Blog Jihlavských listů

Tomáš Ďásek
32- Dlouhodobě působím v čestné funkci samozvaného okresního brouka Pytlíka. Všechno znám, nikdo si na mě nepřijde a ve všem mám jasno. V podstatě kdyby se mi z velkých měst nedělala kopřivka, mohl bych se celkem úspěšně ucházet o místo českého prezidenta. Do blogu JL jsem se po delší době opět rozhodl sem tam přispět proto, že je mi hodně smutno nad jeho úrovní, která je ale nakonec jenom odrazem současné české společnosti. Abych ale předešel dalším zbytečným krysoobojživelným válkám, nebudu zásadně nijak reagovat na případné diskuse pod mými blogy a předem děkuji čtenářům a případným diskutujícím za pochopení. Pokud snad někdo pocítí potřebu mi za mé internetové výkřiky osobně vynadat - a nebo prostě jenom tak napsat, těším se na Váš mail - tdasek(a)seznam.cz

Hloupé vize v době krize

Tomáš Ďásek | Úterý, 21. 4. 2009 v 12:52

Kdysi jsem kdesi četl výrok kohosi slavného, jenž pravil – dětství končí v okamžiku, kdy se člověk přestává věcem divit a začíná je chápat. Pokud je tomu skutečně tak, zůstanu nejspíše dítětem nadosmrti. Myslel jsem si, že už mě jen tak něco nepřekvapí – nicméně naši vyvolení dokáží vždy přijít s něčím novým a já si mohu hlavu ukroutit. Nejnověji mě uvádí v úžas zázračné léky na epidemii ekonomické krize, které nám chtějí naši vizionářští politikové blahosklonně naordinovat s tím, že se nám sice mraveneček trochu polámal, ale díky jejich šrotovným, električným, obuvným a já nevím čemu všemu ještě, bude  nejdéle do týdne opět chlapík jako rys…

Chápu, že je to velmi vítaný a lákavý prostředek v politickém a předvolebním boji a že je to populistická struna, na jejíž tón velká část našich spoluobčanů slyší – a ochotně si i zatancuje. Ovšem zároveň je to něco tak trestuhodného, kontraproduktivního a nestydím se to říci – zhovadilého, že to podle mne hraničí až s trestným činem. Tak za prvé – ono spásné šrotovné. Komu v našich podmínkách pomůže ? Našemu automobilovému průmyslu ? Aha… boleslavská Škodovka, zaměřená na nižší a nejnižší segment trhu, jede na plné obrátky a nestačí uspokojovat lačné trhy okolních států, které již šrotovné zavedeno mají. Tudíž Škodovku nyní tímto podporovat netřeba. Šrotovné by totiž stejně pro ni bylo pouze dočasným a velmi krátkodobým řešením. Řekněme, že tedy jednou přece jen nebude mít pro koho vyrábět a bude muset propouštět zaměstnance. Dobrá – naši lidumilové tedy bryskně zavedou šrotovné. Část strejců konečně pošle svoje stodvacítky a favority k ledu a poběží do fronty na třicet tisíc. Zvedne se poptávka po nejlevnějších Fabiích. Škodovka bude zavalena objednávkami. Nabere tedy honem zpátky lidi a vychrlí sto tisíc krásných, nových strojů. Strejci si je koupí, hrneček na šrotovné se postupně vyprázdní, bublina splaskne, další peníze nebudou a milí dělníci po třech měsících opět poputují na dlažbu. Navíc – podmínkou vyplacení šrotovného bude likvidace starého auta. S naší vyhlášenou českou vyčůraností a „šikovností“ to zcela zákonitě povede pouze k tomu (a zkušenosti ze Slovenska tomu napovídají), že se vyrojí stovky podvodníčků a vykuků, kteří vám třeba za pět tisíc opatří doklad o likvidaci, nebo vám zařídí, aby vaše auto bylo sešrotováno přednostně (abyste stihli frontu na ministerstvu včas), kteří vám obstarají starý vrak, abyste dostali šrotovné, i když jste předtím žádné staré auto neměli. Budou se uplácet úředníci, budou se uplácet vrakaři – prostě však to přece známe… Prodejci aut – a o tom nepochybujte – zároveň šmahem zapomenou na veškeré akční slevy, které vehementně nabízejí nyní a cena jejich aut (na které se najednou přes noc budou stát fronty) tak reálně vzroste zhruba o výši šrotovného – takže nakonec POTOM zaplatíte úplně stejně, jako kdybyste si ho koupili TEĎ. A je tu ještě další věc – pramenící opět z typické české povahy – o které se příliš nemluví. Méně inteligenčně vybavený jedinec uslyší, že mu nědo dá neopakovatelnou báječnou slevu 30 TISÍC na nákup nového auta za 200 tisíc. On má na sporožiru v potu tváře uškudlených 70 tisíc. Safra, safra – mámo, koukej na to - vždyť to už nám stačí jenom někde honem sehnat debilních sto tisíc a máme zbrusu nový hogo-fogo fáro. Takže v lepším případě osloví milující babičku, která Venouškovi ráda vytáhne ze strožoku veškeré úspory, nebo v horším zavolá na některý z těch desítek telefonů, co (třeba i v Jihlavských Listech) slibují báječné půjčky bez ručitele. Ovšem krize půjde dál a bude se prozatím spíše prohlubovat. A při ztrátě zaměstnání jednoho z živitelů rodiny se najednou může ukázat splácení sto tisíc jako poměrně závažný problém. A nevím jak vy, ale já si poměrně dobře dokážu představit, jak časem může někdo díky zaslepené touze po novém červeném, novotou vonícím a lesklém vozítku přijít ve finále dokonce i o střechu nad hlavou. Já osobně zkrátka tvrdím, že šrotovné u nás nepomůže vůbec nikomu.

