Blog Jihlavských listů

Zdeněk Gryc
46- Zaměstnání: architekt - důchodce - autor sídliště Březinovy sady

SENIOŘI PŘEBÍHAJI,BAŤA UŽ PŘEBĚHL

Zdeněk Gryc | Čtvrtek, 15. 3. 2012 v 11:40

SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ, BAŤA UŽ PŘEBĚHL

 NJR březen 2012. Josef Kodet: Věřit odborníkům: 

„Rok 2008. Po Okružní na Březinkách se VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU. Rachotí zde náklaďáky SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL, každoročně je slyšet třeskot plechů a houkání sanitky. Rok 2011 je zde klid.“

1/  VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU

Policie ČR, ani  městská policie tento nešvar  nedokázala vyřešit.  Naše policie i nadále měla problém, protože platil nesmyslný zákon – o osobě blízké, takže nebylo snadné usvědčit viníka. Magistrát situaci vyřešil investicí do zúžení komunikace,  v řádů milionů,  místo toho aby  nechal vybudovat kamerový systém a napomohl polici, aby situaci nejenom zde vyřešila.  Je kolektivní vinou  politiků, že nedokázali nesmyslný zákon o osobě blízké zavčas zrušit. Zrušení čtyř pruhů neumožní pomalá vozidla seriózně předjet. Stresuje řidiče a nutí je využít mezních situací. Ve městě je naopak nutné, pokud to jde, vložit do komunikací čtyři pruhy a umožnit, alespoň v určitých úsecích předjet a tím zajistit, nejen v souvislosti s veřejnou dopravou, plynulý provoz.

 2/  SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL

Proč a kam běží,  a to s posledních sil? Mají malé penze, takže jim nic jiného nezbývá! Běží  do prodejny Lídl, která má bezkonkurenčně nízké ceny. Její systém prodeje  a daný pozemek to provozně-ekonomicky umožňuje.

Březinky  byly navrženy jako parkové pokračování  Heulosu do sídlištní zeleně.  Obchodní náměstí je v těžišti zájmu, vedou do něj dopravně segregované klidové chodníky,  vhodné nejenom pro penzisty viz.  bedrichov.atlasweb.cz  Předškolní prostor byl rovněž parkově pojat. Do  projednané a navržené koncepce parku,  byla rozhodnutím politiků vložena velkoprodejna Lídl s velkým parkovištěm.  Prodejna není městotvorný prvek, je navržena utilitárně s cílem maximálního zisku. Z hlediska stovek školních dětí je toto řešení architektonicky, bezpečnostně i hygienicky nevhodné. Pokud zde bylo parkoviště povoleno mělo sloužit jako odstavné obyvatelům. Využití jízdního pruhu Okružní pro parkování -  bez komentáře.

Náměstí Březinek takto ztratilo klid, význam zájem, což  prudce snížilo cenu této nemovitosti. To se projevilo při jeho nesnadné a problematické privatizaci.  Bylo to vidět na tom, jak chaoticky byl jeho prostor využit.  Okolní obyvatelé trpěli neukázněnou dopravou v srdci pěší zóny a zejména nočním hlukem. Co se stane s tímto veřejným prostorem v budoucnu je otázka. Magistrát by ji měl mít dobře a smluvně, ve prospěch místních obyvatel, zajištěnu. Současné těžkopádně-utilitární zazdění, zošklivilo původní otevřenou architekturu urbanistického interiéru sídliště.

 Jihlavští politici jezdí do partnerského  města Heidenheimu, kde vidí jak lze zajistit:

a/ urbanisticky poklidně navržená sídliště s maximálně segregovaným napojením na okolní příměstské lesíky a dopravu. Tedy také klid a pohodu pro chodce a penzisty,bez zbytečného překračování rušných komunikací.

 b/ pořádek v dopravě, který dokáže usměrnit nejenom nekázeň místních řidičů.

c/ životní úroveň penzistů, kterou politici za léta od konce II.  světové války, nejenom v  partnerském Heidenheimu,  vytvořili. 

 Na závěr k Březinkám:

Březinky měly náměstí  – v centru „zájmu“ urbanistického areálu.

