňují internetové noviny jako např.Britské listy,Deník Referendum a měsíčník Solidarita.

    Jan Čulík,Boris Cvek Blisty(Jak řešit tzv.“romský problém.“ Kdo je vlastně parazit a nepřizpůsobivý).
    Jan Čulík např. argumentuje:
    Všude žijí asociální občané, v jejichž sousedství je obtížné žit. V jiných zemích než Česko ovšem toto chování policie trestá. Vy si myslíte, že by Romové v Británii mohli obtěžovat sousedy do noci hlučnou hudbou? Policie by to zatrhla velmi rychle. (Ten problém se ovšem netýká jen Romů. Kdo bydlí na pražském Starém Městě, ví, že je naprosto bezpředmětné stěžovat si na hlučnou hudbu, kterou tam do noci do ulic vysílají místní lokály. Úřady jsou i v tomto případě v podstatě neúčinné. Problémem je v Česku prostě neefektivnost státní správy. Tu zneužívají kriminálníci nejrůznějšího etnického původu, běloši i Romové. Kdyby v Británii vyhrávala restaurace po 10. hodině večer, komunální úřad jí okamžitě odebere licenci a je konec.)
    Samozřejmě už nám píší čtenáři a vysvětlují, proč zasahovat policejně proti asociálním jedincům „nejde“, že na to „nejsou lidi“. Kupodivu, v jiných zemích to jde…

    Internetem se šíří propaganda o zneužívání sociálních dávek a faktická segregace se už týká nejen bydlení a přístupu na pracovní trh, ale pokračují i snahy mnohých obcí o její uzákonění.
    O příčinách tohoto kritického stavu se mluví už dlouho: ekonomický pokles, antisociální politika vlády, rétorika nepřizpůsobivých a společností se šířící pocit zmaru, založený na tom, že i přes veškeré úsilí se oficiální politika nejenže z tohoto zhoubného směru neodchýlila skoro ani o centimetr, ale právě naopak(DR Pavel Holubec,Saša Uhlová:O politice bezpečnosti a prosazování lidských práv.Tvrdě trestat!Samozřejmě ty druhé).

  15. Jirka říká:

    Jako tady už není čas na akademický řeči, co s nima chcete dělat, když práci považují za Boží trest a invalidních důchodců je mezi nima 6 x více než u zbytku populaca. Lidi se mají plahočit do 67 nebo v kolika se chodí do důchodu, oni vypadnou s 5tkama ze základky a už jsou invalidní důchodci, tady mě máte a budete mě živit, šatit, platit předražený ubytovny,kuřivo, chlast, živit děcka….. a já vás budu okrádat, vyřvávat po nocích, dělat bordel……kde to jsme, a druhýmu řeknou přispívej si ještě vedle na důchod ať po těch padesáti odpracovaných letech vůbec něco dostaneš. To skončí absolutním společenským rozvratem, protože jejiuch počet roste geometrickou řadou a jednou dospějeme do bodu, kdy je společnost neuživí a nezajistí jim jejich bezpracné požitky. A naše děti na nás hrdé určitě nebudou, si řeknou ubožáci, nedokázali to típnout, dokud byl čas- zvrátit stav je úkol pro politiky, podporu veřejnosti mají dostatečnou, je poslední příežtost pro řešení. A řešení je jednoduché- bez práce nejsou koláče a právo musí platit pro všechny.

  16. treeman říká:

    Jirko, krasne popsano! Musi se radikalne zasahnout, jinak to spatne dopadne.
    P.S: Jane P. a Berane, nemate vy cikanske pribuzne ze je hajite?

  17. Arnošt říká:

    Řekl bych že s názorem p.Jiřího musí souhlasit každý normální člověk.Děkuji za něj.

  18. Luboš říká:

    Přesně popsané od Jirky. Jenže ve finále přijde někdo podobný magistr Hronové, který by nejraději začleňoval cikány třeba 500 let i když je všem jasný že to je scifi a všechno se to vrátí zpět.
    Paní Hronová, když se jich zastáváte, kolik cikánů bydlí u vás v ulici nebo třeba jen ve čtvrti ??
    Je zajímavé, že největší obhájci této sorty živočichů připomínající lidi hájí jen tací, kteří viděli cikána tak leda na obrázku od Lady. I Mikešovi bylo jasný co to je zač.

  19. Berka říká:

    A dokázali byste to vy tři napsat stejně pod svým vlastním jménem ? Nedokázali. Takže jste stejní ubožáci jako ten Kocáb. Veřejně všichni vyhlašujete, jak by vám nevadilo bydlet se SLUŠNEJMA cikánama, ale ve skutečnosti je stejně hážete do jednoho pytle. Já osobně se aspoň nestydím za to říct, že bych s nima nebydlel a že je nemám v lásce.

    Jenže blbě anonymně kvákat populistické kecy dokáže každý. Ale co navrhnout nějaké řešení – to byste neměli ?

    Chcete pořád slušný cikány, ale zkuste se na tejden vžít do kůže cikána, který se právě rozhodl něco se sebou udělat. V autobuse si k němu nikdo nesedne, v noci každej přejde na druhou stranu, když jde žádat o práci, tak „zrovinka nemají místo“, když jde do obchodu, hned má v patách ochranku, když jde na diskotéku, tak ho tam nepustí. S takovým přístupem okolí se mu těžko podaří vymanit z komunity. Z kanálu se blbě leze, když je na něm mříž.

    Mimochodem – s těma důchodama…Kolik jste viděli cikánů – důchodců ? Třeba sedmdesátiletých ? Odcházejí do hor, nebo leží doma ? Je to zajímavé (a jistě způsobené životním stylem), ale romští muži se v průměru dožívají velmi nízkému věku oproti většinové populaci.

  20. Tomáš Ďásek říká:

    Jiří, jak píše Treeman – opravdu pěkně napsáno… A jak byste to případně myslel vyřešit ? Třeba koncentráky ?

  21. treeman říká:

    V Nemecku se s pristehovalci (tusim 70-80 leta) vyrovnali pekne. Vytvorili umela pracovni mista apod. Dnes kdejaky Turek, Tunisan aspol. normalne pracuji. Proc vymyslet neco noveho, kdyz to v sousedni zemi funguje. I kdyz to bude stat nemale penize. Ale to by musel nekdo chtit…