Ovšem dobrá – když si z toho chce socdem udělat další polínko do předvolebního ohýnku po boku regulačních poplatků ve zdravotnictví (z nichž se stala tak nechutná fraška, že se to podle mě nakonec ještě obrátí proti samotným oranžovým), ať si za to pro mě za mě bojují – sice to nikomu nepomůže, ale ani snad až tak moc neuškodí. Ovšem co je vrchol „škoďáctví“ je nejnovější iniciativa ctihodného pana Čunka, který se po vzoru Prométhea rozhodl, že daruje lidem světlo. Tedy, že jim alespoň zlevní elektřinu. To je panečku chytrý tah – na to devadesát procent národa uslyší a budou panu Čunkovi blahořečit (mimochodem – celkem mne rozesmála jeho poznámka o „nemravných“ odměnách managerů ČEZu – kdo sledoval okolnosti jeho aféry, jistě si vzpomene, jak se to kolem něj „nemravnými“ odměnami a cestovními náhradami jenom hemžilo). Proboha – jak s tímhle může někdo, komu jde alespoň trochu o blaho národa a zeměkoule vůbec přijít ? Sakra, copak není krize právě ta pravá příležitost, abychom se začali chovat trochu méně rozežraně a snažili se ušetřit tam, kde to bolí úplně nejméně ? Přece když při svém měsíčním účtování zjistím, že jsou pro mě poplatky za elektřinu neúnosné, tak nepoběžím do ulic s transparentem „ZLEVNĚTE PROUD“, ale spíš po sobě začnu zhasínat na záchodě, budu poctivě na noc vypínat televizi vypínačem a ne jenom dálkovým ovládáním, to samé udělám s tou blikající tajemnou černou skříňkou, co mě připojuje na internet a docela slušně hřeje ve dne v noci, aniž bych ji zrovna potřeboval. Zamyslím se, jestli by nebylo levnější a šetrnější vyměnit pár žárovek za úsporné zářivky a jestli opravdu musím mít ve vedlejším pokoji jako zvukovou kulisu puštěnou metrovou plazmovou televizi s příkonem jako malý radiátor… Pomohu tím nejen svojí kapse, ale taky přírodě. Potřebuju elektřinu k životu ? Potřebuju nové auto k životu ? Ne. Divím se, že se stejnou logikou vedení KDU-ČSL nepřijde s tím, že by měl stát zlevnit benzín, abychom si i letos mohli jet válet šunky do chorvatska, nebo že by mělo zlevnit pivo – přece pitný režim je třeba dodržovat i v době krize, ne ? Chceme-li už mermomocí rozdávat nějaké peníze, rozdávejme je alespoň účelně a hlavně tam, kde je to opravdu potřeba. Třeba jako přesně cílenou podporu těm, kterých se krize opravdu dotkla a kteří nemohou momentálně splácet svoje úvěry (ač je před tím třeba pět let zcela bez  problémů a bez jakýchkoliv prodlení spláceli) , nebo nemají na zaplacení nájmu, atd.