Pokud  tento  „zájem“ přesute,  tak se chováte obdobně jako majitel staršího pejska. Ten může  dát psíkovi jídlo do misky u boudičky, nebo mu ho přehodit na druhou stranu rušné komunikace. Pak se nelze divit, že pejsek riskuje život a „přebíhá ze všech sil“,aby si pro něj doběhl. /Omlouvám se,  za tento nelichotivý, ale snad snadno pochopitelný,  příměr/.

 Nemá snad pokles tržeb obchodů na jihlavském náměstí obdobný důvod v přesunu „zájmu“? Napsal jsem  na dané téma blog do Jihlavských listů. Je čestnou výjimkou  že všechny komentáře,  jsou podepsány. Zvláště u toho prvního to svědčí nejenom o statečnosti, ale i  každodenní zkušenosti:

1/ VE ČTYŘECH JÍZDNÍCH PRUZÍH JEZDÍ OSMDESÁTKOU

  1. Marek Řezáč říká:
    10. 3. 2012 v 13:24   upravit

S panem Kodetem  nemohu souhlasit. Kolikrát MHD stála jen kvůli tomu, že nehodu nebylo možné kvůli nesmyslným ostrůvkům objet. Když jede pomalý pracovní stroj a jede krokem tak ho není vůbec možné předjíždět a kolona se zatím táhne a s ní i MHD, která pak jen zbytečně nabere veliké zpoždění-lidi pak bohužel nadávají řidiči, který je v tom bohužel nevinně. Další problém je u hotelu Jihlava, kde linka C vyjíždí ze smyčky a ve špičce je problém z ní vyjet, dřív auta najížděly do levého pruhu a vůz klidně mohl vyjet. O kruhovém objezdu ani nemluvím, tak nesmyslně udělaný kruhový objezd jsem neviděl, ale v Jihlavě je jen jeden povedený kruháč-u nemocnice. Navíc chodci si stejně nadále chodí, kde se jim umane a policii to nevadí, jen kárají řidiče. Ale v Jihlavě je škoda cokoli komentovat, prostě se rozhodne a na nic se nebere ohledy. A hasiči a sanitka projedou jen díky tomu, že vůz se vyhne tak, že musí vjet na trávník, jinak by hasiči vedle trolejbusu neprojeli.

   2/ SENIOŘI PŘEBÍHAJÍ ZE VŠECH SIL,  BAŤA UŽ PŘEBĚHL. 

7. února 2012  8:51  i.dnes.cz Na Masarykově náměstí v Jihlavě skončila jedna dlouhá tradice zakořeněná v roce 1935. Firma Baťa přestala na konci ledna nabízet boty v prodejně, kterou postavila již za první republiky. Obchod už je vyklizený a z fasády budovy číslo 49 zmizelo známé logo. Viselo tam i za druhé světové války. Baťa měl od roku 2008 v Jihlavě dva obchody. Ten druhý vznikl v obchodním centru City Park.

NYNÍ SE VEDENÍ SPOLEČNOSTI ROZHODLO, ŽE BUDE PRODÁVAT BOTY POUZE NA JEDNOM MÍSTĚ – V CITY PARKU.

 /Předseda Evropské rady urbanistů, Prof. Fuchs,  na přednáškách, jako jednoduchou pomůcku  pro nalezení nejatraktivnějšího místa v centru města, uváděl: „položte hrot tužky na   v plánu města na prodejnu BAŤA.“ /Doufám, že takto lapidárně je možno ilustrovat, jak politici ovlivňují prosperitu náměstí a život obyvatel Jihlavy./

NÁMĚSTÍ, OBDOBNĚ JAKO CENTRUM BŘEZINEK, ZTRATILO ATRAKTIVITU, VÝZNAM A  SNÍŽILO CENU NEMOVITOSTÍ, KTERÁ  SOUVISÍ S JEJICH OBCHODNÍM VYUŽITÍM.