  22. Svatopluk Beran říká:

    Jirko nakousl jste, že zřejmě půjdete v 67 letech do důchodu. Proč neprotestujete proti tomu, že po čtyřiceti letech usilovné manuelní práce tesaře, zedníka, kováře či duševní středního menežmentu, jsou již svaly či mozek opotřebovány a rády by zbytek života dožily v relativním klidu. Bez výrazných bolestí svalů, kloubů či doživotní hospitalizace psychiatrické léčebny. Proč by měli staří brát práci mladým, když ti už na to nemají ani sílu. Dobře si pamatuji jak jsem jako mladí museli ležet pod autem a vytloukat třeba torzní tyče na tatrách za pomoci autogenu a desetikilových palic. Starší čtyřicetiletí a padesátiletí chlapi dávali ve stoje dohromady motory či převodovky a mi mladí jsme to nijak neřešili, prostě to tak mistr rozdělil, mládí makalo tvrději, slabší stáří zase spíš zodpovědněji. Není skutečností že je ve světě nedostatek finančních prostředků z výsledků práce a myšlení. Těch je dost. Prostě protože svět nejen díky novějším a novějším technologiím vytváří vyšší a vyšší procento skutečných hodnot. Základní problém však je v tom, že výsledky konečné práce jsou nesouměřitelně od dob paní Tacherové a pana Regana směrovány. Západní Evropa padesátých, šedesátých i sedmdesátých let byla Evropou celkem slušnou, postavenou na sociálním kapitalistickém tržním systému. A zbývalo i na vzdělávací programy pro osoby či menšiny slabší. Ovšem v momentě kdy nasměrujete osmdesát procent bohatství světa na pět, maximálně deset procent obyvatelstva, tak zbylých dvacet procent vytvořeného bohatství, pro devadesát procent obyvatelstva již nestačí. To jak vy tu řešíte některé slabší obyvatele či menšiny je podle mne špatně, protože rasová genocida, tak jak ji provedli Španělé ve Střední a Jižní Americe, přistěhovalci z celé Evropy na území dnešních Spojených států, Turci z Armény, či Němci s Židy a tak jak by se líbila i vám, tak ta by na začátku třetího tisíciletí do průměrně edukovaného evropského mozku, neměla podle mne patřit. A ještě jedna moje úvaha. Otázka zní, kdy se rodí méně dětí a kdy více? To je otázka směřované k vaší argumentaci o geometrické řadě narozených dětí. Velké množství dětí je pudem lidské sebezáchovy. Pokud jste bohatý duševně i hodnotově, tento pud sebezáchovy se vytrácí a geometrická porodní řada nehrozí. Proto, čím dřív se ekonomickými nástroji přesune větší počet procent podílu zisku z HDP každé země na střední třídu a maximálně znemožní rozkrádání kýmkoliv, tím dřív, vám asi ještě ne nejdřív tak vašim dětem, zajistíte klid. Nevěřte tomu že když, jakýmkoliv způsobem znemožníte život některé menšiny, tak že na vás zbude pod vedením ODS, TOP09, Bobošíkovou, Okamurovým Úsvitem, či Babišovým Ano, více peněz. Dnešní nejpopulárnější neoliberální heslo o tom, že KONKURENCESCHOPNOST mezi STÁTY je to nejpotřebnější pro dnešní dobu, je velice vychytrale navržená cesta do PEKEL. Neslyšel jsem nic o tom, že by se měl mít tenhle maratón, pro nás běžce, nějakou přestávku. Podle mne si neběžící organizátoři tohoto vymyšleného závodu pod názvem KONKURENCESCHOPNOST MEZI STÁTY, představují, že poběžíme a budeme makat až do konce, dokud nepadneme drškou rovnou do hrobu, přesně tak jako první maratonský běžec. Toto je podle mne hlavní problém vašich dětí do budoucna, Jirko.

  23. treeman říká:

    Tedka jste tomu zase dal tresnicku Berane. Znehodnocovani puvodnich temat daneho blogu vam zrejme dela dobre.

  24. Tomáš Ďásek říká:

    Treeman – ano, ta pracovní místa, to by bylo jedno z řešení. Ono se to i u nás zkoušelo, ale zvrhlo se to (jako všechno v česku) v tzv. „pozitivní diskriminaci“.

    Ono takové to „dávky jen těm kdo pracují, kdo nechce, tak ať chcípne“ je sice pro mnoho lidí líbivé, ale jaksi (pokud tedy pomineme tu hitlerovu metodu) neproveditelné. On vám totiž takový člověk kupodivu nechcípne hned. Než k tomu dojde, bude se snažit „uživit“ jinak. A když bude bez prostředků, tak mu nic moc jiného, než krádeže nezbude. Tím pádem bude v ulicích nebezpečno, stát bude muset dát víc peněz na policii, případně na věznice – je to prostě začarovaný kruh.

    A vnímání romů většinovou společností (neříkám, že menšinou do velké míry nezaviněné) je problém největší. Pokud by se třeba romka se střední školou hlásila u vás ve firmě na místo sekretářky – dostane ho ? Uklízet hajzly a kopat kanály – to je asi tak jediná možnost uplatnění. Mnohdy pak není divu, že k takové práci mnoho chuti není.

  25. Svatopluk Beran říká:

    Treemane, příbuzné mezi Romy nemám, avšak v baráku s jedněma žiji. Ani já ani oni nepociťují potřebu se vzájemě navštěvovat. Pozdravíme se, nijak si nepřekážíme, jsme oboustraně tolerance schopní. Jsme stejně staří a tak se i oba dva, jako staří jihlaváci dobře známe. V podstatě vycházím dobře i se všemi ostatními starými jihlavskými Romy a oni nemají problém se mnou, i když mezi námi k několika fyzickým konfrontacím, převážně v mládí došlo.

  26. Svatopluk Beran říká:

    Treemene jsem přesvědčen že to k sobě patří. Bez peněz to prostě nepůjde.

  27. Hübner říká:

    @treeman, to co píšete o Německu je nesmysl, odkud čerpáte informace netuším, ale aspoň se nedivím, co jste psal předtím.
    @Berka – pěkný příspěvek!

    Znovu podotknu, že ani ten článek, ani reakce SZ se nezabývá s tím, co všechno mezi menšině a většině nefunguje, ani s tím, jak by se to mělo nejlépe vyřešit. Jde jedině o to, jaký postoj k tomu má pan europoslanec a jak jsme to zhodnotili jako SZ.
    Bohužel se potom rozpoutá zbytečná, navíc anonymní a tím nesmyslná „debata“…

  28. XXXXX říká:

    Mrzí mě, že do tohoto tématu nemohu přispívat, neboť bych pravděpodobně skončil v krimu. Jmenuje se to něco jako „potlačování práv rasy a národa“ nebo nějak tak podobně. Jedno vím ale jistě je třeba si počínat tak aby padali do dvora. Nikdy ne za plot.
    Prostě cikáni sem nepatří a to je celý. Mají tam někde v dáli za horam tu svou indii, tam budou mít všechna práva jak se patří. Stejně jako sem nepatří arabové, černoši, vitnamci a jiná verbež. Nevím co by mi asi tak provedli v Saudské Arábii, kdybych se rozhodl postavit si tam kostel. Teda vím to zcela přesně. Nicméně vyznavači islámu si tu mešity staví jak na běžícím páse. A ještě se o ně soudí. Není někde chyba?
    Nevím k čemu je dobrý sponzorovat chudé děti z Afriky. Aby nás jednou sežraly? Co svět světem stojí chcípaly tam po milionech a teď to budem zachraňovat? Kamarád se vrátil z mise OSN ve Středoafrické Republice. Řešil problém. Černou domorodkyni tam na poli černí spoluobčané protáhli. Ale ona si nestěžovala na to, že se na ní otočilo půl znepřátelené vsi, ale že jí násilníci zcizili motyku. Byla jí zakoupena nová a domorodkyně byla spokojena. Tohle zachraňujeme? My, tedy někteří z nás si asi potřebujeme léčit špatné svědomí z toho, že se k sobě chováme jako dobytek a tak se jako dobrá léčba jeví tohle. Nejsem si úplně jist jestli ní za to můj synek jednou poděkuje.