Kdysi jsem kdesi četl výrok kohosi slavného, jenž pravil - mládí končí v okamžiku, kdy člověk přestává věci chápat a začíná je pouze brát na vědomí. Jak tak koukám, tak jsem mládí nějak přeskočil a asi se dostal z dětství rovnýma nohama do důchodu. Protože tohle – tohle mi teda hlava opravdu nebere…

17 komentářů k článku “Hloupé vize v době krize”

  1. Svatopluk Beran říká:

    Pane Ďásek, když jste tak ekonomicky na úrovni pochopil princip pěti až sedmileté obměny automobilů prodávaných na leasing v USA a západní Evropě, který ve své podstatě roztáčí koloběh peněz v bankách a uvádí v činnost NEPŘETRŽITÉ pracovní příležitosti v automobilovém průmyslu a v odvětvích na něm navázaných a který tím nabízí i možnost slušné a stabilní koupěschopnosti osobám zůčastněných na tomto nikdy nekončícím automobilovém kolotoči. Jenž, a nestydím se říci narušila BANDA nenažraných bankéřů ve Spojených Státech, která rozjela spirálu nezodpovědných a podhodnocených leasingů nemovitostí. Mohl by jste mi tedy říci proč umožnily MODRÝ PTÁCI v době této krize, vybrané skupině našich občanů neplatit DPH z nakoupených osobních vozidel – které se v průměru rovná výši šrotovného – a připravily tak naši republiku o potřebné daně? Mohl by jste mi říci proč MODRÝ PTÁCI umožnily vybrané skupině našich občanů neplatit odvody na zdravotní pojištění – tak jak je to jinak běžné v celé západní Evropě – a připravily tak náš zdarvotní systém minimálně o PĚT MILIARD Kč?

  2. Petr R. říká:

    RUDÝ PTÁK, fanatický člen islámisticko komunistické iniciativy Beran z Jihlavy opět perlí..

  3. Svatopluk Beran říká:

    Pane Ďásek nemám nic proti vracení DPH na auta která jsou skutečným investičním dopravním prostředkem pro podnikání. Troufám si ale tvrdit na rozdíl od vás, že to co nyní prošlo vládou ODS nebude u většiny podnikatelů a plátců DPH o nákupu dopravních prostředků, které mají být používány pouze k tvorbě zisku. Je to opět jedna z velice chytrých akcí, protěžující určitou skupinu občanů této republiky. Zřejmě se ale ve finále budeme rozcházet v domělých počtech aut nakoupených pro skutečnou danou podnikatelskou potřebu

  4. Pepa říká:

    Pane Berane, není to ve výsledku jedno? Tak jako tak podnikatel utratí peníze, automobilka bude mít tržbu, stát si sáhne na daňové příjmy z podnikání automobilky subdodavatelů, obce dostanou podíl na daních z příjmu zaměstnaných osob. Pokud ale brojíte proti tomu, že podnikatel si může koupit nové auto pro účely podnikání, i když ho až tak moc nepotřebuje, tak to spíš považuji za závist a projev třídního boje než za argument.

  5. Petr R. říká:

    To Pepa: Napsal jste to trefně, Beran tady prezentuje články z BL a třídní bolševickou nenávist….

  6. hugo chávez říká:

    Uvědomte si , že jedině správné je to co navrhuje trdlo Římanovo.Totální doprivatizace a totální liberalizace,aby přece byla konkurence.Že mu to s burzou na elektřinu nevyšlo ? No a co,ale je to ideologicky jedině správná a čistá cesta.A to ,že všichni okolo nasekali podpory a kupují auta vyráběná v Čechách a MY UŽ TO TEDA NEPOTŘEBUJEME,to je typische tsechische.A že by krizi roku 1929 vyřešila liberalizace- tak to bohužel.Roosewelt sice chtěl ,ale musel znova rozdat karty.Čiliže socializovat.Těšte se zamrzlí tržní ideologové.