Zdeněk Gryc                                                                                   

6 komentářů k článku “SENIOŘI PŘEBÍHAJI,BAŤA UŽ PŘEBĚHL”

  1. kecal říká:

    Bydlím na Březinkách a musím se zastat pana Kodeta. Nejsem motorista a tak to mohu hodnotit pouze z pohledu chodce. Od doby zůžení Okružní do dvou pruhů lze konečně celou ulici přecházet relativně bezpečně. Jeden podchod po celé délce silnice skutečně nestačil a přecházet přes čtyři pruhy bylo vždy o život nejen nás, starších, ale zejména dětí. Náš panelák přímo přiléhá k Okružní – doprava se výrazně zpomalila. Dříve jsem zde sledoval závody různých motorkářů a jiných závodníků, auta se běžně řítila silnicí určitě mnohem větší rychlostií, než povolenou padesátkou. S tím souvisí i hluk – dnes mohu klidně otevřít okno, a nemusím se bát, že neuslyším televizi.

  2. Tomáš Ďásek říká:

    Já osobně nejsem odborník na urbanistiku, architekturu ani dopravu – ale obvykle kecám do všeho. Musím se kajícně přiznat, že původně jsem byl k novému řešení Okružní mírně řečeno „poněkud skeptický“. Myslel jsem si, že zúžení zahustí dopravu a že první větší havárie na dálnici udělá z Březinek nepropustný „špunt“. Ale dneska musím říci, že se to vůbec nepotvrdilo – ještě jsem nezažil na Březinkách zácpu (je tedy pravda, že obvykle jezdím mimo dopravní špičku) a že se provoz opravdu hodně zkultivoval. Je jasné, že co člověk, to jiný názor. Pan Řezáč se samozřejmě na věc dívá z profesního hlediska, pan Gryc z hlediska architekta. Já z hlediska řidiče běžného osobního vozu s odporem k závodění musím říci, že je to teď jedna z nejméně problémových dopravních lokalit v Jihlavě. Na to, že je Jihlava krajské město je myslím doprava u nás poměrně klidná. Největší bolest podle mě vidím v křižovatce u čerpačky Tank ONO. Můj laický názor je, že dokud tam nebude kruhový objezd, bude to pořád problematické a potenciálně nebezpečné místo. Zda-li tam jde realizovat nevím – ale myslím že ano, protože i kruháč u kalvárky je na poměrně malé ploše (pan Řezáč pro něj má vzhledem k malému průměru asi jen samé nelichotivé výrazy).

    Docela by mne zajímalo – pokud máte pane Gryci nějaké informace, jaké vůbec byly plány v sedmdesátých letech v této lokalitě – uvažovalo se směrem na Pelhřimov s nějakou výstavbou – ať už komerční, nebo bytovou ?

    A ještě si dovolím k situaci kolem Lidlu na Březinkách. Podle mě nevhodná je především symbióza supermarketu a školy. Nejkrizovější provozní situace tam nastávají v pondělí a ve čtvrtek ráno, kdy se v této lokalitě míchají fronty zákazníků lačných po akčních slevách, aby je nikdo nepředběhl a do toho rodiče přivážející své ratolesti do školy. Desítky maldých maminek – zpravidla ve velkých terénních automobilech si pochopitelně zkracují cestu přes parkoviště, aby se vyhnuly světlům a je podle mě jenom div, že se tam ještě nestala nějaká vážná nehoda. Ona příjezdová cesta je tak vlastně jediným vstupním a výstupním bodem pro celou část sídliště na Demlové, pro zákazníky Lidlu a pro rodiče školáků (předpokládám, že těžko někdo mohl v sedmdesátých letech předpokládat, že bude za čtyřicet let běžným standardem vlastnictví dvou automobilů v rodině). Je to tedy v některých časech kdy chtějí všichni dovnitř a všichni ven jakési úzké hrdlo. Jak by se to ale dalo řešit, nevím. Vzhledem k dvouproudovosti provozu na Okružní nejde jednoduše udělat další „vpusť“, protože by se neobešla bez další křižovatky, aby do ní bylo možno zajíždět z obou směrů. Obávám se, že tady nějaké snadné a elegantní řešení asi neexistuje.

    Uff…omlouvám se za ten dlouhý příspěvek, nějak jsem se rozepsal :)-

Zanechte komentář




© 2008 Parola s.r.o.