  29. VladimírV říká:

    Pro XXXXX: Vaše rozhořčení ze situace kolem lze do určité míry pochopit. Nicméně, v konečném důsledku se jedná o lidi, kteří mají svá lidská práva. Tito by měli být kriminalizováni nikoliv jako rasa, ale pouze jako individua, která se případně dopouštějí trestné činnosti. Důvod, proč se jim u nás „líbí“, je v nás samých. Nezájem, vlastní lenost, která dává příležitost jiným, a neochota systematicky bránit pravidla obecné morálky. Sebranka některých našich politiků jim, potažmo nám, jde špatným příkladem. A my jim slepě dáváme své hlasy při volbách. Holt, máme svoji předpokakanost zřejmě v zažitou a takto nás vidí svět kolem. Budiž připomenuta slova Karla Kryla“ „Už nejsme, nejsme jako kdysi, už známe ohnout záda…“ Zkrátka, když člověk ohne záda, není mu vidět do tváře, akorát je možné ho lépe kopnout do zádele. Pokud jde o naše potomky, mají snad štěstí v tom, že mohou vyrazit do světa a alespoň tam vidět „lepší společnost“. Bude to stačit?

  30. treeman říká:

    Vy cikano-milove nastahujte si ty neprizpusobive k sobe domu a starejte se o ne! Ja tu pakaz ze svych odvedenych dani zivit nehodlam. Videt tu verbez kdyz jdu rano do prace vylezat z heren me opravdu hodne rozpaluje.

  31. Svatopluk Beran říká:

    Jsem přesvědčen xxxxx, že nemáte tak úplně pravdu ohledně křesťanských kostelů v zemích převážně orientovaných na korán. V největším libyjském městě Tripolisu byli čtyři křesťanské kostely. Nejsem sice věřící ale o vánocích jsme chodili do největšího z nich, který by těsně vedle Zeleného náměstí, které je pro Libyjce něco jako pro nás Václavák. Na vánoce se tam například mohly od dvaceti do třiadvaceti hod. střídat nejsilnější křesťanské skupiny zahraničních dělníků. Od třiadvaceti hodin do jedné hodiny druhého dne, pak byla bohoslužba společná pro všechny obyvatele i zahraniční dělníky. Nejhezčí hudební doprovod na kůru byla kytarová vystoupení Jihokorejců od firmy Daewoo. Zvlášť píseň Merry Christmas od Beatles se v klenbách kostela krásně nesla.
    Na přilehlých webových stránkách je pak uveden počet křesťanských kostelů v Iráku před útokem USA na Irák a následně po něm. Píše se tam v odstavci druhém že před útokem jich bylo 300. Po konspiračním útoku a vyfabulovaných křesťanů důvodů, se počet kostelů snížil zpětnou muslimskou agresí proti křesťanům na 57.
    http://www.foxnews.com/world/2013/03/21/catholic-churches-dwindle-in-iraq-since-start-war-10-years-ago/

    Je skutečností že se však snaží křesťané situaci zachraňovat.
    http://www.foxnews.com/world/2013/03/21/catholic-churches-dwindle-in-iraq-since-start-war-10-years-ago/

    Někteří, převážně z mladí muslimové konvertují i na křesťanství.
    http://www.hlas-mucedniku.cz/pnp.php?datum=2013-04-19

    U všech ostatních zemí které vyznávají korán je to z křesťanským náboženství a kostely obdobné, kromě Saudské Arábie. Ze Saudskou Arábií máte xxxxx plnou pravdu. Důvod je jednoduchý. Saudská Arábie je největším dovozcem ropy do Spojených Států a vláda Saudské Arabie vlastnila v roce 2001 6% americké ekonomiky. Tam cesta ke křesťanství nepokvete. Tuto korán vyznávající zemi ochraňuje největší vojenská síla na světě. Jedná se přitom o jednu z nejteokratičtějších zemí na Blízkém východě kde ústavu představuje korán a sunna, zdrojem práva je pak šaría. Saudskoarabská společnost je silně konzervativní. Mezi přetrvávající problémy patří porušování lidských práv, diskriminace žen a působení teroristických organizací. Jak uvádějí záznamy, šestnáct z jednadvaceti únosců letadel 11. září, byli místní občané. V Saudské Arábii prosperuje největší ropná společnost na světě, Saudi Armaco. Jejími majiteli a pozdějšími akcionáři jsou nebo byli největší americké ropné společnosti. http://cs.wikipedia.org/wiki/Saudi_Aramco Tady křesťanům a jejich kostelům skutečně pšenka nepokvete.

  32. Svatopluk Beran říká:

    V pořadí druhý odkaz je zprávně tento.

    Je skutečností že se však snaží křesťané situaci zachraňovat.
    http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=14846

  33. Svatopluk Beran říká:

    Ještě bych rád reagoval na otázku – Nevím k čemu je dobrý sponzorovat chudé děti z Afriky. Aby nás jednou sežraly? Co svět světem stojí chcípaly tam po milionech a teď je budeme zachraňovat? – Podle mne, pokud projevíme aktivitu aby, jak uvádí český voják nemuselo jít té ženě jenom o přežití díky motice, ale mohla preferovat i jiné hodnoty než holou záchranu svého života. Tak na to je potřeba vzdělání a ekonomicky silné africké státy. Jedině tak nebudou tito lidé na životní hraně nasazovat svůj život při útěcích a opouštět rodné země za ekonomickou jistotu bílých – tlačit se do Evropy za účelem nás sežrat -. Zůstanou ve svých zemích kde mají své kořeny a budou mít svou ekonomickou jistotu. Naše vzájemná setkání se pak přenesou pouze do vzájemných turistických návštěv těch, kteří o to budou stát.

  34. Radek říká:

    Berane, vy rozumíte všemu a na vše máte odpověď. Obdivuhodné.

  35. Tomáš Ďásek říká:

    No, ale bohužel v tom posledním příspěvku má pravdu – já to vidím stejně.

    Treemane – je to velmi jednoduché, viďte. Znovu předesílám, že mě osobně příslušníci tohoto etnika dluží necelých sto tisíc, které ale od nich nikdy neuvidím (pachatelé nepracují a pracovat ani nebudou, jsou navíc i narkomani) – určitě tedy nemůže nikdo podezřívat z „cikánomilství“.

    Akorát jsem tak nějak rád, že jsem se narodil právě tady. Žádný člověk se nenarodil vlastním přičiněním – nijak tedy neovlivní, KDE a KOMU se narodí. Já jsem tedy mohl klidně být třeba synem té znásilněné vesničanky s motykou. Mohl jsem se narodit v severokorejském lágru. Nebo třeba na předměstí sýrie. Nebyl bych sarkastický a bohorovný Tomáš Ďásek, ale jenom nějaká bezejmenná verbež, pakáž, čmoud, bambusák a nebo prašivej negr. Mohl bych za to ? Ne. Mohl bych jenom za to, že bych neměl zájem o podanou ruku. Chtěl jsem jenom zdůraznit, že zcela určitě existuje nějaké procento romů, kteří by rádi žili jinak – ale že jim to nijak neusnadňujeme, spíše naopak (paušalizováním, společně s „bezpracnou“ podporou).

    Věc má ještě jeden aspekt – píšete (tak jak mají anonymové v oblibě), že cikánskou verbež a pakáž platíme z NAŠICH daní. Je to možné. Ale na druhou stranu zase, víte kolik asi tak (zhruba, klidně jenom odhadem) romů domlouvá státní stavební nebo zbrojní zakázky ? Kolik romů vlastní solární elektrárny ? Kolik romů krátí odvod DPH ? Opravdu si myslíte, že menšiny jsou ta největší „černá“ díra, kde mizí NAŠE daně ?