  7. hugo chávez říká:

    O tom nejsme vepři,ovšem budou jaksi chybět prašule že ? Naše jelita si zvykla na standart,kterého se jen tak nechce vzdát.Kdeže jsou časy Lee Iacoccy,když se v naftové krizi 1973 hroutil Chrysler, dal sobě jako nejvyššímu one dollar ročně a postupoval od hlavy k ocasu že ? Naši trdlíni ať oranžoví,ale hlavně ti modří ,vymyslí kdejakou ptákovinu ,jen aby něco vyždímali.Když už sem například sovětčík Péťa Petrovič Nečas, zavádí pinochetovský model penzijního spoření, tak ať taky koukne, jak ten model v Chile a teď i v Argentině jaksi dopadl že ? Jenže to nezajímá ani ty naše rádobypravičáky,hlavní je ,ještě teď něco rychle trhnout.Viz to jejich nablblé snižování daní a danění pojistného.Za 3 roky jsou živnostníci s daněma přesně tam ,kde za socanů 2007.Pak už se to bude jenom zhoršovat.Ani ta daňová kolečka nebyly takový oyeb.Ale když to lidi chtěj, nechť to lidi maj !!!!!!!!

  8. Daňový soumar říká:

    Jééééžíši to jsou zase perly od závistivého bijce podnikatelů bolševického rozvědčíka Berana. Co podnikatelům nasadit rovnou 50% daň na vše, co by podle vašeho mdlého uvažování mohli použít pro osobní potřebu? Kdybyste vy vzdělanče a znalče zákonů alespoň věděl, jak se musí na firemní auto vést kniha jízd. A co finanční úřad nově bude vyžadovat v případě soukromých jízd, ať už podnikatele nebo zaměstnance s automobilem, ze kterého byla odečtena DPH ? Díky takovým mudrcům jako jste vy to pak v naší společnosti vypadá jak to vypadá.

  9. hugo chávez říká:

    Milý soumare , to je řečeno přesně-odpuštěné DPH u koupě auta se totiž týká pouze firem ,které ho platit musí.Jinak živnostníků platících DPH je mi upřímě líto a ti už si ten odpustek bechyňského huhly zaplatili dávno.Protože 9% výstup DPH a 19% vstup mají skoro jenom zemědělci a ti zase spíš potřebují traktor než auto bez DPH.A snížit sazbu DPH kadeřnicím či restauracím, to je od Kalouska sranda nebo spíš záludný chyták ne ?

  10. XXXXX říká:

    No ekomonickým vztahům zbla nerozumím, a ani nechci, ale vím jistě, že v historii se krize opakují jako východ a západ slunce, takže ona zase jak přišla, tak pomine. Pro někoho bolestně, pro někoho méně, ale to už tak na světě chodí, že někdo má a někdo ne. Mimochodem i kdyby dal Kalous dvěstě litrů šroťákovnýho, tu českou sračku z boleslavi, jejíž zisky mizí v bundesrepublice bych si stejně nekoupil. Protože Honda je Honda. A milostivá paní má svoje „čento“ a je taky spokojená.
    A Tomáši, to je opět trefa!
    Tak a jdu si dát tekutý anestetika a antibiotika, přišel jsem totiž o zub, tak s musím léčit. Zdar ekonomové.

  11. xmolly říká:

    Tomáši s tou jabloní jsi to řekl docela přesně, ale musím tě opravit. Správný sadař umí strom omladit aby dával každý rok dostatek jablek. nebojí se použít pilky a nějakou tu větev odstanit. Pokud by nechal strom růst bez jakýchkoliv úprav měl by ho za chvilku vyčerpaný a bez úrody. Jestli chceš, tak si to můžeš klidně převést na vládu. Myslím, že by to sedělo.

  12. Svatopluk Beran říká:

    Možná zde většinu lidí potěším, ale domnívám se že to co jsem chtěl za minulé vlády ODS na těchto stránkách prezentovat, to je nelichotivý a opačný pohled na bývalou pravicovou vládu, než byl pohled pana Vovsíka, již nebude potřeba. Bývalá prolhaná militaristická vláda ODS skončila dřív, než to tu stačila celé rozrýt a rozkrást a než nás mohla, tak jako dřív komunisti prodat další velmoci. Doufám, že nastupijící pravice si uvědomí, že v tomto národě není jen pár vyvolených, že žijeme ve světadílu Evropa, že většina jednodušších odeesáků i většina novinářů pochopí že socialismus, ve své minulé podobě je již nevratná minulost a že budou psát o dění ve světě i u nás tak jak skutečně probíhá a to i v návaznosti na konkrétní a přesnou historií, která té které události předcházela. Uvědomuji si že jsem zde mohl prezentovat své odpovědi díky nynější demokracii u nás a že takto prezentované články, by za dřívějšího režimu nebyly možné. Tímto bych rád také poukázal na jednoduchost některých osob, jenž se mi snažily naznačit, že bych měl okamžitě s kritikou přestat, jelikož pouze díky jim, tu tato svoboda nyní je. Doufám že tím končí i přihlouplá pravicová cenzura v naší televizi a novinách. Snad budou vycházet celé, nevytržené a nepřevrácené články a pohledy druhých zůčastněných stran tak, aby se každý mohl následně zaujmout postoj, podle svého rozumu a citu. Následný a můj poslední pohled na dění ve světě, do tohoto blogu vůbec nepatří. Je to ale jenom jeden z mnoha budoucích příkladů, který vedle neskutečně agresivně nastupujícího rasismu v naší zemi, nyní eskaluje ve světě.