    Jak jsem psal, romové mě kdysi celkem slušně okradli. Ale když nad tím přemýšlím a vezmu to za celý svůj život, tak největších svinstev a podrazů jsem se dočkal od lidí, kteří byli zatraceně bílí.

    Já osobně řešení nemám a ani neznám. Jenom prostě nemám moc rád, když se LIDEM nadává do barevných sviní a méněcenné pakáže. Tou jsme totiž poměrně nedávno byli pro jistého malíře s knírkem i my…

  36. Jirka říká:

    Pane Ďásku, přestaňte je omlouvat, díky věčnému omlouvání jejich lenosti a převažující neschopnosti něco pozitivního dělat je stav jaký je. Přece je nikdo nenutí, aby se blbě učili, aby kradli a páchali další kriminalitu, fetovali, hráli po hernách, obtěžovali a terorizovali okolí. Mají dostatečně štědré dávky, můžou se chovat alespoň slušně, když je dle vašeho názoru nechce nikdo zaměstnat. Navíc si můžou založit svoje firmy a vsadím se, že neviditelné ruce trhu bude jedno, zda jsou bílí nebo černí, rozhodující je cena, kvalita a spolehlivost. Jenže jim je vlastní parazitovat na společnosti, píšete, že se rozkrade víc, asi máte pravdu, ale kolik budou stát společnost až jich bude milion. Společnost by jim měla sponzorovat max. 1,6 dítěte, jak to mají ostatní rodiny a ne aby měli z produkce dalších a dalších nepřizpůsobivých živnost- protože pak tu bude společnost do které by jste se už nechtěl narodit.

  37. Tomáš Ďásek říká:

    Bohužel jste Jirko nepochopil (nebo nechtěl pochopit) co jsem se vám snažil sdělit. Když jim podle vás utáhnete kohoutky štědrého sociálního systému, tak se asi tak stane co ? Přestanou ze dne na den hrát na automatech, přestanou fetovat, vrátí se zpátky do škol a budou poctivě studovat či pracovat ? Skutečně tomu věříte ? Ne. Začnou akorát ve větší míře krást, živit se prostitucí a podobně. Pro společnost tak budou mnohem větší přítěží a ve finále ještě dražší. Co tedy s nimi v takovém případě ? No jasně, zákon platí pro všechny – zavřeme je ! A budeme je úplně stejně (možná ještě dráž) živit.

    Nevšiml jsem si, že bych je někde omlouval. Jenom říkám, že to nejde dělat tak, ani tak. Založit si firmu ? Víte příkladně vy sám, co to všechno obnáší ? Natož rom se základním vzděláním, který se nemá ani KDE zeptat ? Dobře, tak si ji teda založí. A říkáte, že to ruka trhu vyřeší. Skutečně ? Vždyť to přece není pravda. Když budete poptávat třeba stavební práce a přihlásí se vám dvě firmy – „černá“ a „bílá“, budete si vybírat vážně jenom podle ceny ? Nebo stejně jako já zvolíte automaticky bílou, i když o něco dražší – protože za tou černou budete podvědomě vidět potenciální problémy (zejména s vašimi názory na toto etnikum) ? Takže opět maximálně – výkopové práce.

    Budete se divit, ale romské děti se zas až tak „blbě“ neučí. Hodně pedagogů by vám možná potvrdilo, že malé romské děti jsou neobyčejně bystré, šikovně, pohybově a hudebně nadané. Bohužel jenom pár let – než je prostředí kde žijí a vyrůstají semele a vyrobí z nich další pouliční povaleče bez zájmu o cokoli užitečného.

    To jsou právě ty stereotypy, které onen začarovaný kruh roztáčí. Každý cikán lže, krade, nepracuje a je blbej – maximálně vychytralej. Možná to tak do velké míry třeba i je. Ale skutečně si myslíte, že je to věc genetiky ???

  38. Jirka říká:

    Tak samozžejmě, kohoutky se musí pane Ďásku hodně utáhnout a nastolit povnnosti a pokud budou více krást a páchat další kriminalitu, ať sedí v kriminále, bude bezpečněji, klidněji a náklady vyšší nebudou, jedno, zda jim platit stravné, ubytovnu, zdravotní systém atd na svobodě nebo v kriminále. Stále mám pocit, že je obhajujete nebo jste vyznavačem relativismu, kdy nic není černé ani bílé, vše šedivé. Je zase potřeba pojmenovat věci přesně a říkat to je dobro, to je zlo. Na jedné straně píšete, jsou bystří šikovní- na druhé mají základní vzdělání a něco je semele a nic si nejsou schopní vyřídit/dodal bych mimo dávek, tem na ně nikdo nemá/. Co je semele? Si za to můžou jen a jen sami, že jsou tam kde jsou. Já se domnívám, že Češi, Moraváci a Slezené nejsou rasisti dle barvy kůže, ale podle vlastních zkušeností a ty jsou s nepřizpůsobvými hodně negativní. A jednu otázku na závěr, jak dle vás budou vypadat společnoct a sociální systém až jich bude při jejich natalitě třeba ten milión? Nyní se nesmí počítat, ale má jich být kolem 300 000. Stále je budeme živit a čekat až začnou něco dělat nebo se necháme čím dál více zotročovat vyhrůžkama typu plaťme jim aby nazačali více krást, znásilňovat, okrádat školní děti páchat další kriminalitu ….. se staneme otroky-spíš naše děti- ve vlastní zemi, kdy pracující budou bez důchodu a jiného zabezpečení a za ušetřené, vlastně ukradené, peníze oni budou pořád ležet doma na bůčku…

  39. Berka říká:

    Takže nakonec fakt ty koncentráky.

  40. JR říká:

    Všem,co se cikánů zastávají bych přál s nimi nějaký čas bydlet.A věřte mi,že vím o čem píši.Do 90 let byla čtvrť Havaj idilické,i když ne zrovna komfortní bydlení.Kolem domků udržované zahrádky,prádlo se sušilo venku a nikdy se nic neztratilo.Všechno skončilo,když tam nastěhovalo město první cikánskou rodinu.Kravál,bordel a na stížnosti starousedlíků byla odpověď,že se s novými sousedy musíme naučit žít.Chápete ten paradox?Ne oni s námi,ale my s nimi.Potom přišli další a skončila veškerá sranda.Po 20letech jejich působení na Havaji jsou domy totálně vybydlené a budou se bourat.Už předem je mi líto všech lidí,co je dostanou za sousedy.Protože obec je přece nemůže nechat na ulici.To by mohlo udělat jen normálnímu občanovi.Ten by se o svoje bydlení musel postarat sám.Tak mi prosím řekněte,kdo je u nás vlastě diskriminovaný?

  41. Jirka říká:

    Pro Berku, jestli říkáte zařízení, kde máte teplo, opět nemusíte pracovat, 3 x denně strava,čisté oblečení, kroužky. akvaristika, jazyky, posilovna, teplou sprchu, vozí vás do nemocnice na ošetření, rehabilitace, návštěvy atd. koncentrák, tak urážíte lidi, kteří v koncentráku opravdu byli….

  42. XXXXX říká:

    No já jsem hned v úvodu řekl, že sem prostě přispívat nemůžu, nemusíte se mnou souhlasit, ale v názoru na barevný se u mě nedá nic převrátit. Jen k tý Africe. Ani kdyby se jim tam nasralo milion škol a nemocnic, a miliarda kol, nikdo je nedonutí nenadělat si dvacet parchantů. A když se nebudou vybíjet mezi sebou, ta při jejich vrozené pracovitosti je můžem očekávat od jihu.

  43. Svatopluk Beran říká:

    Uvádím dva odkazy související z romskou problematikou. První napovídá, že to v zemi která není ze své bývalé koloniální podstaty pouze osamoceným ostrovem bílých při vynaložení jistých finančních vstupů a zájmu jde. Jsem si jist, že jednou z mnoha doposud skrytých chyb vlád jedné strany v bývalém kompletním východním bloku, je budování totalitního totálně bílého ostrova. Nyní, po pokusu o nástup skutečné demokracie na východě Evropy a tím i následně zvýšeném prolínání světových ras v naší zemi, je většinová část obyvatel české republiky zcela nepřipravena na tento běžný světový trend minulého dvacátého století v Evropě. Většinová část našich obyvatel se pak nedokáže z doposud skrytým rasismem ve svém já vyrovnat v úrovni začátku třetího tisíciletí dnešní demokratické Evropy. Nejen ODS pak tak, jak poukazuje například paní Hronová, zneužívá tohoto českého problému. Nebojím se říci že si tento problém doslova hýčká a v potřebnou chvíli použije. Pan europoslanec ODS Strejček, je toho důkazem

    http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/fotogalerie/2013/05/10/romove-britanie-skola/forum-diskuse/

    Navazující článek, komentující výše vložený odkaz, poukazuje ne složitost a nejednoznačnost problému avšak v závěru jasně poukazuje, že to jde. Tamní vláda a občané jsou o něco dál, než většina z nás. Skutečností ale je že oni mají tu prožitou koloniální praxi, kterou většina z nás nedisponuje.

    http://www.vasevec.cz/blogy/romska-otazka-proc-jde-v-anglii-babington-community-college-ne-v-cesku

  44. Berka říká:

    Jiří, s těmi koncentráky – možná jste trochu pustil něco do nesprávné mísy…víte, můj táta umřel v 53 letech, dva a půl roku po tom, co se vrátil z komunistického lágru (Horní Slavkov – Mariánská, jestli vám to něco řekne) s totálně zničeným zdravím. Máma ani nedostala vdovský důchod, protože jaksi táta neměl odpracováno – velkou část života se totiž válel ve fešáckém zařízení, kde měl teplou vodu, 3x denně stravu, oblečení a tak. Když se vrátil, bylo mi dvanáct a z plno věcí jsem neměl pojem. Děcka ve škole mi předhazovali, že mám tátu v kriminále a já si doopravdy myslel, že je to nějaký zloděj nebo tak něco a svým způsobem jsem se za něho styděl. Trvalo mi hodně dlouho, než jsem všechno dokázal pochopit. To už ale bylo pozdě, pár let po jeho smrti. Akorát si pamatuju, že táta doma často říkával „v každým větším chlívku se najde nějaká svině“ a taky si pamatuju jak vykládal o tom, jak seděl s němcema, kněžíma a letcema. Kupodivu třeba některé ty němce omlouval – byť mu za války jejich spoluobčané mimo jiné poslali do plynu sestřenici s manželem (židem). Říkal, že by se lidi neměli soudit podle národnosti, protože největší svinstva prý nakonec stejně vždycky dělali a dělají naši „vlastní“ lidi. S tím se nikdy nesmířil.

    Proti odsunu židů za války taky většina „našich“ lidí nic neměla – naopak se na tom mnohdy pěkně napakovali. Dobová propaganda je navíc dokázala pěkně zpracovat. Po únoru zase byli verbež a pakáž nepřátelé socialismu a opět proti tomu naprostá většina nic neměla (o tátovi dokonce jeho spolupracovníci prý sepisali petici za co nejpřísnější potrestání, jakožto rozvraceče a reakcionáře). Prostě se mi nedivte, že nesnáším, když se o někom říká, že je odpad společnosti a že by se měl nejlépe odstranit.

    Tolik ode mě (snad) k tématu.

  45. Jirka říká:

    Pane Berko, jako porovnávat s nima- znovu opakuji- nepřizpůsobivejma- morální a intelektuální elitu národa mi přijde jako silný kafe. Toť vše.

  46. Jan P. říká:

    Pane Jiří.

    Dělení lidí na podřadné a vyvolené podle rasy,vyznání,sociálního postavení atd.je nebezpečné.Evropa a svět má s tímto dělením lidí historicky špatné zkušeností.Kdo má být ten vyvolený,který bude mít to právo rozhodovat kdo je ze svého postavení ten druhořadý a na jakém základě?
    Dnes to má být např. Rom,zítra to může být Žid,pozítří nezaměstnaný atd.

    Diskutující Vladimír V zde apeloval na některé diskutující špatným směrem.
    Vladimír V. na můj komentář v diskuzi mimo jiné napsal:
    I Vy máte ve volbách jedinečnou příležitost dát hlas tomu, kdo nabízí skutečné řešení celospolečenských nebo lokálních problémů a kromě svých slibů je i zárukou toho, že si bude za nimi stát.

    Tento apel měl být především určen diskutujícím čtenářům,který protiromské demonstrace ve svých komentářích schvalují.
    Na naší politickou reprezentaci je především třeba vyvinout tlak na efektivnost státní správy jako je běžná v civilizovaných zemí západní Evropy a Skandinávie(vymahatelnost práva,dodržování veřejného pořádku,bezpečnosti občanů apod).

    Ve veřejném prostoru nastolit debatu na téma nepodmíněného základního příjmu (NPZ), na který by měl nárok každý svéprávný občan státu, a to bez toho, že by musel splnit jakékoliv další podmínky v podobě ekonomické nouze nebo ochoty pracovat. NPZ by např. vyloučil situace, kdy člověk mající pravidelný příjem ze zaměstnání nemá nárok na sociální dávky, zároveň se ale nad onou hranicí potřebnosti pohybuje jen o takový kousíček, že se fakticky nemá finančně lépe než nepracující, který žije už jenom z těch dávek (případně kombinovaných s prací načerno). Pracující pak zákonitě závidí nepracujícímu (jistě i proto, že nikdy nebyl v jeho kůži). Základní příjem by mu závidět nemohl, protože by na něj měl nárok také, a pracoval by jen proto, že jej to baví, nebo proto, že by mu NPZ nestačil.
    To by mělo být především téma pro moderní levici,ale i pro zelené liberály.

  47. Svatopluk Beran říká:

    Jedna známá, ale jak to tak vypadá pro některé zřejmě neznámá, člověčí historická skutečnost.

    Nacisté v Německu přišli nejprve pro komunisty, já se však neozval, protože jsem nebyl komunista.

    Pak pro židy, neozval jsem se, protože jsem nebyl Žid.

    Potom pro odboráře, proč bych však protestoval, když jsem nebyl odborář.

    Ještě později pro katolíky, já však byl protestant.

    Nakonec si přišli pro mě, ale nebylo už nikoho živého kd by se mne zastal.

  48. Svatopluk Beran říká:

    A nyní navazující otázka na můj předešlý příspěvek Jirko.
    Byl by jste pro, aby cikáni kteří nepracují neměl ani volební právo. Jsou přece zátěží pro náš stát. Proč by měly mít tedy právo spolurozhodovat o tom jak budeme řídit naši zem. Uvedl jste již dříve že nás určitě počtem zaplaví. Ztráta volebního hlasu by pak mohla být zárukou že nás, kteří pracujeme, nepřevolí. Co vy na to, není to dobrej nápad odebrat jim volební právo?