    O pirátech vám lžou

    Při pohledu na velké imperiální flotily u somálských břehů se znovu nabízí otázka – kdo je tu zloděj?

    Johann Hari

    Kdo by si kdy dokázal představit, že vlády světa v roce 2009 vyhlásí válku pirátům? Když čtete tyto řádky, flotily mnoha zemí od USA až po Čínu vplouvají do somálských vod, aby se postavily mužům, které si stále ještě představujeme jako zloduchy s páskou přes oko a s papouškem na rameni. V pozadí za tímto lehce barvitým příběhem je ale utajovaný skandál. Lidé, které naše vlády označují za jednu z největších hrozeb současnosti, nám toho mají hodně co vyprávět, možná by se tím mohli i částečně ospravedlnit.

    Slova jednoho mladého piráta tehdejší doby, Angličana Williama Scotta, který byl oběšen v Jižní Karolíně, mohou znít dnešní érou pirátství jako ozvěna: „Dělal jsem to, abych unikl smrti. Byl jsem přinucen stát se pirátem, abych přežil.“

    V roce 1991 se vláda Somálska zhroutila, devět milionů tamních obyvatel se ocitlo na pokraji smrti hladem – a mnohé z těch nejošklivějších sil, které na Západě máme, v tom spatřily příležitost ukrást potravinové zdroje země a vyhodit jaderný odpad do jejích vod. Ano: jaderný odpad. Jakmile byla totiž vláda z dohledu, začaly se u somálských břehů objevovat tajemné evropské lodě, z jejichž palub se do oceánu řítily barely s odpadem. Obyvatelstvo pobřeží brzy na to začalo pociťovat zdravotní potíže – nejprve to byla podivná vyrážka, pak zvracení a nakonec přišlo v roce 2005 tsunami, které na břeh vyplavilo stovky děravých barelů. Lidé začali trpět chorobou z ozáření a více než tři stovky jich zemřely. Mnohé z tohoto odpadu lze vystopovat zpět do evropských továren a nemocnic, které je podle všeho prodávají italské mafii k levnému zpracování. Ve stejné době začaly jiné evropské lodě drancovat somálské vody v honbě za jejich hlavním bohatstvím: plody moře. Nadměrným rybolovem jsme vyrabovali svá vlastní loviště, a tak jsme zamířili do jejich. Rybářské lodě tu každý rok ilegálně vyloví tuňáků, krevetek, langust a dalších ceněných lahůdek za více než tři sta milionů dolarů. Rybář Mohammed Hussein z Marky ležící asi sto kilometrů jižně od hlavního města Mogadiša pro agenturu Reuters konstatoval: „Pokud to nepřestane, brzy už v našich vodách nebude ani rybička.“

    To je prostředí, ze kterého vzešli muži, kterým říkáme piráti. Všichni se shodnou, že většina z nich byla kdysi obyčejnými somálskými rybáři, kteří do rychlých člunů nejdříve usedli ve snaze zahnat lodě vyhazující odpad a vykrádající jejich vody nebo alespoň vybrat „daň“. Říkali si Dobrovolná pobřežní stráž Somálska. V surrealistickém telefonním rozhovoru Sugule Ali, jeden z vůdců pirátů, uvedl, že jejich motivem bylo „zastavit ilegální rybolov a vyhazování odpadu do našich vod… Nepovažujeme se za námořní bandity. Za ty považujeme lodě, které ilegálně rybaří, vozí k nám odpad a vplouvají do našich vod se zbraněmi.“ William Scott by mu určitě rozuměl.