  49. Jirka říká:

    Pane Berane, ještě poslední příspěvek, není to dávno, seděli u moráku a asi manžel řve na manžeklu s takovým jejich typickým přízvukem. chcípni píčo tlustá, několik dětí měli u toho- samozřejmě jsem pro, aby tato inteligence měla volební právo,ale je problém, že k volbám moc nechodí nebo za 500 volí toho, kdo jim zaplatí……………nevím zde se pak ještě jedná o demokracii :-) A vy co se jich tak zastáváte, až vám je nastěhujou do sousedství nebo na vás- rodině- spáchají nějaký čin, moc vám přeji, aby vám pochopení pro ně vydrželo i nadále, obdivuji vás, opravdu, bez ironie.

  50. Tomáš Ďásek říká:

    Já za sebe naposled – když mě něco provede soused, nepůjdu a nezfackuju jeho ženu. V produktivní české romské populaci je padesátiprocentní nezaměstnanost. To je naprosto neskutečné číslo. Když pomineme, že určitá část z nich by jistě pracovat chtěla, ale důstojnou práci prostě nesežene, tak i kdyby se jednalo jenom o samé líné a vychcané absentéry, tak mi pořád vychází, že sice každý druhý rom nepracuje, ale taky že každý druhý naopak pracuje. Tudíž vůči té lepší půlce by bylo každé represivní opatření dost nefér.

    Tuším, že se udává, že z obyvatel českých věznic jsou čtyři pětiny romové. Další hrozivé číslo. Fajn, chcete tam dostat další. To je super. Jsou v ghettech venku, tak ať jsou pohromadě i vevnitř. Jen ať se tam od sebe něco navzájem přiučí.

    Jirko, nezlobte se, ale Vy každého kdo má jiný – trochu střízlivý – názor, osočujete z „cigánomilství“. Máte ale nějaké ROZUMNÉ řešení současného tristního stavu ? Ne. Všechno co jste naznačil nejde dělat bez určitého stupně segregace. Romů je prý u nás něco mezi čtvrt a možná až půl milionem. Ale při sčítání lidu uvedlo tuto národnost asi třináct tisíc lidí. Jak je tedy odlišíte ? Budou nějaké komise ? Detektory barvy kůže ? Žluté hvězdy ?

    Říkáte podpora do 1.6 dítěte. To je supr. A co třeba s „bílou“ mámou se čtyřma děckama, na které tatínek (tatínci) neplatí ? Spadne do stejné skupiny – nebo se to bude týkat jen oněch státem uznaných romů ?

    Chcete bydlet co nejdál od nich a nemít je na očích. Ale to chtějí všichni. Tudíž se děje v každém městě to samé – sestěhují se někam na kraj do ghetta a raději se jim cpou dávky, nemocenské a podpora, jen aby byl „klid“. Městská (a státní jakbysmet) policie raději zavírá oči a trestá jenom ty nejkřiklavější případy. Dítě vyrůstající v ghettu nic jiného nezná. Naučí se akorát že pracovat se až tak moc nemusí, že krádež je normální a že gadžové jsou svině, co je nemají rádi (ale rádi na nich coby majitelé heren a činžáků vydělávají). Z toho se nikdy nevymotají a stanou se z nich další zlodějíčci a příživníci.

    Znova říkám, že je to začarovaný kruh. Navrhněte nějaké KONKRÉTNÍ a FUNGUJÍCÍ řešení – já vám zatleskám, svět ještě víc a Obama předá Nobelovu cenu míru.

    A úplně nejhorší, když se toho chopí politici – jako právě v tomto příspěvku a v následné první reakci na něj. Po volbách už nad tím nikdo z nich ani nevzdechne a dál se bude uplatňovat stejně blbá politika jako doposud – jen aby byl „klid“…

  51. Tomáš Ďásek říká:

    A vyčítat jim nízkou inteligenci je opravdu nefér. Náhodou…

    Kamarádovým rodičům jednou jakási romka ukradla z auta peněženku u Makra přímo z auta, když nakládali zboží (díky tomu taky měli v peněžence asi dvacet tisíc). Naskočila do nastartovaného obouchaného favorita opodál a ujeli. Kamarádův táta byl tak duchapřítomný, že se mu povedlo mobilem vyfotit auto i s SPZkou. Hned zalarmovali policii a už to jelo jako na drátkách…

    Policie během pěti minut zjistila, komu auto patří – jakémusi romovi, invalidnímu důchodci (mimochodem, měl prý na sebe napsaných asi třicet aut). Zajeli k němu a uhodili na něj. Když viděl, že jde do tuhého, přiznal, že auto půjčil známému. Policisté si tedy počkali, až se známý s autem asi za hodinku vrátil. Jenomže…vrátil se sám. Po dlouhém výslechu se přiznal, že s autem kolem Makra jel s rodinou, ale že ani nevystupoval, jenom dcera prý vylezla na záchod a za chvíli přišla, takže vůbec neví, co tam dělala. Takže si šli pro dceru – které měl ten dobrý muž hned čtyři.

    No a víte jaký byl nakonec závěr ? „Šetřením se zjistilo, že uvedený XY má čtyři dcery, přičemž tři jsou od sebe věkově vzdáleny cca po jednom roce a jsou si navzájem velmi podobné. Protože se žádná z nich k činu nepřiznala a ani pomocí svědků a záznamu z kamerového systému se nepodařilo zjistit, která z nich inkriminovaný vůz opustila, nebylo možno označit konkrétního pachatele a proto se tento případ odkládá…“

    Jo, pane, prej chabá inteligence :)

  52. XXXXX říká:

    měl bych řešení, ale dělit se o něj nebudu

  53. Svatopluk Beran říká:

    Pane Jirko měl jsem možnost žít a pracovat pět let jak v arabské zemi, tak i Spojených Státech. V obou dvou případech jsem se svou práci vykonával mezi slabší vrstvou občanů té které země živících se tvrdě avšak ještě poctivě. Je možné že právě těchto 10 let praktických zkušeností osobního kontaktu s různými rasami, národy i barvou pleti zásadně podepsalo můj náhled na svět kolem sebe a věřte mi že problémy s romskou komunitou jsou řešitelné ku prospěchu obou. Akorát máme oproti západní Evropě a Spojeným Státům několik desetiletí, možná až jedno století skluz.

  54. Jirka říká:

    Nějaký jiný případ jejich „inteligence“ bez kriminálního pozadí by nebyl? Jak typické. Osobně mám o významu intelligence asi jiné představy, ale pokud budeme za inteligenta označovat protřelého kriminálníka, který je schopen oblafnout policii, tak je společnost nemocná a svědčí to o deformaci hodnot.

  55. Tomáš Ďásek říká:

    Aha…no…on možná právě proto byl na konci mého „příběhu“ ten malinkatý žlutý smajlík, víte ?

  56. Daňový soumar říká:

    :) Beran říká, že je amerika sto let před námi :))))). Svět se v …. obrací. Beran před Váma bude každej kdo umí do pěti počítat. I ti ciáani. To mi věřte. A nemusí od nikoho nic opisovat.

  57. Svatopluk Beran říká:

    Daňovej, nic proti vašim originálním dedukcím a výkřikům do tmy ve stylu – Beran říká, že je amerika sto let před námi )))). Svět se v …. obrací. – Něco tedy pro vás a vám podobným s omezenějším vzděláním ohledně posledních 100 let rasismu, jinak řečeno sociálnímu darvinismu, který se nejlépe vidí v sociálně fylozofickém směru tzv. Eugenice.

    V roce 1904 založil Galton Národní eugenickou laboratoř a vzápětí i Společnost pro eugenickou osvětu, jež si mimo jiné kladla za cíl sterilizaci duševně nemocných a neduživých. Podobné instituce se následně objevily také v USA, kde vznikla Dokumentační kancelář pro eugeniku financovaná z vysoce vážených nadací — Rockefellerovy a Carnegieho. Pomocí eugenických principů se následně v USA prováděla rasová selekce přistěhovalců. Přelomovým rokem se stal pro eugeniky rok 1912, kdy Londýnská univerzita uspořádala první Mezinárodní eugenický kongres, kterého se zúčastnilo tři sta přívrženců z celé Evropy i Spojených států amerických. Mezi účastníky patřil i vynálezce telefonu Alexander Graham Bell, rektoři Harvardovy i Stanfordovy univerzity a také Winston Churchill. Debatovalo se o tom, jak zabránit méněcenné populaci v rozmnožování a jak podpořit porodnost u rasově kvalitních obyvatel. Spojené státy americké sklidily na kongresu velký obdiv účastníků jako vedoucí světová mocnost v oblasti sterilizace mentálně postižených. Proti eugenice se ostře postavila Katolická církev a papež Pius XI. ji explicitně odsoudil včetně její aplikace v roce 1930 v encyklice Casti connubii. Základní myšlenka eugeniky o různých kvalitách různých ras byla velmi dobře přijímána nejen v USA, ale také ve Velké Británii a v Německu. V Německu se nakonec pravidla eugeniky začala v době nacismu uvádět daleko více do praxe a následkem tohoto vývoje se stal nejen projekt Lebensborn, ale i nucené sterilizace postižených či jejich usmrcování (tzv. euthanasii), které ovšem nemělo pouze eugenickou motivaci, usmrcováni byli i neplodní a sterilizovaní, ale též snahu se zbavit „nepotřebých“ v době začátku 2. světové války.

    První zákon o sterilizaci méněcenných a asociálních živlů byl vydán v roce 1907 ve Spojených státech. Zákon umožňoval sterilizovat zatvrzelé zločince a duševně choré a v roce 1914 byl na podnět psychiatrů rozšířen na zloděje recidivisty a alkoholiky. V Německu byl sterilizační zákon vydán v roce 1933, když se vlády ujali nacisté.

    Kompletně pak na této webové adrese. http://cs.wikipedia.org/wiki/Eugenika

  58. Svatopluk Beran říká:

    Pro Jirku například tyto odkazy které se ukazují inteligenci či kulturu Romů jenž se snaží a chtějí snažit.

    http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/domaci/zapojte-se-i-vy-ukazte-ze-romove-pracuji-a-chteji-pracovat

    http://www.romea.cz/cz/kalendar-akci/v-patek-probehne-zaverecny-workshop-projektu-romsky-mentor-v-divadle-v-korunni

    http://www.romea.cz/cz/kultura/v-duchcove-probehl-festival-khel-iben-hin-drom-tanec-je-cesta

  59. VladimírV říká:

    Vážený pane Berane, příklady likvidace nepřizpůsobivých zaháníte do extrémů. Nežijeme v totalitě, nelze tedy ani pomyslet na některou z metod, kterou se totalitní vládci vyrovnávali s domnělým zlem. Chceme -li se doma zbavit parazitů, pořádně uklidíme a zejména nenecháme v dosahu nic k snědku. Popřípadě nastražíme pastičky. U lidí je to trochu jiné, pokud jim umožníte pracovat a dbáte na jejich vzdělávání a přitom je systematicky nutíte k dodržování pořádku, situace se zlepší. Ti, kteří nejsou ochotni pracovat ani se náležitě chovat, prostě odtáhnou. Jenomže to by nesměla být většina lidí lhostejná vůči tomu, co se kolem děje. Politickou elitou počínaje.

  60. Svatopluk Beran říká:

    Znamená to podle vás pane Vladimíre že například Anglie a Spojené Státy byly na konci 19 století a v první polovině století dvacátého totalitními státy? Tam totiž Eugenika coby rasistická pavěda vznikala a žila si svým životem za přispění nejvyšších státních i ekonomických špiček té doby, než z jejich budoucí vize světa úspěšných a nadřazených začal čerpat jistý pan Hitler, který se mnohokrát na tyto teorie odkazoval. I tímto mimo jiné, dokázal na na svou stranu zmanipulovat většinovou část německého obyvatelstva. Dnešní pravice a pan Strejček pak svým příspěvkem se chová téměř totožně. Nenápadnou manipulací s lidmi kteří dokáží vnímají akorát svůj časový problém to začíná, pogromy pak končí.

    Můj příspěvek, ke kterému se vyjadřujete, byl směřován Daňovému Soumarovi a jeho zřejmé neznalosti o názorech bílé elity začátku dvacátého století na to jak se v budoucnu vyrovnat s nepřispůsobivými menšinami, nebo občany postiženými.
    S druhou částí vaší reakce naprosto souhlasím.

    Od 10.08. dnešního dne, pak ještě čeká na schválení můj příspěvek s odkazy panu Jirkovi, ohledně schopností těch Romů kteří se snaží a o jejichž nadáních či schopnostech nemůže být žádných pochyb.

  61. JR říká:

    Jistěže jsou mezi cikány i slušní a vzdělaní lidé,jistě jich je mnoho,kteří by chtěl pracovat a slušně a poctivě žít,bohužel většinová populace o takových neví.nebo se alespoň v jejich blízkosti nevyskytují.

  62. Venca říká:

    Tak z dnešního pohledu by se dalo říct,že už v 19. století věděli,že s některými tlupami se dohromady prostě žít nedá,ale pořád se najdou tupci,kteří budou podporovat nějakou nesmyslnou integraci lidí z doby kamenné.Pokud budou ve svý zemi,je mi jedno jestli žerou malý děti,znásilńujou se navzájem a mlátí šutrama po palicích,ať si klidně vzájemně vykrádaj baráky a sekají mačetama,…..Ale už je toho asi dost,jinak by lidi po těch ulicích nechodili.A určitě se nedemonstruje kvůli tomu,že cigán bere na sociálce víc.

  63. Svatopluk Beran říká:

    Neděle 8.9.2013 12,15hod

    Pro Vencu. Domnívám se že nemáte až tak pravdu. Věc je složitější. Mnoho základních informací vám totiž pro argument že – (Tak z dnešního pohledu by se dalo říct,že už v 19. století věděli,že s některými tlupami se dohromady prostě žít nedá, ale pořád se najdou tupci, kteří budou podporovat nějakou nesmyslnou integraci lidí z doby kamenné.Pokud budou ve své zemi, je mi jedno jestli žerou malý děti, znásilňují se navzájem a mlátí šutrama po palicích, ať si klidně vzájemně vykrádají baráky a sekají mačetami), chybí. Následuje jeden z mnoha.