    Ne, nic z toho neospravedlňuje braní rukojmích, a ano, někteří z nich jsou skutečně jen obyčejní gangsteři, zvláště ti, kteří zabavují dodávky potravin OSN. Piráti ale mají mezi místním obyvatelstvem ohromnou podporu. Nezávislý somálský web Wardher‑ News provedl asi nejlepší průzkum o smýšlení Somálců, který máme k dispozici – a zjistil, že sedmdesát procent jich „rozhodně podporuje pirátství jako formu národní obrany somálských teritoriálních vod“. Během americké války za nezávislost George Washington a další otcové zakladatelé najímali piráty, protože sami neměli žádné válečné loďstvo. Většina Američanů s tím souhlasila. Je to opravdu natolik jiný případ?

    Opravdu jsme čekali, že hladovějící Somálci budou pasivně postávat na břehu moře, pádlovat v našem jaderném odpadu a pozorovat, jak z jejich vod mizí ryby do restaurací v Londýně, Paříži či Římě? Na tyto zločiny jsme nereagovali, jakmile ale nějací rybáři narušili koridor, kterým putuje dvacet procent světových dodávek ropy, dali jsme se do křiku. Pokud se ale opravdu chceme vypořádat s pirátstvím, musíme nejdříve zarazit jeho příčiny – naše zločiny – a teprve pak vysílat bitevní lodě k Somálsku. Příběh pirátství v roce 2009 nejlépe shrnul jiný pirát, který ovšem žil ve čtvrtém století před naším letopočtem. Chytili ho a předvedli před Alexandra Velikého, který chtěl vědět, co myslel tím, když mluvil o „vlastnictví moře“. Pirát se usmál a odpověděl: „Co myslíš tím, že obsadíš celou Zemi? Jen proto, že já to činím s malou lodí, považuješ mě za zloděje, zatímco ty, který to děláš s velkou flotilou, jsi označován za vládce.“

    Při pohledu na naše velké imperiální flotily se znovu nabízí otázka – kdo je tu zloděj?

    Autor je britský novinář, sloupkař Independentu a dramatik. Text byl původně publikován v Huffington Post.

    Vychází v nejnovějším čísle Literárních

  13. Daňový soumar říká:

    Mě osobně (nevím jak ostatní) by potěšilo kdybyste pane Beran konečně navštívil psychiatrii.

  14. Ota říká:

    To Soumar: Svatopluk by tam měl asi dostat doživotí, myslím, že může být nebezpečný svému okolí…

  15. Daňový soumar říká:

    Když už sem kopíruje kdekdo kde co tak si dovolí vložit jeden příspěvek, který má podle mě historickou paralelu. Jak vidno historie se opakuje, ale někteří zatemnění jsou schopni chyby neustále opakovat.

    Příčinou krise je morální bída. Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe.
    To, čemu jsme zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek.

    V naší zemi je mnoho lidí, kteří se domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi. Hrozím se důsledku tohoto omylu. V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací. Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku.

    Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy, pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání.

    Máte pravdu, je třeba překonat krizi důvěry, technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonat nelze, důvěra je věc osobní a důvěru lze obnovit jen mravním hlediskem a osobním příkladem.

    /Tomáš Baťa 1932/

  16. XXXXX říká:

    Soumar: Přestože bych si nikdy nedovolil zpochybňovat myšlenky Tomáše Bati, musím podotknout, že výrazně lépe se tato pravidla doržují zajištěným jedincům, než chudákům. Bylo by skvělé, kdyby se tím začala řídit především naše politická elita.

  17. Jan říká:

    Takže Porsche Cayen s mřížkou Vám nevadí, neb podvádět se bude vždycky. Ale strejda co si místo 120 koupí Hyunday atos, Vám vadí.
    Nezlobte se, tomu nerozumím.
    Pan Beran sem zkopíroval piráty, máte ho za magora.
    Jenže on trefil hřebíček na hlavičku.
    Ne Baťa, ten mluvil o jiné krizi.
    Tahle je globální, jakékoli lamentování na českou malost a neschopnost a…. je mimo mísu.
    Příčina je v samých kořenech. Jestli najdeme řešení nikdo neví.
    Socani sociální stát asi neudrží /někdo řekne bohužel, někdo bohudík/, ale neoliberálové jsou už úplně mimo mísu.
    Nebo máte pocit, že v 30tých letech nás bylo 7 mld, docházely nerostné zdroje a kolaboval ekosystem?
    A co říkáte na americké šrotovné?
    Hlupáci , že.

Zanechte komentář




© 2008 Parola s.r.o.