    Kongo: Jak přiléváme – koupí mobilních telefonů – oleje do ohně nejkrvavější války v Africe

    Znovu začíná nejkrvavější válka od doby, kdy Adolf Hitler prošel Evropou – a vy sami máte kus zakrváceného vraždění ve vlastní kapse, píše v deníku Independent Johann Hari. V Kongu už zahynulo 5,4 milionů osob. Ne, to není „kmenový konflikt“ na „necivilizovaném kontinentě“. Vyšetřování OSN zjistilo, že tuto válku vedou „podnikatelské armády“, jejichž cílem je zmocnit se kovů, které tak nutně potřebuje jednadvacáté století. Válka v Kongu je válka, do níž jste přímo zapleteni.

    více zde

    http://blisty.cz/art/43583.html

    nebo zde v převzatém dokumentu ČT2

    http://www.youtube.com/watch?v=rZUlXkqBfz8&list=PL2648CF4C6CD8E8C6&index=50

  64. XXXXX říká:

    Takže kvůli záchraně tupejch negrů z Konga co se neumí domluvit sami mezi sebou skončí výroba komunikačních technologií? O důvod víc poslat jim tam dodávku našich vyřazovanejch SA-58. Debilové nezaslouží slitován. Jestli je pro ně jednodušší vymlátit se kvůli rudě než pěstovat kukuřici, je třeba takové úsilí podporovat. Jednou zjistí kde žijeme a že máme tu jejich rudu po kapsách přijdou si pro ni. Kdyby to nebyla tupá zvířena, tak ty mobily vyrábí a jen se směje.
    Berane já se do tebe už delší doby neseru, ale tohle je moc už i na mě.

  65. Svatopluk Beran říká:

    XXXXX máme v tomto případě zcela rozdílné pohledy na momentální svět a dění kolem sebe. Někdo se přikloní svým názory na vaši stranu, někdo možná na moji. Pro mne je důležité aby občané vůbec tyto skutkové informace měli, mohli je šířit a přitom nemohli být za své myšlenky trestáni. Myšlenky by neměli být trestány, oproti činům. Následně záleží na každém z nás samotném a našem vědomí či svědomí. I mi (Slované), jsme bývali naprostí outsaidři a barbaři, kteří se teprve zprostředkovaně vzdělávali na vědomostech a poznání nejstarších civilizací Persie, Egypta, Číny, Řecka či Říma. Jako většinoví prostí občané českých zemí jsme pak schopni reálně přemýšlet teprve posledních sto padesát let od zavedení povinné školní docházky.

  66. JR říká:

    Pane Berane,pokud v Zimbabwe byli bílí farmáři,patřila tato země mezi nejbohatší v Africe.Díky nynějšímu prezidentovi,který je vyhnal a farmy dal domorodcům,patří dnes mezi nejchudší.Ono se totiž na té půdě musí pracovat,aby z ní něco vzešlo.A to ti domorodci neumí a nechtějí,stejně jako někteří naši spoluobčané kteří jsou naučeni si vše vyřvat.A potom nás media bombardují snímky hladových dětí a my se máme zalknout soucitem.Jenže ona ani ta poměrně bohatá Evropa není schopna všechny co jim práce nechutná uživit.Ona má svých problému víc než dost.

  67. Svatopluk Beran říká:

    Pane JR nijak nezpochybňuji že odsun bílých farmářů má též podíl na kolapsu Zimbabwe. Jsem však přesvědčen že nevlastníte kompletní informace, jinak by jste nemohl takto jednoduše situaci v Zimbabwe posoudit. Problémem nebylo jenom opuštění země bílými farmáři, jak je většinou pro občany fabulováno našim zpravodajstvím. Svoji roli sehrála i bývalá britská koloniální dispozice státu, (něco jako křesťansko muslimský rozklad Jugoslávie či chytře destabilizovaný Irák Spojenými Státy na podkladě náboženského rozporu mezi Šíty a Sunity). Polívčičku si přihřála též Jihoafrická Republika či MMF, z nemocí pak zaútočil AIDS i tubera. Pro zkompletování vašich informací (tím netvrdím že musíte změnit svůj pohled), vám nabízím k prostudování bakalářskou práci Miroslava Plachého z Katedry rozvojových studií Přírodovědecké fakulty, pod názvem – Zhroucené státy v Africe a dopady na jejich rozvoj na příkladu Zimbabwe. Nejpodstatnější budou pro vás zřejmě stránky 21 až 37. Můžete si to ale pročíst i celé.
    http://theses.cz/id/znc4ix/Zhroucen_stty_v_Africe_-_dopady_na_rozvoj_na_pkladu_Zimba.pdf

  68. Svatopluk Beran říká:

    Ještě jednu upřesňující otázku. Co myslíte tím že patřila k nejbohatším africkým zemím. To že všichni místní občané měli bezplatné školství a zdravotnictví a že dávala tato země práci téměř stejnému počtu zahraničních dělníků jako měla vlastních obyvatel? Uvedu kupříkladu Libyi před americkoevropským napadením? Nebo bohatstvím myslíte bohatství 6 tisíc bílých farmářů na úkor 4 milionů domorodých obyvatel?

  69. Radek říká:

    Berane a vy si myslíte, že bakalářská práce studenta Plachého má vypovídající pravdu a není tendenčně zkreslená ? Jak může u zkoušek na vysoké škole projít student který zastává jiný myšlenkový proud než zkoušející( přednášející ), což se běžně děje.

  70. Svatopluk Beran říká:

    Radku nemám problém připustit že informace v bakalářské práci jsou nekompletní. Já jsem zde uvedl díky této bakalářské práci doplňující fakta, která se ve své skutkové podstatě stala a dle mého vlastního úsudku dostatečně hovoří o tom, že situace v Zimbabwe není jenom dílem odchodu nadprůměrně inteligentních pracovitých bílých farmářů, tak jak běžně naše media zveřejňují. Většina občanů v dnešní době nemá v našich medií přístup ke všem kompletním faktům a informace pak dostává, jak vy správně poukazujete, tendenčně zkreslené. Nemohou pak podle mne posoudit situaci ze všech skutkových úhlů, jak i vy správně poukazujete. Na každém z nás pak je rozhodnout se samostatně, na podkladě vlastního reálného úsudku, osobních zkušeností a možná i výchovy rodičů, zda li jsou různé rasy obyvatelstva této planety stejně vybavené schopnostmi se v čase intelektuálně posouvat, nebo ne.

    Jako malý dodatek bych rád uvedl, že hlavní zádrhel v postkoloniálním úsilí černé Afriky byla sedmdesátá a osmdesátá léta, kdy velké půjčky na jejich hospodářský rozvoj a pokrok zastavila Jomkipurská válka v roce 1973, -http://cs.wikipedia.org/wiki/Jomkipursk%C3%A1_v%C3%A1lka – která prakticky ze dne na den zvedla cenu ropy několikanásobně, takže půjčky které měly africké země od MMF spočítány na původní cenu 1 dolaru za barel ropy, se staly pro většinu z nich nesplatitelné.

    To už je ale jiná kapitola, která byla součástí Kisingerova plánu, – http://cs.wikipedia.org/wiki/Henry_Kissinger – kdy po pádu zlatého okna v roce 1971, – http://cs.wikipedia.org/wiki/Brettonwoodsk%C3%BD_syst%C3%A9m – přešel dolar ze zlatého standartu na plovoucí měnoví systém. Dolar tak ztratil svojí pevnou hodnotu načež chytře podpořen a podržen tzv. Petrodolarem – http://cs.wikipedia.org/wiki/Petrodolar – jenž následně dokázal udržet dolar, coby jedinou světovou rezervní měnu. Mimo jiné tím též začala být rentabilní těžba ropy z moří, která byla do té doby za cenu 1 dolaru za barel nevýnosná a to z důvodu náročných technologických zařízení potřebných k těžby ropy v mořských hloubkách.




© 2008 Parola s.r.o.